De bushouders, die de route PL (Paramaribo-Lelydorp) onderhouden, zitten weer met de handen in het haar. Volgens Amrish Sidhoe, bestuurslid van de Surinaamse Bushouders Organisatie (SBO), schroomt het directoraat Transport van het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie er niet voor, om nieuwe manieren te bedenken om het leven van de bushouders moeilijker te maken.
Dit kwam vorige week tot uiting tijdens een verkeersongeval op de rotonde van de Latourweg/Indira Gandhiweg. Daarbij hadden de PL-buschauffeurs geen andere keus dan een uitwijkmanoeuvre te maken in Menkendam om de enorme file te vermijden. Maar, de controleurs van het directoraat Transport zien deze handelswijze als het niet naleven van de desbetreffende route, met als gevolg het invorderen van de vergunning voor circa 7 dagen. Zo'n 30 PL-busvergunningen zijn op deze manier ingevorderd in de afgelopen week, zegt Sidhoe dinsdag 30 oktober 2018 in het Dagblad Suriname.
Hij stelt, dat het toepassen van een stukje logica binnen het Surinaams verkeer, in zulke gevallen, waarbij sprake is van aanhoudende filevorming, niet bestempeld kan worden als een delict. 'Wat moet je doen als het verkeer uren vastzit als gevolg van een aanrijding? We weten bliksems goed dat niemand in zulke gevallen zijn schuld wil toegeven. Moet iedereen dan eronder gaan lijden? De controleurs handelen bovendien naar willekeur. Bij de ene buschauffeur treden ze wel op maar bij de andere niet. Waarom pakt niemand dit aan? De leidinggevende luistert ook alleen naar haar controleurs.'
'De directeur van Transport heeft tot op heden geen ordening in het particulier vervoer kunnen realiseren. Integendeel, het directoraat is de boosdoener voor het vergroten en in stand houden van de chaos binnen de bussector', aldus Sidhoe tot slot.
Ter extra informatie recent op Facebook geplaatste video over rijgedrag buschauffeurs:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten