Er is wel meer belangstelling voor de exploitatie van de terminal bij Bullenbaai
Het Antilliaans Dagblad schrijft vandaag, zaterdag 6 juli 2019, dat de algemene indruk van de geïnteresseerde partijen van de petroleuminstallaties van de
Isla, de mogelijkheid om zaken te doen en de kwaliteit van de aanwezige arbeidskrachten, positief is.
Toch is het aantal belangstellende partijen om de exploitatie over te nemen laag.
Dit kregen de werknemers van Refineria Isla gisteren te horen
tijdens twee informatiesessies georganiseerd door overheidsnv
Refineria di Kòrsou (RdK) en de Project Management
Organization (PMO), die speciaal is opgericht in verband met
de zoektocht naar een nieuwe operator over minder dan zes
maanden.
Uit de reacties tot nu toe valt op te maken, dat de eerste drie
jaar van IMO 2020 (International Maritime Organization) de
hoofdreden vormt om de exploitatie over te nemen. Dat betreft
de toegestane brandstof voor emissiereductie bij zeeschepen. Isla is in staat stookolie te produceren die
aan de nieuwe norm voldoet.
Voor het overige is er geen interesse om bij de overname direct al miljarden te investeren om daarmee de
installaties te upgraden. Aldus de RdK/PMO-presentatie.
De investeringen die nodig zijn om de Isla op
lange termijn operationeel te houden vergen haalbaarheidsstudies door de operator.
Wel is er meer belangstelling voor de exploitatie van de terminal bij Bullenbaai. 'Echter, hier werken
ongeveer 50 personen', waarmee RdK wil aangeven dat het qua werkgelegenheid slechts een fractie is
van de circa 1.000 werknemers op het terrein van de raffinaderij.
Partijen krijgen te horen dat Isla,
Bullenbaai en CRU een totaalpakket betreft dat wordt aangeboden.
Tot nu toe zijn er twee bezoeken van kandidaat-operators geweest. Met de codenaam ‘Klara’ en de
codenaam ‘Fiona’. De komende weken worden meer bezoeken verwacht. Er zijn tien zogeheten ‘process
letters’ uitgegeven ter begeleiding van het uitbrengen van een ‘non-binding proposal’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten