woensdag 8 januari 2020

Cevihas lanceert haar website en nieuwe logo

'We kunnen niet meer praten van een visstijger, maar dat we gaan richting een vissershaven'


Bij de Centrale voor Vissershavens in Suriname (Cevihas) zijn in de afgelopen vier jaar significante vorderingen waarneembaar. Cevihas-directeur Derryl Boetoe zegt, dat in 2016 een nulmeting is gehouden. 'Er is toen geconstateerd dat de facilitering vanuit het bedrijf naar de klanten toe toen niet adequaat was. Het gevolg daarvan was dat we toen 1.700 aanmeringen hadden voor het jaar. Dankzij het beter afstemmen van de processen zijn over het jaar 2019 meer dan vierduizend aanmeringen genoteerd.' Dit bericht het Nationaal Informatie Instituut (NII) woensdag 8 januari 2020.

Ook het aantal kilo’s dat over de haven is gegaan naar visverwerkingsbedrijven ten behoeve van de export, in de afgelopen vier jaar is drastisch gegroeid. Dit aantal is gestegen van zesduizend ton in 2016 naar twaalfduizend ton in 2019. 'Dat geeft aan dat wij ergens naartoe gaan en dat we niet meer kunnen praten van een visstijger, maar dat we gaan richting een vissershaven. We werken ernaartoe om continu verbetering te brengen. Er is nog heel veel ruimte tot verbetering binnen ons bedrijfsstructuur.' 

Boetoe zegt dankbaar te zijn voor de ondersteuning van het team dat achter hem staat. 'De kwaliteit van onze dienstverlening daar zitten we continu op. De klant moet volledig tevreden zijn.' Belangrijk is hiervoor, dat ook het personeel voortdurend geschoold wordt en wordt betrokken bij alle activiteiten, zegt de directeur. Cevihas is drukdoende voorbereidingen te treffen voor de uitbreiding van de schepenwerf, omdat gebleken is dat er behoefte is aan steeds meer ruimte. 'In de afgelopen twee jaar waren we continu vol. Er waren wachtrijen. We hopen dat we in de toekomst hierop adequaat kunnen inspelen.'

Cevihas heeft in het kader van haar vernieuwingstraject haar website gelanceerd en een nieuw logo gepresenteerd op 6 januari 2020 op het complex van het bedrijf. Het vernieuwingstraject is bedoeld om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden en de dienstverlening te optimaliseren.

Boetoe zegt dat het vernieuwingstraject reeds enige tijd in uitvoering is. 'Het houdt in dat we de afgelopen tijd bezig zijn geweest met het bedrijf certificeren en professionaliseren, alsook ervoor zorg dragen dat onze hoofdactiviteit voldoende aandacht krijgt. Als je kijkt naar ons logo dan merk je dat het voornamelijk uit vissen bestond, terwijl onze main business is het bieden van havendiensten, hoofdzakelijk. Het vernieuwingstraject is verder ook op gericht om de dienstverlening te verbeteren en die bedrijfsactiviteiten optimaal te benutten. De website is bedoeld om de klanten te bereiken en ook de samenleving die behoefte heeft aan informatie over het staatsbedrijf.' 

Dayanand Dwarka, voorzitter van de bond bij het personeel bij Cevihas, juicht de
vorderingen die worden gemaakt binnen het vernieuwingstraject van het bedrijf toe. Dit maakte hij 6 januari kenbaar bij de lancering van de website en de presentatie van het nieuw logo van Cehivas.

Dwarka gaf verder te kennen, dat de inspanningen die worden gepleegd bij de bedrijfsvoering ten voordele zijn van het bedrijf, alsook het totale personeel. Dwarka benadrukte verder, dat Cevihas een cruciale rol vervult binnen de sector. 'De ontwikkelingen in de sector staan niet stil. Als bedrijf zijn we genoodzaakt mee te gaan met de ontwikkelingen binnen de sector. Verder nog is het van eminent belang om anticiperen op uitdagingen en daarop in te spelen.' 

Hij juicht het toe, dat de activiteiten van het bedrijf zullen worden uitgebreid. Dit zal volgens hem de bedrijfszekerheid ten gunste van de onderneming en het personeel vergroten. Cevihas functioneert als haven voor verschillende type vis- en vaartuigen uit nationale en internationale wateren, oftewel uit verschillende landen van de wereld. Ook accommodeert het bedrijf klanten bij onderhouds- en reparatiewerkzaamheden op haar schepenwerf. Verder worden er diensten en goederen ten verkoop aangeboden aan klanten.

BEP: 'Elke Surinamer moet in gelijke mate kunnen profiteren van rijkdommen van dit land'

BEP feliciteert de Surinaamse natie met de vondst van aardolie voor de kust


'De partij voor Broederschap en Eenheid in Politiek (BEP) spreekt de hoop uit, dat de voordelen die de olievondst met zich meebrengt, net als alle andere rijkdommen van het land, evenredig toegankelijk zijn voor alle Surinamers. Kortom, elke Surinamer moet in gelijke mate kunnen profiteren van de rijkdommen van dit land. 

De BEP feliciteert de Surinaamse natie met de vondst van aardolie voor de kust. President Desi Bouterse en directeur Rudolf Elias van Staatsolie Maatschappij Suriname NV hebben dinsdag het nieuws gebracht. Zij werden tijdens het persmoment geflankeerd door vicepresident Ashwin Adhin, Assembleevoorzitter Jennifer Geerlings-Simons, Natuurlijke Hulpbronnen-minister Sergio Akiemboto en de coalitieleden Ronnie Asabina (BEP) en Mike Noersalim (HVB). 

Apache Corporation en Total SA zijn bij de Maka Central-1 boorput voor de kust van Suriname in blok 58 op een grote olievondst gestuit. De put is geboord met behulp van het boorschip Noble Sam Croft. De BEP ziet in deze positieve ontwikkeling van de aardolie-industrie de bedrijfsslogan Vertrouwen in eigen kunnen meer cachet krijgen.

Het harde werken is beloond en we zijn daarmee blij. Maar, we mogen echter niet achterover gaan leunen, er is juist nu veel werk aan de winkel. We zijn als overheid bezig om de economie te diversifiëren met verbreding van de basis van de economie. We moeten voortgaan op de ingeslagen weg. 

In vergelijking met landen die pas kennis maken met aardolie, heeft Suriname een voorsprong in beleid, kennis en expertise in de aardolie-industrie. Mocht buurland Guyana als nieuwe olieproducerend land Suriname benaderen voor samenwerking op dit gebied, dan zouden we niet moeten schromen om daarop in te gaan. Het Surinaams belang moet echter onder alle omstandigheden prioriteit genieten. 

Met deze nieuwe impuls aan de aardolie-industrie en de verwachte positieve impact op de nationale economie is het aangeraden, dat we als land wat geld aan een kant te zetten om eventuele slechte tijden te kunnen overbruggen. Mineralen komen voort uit de natuur en we kunnen moeilijk of helemaal niet weten hoelang ze voorradig zullen zijn. Hun voorkomens zijn totaal afhankelijk van de natuur.'

Man stapt op Wijdenboschbrug uit taxi en springt in Surinamerivier

Man zou taxi hebben gepakt op locatie te Kasabaholo richting Commewijne


Waterkant.net bericht, dat woensdagmiddag 8 januari 2020 iets na vier uur iemand gesprongen is van de Wijdenboschbrug. Het zou gaan om een man die op de brug plotseling uit een taxi stapte en in de Surinamerivier sprong. 

De man zou een taxi hebben gepakt op een locatie te Kasabaholo richting Commewijne. Op de 'Bosjebrug' aangekomen stapte de passagier plotseling uit zonder de chauffeur te melden. Hij rende een stuk, klom over de vangrail en sprong de rivier in.

De man liet enkele persoonlijke spullen achter in de taxi. Op de brug ontstond enige consternatie en oponthoud vanwege het gebeuren. De Surinaamse maritieme autoriteit werd terstond ingeschakeld.

De taxichauffeur in kwestie is overgebracht naar het politiebureau voor verhoor.

Zambiaanse vrouw (35) gestrand in Peru

Zambiaanse ambassade in Brasilia koopt vliegticket voor Mwango om terug te vliegen naar Zambia 


Een 35-jarige Zambiaanse vrouw is gestrand in Lima, Peru, naar waar ze heen werd gelokt voor betere kansen in 2015. Nasishemo Mwango, die momenteel niet in goede gezondheid verkeert en werkloos is in de Peruaanse hoofdstad, onthulde haar beproeving aan de Zambiaanse missie in Brazilië. 

'Ik kwam naar Peru nadat ik was uitgenodigd door een mannelijke kennis om het toerisme in Lima te proeven. Hij verliet me later en is tot op de dag van vandaag niet gezien. Ik begon toen kleine klusjes te doen om te overleven en werd later ziek', zei Mwango, volgens een verklaring uitgegeven door First Secretary Press and Public Relations afdeling op de Zambiaanse missie in Brazilië.

Ondertussen klaagde de ambassadeur van Zambia in Brazilië, met extra accreditatie voor Peru, Dr. Alfreda Kansembe Mwamba, over de benarde toestand van de Zambiaanse vrouw en waarschuwde anderen om niet ten prooi te vallen aan dergelijke regelingen voor mensenhandel.

De ambassadeur zei, dat diplomaten op de Zambiaanse ambassade in Brasilia hebben toegezegd een vliegticket te kopen voor Mwango om terug te vliegen naar Zambia. De Peruaanse regering informeerde de Zambiaanse ambassade in Brazilië via haar missie in Brasilia over het lot van Mwango toen ze in het ziekenhuis in Lima werd opgenomen, in een poging contact met haar te leggen.

(Suriname Mirror/Zambia Reports/The Independent Observer)

Rook van bosbranden Australië bereikt landen in Zuid-Amerika...

Rook uit Australië bereikt meest zuidelijke staat Brazilië, Rio Grande do Sul

Rook van de branden ook zichtbaar in Chili en Argentinië


Rook van bosbranden die in het oosten van Australië woeden, bereikte dinsdag 7 januari 2020 Brazilië, aldus een tak van het Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE), op Twitter.


Onder verwijzing naar satellietbeelden zegt de afdeling Remote Sensing van het instituut, dat de rook was aangekomen in de meest zuidelijke staat van Brazilië, Rio Grande do Sul.


Privé meteorologisch bedrijf MetSul tweette ook over de komst van een rookwolk naar Porto Alegre, de hoofdstad van Rio Grande do Sul, maar benadrukte dat 'de aanwezigheid van rook uit Australië in de lucht bijna onmerkbaar is, ondanks dat de satelliet die rook in de atmosfeer laat zien over het geweldige Porto Alegre'.



De meteorologische dienst van Chili zei maandag, dat rook van de branden zichtbaar was in Chili en Argentinië. Dat betekent dat de wazige rookwolk, op ongeveer 6.000 meter (20.000 voet) in de lucht, meer dan 12.000 kilometer (7.500 mijl) aflegde om Zuid-Amerika te bereiken.


Maar, de afdrijvende rook zal de gezondheid van de inwoners van het continent niet negatief beïnvloeden, zei de Chileense dienst.

Door branden die Australië sinds september hebben verwoest, zijn 24 mensen omgekomen en ongeveer acht miljoen hectare (80.000 vierkante kilometer) land verwoest - een gebied zo groot als Ierland of de Amerikaanse staat South Carolina.


Na een catastrofaal weekend verwelkomden Australische brandweerlieden - ondersteund door Amerikaanse en Canadese troepen - regen en een daling van de temperatuur om hun inspanningen vroeg in de week op te voeren voordat de komende dagen een nieuwe hittegolf wordt verwacht.

Reserve troepen zijn ingezet om door het hele land te helpen, en de regering heeft een eerste Aus $ 2 miljard ($ 1,4 miljard) gereserveerd voor een nationaal herstelfonds voor verwoeste gemeenschappen.


(Suriname Mirror/Selecoes/AFP/Twitter/Diario de Grande ABC/Correio Braziliense)

China bouwt en investeert actief in infrastructuur van Colombia

Chinese bedrijven bouwen metro- en tramlijn in Bogota en snelweg in zuiden

(Bron foto: Metro de Medellín/Facebook)
 In Medellín en Cali rijden vele Chinese elektrische bussen


Vorig jaar hebben Chinese bedrijven eindelijk vooruitgang geboekt in Colombia, het Latijns-Amerikaanse land dat aantoonbaar het meest sceptisch is over investeringen van de op een na grootste handelspartner van de regio. Er waren in december veel krantenkoppen over de aankoop van goudmijnbedrijf Continental Gold door de Zijin Mining Group. Maar, in werkelijkheid had Colombia al de deur geopend voor Chinees kapitaal en Chinese bedrijven via de transport- en infrastructuursector. 

Vier zakelijke deals vallen op: 

het contract om een ​​langverwachte metrolijn te bouwen in de hoofdstad Bogotá; 
het bod op een voorstedelijke tramlijn die het grootstedelijk gebied Bogotá bedient; 
de komst van elektrische bussen in Medellín en Cali; 
en het contract voor een nieuwe snelweg in het zuiden van het land. 

Deze markeren een opmerkelijke ommekeer in de relatie tussen de twee landen, ondanks het feit dat Colombia een van de weinige landen in de regio is die nog niet is toegetreden tot het vlaggenschip infrastructuurplan van China, het Belt and Road Initiative. De Chinese ambassadeur in Bogotá, Xu Wei, erkende in oktober dat 'tot nu toe, vanwege het gebrek aan kennis en vertrouwen, we geen zeer goede economische en commerciële relatie hebben'.

Een verhoogde metro voor Bogotá.
In oktober vorig jaar koos Bogotá twee Chinese bedrijven als winnaars van de aanbesteding voor de bouw van de eerste lijn van de metro, die dit jaar begint. De ondertekening van het contract op 27 november lijkt een einde te maken aan een eeuwenlange saga. Bogotá zag opeenvolgende voorstellen voor de metro uit elkaar vallen; mensen begonnen er meer over te praten als een mythe dan als een plan.

(Bron foto: Metro Bogota)
Terwijl steden van vergelijkbare grootte zoals Lima in Peru hun metro's bouwden, bleef de Colombiaanse hoofdstad met zijn zeven miljoen inwoners een van de grootste metropolen ter wereld.

Het bedrijf bestaat uit APCA Transmimetro, een consortium dat voor 85% in handen is van China Harbor Engineering Company (CHEC), een dochteronderneming van de door de staat gerunde gigantische China Construction Communications Company (CCCC).

* China Harbor Engineering Company is door de regering van Suriname gecontracteerd om de Surinamerivier uit te baggeren en om de nationale J.A. Pengelluchhaven uit te breiden. *

De resterende 15% is in handen van Xi’an Metro Company, een bedrijf uit de provincie Shaanxi dat voornamelijk actief is in China en de leiding had over de bouw en exploitatie van de metro van Xi’an. Uiteindelijk concurreerde het Chinese consortium met een enkele rivaal en had het laagste bod van 13,8 miljard peso (US $ 4,5 miljard) ingediend.

De overwinning kwam ondanks een gebrek aan ervaring met het bouwen van metro's en een aantal schandalen rond sommige van zijn projecten in landen zoals Costa Rica, Panama, Sri Lanka en China zelf. De missie is om de eerste lijn van deze verhoogde metro te bouwen, bestaande uit 23,96 kilometee viaduct en 16 stations, die de Colombiaanse hoofdstad van zuid naar noord doorkruisen.
Het kantoor van de burgemeester van Bogotá schat, dat het 72.000 passagiers per uur kan vervoeren, waardoor de druk op het transmissiesysteem van de Transmilenio-bus wordt verminderd. De karakteristieke rode bussen, die nu goed zijn voor 50% van het transport van Bogotá, kunnen niet langer aan de vraag voldoen.

Een tram die Bogotá en zijn forensen verbindt. 
De metro is niet het enige deel van het transportsysteem van Bogotá dat op  aandacht wacht. Een ander belangrijk project is een tram-treinlijn die de stad verbindt met vier van de dichtstbevolkte buurgemeenten. Het project, bekend als het Regiotram de Occidente, zal in 2023 van start gaan. Een elektrisch aangedreven tram-trein, zal de 41 kilometer afleggen die het centrum van Bogotá scheidt van Facatativá, en stopt op 17 stations terwijl het de buitenwijken van Madrid, Funza doorkruist. en Mosquera.

(Bron foto: Government of Cundinamarca)
Volgens de volkstelling van 2018 wonen er ongeveer 465.000 in de forensensteden. Duizenden van hen reizen elke dag naar hun werk in Bogotá. De eerste intergemeentelijke treinlijn van Colombia kan tot 120.000 passagiers per dag vervoeren, waardoor de huidige reistijd van twee uur wordt teruggebracht tot slechts 50 minuten.

Verschillende bedrijven waren geïnteresseerd in het 3,4 miljard peso-project (US $ 1 miljard), dat werd toegekend op 23 december. Uiteindelijk was de enige die een bod uitbracht China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), een dochteronderneming van staatsbedrijf China Railway Construction Company (CRCC). CCECC staat op de 59e plaats van de Fortune 500 en heeft geen eerdere projecten in Colombia ondernomen, hoewel het drie wegenprojecten in Ecuador bouwt.

De eerste groene bussen, in Medellín en Cali. 
Dit jaar voegden twee Colombiaanse steden zich bij andere Latijns-Amerikaanse pioniers, waaronder Santiago de Chile, bij het overstappen van openbare bussen op fossiele brandstoffen naar een vloot elektrische bussen.

(Bron foto: Kantoor burgemeester van Cali)
In november voegde Medellín de eerste 17 elektrische bussen van het Chinese bedrijf BYD toe aan zijn openbaar vervoerssysteem Metroplús. Door de aankoop van 64 bussen werd de tweede stad van Colombia eigenaar van de op een na grootste elektrische vloot in de regio, door de lokale overheid gefinancierd.

De deal werd gewonnen na een aanbestedingsprocedure waarbij twee andere bedrijven bussen van de Chinese fabrikanten Yutong en Zhongtong aanboden.


In Cali kwam in september een eerste groep van 26 elektrische voertuigen van het Chinese Sunwin Bus Corporation op straat. In totaal heeft de op twee na grootste stad van Colombia zich ten doel gesteld om vorig jaar 125 elektrische bussen in zijn Western Mass Integrated Transport (MIO)-systeem te introduceren. Medellín en Cali zijn de eerste steden die het doel van Colombia op grond van de Overeenkomst van Parijs bevorderen om 75% van de openbare bussen in zeven steden tegen 2040 te vervangen door nul-emissie voertuigen. Bogotá is in feite ingehaald. Terwijl Medellín en Cali gewone elektrische bussen uit China kochten, heeft de hoofdstad nog geen alternatieven gevonden voor de gelede en dubbelgelede bussen die ze in het TransMilenio-systeem gebruikt. Elektrische technologie is bijzonder aantrekkelijk voor Colombia gezien de groenheid van zijn energiemix, met 70% uit waterkracht.


Een nieuwe snelweg in het zuiden.
In november kondigde president Iván Duque aan, dat een ander Chinees bedrijf was gekozen om een ​​problematische snelweg in het zuiden van het land te voltooien. De 456 kilometer lange weg tussen de steden Neiva en Mocoa maakt deel uit van het ambitieuze wegenplan van de 'vierde generatie', gelanceerd door voormalig president Juan Manuel Santos. Deze route is van cruciaal belang omdat het de Putumayo-regio aan de grens met Ecuador zou integreren, die lange tijd problemen heeft gehad met het betreden van markten en een epicentrum van cocateelt blijft.

Het bouwbedrijf voor deze weg wordt CCA Colombia Corp., een dochteronderneming van China Construction America. Dat bedrijf maakt op zijn beurt deel uit van de door de staat gerunde gigant China State Construction Engineering Corporation (CSCEC), op de 21e plaats in de Fortune 500. Hoewel het eind 2019 klaar moest zijn, kwam de wegenbouw tot stilstand. Het is amper 5% voltooid dankzij Aliadas, het consortium heeft het contract in 2015 gegund, nadat het faillissement was uitgesproken. Dit volgde op de betrokkenheid van zijn belangrijkste partner en bouwer, Carlos Solarte, in het corruptieschandaal dat de Braziliaanse multinational Odebrecht trof.

Bijna een maand na de aankondiging is er nog steeds geen documentatie bij het National Infrastructure Agency die bevestigt, dat het Chinese bouwbedrijf de controle over het project zal overnemen, noch enige zekerheid dat het werk binnenkort zal worden hervat, meldde de lokale nieuwswebsite La Silla Vacía. Al deze aankondigingen lijken aan te tonen dat, zoals Duque zei tijdens zijn staatsbezoek aan Beijing en Shanghai in augustus, Colombia een relatie met China wil ontwikkelen die verder gaat dan de olieverkoop van miljoen dollar.

(Suriname Mirror/China Dialogue/Twitter)

Somohardjo (PL) prikkelt met massameeting op 24 februari de NDP...

PL roept oppositiepartijen op ook die dag massabijeenkomst te organiseren


De Pertjajah Luhur (PL) wil met een massabijeenkomst op 24 februari aan de NDP laten zien, dat zij de massa heeft. 'Zij hebben misschien de macht, maar wij hebben het volk en de Almachtige', zegt PL-voorzitter Paul Somohardjo, aldus de Ware Tijd vandaag, woensdag 8 januari 2020.

Bij de keuze voor 24 februari is de partij uitgegaan van het feit, dat de NDP op die dag, aan de vooravond van de herdenking van de staatsgreep van 1980 op 25 februari, altijd een bijeenkomst houdt bij het Monument van de Revolutie op het Revoplein aan de Waterkant.

Somohardjo: 'Daar is het kwaad begonnen en daarom willen we ook op die dag het kwaad verdrijven.' Hij hoopt dat ook andere oppositiepartijen besluiten om op dat moment een massabijeenkomst te organiseren en noemt specifiek DOE, ABOP, VHP en NPS. Hij zal dit formeel aan hen voorleggen.

DOE-voorzitter Steven Alfaisi zegt, dat zijn partij hiervoor niet te vinden zal zijn, omdat zij geen voorstander is van massameetings als onderdeel van campagnevoering. 'De massa vertegenwoordigt niet altijd de realiteit.' De DOE-voorzitter wijst er daarnaast op, dat de partij voorzichtig is om personen of partijen als 'kwaad' aan te duiden. Alfaisi vindt het belangrijk, dat de samenleving voor goed leiderschap kiest. Hij constateert dat er, ook bij oppositiepartijen, een gebrek is daaraan. 'Al zouden we een land vol natuurlijke hulpbronnen hebben, als er geen goed bestuur en goed leiderschap zijn, betekent dat niets.' 

Somohardjo zegt, dat de massameeting de grootste partijvergadering is in de tweede ronde. De PL heeft haar verkiezingscampagne opgesplitst in twee rondes. Volgens de partijvoorzitter zal de focus nu meer gericht zijn op Nickerie, in verband met de olievondsten in Guyana. Hij stelt dat Suriname gebruik moet maken van de spin-off effecten van de ontwikkeling in het buurland.

Zaterdag zal de partij een distributiewinkel annex partijsecretariaat in Nickerie openen.

De PL zal zich bij eventuele regeermacht sterk maken om daadwerkelijk de brug over de Corantijnrivier te bouwen en een diepzeehaven aan te leggen. Somohardjo: 'Dat kan zorgen voor een mogelijke transitohandel.' De partij wil inspelen op de diaspora van Guyana die terug zal gaan naar het land en mogelijkheden scheppen zodat ze bereid zijn om ook in het nabijgelegen Nickerie te investeren.

Nederlandse EODD maken in Dòmi Abou, Curaçao, een handgranaat onschadelijk

Handgranaat in de tuin van woning van twee oudere bewoners gegooid



Nederlandse deskundigen van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) hebben gistermiddag iets na drie uur in Dòmi Abou een handgranaat onschadelijk gemaakt. Dat bevestigt woordvoerder van Defensie Canan Babayigit vandaag, woensdag 8 januari 2020, in het Antilliaans Dagblad

De handgranaat werd afgelopen zaterdagochtend in Dòmi Abou gevonden. Onbekenden losten in de nacht van vrijdag op zaterdag gerichte schoten op de woning van twee oudere bewoners. Ook gooiden ze een handgranaat in hun tuin ‘die vreemd genoeg niet was ontploft’, vertelt woordvoerder van de politie Imro Zwerwer. Het gebied werd uit voorzorg geëvacueerd.

Experts van de EODD zijn speciaal uit Nederland gekomen om het explosief onschadelijk te maken. Een officieel bijstandsverzoek aan Defensie werd afgelopen maandag door het Korps Politie Curaçao ingediend.

'Defensie heeft ingestemd met het verzoek van de gouverneur van Curaçao Lucille George-Wout voor Harde Bijstand, op grond van artikel 1.2 van het Koninklijk Besluit van 3 juli 1987, in de vorm van EODD (Explosieven Opruimingsdienst Defensie)- capaciteit voor het ontmantelen van de handgranaat in een woonwijk bij Ser’i Domi op Curaçao', aldus Babayigit.

Waarom de handgranaat in de tuin van de oudere bewoners werd gegooid, is onbekend. De politie doet onderzoek in de zaak.

Olietanker Elandra Palm in het Schottegat om stookolie af te nemen voor een koper

(Bron foto: Move Express)
Inkomsten komen ten goede aan Refineria Isla Curaçao, dochter van PdVSA


De olietanker Elandra Palm lag gisteren in het Schottegat aan een van de jetties van de Isla-raffinaderij, die sinds 1 januari 2020 niet langer wordt geëxploiteerd door het Venezolaanse PdVSA (Petróleos de Venezuela, S.A.) maar - in afwachting van overname uiterlijk medio dit jaar door Klesch Group - onder beheer staat van eigenaar overheids-nv Refineria di Kòrsou (RdK). 

Navraag leert, aldus het Antilliaans Dagblad, vandaag, woensdag 8 januari 2020, dat het schip geen ruwe olie komt brengen, maar juist stookolie afneemt voor een koper. Het zou gaan om een hoeveelheid van 295.000 vaten, waarvan de inkomsten ten goede komen aan Refineria Isla Curaçao (dochteronderneming van PdVSA).

De gelden zullen (moeten) worden aangewend voor de uitbetaling van onder andere de cessantia en afvloeiingsregeling voor de ruim 900 lokale Isla-werknemers, die eerder in dienst waren van Refineria Isla en dus werkten voor PdVSA. De lading en dus de verkoop ervan vertegenwoordigt een waarde van ruim 21 miljoen gulden.

De onder de vlag van de Marshalleilanden varende tanker kwam hiervoor uit Jamaica. De website MarineTraffic geeft nog geen nieuwe bestemming aan.

Ipko-overleg: Eerste Kamerlid Paul Rosenmöller pleit voor wederzijdse verkiezingswaarneming in Nederland en op Curaçao en Aruba

Rosenmöller: 'Hoe meer vreemde ogen dwingen hoe beter'


Als het aan Nederland ligt wordt er tijdens dit Ipko-overleg nog een besluit genomen over de wederzijdse verkiezingswaarneming en vindt dit plaats in 2021; eerst bij de verkiezingen in maart in Nederland en daarna op Curaçao en Aruba. Dat is gisteren tijdens het Interparlementair Koninkrijksoverleg (Ipko) door het Eerste Kamerlid Paul Rosenmöller naar voren gebracht. Dit meldt het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 8 januari 2020.

'Het onderwerp van de wederzijdse verkiezingswaarneming heeft nu een status bereikt waarbij we concrete afspraken kunnen maken die we moeten voorleggen aan Sint Maarten en waarbij dit eiland zich het liefst aansluit. Het onderwerp heeft al twee keer op de Ipko-agenda gestaan. Er is een voorstel door Nederland uitgewerkt waarbij teruggegrepen wordt naar wat er vorig jaar is afgesproken. We weten hoe belangrijk het is om een democratie te hebben en dat een verkiezing goed, zuiver en volgens internationaal erkende spelregels moet verlopen. Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar als het niet het geval is, is de wereld te klein. Onze suggestie is om de waarneming in internationale context te laten plaatsvinden en om vast te leggen hoe dat gebeurt. Zo kunnen er afspraken gemaakt worden over de duur van de waarneming en over de rapportage', aldus Rosenmöller.

Van Arubaanse zijde wordt ingebracht, dat verkiezingswaarneming doorgaans op uitnodiging van politieke partijen gebeurt. Ook wordt gevraagd of het niet vreemd is om als zittend parlementariër waarnemer te zijn bij verkiezingen voor nieuwe parlementariërs.

Curaçaos lid Ana-Maria Pauletta (PAR) legt vervolgens uit, dat het hier specifiek gaat om verkiezingswaarneming vanuit de parlementen.

Schuttevaer - Euforie in Suriname: eindelijk olievondst voor de kust

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/offshore/2020/01/08/euforie-in-suriname-eindelijk-olievondst-voor-de-kust/

Vuildumper achterhaald door bestuursdienst Wanica Noordwest

Man moet alles opruimen en krijgt boete voor milieu- vervuiling

In gedumpt afval bevond zich een doos met zijn naam erop.... 😂


De Bestuursdienst Wanica Noordwest heeft de dader kunnen achterhalen die vuil dumpt op de hoek van Leiding 8 en Commissaris Weythingweg. Er is een doos aangetroffen waarop de naam van die persoon staat. Dat meldt de bestuursdienst vandaag, woensdag 8 januari2020. 

De zaak is gemeld bij het Korps Politie Suriname die erbij werd gehaald. De overtreder zal alles moeten opruimen en krijgt ook een boete voor milieuvervuiling.

Districtscommissaris Wedprekash Joeloemsingh zegt, dat de Surinaamse overheid hard zal optreden tegen milieuvervuilers. Dit geval moet een waarschuwing zijn voor alle milieuvervuilers.

Abdoel (NDP): 'Wij kunnen met zekerheid vaststellen, dat de toekomst van ons land er anders zal uitzien'

'De vondst zal zonder twijfel de game changer zijn voor ons als land in de komende jaren'


'De recente olievondst heeft best wel velen verrast. Het is een markant moment waarbij wij met zekerheid kunnen vaststellen, dat de toekomst van ons land er anders zal uitzien. Hoe anders zal nog bepaald worden door de hoeveelheid olie die gevonden is', zegt NDP-fractieleider Amzad Abdoel vandaag, woensdag 8 januari 2020, op Starnieuws in reactie op de Apache/Total olievondst voor de kust.

'Wij hebben in het recente verleden mogen ervaren wat daling van de grondstofprijzen kan betekenen voor de Surinaamse economie. In 2015 en 2016 waren wij door deze ontwikkeling in een diep dal beland. Toen heeft de regering-Bouterse besloten om dit in de toekomst te voorkomen. Wij hebben ons voorgehouden om in goede tijden te gaan sparen voor het nageslacht. Uitgaande van deze ontwikkelingsvisie hebben wij de Wet Spaar- en Stabilisatiefonds in 2017 goedgekeurd en opgericht met als bedoeling bescherming van de overheidsfinanciën, diversificatie van de staatsinkomsten en een permanente inkomstenstroom voor de latere Surinaamse generaties. Dit fonds moet met het positief bericht van Apache en Total verder inhoud krijgen', stelt Abdoel.

'Met de Afobakadam in eigen boezem is Suriname bijna voor 100% zelf producent van energie. Gecombineerd met de recente investeringen in infrastructuur en ICT zullen zich enorme mogelijkheden aandienen om de Surinaamse economie verder te ontwikkelen. Het is vooral van belang dat hierop verder en goed ingespeeld wordt', zegt de politicus.

'Prioriteiten die voor het land bij wet zijn vastgesteld, zoals huizenbouw, moeten in een latere stadium door verhoging van de inkomsten meer inhoud krijgen. Ook daarvoor is de wettelijke basis als Wet huisvestingsfonds en Garantiefonds al in place. Dit is een voorbeeld van good governance. Het volk kan dus gerust gesteld zijn dat hij en het nageslacht er zeker de voordelen van deze olievondst zullen merken. Dat de prognoses van de Surinaamse economie zonder meer bijgesteld zal worden, kan zonder discussie worden vastgesteld.'

'De recente ontwikkelingen hebben ons vooral geleerd om minder pessimistisch te zijn en meer opbouwend kritisch. Trouwens niemand had voorzien dat binnen één dag de prognoses van de Surinaamse economie zo zou veranderen. Noch de helderziende economen die stijging van de prijzen van olie en goud niet zagen aankomen vanwege de spanningen in het Midden-Oosten, noch de politieke leiders die voorspeld hadden na de verkiezing van 2020 olie te ontdekken. Precies hoe binnen één dag de aandelen van Apache met bijkans 26% zijn gestegen, welke haar 'biggest one day gain' is sinds 1973, zal deze vondst zonder twijfel de game changer zijn voor ons als land in de komende jaren. Wij feliciteren met deze vondst de republiek Suriname.'

OM Nederland in cassatie tegen vonnis om in beslag genomen 19.5 miljoen euro aan Suriname terug te geven

19.5 Miljoen euro niet binnenkort richting Suriname

Handelsbanken blijven verdacht van witwassen


Het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) heeft cassatie ingesteld bij de Hoge Raad tegen het vonnis van rechtbank Noord-Holland in Haarlem om de 19.5 miljoen euro terug te geven aan Suriname. Het OM had twee weken de tijd hiervoor en heeft op de laatste dag beroep aangetekend. Het was verwachtbaar dat het OM in beroep zou gaan tegen het vonnis, aldus Starnieuws vandaag, woensdag 8 januari 2020. Het beslag op het geld is nog niet opgeheven.

Op 24 december heeft de rechtbank het Nederlandse OM in het ongelijk gesteld. Het beslag op de geldzending dat sinds april 2018 was opgelegd, werd opgeheven. De Centrale Bank van Suriname (CBvS) werd in het gelijk gesteld. De rechtbank oordeelde, dat de CBvS staatsimmuniteit genoot. De geldzending is volgens de rechter onrechtmatig in beslag genomen.

De CBvS, de Hakrinbank, De Surinaamsche Bank en de Finabank hadden een klaagschrift ingediend tegen het OM. De drie handelsbanken werden niet ontvankelijk verklaard. De verscheping van de 19.5 miljoen euro was onder leiding van de CBvS. De handelsbanken worden verdacht van witwassen. Deze verdenking is nog niet opgeheven. Deze strafzaak moet nog worden behandeld.

Het Nederlandse OM heeft zich niet neergelegd bij de uitspraak van de rechtbank en wil door cassatie in te stellen gaan voor vernietiging van het vonnis.

NDP'er Misiekaba droomt na olievondst weer verder over Dubai...

'Een droom bijna vijf jaren terug uitgesproken wordt werkelijkheid'


'Ik dank God voor de bijzondere gunst in dit tijdsbestek aan Suriname gegeven. Een droom bijna vijf jaren terug uitgesproken, wordt werkelijkheid. Felicitatie aan de totale natie is hierbij zeker op zijn plaats', zegt NDP'er tevens minister van Sociale Zaken en Volkshuisvesting André Misiekaba vandaag, woensdag 8 januari 2020, op Starnieuws in reactie op de olievondst vóór de kust van Suriname. 

'We zullen het hoofd koel moeten houden en gezamenlijk the way forward uitstippelen. Het zal hard werken betekenen, maar het zal lonen. Ik verwacht dat we meer olie zullen vinden, misschien zelfs meer dan Guyana. Dit is een absolute game changer. The next Dubai is indeed at hand en geen Pinabai! God zij met ons Suriname.'

Op het politieke podium had Misiekaba aangegeven tijdens de verkiezingscampagne in 2015, dat Suriname zich moet klaarmaken om 'de next Dubai te worden'. Hij gaf aan dat tien gerenommeerde internationale bedrijven bezig zijn om vóór de kust van Suriname naar olie te zoeken.

Gezien de grote investeringen die gedaan worden, voorspelde de politicus dat er olie gevonden zou worden.

Frenna zaterdag 7 maart live in concert in Paramaribo

Meest gestreamde artiest van Nederland met live band in Copacabana Boulevard


Hij was afgelopen jaar de meest gestreamde artiest van Nederland en op zaterdag 7 maart 2020 is hij eindelijk live in concert te zien in Suriname, mister 777: Frenna!

Lustig Events brengt deze populaire artiest uit Nederland op die avond naar de Copacabana Boulevard in Paramaribo. 'De deal is binnen en wij zijn er klaar voor', meldt de organisatie gisteren op social media, aldus vandaag, woensdag 8 januari 2020, Waterkant.net.


Het wordt een speciaal concert van Frenna inclusief live band. En voor de snelle beslissers zijn er 777 early bird tickets te koop voor 80 Srd bij het kantoor van Lustig aan de Kankantriestraat 41.



Minister Pollack-Beighle neemt deel aan CELAC-vergadering in Mexico-Stad

(Bron foto: NII)
Suriname vindt het belangrijk dat de regio een Zone van Vrede blijft


Een delegatie onder leiding van minister Yldiz Pollack-Beighle van Buitenlandse Zaken neemt in Mexico-Stad deel aan de Speciale Vergadering van de Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños (CELAC).

Het ligt in de bedoeling dat tijdens deze bijeenkomst Mexico het voorzitterschap van dit Regionaal Integratie Mechanisme formeel op zich zal nemen,, aldus het Internationaal Informatie Instituut (NII) dinsdag 7 januari 2020.

Mexico neemt het voorzitterschap over van Bolivia zoals overeengekomen vorig jaar tijdens de 16e Vergadering van de Ministers van Buitenlandse Zaken van CELAC in de marge van de 74e Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York. Middels een voorgesteld werkplan op verschillende gebieden zal Mexico continuïteit geven aan het werk van CELAC, de 33 leden tellende organisatie, en ervoor zorg dragen dat de gestelde doelen bereikt worden.

Suriname zal zich blijven inspannen om de gestelde prioriteiten te realiseren. Regionale integratie is één van de belangrijke pijlers van het buitenlandbeleid van Suriname en het ministerie van Buitenlandse Zaken zal ondersteuning blijven geven aan de regionale gedachte en zich richten op de successen van CELAC.

Voor Suriname is het belangrijk dat de regio een Zone van Vrede blijft zoals geproclameerd door de Regeringsleiders in 2014. De vergadering zal voorts worden toegesproken door de president van Mexico, Andrés Manuel Lopez Obrador.

Bromfietsster gewond bij aanrijding met auto door niet werkende verkeerslichten

Verkeerslichten hoek Dr. Sophie Redmond- en Van Idsingastraat uitgevallen door stroomuitval


Bij een aanrijding gisteravond in Paramaribo is een bromfiets onder een auto terecht gekomen. De redactie van Waterkant.net schrijft vandaag, woensdag 8 januari 2020, dat het verkeersongeval rond acht uur plaatsvond op de hoek van de Dr. Sophie Redmondstraat en de Van Idsingastraat. 

Bij het ongeval, precies voor broodjeszaak Chin A Loi, raakte de bromfietsster gewond. Ze liep diverse schaafwonden op en klaagde over pijn, mogelijk veroorzaakt door inwendige kneuzingen.

De vrouw verklaarde tegenover Waterkant.net, dat de verkeerslichten buiten werking waren. Hierdoor kon zij de situatie niet goed inschatten en verzuimde voorrang te verlenen aan de auto. De stroom was uitgevallen en daardoor werkten de verkeerslichten niet.