'We willen nu zaken op orde stellen conform de vergunnings- voorwaarden'
Busvergunninghouders moeten eerst toestemming krijgen van het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) om een afwijkende route te rijden. Dit staat volgens Sherwin Valies, diensthoofd van Openbaar Vervoer, in de busvergunningen.
'Vroeger werd dit nageleefd, maar een tijdje is dit gedoogd als er van de route werd afgeweken. Maar, we willen nu zaken op orde stellen conform de vergunningsvoorwaarden', stelt Valies vandaag, dinsdag 10 september 2019, in de Ware Tijd.
Hij wijst erop dat vanwege de vakantieperiode vele bushouders ritten krijgen naar de vakantieoorden in onder andere Para. 'Als deze bus vanuit Zanderij leeg is op de terugweg, mag die geen mensen oppikken. Die routes zijn voor POZ- of PL-bussen.'
Indien de bushouders groen licht hebben gekregen om zich te onttrekken van hun route, wordt dat doorgegeven aan de controleposten. 'Onze mensen zijn dan op de hoogte hiervan en ze kunnen de bussen in de gaten houden.'
Daarnaast wil de dienst voorkomen dat te veel bussen van dezelfde route zich onttrekken van hun traject. Er moet voor gezorgd worden dat het openbaar vervoer gegarandeerd is op alle busroutes.
Mochten bushouders zich meerdere keren zonder toestemming onttrekken van hun traject, dan kunnen ze hiervoor geschorst worden. 'Als het de eerste keer is, zal je een waarschuwing krijgen, maar als je je daarna meerdere malen hieraan schuldig maakt, kan je voor een paar dagen geschorst worden', zegt Valies.
Volgens hem hebben onlangs, sinds de bekendmaking over het niet zomaar afwijken van de busroutes, 50 tot 75 bushouders zich gemeld bij het ministerie en is de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie ook hiervan op de hoogte.
Voorzitter John Mahadewsing was niet bereikbaar voor commentaar.
Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van de Coöperatieve Vereniging voor de Ontwikkeling van Surinaams Openbaar Vervoer (VOSOV), zegt dat het onttrekken van een route is opgenomen in de vergunningsvoorwaarden, maar dat heeft volgens hem geen rechtskracht. 'Die regels zijn indertijd niet goedgekeurd door de Raad van Ministers.'
Hij wijst erop, dat de bussen zijn verzekerd en ze zijn ook goedgekeurd om deel te nemen aan het verkeer. 'Ik mag mij overal begeven met mijn bus zonder toestemming van de Dienst Openbaar Vervoer, maar we doen niet moeilijk. Dit kost ons geen geld, maar neemt wel wat tijd in beslag', aldus Sahadew-Lall.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten