vrijdag 8 maart 2019

Regering Suriname droomt over aanleg diepzeehaven voor kust

Deskundigen vegen droom echter rigoureus van tafel: 'Het is een hardnekkig en heel dom verhaal'


Naast de jarenlange droom van de regering-Bouterse over het uitbaggeren van de Surinamerivier, heeft de regering al jaren een tweede grootse droom: de aanleg van een paar miljard Amerikaanse dollar kostende diepzeehaven zo'n vijftien kilometer voor de kust.

President Desiré Bouterse heeft het er vaak over gehad. Zo zei hij in september 2011 al in zijn Jaarrede over het te voeren regeringsbeleid voor 2012:

'(…) De Regering zal in het dienstjaar 2012 feasibility studies van de megaprojecten continueren. In dit kader kunnen wij, onder andere, noemen de vaste oeververbindingen met Frans Guyana, de vaste oeververbinding van de Surinamerivier en de diepzeehaven.(...)'

En in het 'Ontwikkelingsplan 2012 – 2016 Suriname' van de regering is onder andere te lezen:

 '(…) De bouw van een diepzeehaven zal in deze beleidsperiode serieus in studie worden genomen. Goederen kunnen dan worden aangeleverd aan de diepzeehaven via Boa Vista, Guyana of Venezuela, terwijl een enorm spin-off effect voor Suriname zal worden gegenereerd. De levering van goederen aan de eventueel te bouwen diepzeehaven zal in grote volumes geschieden. (...)'

Inmiddels is het maart 2019 en van een diepzeehaven-plan, laat staan een studie, is nog steeds geen sprake. Maar, er is binnen regeringskringen wel weer hoopvol over gesproken. 'Het aanleggen van een diepzeehaven mag geen droom meer zijn', zei minister Stephen Tsang van Handel & Industrie in juli, 'het is het bittere noodzaak'.
De droom was en is, dat Suriname een regionale vracht- en doorvoerhub moet worden. Tsang: 'Met de beperkte diepgang van de Surinamerivier die geregeld gebaggerd moet worden en de langetermijndoelen van ons land om als handelshub voor de diverse landen in Azië te fungeren, is een diepzeehaven noodzakelijk.'

De huidige haven van Paramaribo:



Daarnaast acht de bewindsman een diepzeehaven noodzaak vanwege de mogelijk te verwachten grote olievondst voor de Surinaamse kust. Zo'n vondst vergt een goede infrastructuur tussen de boorlocatie en het vaste land en Tsang wil buurland Guyana, dat ook diepzeehaven-plannen heeft, de loef afsteken nu Guyana wel met groots succes olievondsten voor zijn kust heeft. Voor de financiering van de aanleg van een haven voor de kust kijkt Suriname vooral naar de Verenigde Arabische Emiraten met wie goede banden worden onderhouden.

Maar, hoe de regering ook moge dromen over een diepzeehaven, voor deskundigen blijven het niets meer dan natte dromen. Zij vegen de plannen rigoureus van tafel.

'Mededelingen vanuit de regering dat plannen bestudeerd worden om voor de kust een diepzeehaven aan te leggen is een hardnekkig en heel dom verhaal. De vertellers daarvan geven te kennen hoegenaamd niets over de geografie van Suriname te weten', zei wetenschapper en directeur van het Centrum voor Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek (CeSWO) Deryck Ferrier tijdens een presentatie op de eind oktober in Paramaribo gehouden United Business Fair. 'Het opspuiten van een eiland voor de kust en deze verbinden met het vasteland zou vanwege de bodemgesteldheid alleen al een astronomisch bedrag vergen, dat met de economische activiteiten in de regio nooit terugverdiend zou kunnen worden. Er is voor onze kust geen zand, alleen maar modder, vijftien tot twintig meter diep', aldus Ferrier.

Cijfers die hij heeft ingezien over deze plannen komen neer op een investering van 7 miljard Amerikaanse dollar voor een havenareaal van ongeveer honderd hectare, ruim 70.000 dollar per vierkante meter. Logistiek gezien is dit plan volgens hem ook moeilijk uit te voeren, omdat zand voor het opspuiten van het eiland tweehonderd kilometer verder uit Amapa in Brazilië gehaald zou moeten worden.

Daarenboven zijn volgens Ferrier de enige plekken die misschien geschikt zouden zijn voor een diepzeehaven de schelpritsen voor de kust. Daar een kunstmatig eiland bouwen zou echter een ramp voor de natuur betekenen, omdat in dat gebied Surinames garnalenpopulatie broedt en het hèt voedingsgebied is van het commerciële visbestand. Met de bouw van zo'n eiland zou de visserijsector in het land de das omgedaan worden, omdat de vis- en garnalenpopulatie zou verdwijnen, aldus de nestor onder de Surinaamse wetenschappers.
'Je creëert dus een geweldig ecologisch drama als je dat daar doet terwijl het nergens voor nodig is.'

Suriname is geen Dubai of Nederland waar kunstmatige eilanden mogelijk zijn en deskundigheid voorhanden is. De regering zal dat op den duur moeten gaan inzien en zich focussen op het uitbaggeren van de Surinamerivier, dat wèl mogelijk is.

(Suriname Mirror, 8 maart 2019)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten