Slechte logistieke
voorzieningen ook debet aan vertrek
'Situatie in de Vrije
Zone is alarmerend, bevolking moet voorbereid zijn op de crisis waarin we zijn beland’
Door de beperkte luchtverbindingen naar landen in de regio en slechte logistieke
voorzieningen zijn een groot aantal bedrijven uit de Vrije Zone aan de Nieuwe Havenweg vertrokken.
Meer dan de helft van de beschikbare ruimte zou leeg staan.
Dit schrijft vandaag, zaterdag 27 oktober 2018, het Antilliaans Dagblad te hebben vernomen uit betrouwbare bron.
Ook Erwin Koense, voorzitter van de vakbond voor kantooren
winkelpersoneel Boneco, zegt dat de situatie in de Vrije
Zone alarmerend is. Volgens Koense zijn honderden mensen
hun baan kwijtgeraakt en hebben in korte tijd meer dan
vijftig bedrijven hun deuren gesloten. Dan gaat het niet
alleen om de Vrije Zone, maar ook om Otrobanda, Punda en
Saliña.
Koense vindt dat de Curaçaose regering openheid van zaken moet geven over de economische
situatie van het eiland en cijfers over faillissementen en ontslagen bekend moet maken, om ervoor te
zorgen dat ‘de bevolking voorbereid is op de crisis waarin we zijn beland’.
Curaçao Industrial & International Development Company (Curinde) beheert de Vrije Zones op de
Nieuwe Havenweg en bij Hato. Gisteren was directeur Jacqueline Jansen niet bereikbaar voor een
reactie. Maar, in juli 2017 zei Jansen dat de overheids-nv, nadat de Venezolaanse markt
praktisch was weggevallen, haar pijlen had gericht op de Dominicaanse Republiek waar 57 vrije zones
met 565 bedrijven werk bieden aan 160.000 mensen. De Dominicaanse vrijhandelszone zou als een
blueprint dienen voor de verdere ontwikkeling van Curinde op Curaçao. Jansen wees toen ook op het
belang van een betere luchtverbinding tussen beide landen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten