|
(Bron foto: MercoPress) |
'Het kan niet dat haven- en operationele faciliteiten worden verleend
aan Chinezen die rechten en
belangen Argentinië niet respecteren'
De Argentijnse visserijsector bundelt haar krachten om vermeende plannen te ontmaskeren om de Chinese vissersvloot in de Zuid-Atlantische Oceaan, 'strategische corridors' in de havens van Patagonië te verlenen voor de ondersteuning en het onderhoud van hun schepen, meldt pescare.com.ar.
De visserijsector beweert, dat de Chinese vloot hoofdzakelijk actief is langs 201 mijl van de Exclusieve Economische Zone van Argentinië, zonder respect voor het behoud, in het bijzonder met betrekking tot grensoverschrijdende, soorten. Blijkbaar overweegt de Argentijnse regering Chinese schepen strategische toegang te geven tot de havens van Patagonië voor diensten en voorraden.
Met dit in gedachten stuurde de industrie waarschuwingsbrieven naar president Mauricio Macri, naar minister van Productie en Arbeid Dante Sica en naar het Argentijnse ministerie van Buitenlandse Zaken.
'Het is niet mogelijk om haven- en operationele faciliteiten te verlenen aan diegenen die herhaaldelijk hebben bewezen dat ze de rechten en belangen van Argentinië niet respecteren, inclusief illegale visserijactiviteiten in onze EEZ, inspecties ontwijken en uiteindelijk moeten worden vervolgd', aldus de visserijsector.
Het verlenen van faciliteiten aan de Chinese vloot, geschat op ongeveer 350/450 schepen die langs 201 mijl kust opereren, zou een expliciete erkenning en instemming met die aanwezigheid in de zone betekenen.
'China is een bekende protagonist van deze praktijk en de belangrijkste actor die betrokken is bij illegale, niet-aangegeven en niet-gereguleerde activiteiten', schrijft de sector in de brief aan de president.
De aanwezigheid van zo'n 350/450 buitenlandse vissersvaartuigen is zeer negatief voor natuurbehoud en over grote afstanden trekkende soorten, zoals inktvis.
Ze werken vanaf november, zonder respect voor seizoensroosters, zelfs niet als de inktvisvisserij gesloten is.
De vloot opereert met forse subsidies van de overheid van Peking, en concurreren openlijk en voordelig in verschillende markten, met producten uit Argentinië.
Argentijnse havens zijn al verzadigd in normale werkomstandigheden en het toestaan van 100, 200, 300 extra schepen zou de situatie alleen maar verergeren. Andere logistieke overwegingen zijn de beschikbaarheid van containers en de frequentie van containerschepen.
Tenslotte zou het verlenen van havenfaciliteiten aan de Chinese vloot hun productiekosten verlagen, die al werken met een handicap in arbeid en fiscale kwesties.
Daarom vragen de Argentijnse visserijkamers dat de regering de mogelijkheid ontkent strategische corridors te creëren voor de logistieke ondersteuning van Chinese schepen en mogelijke alternatieven te negeren.
(Suriname Mirror/MercoPress/Pescare/Twitter)