maandag 3 september 2018

MFK-leider Schotte, Curaçao: 'Prijsstijging water, stroom, diesel en benzine is truc van regering'

'Door verkeerd besluit van kabinet-Rhuggenaath, wordt de rekening nu aan het volk gepresenteerd'


De aangekondigde verhoging met een marge van 3 cent voor water, stroom, diesel en benzine is niets anders dan een maatregel om te garanderen dat er meer dividend geïnd kan worden. Dat stelt politiek leider Gerrit Schotte van de oppositiepartij MFK, zoo bericht vandaag, maandag 3 september 2018, het Antilliaans Dagblad.

Schotte stelt, dat overheids-nv Curoil – voordat het in 2016 aan de overheid belasting afdroeg – een winst had van 39 miljoen gulden. Voor 2017 bedroeg de winst 22 miljoen gulden. De oppositiepartij verwijt de overheids-nv een verkeerd besluit te hebben genomen met de aanschaf van een schip (Red Majestic). Het schip ligt de hele tijd aan de werf en de bemanning kost dagelijks veel geld. Wanneer het schip aan de werf ligt, kost dat volgens Schotte 11.000 dollar per dag.


'Door een verkeerd besluit van het kabinet-Rhuggenaath, wordt de rekening nu aan het volk gepresenteerd in het tarief voor water, stroom, benzine en diesel. De regering is heel verkeerd bezig, men had simpelweg meer tanks moeten bouwen (een duurzame oplossing) om olieproducten daarin op te slaan en zich niet in een avontuur moeten storten om een schip te kopen en deze aan een werf te laten aanmeren voor 11.000 dollar per dag.'

(Bron: Gerrit Schotte)


Schotte schrijft, dat hij op de hoogte was van het plan van de overheid en dat hij daarom tijdens de Statenvergadering van 28 augustus hier belangrijke vragen over heeft gesteld aan minister Steven Martina (Economische Ontwikkeling) en de premier over de onkosten van het schip. Volgens de politiek leider hebben beide ministers geweigerd hem antwoord te geven alhoewel ze conform de Staatsregeling artikel 57 daartoe wel verplicht zijn.

De MFK-leiders stelt. dat de premier Rhuggenaath en Steven Martina informatie achterhouden voor het volk. Als bewijs haalt de politiek leider een advies van BT&P aan. Daarin werd voorgesteld om de brandstofprijzen aan te passen zonder daarbij de marges van Curoil als gevolg van de floating storage aan te passen. BT&P stelt ook, dat er voorkomen moet worden dat er ‘onderdekking’ van de kosten (van de floating storage) verder oploopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten