Ophef over onbevoegde vliegtuigladers
Directeur Robbi Lachmising van de SLM reageert vandaag, dinsdag 27 februari 2018, in de Ware Tijd verbolgen op het bericht gisteren in die krant, dat de veiligheid van passagiers niet gewaarborgd zou zijn en dat een vliegtuigramp onvermijdelijk is. 'Als ze mijn stoel willen hebben, kunnen zij die krijgen. Ik doe het werk niet voor mezelf maar voor Suriname, voor de SLM.'
In een communiqué wordt het bericht 'ernstig betreurd', als 'overtrokken' bestempeld en garandeert de maatschappij een veilige dienstverlening. De indruk zou worden gewekt dat de vliegveiligheid ernstig in gevaar is. De problemen beperken zich volgens het persbericht tot één afdeling.
In een nader gesprek dat gisteren aan het begin van de avond heeft plaatsgevonden tussen Lachmising en de krant, bevestigt hij voor de tweede maal - nu met meer zekerheid - dat het dossier waaruit de Ware Tijd heeft gewerkt, reëel is. Hij is op de hoogte van de correspondentie en resterende inhoud met daarin interne en externe rapporten. Wanneer hem een van deze rapporten wordt voorgelezen, waarin met nadruk gewaarschuwd wordt voor de vliegveiligheid die in gevaar is, onderbreekt hij de verslaggever met 'ja, ja, ja, ik ken deze correspondentie'. Hierin gaat het om een rapport van een buitenlandse maatschappij die de dochteronderneming van de SLM, 'Surair Ground Service (SGS), aanschrijft. Lachmising kent overigens de documenten uit het dossier waarin SGS met data en vluchtnummers het beladingsbedrijf dat door de SLM is ingehuurd aanschrijft over de klachten van de maatschappijen, zonder dat daarop wordt gereageerd. Het gaat hier om dertien rapporten van SGS aan het bedrijf, allemaal met als aanhef 'wederom klachten over de belading.'
De krant heeft ook gesproken met Santuscha Raghoe, directeur van het bedrijf Professional Consultancy Service & Uitzendbureau, dat op 22 augustus 2016 voor de tweede maal is aangetrokken voor de belading en afhandeling van vliegtuigen. Zij ontkent ten stelligste het bestaan van de correspondentie, ook die waar staat vermeld dat zij die in cc, heeft ontvangen. Volgens Raghoe is haar bedrijf slechts verantwoordelijk voor het aantrekken van personeel. Ze wijst voor het trainen naar Luchthavenbeheer en SGS.
Raghoe stelt, dat zij eerder bij de SLM dit werk gedurende dertien jaar heeft gedaan en er dat niets fout is gegaan. Lachmising, die het bestaan van het dossier noch de inhoud daarvan ontkent, heeft echter geen antwoord klaar op de vraag waarom er, ondanks al de rapporten, gedurende anderhalf tot twee jaar niets is gedaan aan het probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten