De regering van Suriname had 25 april via haar voorlichtingsbureau, het Nationaal Informatie Instituut, bekendgemaakt, dat een nog te kiezen bedrijf uiterlijk aan het begin van het derde kwartaal van dit jaar zou starten met het uitbaggeren van de vaargeul van de Surinamerivier/ Inmiddels is het eind augustus en het heeft er alle schijn van, dat de regering weer geen woord houdt
Het verantwoordelijk ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie reageert niet, ondanks herhaald verzoek van, op de vraag wat de stand van zaken rond het baggerproject is. De Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) durft geen uitspraak te doen en verwijst naar het ministerie: 'Met betrekking tot het baggerproject, moet u voor de nodige informatie bij het ministerie terecht.' Het oppositie parlementslid Riad Nurmohamed (VHP, Vooruitstrevende Hervormings Partij) laat in een korte reactie weten: 'Nee, geen update news erover.'
Dat het project, naar het zich laat aanzien, nog niet is gestart is opmerkelijk. Immers, Suriname is economisch gebaat bij een diepere vaargeul in de Surinamerivier en dat wordt ook al jaren hardop gezegd door de regering. 'De voorbereidingen hiertoe zijn in volle gang. De regering zal dit jaar met de meeste spoed beginnen met het baggeren van de Surinamerivier', zei president Desi Bouterse begin januari.
'Een van de directe voordelen hiervan is dat de tarieven voor het zeetransport van goederen verlaagd zullen worden, hetgeen verlaging van de consumentenprijzen als gevolg zal hebben.'
Maar, tot heden zijn het woorden en toezeggingen gebleven.
De planning tot en met de start van het project, inclusief de aanbesteding, is in details besproken met de MAS. Met een technisch team zijn de aanbestedingsvoorschriften en contractvoorwaarden, de prijsvorming, een onderhoudstraject van minimaal vijf jaren en andere operationele zaken inhoudelijk besproken.
Het baggerproject zal, na financiering door de aannemer, terugbetaald worden uit een heffing – vergoeding voor gebruik – die door de MAS geïnd zal worden bij de gebruikers van de rivier. De uitvoeringstijd van het hoofdproject is gesteld op tien maanden.
De vaargeul moet vanaf de monding 65 kilometer worden uitgebaggerd, waarbij het gaat om het baggeren van 1.30 tot 1.70 meter. Ook moet de vaargeul worden verbreed, die ooit een breedte had van 70 meter, waarvan nu nog slechts 30 meter resteert.
De geringe diepte van de huidige vaargeul heeft grote economische gevolgen. Schepen die eerst Suriname aandeden en dan Guyana, gaan nu eerst naar het buurland. Nadat ze daar vracht hebben gelost komen ze naar Suriname. Bij het beladen moet rekening worden gehouden met de diepgang.
Al sinds 2004 is gesproken over het uitbaggeren van de Surinamerivier. Vele malen zijn toezeggingen gedaan over het moment waarop met de werkzaamheden zou worden begonnen. Op 9 november 2006 werd gesteld dat medio 2007 begonnen kon worden met de baggerwerkzaamheden. Vervolgens werd het een lange periode stil, waarna op 24 augustus 2010 bekend werd gemaakt dat in 2011 de rivier uitgebaggerd zou worden.
Een jaar later, 28 september 2011, kwam het bericht dat de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2012 zouden starten en op 3 augustus van dat jaar werd gemeld, dat uiterlijk februari 2013 begonnen zou worden met de baggerwerkzaamheden.....
(© Suriname Mirror, woensdag 28 augustus 2019)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten