vrijdag 1 december 2017

Gevaarlijk wildwest in de haven van Rotterdam

Duizenden kilo’s cocaïne, riskante vluchtcapriolen, corruptie, bedreiging en buitensporig geweld



Duizenden kilo’s cocaïne, riskante vluchtcapriolen, corruptie, bedreiging en buitensporig geweld. Het zijn kenmerken van de donkere wereld van de georganiseerde drugshandel. Deze aspecten zien politie en Justitie ook weer in de Rotterdamse ‘havenzaak’ Hozen. Dit bericht het Openbaar Ministerie vandaag, vrijdag 1 december 2017.

'De uiterst lucratieve, internationale drugshandel zorgt voor levensgevaarlijke wildwesttaferelen in de havenstad en ver daar buiten.'

De Rotterdamse haventerminals zijn gigantisch in omvang. Miljoenen containers werken een complex logistiek proces in de hand. De dagelijkse doorstroom is enorm. Drugscriminelen maken graag misbruik van de niet volledig te controleren infrastructuur, legt Officier van Justitie Dick Grip uit.

'Criminelen maken vaak gebruik van de ‘rip-off methode’. In Zuid-Amerika maken drugsorganisaties containers heimelijk open en plaatsen sporttassen met cocaïne bij de reguliere vracht. De drugscriminelen volgen de route die container vervolgens maakt op de voet. Eenmaal aangekomen in de Rotterdamse haven sturen zij mensen de terminals op om de drugs ‘uit te halen’.'

Zonder hulp van binnenuit is dat volgens de officier onmogelijk. 'De juiste containers met de drugs terugvinden, is als zoeken naar een speld in een hooiberg. We zien dat drugscriminelen gebruik maken van corrupte havenmedewerkers die hen wegwijs maken en hun toegangspas uitlenen.'

Vrachtwagenchauffeur 
De douane controleert containers in de haven regelmatig op de rip-off methode. Douaneambtenaren gebruiken speciale scanapparatuur om afwijkingen in de container te kunnen waarnemen. Grip vertelt dat de douane op die manier op 21 maart 2013 verdovende middelen in een tweetal containers ontdekt. Als ze dan ook nog de melding krijgen dat tot twee keer toe een vrachtwagenchauffeur op de terminal is geweest om personen af te zetten die daar onbevoegd zijn, besluit de officier om onderzoek ‘Hozen’ te starten. Uitgevoerd door de zeehavenpolitie en het HARC-team (gespecialiseerd in onderzoeken naar de invoer, doorvoer en uitvoer van verdovende middelen). Het onderzoek brengt Grip en zijn team bij een organisatie die zich bezighoudt met het ‘uithalen’ van de drugs uit containers, ook wel ‘uithalers’ genoemd.

Het onderzoeksteam ontdekt, dat de criminele organisatie achter de drugstransporten uit Zuid-Amerika gebruik maakt van personen die op de terminals kunnen komen met hulp van corrupt havenpersoneel. Over de tap horen rechercheurs dat havenmedewerkers hun toegangspassen een weekend lang uitlenen voor mega bedragen variërend van tienduizend tot vijftienduizend euro. In het onderzoek is vastgesteld dat de passen inderdaad gebruikt zijn op dagen dat de rechtmatige eigenaren geen dienst hadden. 'Een cruciaal punt', stelt de officier. 'We horen in ons onderzoek over de tap dat voor een bepaalde avond ‘bioscoopkaartjes’ geregeld moesten worden. Versluierd taalgebruik voor toegangspassen.'

Grote partijen 
Na de eerste drugsvondst, heeft het onderzoeksteam eind juni nog twee grote partijen cocaïne onderschept. Eén van bijna 400 kilo, de ander 300 kilo. Volgens Grip kun je drugshandel in grofweg twee werkwijzen verdelen: enerzijds de drugs die op de terminals uit de container gehaald moet worden en anderzijds de drugs die er in het achterland uit moet. 'Soms hebben criminelen problemen in hun eigen logistieke proces, waardoor ze niet in staat zijn de coke op tijd van de terminal te halen. Bijvoorbeeld omdat de douane een controle uitvoert. De drugs blijven dan in de container zitten en gaan het terrein af met de reguliere vracht. In dit geval gebeurde dat ook en dook de partij van elf tassen met 379 kilo cocaïne op in Beneden-Leeuwen. Over de tap horen we paniek bij de verdachten.'

Die partij kan het onderzoeksteam linken aan de criminele organisatie die ze op het oog hebben. Iets wat overigens lang niet altijd meevalt. Soms heeft de officier wel informatie dat er drugs aan boord is, maar missen de belangrijke details omdat verdachten versluierd praten, ontmoetingen hebben op schimmige locaties of beveiligde pgp-telefoons gebruiken. 'Naast die opgedoken partij, krijgt de douane in de vroege ochtend van 30 juni 2013 een melding van een verdacht persoon met een sporttas in de hand op de terminal. De politie komt in actie en houdt in de buurt van de containers twee mannen volledig in het zwart gekleed aan. In hun nabijheid vinden agenten maar liefst tien tassen met cocaïne, gewikkeld in bruine tape. Op dat moment verlaat een Volkswagen Transporter in allerijl de terminal en rijdt zelfs dwars door de slagboom heen. Ze verruilen het busje buiten de terminal voor een snellere auto en stuiven weg. De agenten zetten daarop vol gas de achtervolging in, maar de verdachten geven zich niet zomaar gewonnen. Met 200 kilometer per uur razen ze over de A15. Gevaar Een snelle Volvo van de politie en een motoragent kunnen de verdachten ternauwernood bijhouden. De vluchtcapriolen van de verdachten vormen een groot gevaar op de weg.'

'Na een zenuwslopend kat-en muisspel lukt het de politie om de vier vluchtende verdachten met de coke bij Rotterdam-Charlois klem te rijden. De politie houdt de mannen aan, één weet te ontkomen. In een nabijgelegen sloot drijft een aantal parketten coke en ook in de bosjes wordt een pakket cocaïne aangetroffen. In totaal is 30 juni 302 kilo cocaïne onderschept. De twee aangehouden mannen op de terminal en deze verdachten blijken de ‘uithalers’ te zijn van de organisatie waar wij ons onderzoek op richten', legt de officier uit.

Eén van hen is de beruchte Elias A., de gedetineerde Rotterdammer die ontsnapte uit een Rotterdams ziekenhuis met één handboei nog om zijn arm. Eind 2013 houdt het onderzoeksteam ook de rest van de verdachten aan. Klassiek rechercheren zoals tappen en observeren heeft voldoende informatie opgeleverd. Tijdens de grootschalige operatie is een zwaar bewapende politiemacht op de been. Het arrestatieteam verricht twaalf aanhoudingen: de uithalers, degene die hen aansturen, de vrachtwagenchauffeur en twee personen uit de leiding van de organisatie. Een van hen is hoofdverdachte Hamdi B. Hij stuurt volgens het OM de uithalers van de cocaïne aan en onderhoudt contact met ‘platte’ havenmedewerkers. 'Typerend voor dit soort organisaties is dat we vaak zware vuurwapens aantreffen. Ook in dit onderzoek is dat bij drie verdachten het geval', vertelt de officier. Omdat de inhoudelijk behandeling van de zaak nog even op zich heeft laten wachten, is de voorlopige hechtenis van de verdachten geschorst.

Moord 
Die vrijheid is hoofdverdachte Hambi B. duur komen te staan. Als hij weer op vrije voeten is, wordt hij september 2014 in een eetcafé op de Mathenesserlaan in Rotterdam dodelijk onder vuur genomen. 'Of er een verband is met de drugszaak weten we niet, maar het sterke vermoeden bestaat wel', meent de officier. Grip moet door de onverwachte dood van de hoofdverdachte in zijn zaak op de terechtzitting om zijn eigen niet-ontvankelijkheid vragen. Maart 2016 staan de verdachten uit de zaak Hozen voor de rechter. De Officier van Justitie eist straffen tot 9 jaar, de rechtbank legt de verdachten straffen tot 7 jaar op. Grip heeft ook de corrupte havenmedewerkers vervolgd en ook zij hebben een gevangenisstraf opgelegd gekregen. Door hun werkgevers zijn zij ontslagen.

De officier vertelt dat het OM regelmatig gesprekken voert met havenbedrijven om te kijken hoe ze het beleid kunnen aanscherpen en controles beter kunnen uitvoeren. 'Een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) bestaat niet in die branche, daar zou ik graag verandering in willen zien. Misbruik door havenmedewerkers is een groot probleem.'

Gesjoemel 
Bij de drukke poort van de terminals bieden havenmedewerkers hun toegangspas aan en gaat de slagboom omhoog. Vanwege de grote drukte met vrachtverkeer, kijkt niemand achterin de voertuigen om te controleren of daar nog andere personen zitten. Zo wist ook de chauffeur met de ‘uithalers’ van de cocaïne op de terminal te komen. De officier benadrukt dat internationale drugshandel veel ‘spin-offs’ heeft naar andere criminaliteit. 'In deze zaak zagen we honderden kilo’s cocaïne, zware vuurwapens, corruptie en een hoofdverdachte die is doodgeschoten. De verwevenheid van de onderwereld met de bovenwereld is pijnlijk zichtbaar in dit onderzoek.'

Grip ziet ook dat de lucratieve internationale drugshandel dé reden is dat vage figuren in peperdure penthouses wonen. Dat het dé reden is dat mensen met vuurwapens op de openbare weg lopen. En het is dé reden dat liquidaties plaatsvinden. 'Er is zo gigantisch veel geld gemoeid met deze handel, daar hebben we last van. Zeker ook op het gebied van ambtelijke en niet ambtelijke corruptie, de reden dat we daar hoog op inzetten.' 

Verhalen georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Dit verhaal maakt deel uit van een reeks 'true crime stories', die is opgenomen in de Rapportage aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit 2016. Dit bericht is op 28 november 2017 gepubliceerd. In acht verhalen wordt zichtbaar hoe georganiseerde ondermijnende criminaliteit wordt aangepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten