De vaargeul had ooit een breedte van 70 meter, maar nu van slechts 30 meter
'Volgende week zal het pakket van eisen voor het baggeren van de vaargeul van de Surinamerivier gestuurd worden naar baggerbedrijven. Het bestek is rond. Het is dringend nodig om de vaargeul aan te pakken. Nu kunnen schepen niet meer efficiënt beladen worden, terwijl ze ook niet volgeladen de havens kunnen binnenvaren', aldus minister Patrick Pengel van Openbare Werken, Transport en Communicatie vandaag, zaterdag 6 oktober 2018, op Starnieuws.
De geïnteresseerde baggerbedrijven zullen nadat ze het pakket ontvangen hebben, de ruimte hebben om verdere informatie op te vragen en eventueel enkele locaties aandoen.
De recente metingen van de Maritieme Autoriteit Suriname maken ook deel uit van het pakket.
Nadat de vragen beantwoordt zijn, volgt de onderhandelingsfase. Tot aan de daadwerkelijke aanbesteding en het tekenen van het contract, zijn zes maanden uitgetrokken.
De vaargeul moet vanaf de monding 65 kilometer worden uitgebaggerd, waarbij het gaat om het baggeren van 1.30 tot 1.70 meter. Ook moet de vaargeul worden verbreed. Pengel merkt op, dat de vaargeul ooit een breedte had van 70 meter, maar nu is deze slechts 30 meter.
De geringe diepte van de vaargeul heeft grote economische gevolgen. Schepen die eerst Suriname aandeden en dan Guyana, gaan nu eerst naar het buurland. Nadat ze daar vracht hebben uitgeladen, komen ze pas naar Suriname. Ook bij het beladen moet er rekening worden gehouden met de diepgang.
Al sinds 2004 wordt gesproken over het uitbaggeren van de
Surinamerivier. Vele malen zijn toezeggingen gedaan over het moment
waarop met de werkzaamheden zou worden begonnen. Op 9 november 2006 werd gesteld dat medio 2007 begonnen kon worden met de baggerwerkzaamheden. Vervolgens werd het een lange periode stil, waarna op 24 augustus 2010 bekend werd gemaakt dat in 2011 de rivier uitgebaggerd zou worden. Een jaar later, 28 september 2011, kwam het bericht dat de werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2012 zouden starten en op 3 augustus van dat jaar werd gemeld, dat uiterlijk februari 2013 begonnen zou worden met de baggerwerkzaamheden.
Zes bedrijven uit Nederland, België en China hadden zich in augustus 2008
ingeschreven om het toen meer dan 30 miljoen Amerikaanse dollar kostend e
baggerproject van de Surinamerivier uit te voeren. Uiterlijk 7 oktober 2008 zou de Maritieme Autoriteit Suriname beslissen welk bedrijf het werk gegund zou krijgen, aldus berichtte de Ware Tijd op 19 augustus 2008.
Het ging om de bedrijven China Harbour, Jan de Nul NV en Dredging
Internationale uit België en het Baggerbedrijf J. De Boer, MNO Vervat BV
en een jointventure van Boskalis en Van Oord uit Nederland.
De MAS maakte op 20 december 2012 bekend, dat bedrijven zich voor 14 februari 2013
konden inschrijven voor het Suriname rivier Dredging Project.
Opmerkelijk, omdat in augustus 2008 zich al zes bedrijven hadden
ingeschreven. Wat is er met die inschrijvingen gebeurd en met de inschrijvingen van februari 2013?.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten