'Ik vraag me af waar het beleid naar toe koerst'
Volgens de Ware Tijd van vandaag, donderdag 20 september 2018, zitten honderden leerkrachten met een Kweek A-diploma, met de handen in het haar. Zonder duidelijke opgaaf van redenen heeft het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur de onderwijzersakte, de vervolgopleiding voor deze groep, stopgezet. Onderwijsgevenden zijn bezorgd over deze ontwikkeling, terwijl het ministerie verder studeren proclameert.
'Als je afbouwt wat doe je met de nieuwe aanwas? Ik vraag me af waar het beleid naar toe koerst', vraagt 'een ingewijde'.
Leerkrachten vinden dat het ministerie hun ontplooiingskansen heeft ontnomen. Deze groep mag les geven in de onderbouw (leerjaar 1 tot 5). Leerkrachten kregen bij navraag te horen dat er geen inschrijvingen meer mogelijk zijn. Ook bestaat er er geen wettelijke basis voor de opleiding 'De Nieuwe Leerkracht'. Zij die al les geven en over de Kweek A beschikken konden een upgradingsopleiding volgen op de onderwijzersakte.
Studenten van ACI (Albert Cameron Instituut), CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) en SPI (Surinaams Pedagogisch Instituut) die de opleiding 'De Nieuwe Leerkracht' hebben afgerond, konden wel verder studeren op de onderwijzersakte. 'De Nieuwe Leerkracht' is een samensmelting van Kweek A en Kweek B die tot en met 2013 is gehanteerd. Ook de avondopleiding voor 'De Nieuwe Leerkracht', waar een mogelijkheid was voor Kweek A-studenten, mocht dit jaar geen nieuwe inschrijvingen aannemen.
Een ingewijde zegt, dat er niets mis was met de onderwijzersakte. Hij zegt, dat er hier en daar wel aan het curriculum bijgeschaafd moest worden.
De vernieuwing van de opleiding van leerkrachten voor het basisonderwijs moet leiden naar een vierjarige bachelor opleiding. Leerkrachten van alle niveaus worden opgeleid op HBO-niveau met als toelatingseis een afgeronde VOS-opleiding. Dit traject is uitgezet over voldoende tijd om alle betrokkenen in staat te stellen mee te groeien en ervaring op te doen met de vernieuwingen. Daarom is gekozen voor meerdere fasen van vernieuwing. Elke fase wordt gekenmerkt door een verhoging van de toelatingseisen.
Dit staat in het voorstel dat in 2012 is gemaakt om de vernieuwingen binnen het kweekschool onderwijs (nu pedagogische instituten) door te voeren. Tijdens de startfase zijn de vernieuwing bij de kweekscholen op MBO-niveau doorgevoerd.
De toelatingseisen gaan geleidelijk omhoog, eerst naar een uniforme toelatingseis van MULO-diploma en vervolgens naar MULO-diploma met als extra geslaagd voor het HAVO. In de eindfase wordt de overstap gemaakt naar een hogere beroepsopleiding (HBO). De toelatingseis wordt HAVO-diploma of daaraan gelijk gesteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten