zaterdag 15 december 2018

Misiekaba (NDP) pleit voor verruiming aantoonplicht in ontwerpwet 'ID-Kaartenwet 2018',

'Ik denk dat dit artikel het doel voorbij schiet en ik vraag regering om nog een keer hiernaar te kijken'


Zoals het nu staat in de ontwerpwet 'ID-Kaartenwet 2018', wordt een boete van Srd 100 opgelegd als iemand geen identiteitskaart (ID-kaart) kan tonen aan een politieambtenaar. 'Ik val nog steeds over het artikel en ik stel voor dat wij de aantoonplicht verruimen', zei André Misiekaba (NDP), voorzitter van commissie van rapporteurs, gisteren in De Nationale Assemblee (DNA) tijdens de behandeling van de ontwerpwet die nodig is voor de nieuwe ID-kaarten, aldus Starnieuws vandaag, zaterdag 15 december 2018.

'Wanneer ik thuis zit en naar de winkel op de hoek loop en er gebeurt iets waar de politie erbij komt en zij vraagt mij naar mijn ID-kaart, dat ik niet meteen beboet wordt. De politie moet mij de gelegenheid geven om met mijn ID-kaart bij de post te komen. Anders gaan we mensen a la dol beboeten, omdat de gewone burger niet naar de winkel gaat of gaat voetballen met zijn ID-kaart op zak. Ik denk dat dit artikel het doel voorbij schiet en ik vraag de regering om nog een keer hiernaar te kijken', aldus Misiekaba.

Hij wordt hierin ondersteund door NPS-fractieleider, Gregory Rusland. 'Wanneer een burger loopt zonder ID-kaart kan die door een ambtenaar gestopt worden en bij het niet kunnen tonen van de ID-kaart, beboet worden. Ik vind dat het te ver gegrepen is', meent Rusland.

Hij maakt zich een voorstelling, dat een heleboel mensen die boete van Srd 100 niet kunnen betalen en vraagt ook aandacht voor de aantoonplicht zoals die opgenomen is in de ontwerpwet.

Misiekaba is de mening toegedaan, dat het doel van de boete, om elk lid van de samenleving die de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt te voorzien van een ID-kaart, niet bereikt wordt op deze manier. 'Om het doel te bereiken, moet je voorlichting geven, naar scholen gaan, met mobiele units naar het binnenland gaan', benadrukte de politicus.

Ingrid Karta-Bink (PL) vroeg zich af of met de komst van de nieuwe ID-kaarten, het paspoort en rijbewijs komen te vervallen als legitimatiebewijzen.

De minister die verantwoordelijk is voor de nieuwe wet, Mike Noersalim van Binnenlandse Zaken, is in het buitenland en werd vervangen door. Zijn collega Stephen Tsang (Handel, Industrie en Toerisme).

De verdere behandeling is uitgesteld naar maandag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten