Slier, CHATA-voorzitter: 'Tachtig procent gaat naar familie en vrienden'
De stoelen op de vluchten van KLM en TUI waren de afgelopen twee dagen
goed bezet, maar voor de hotelsector levert de opening van de grens met Nederland nog
niet veel op. Tachtig procent van de passagiers logeert bij familie en vrienden.
Dat zegt Hans Slier,
eigenaar van
Papagayo Beach
Resort en voorzitter
van Curaçao
Hospitality &
Tourism Association
(CHATA) in het Antilliaans Dagblad van vandaag, vrijdag 3 juli 2020.
Slier heeft
de hoop gericht op
volgende maand en
gaat ervan uit dat voor
augustus het
maximaal aantal passagiers wordt verhoogd van 10.000 naar 20.000 en dat er dan meer
toeristen op het vliegtuig stappen. 'Want met een bezetting onder de 40 procent kan een hotel niet draaien.'
Bij Papagayo
zijn woensdag en gisteren de eerste gasten ‘binnengedruppeld’. 'De mensen zijn
enthousiast aangekomen', zegt Slier. 'Het zijn merendeels gasten die al vaker bij ons
logeerden. Ze zijn heel positief en hebben echt zin in de vakantie, dat is ook fijn voor ons
personeel.' De trouwe gasten steken hem en zijn mensen een hart onder de riem en zeggen te hebben meegeleefd de afgelopen periode. 'Ze willen helpen door positieve
berichten te delen met anderen.'
Papagayo gaf de afgelopen maanden onderdak aan de KLM-crew die op twee vluchten per
week naar Curaçao kwam. 'Dat waren tien bemanningsleden per week. Maar, daardoor zijn de corona-protocollen wel al ingeburgerd in ons hotel.'
De afgelopen dagen zijn drie toestellen uit Nederland geland op luchthaven Hato, twee
van de KLM en een van TUI, met in totaal ongeveer 900 passagiers. De reizigers moeten
aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals een negatieve PCR-test en een mondkapje
dragen, maar hoeven op Curaçao niet meer in verplichte quarantaine.
Ook voor Lions Dive Beach Resort leveren de eerste vluchten nog niet veel gasten op. 'Het is mondjesmaat', zegt general manager Katja Vogels. Al met al zal de
bezettingsgraad niet veel meer zijn dan 20 tot 25 procent. Toch is Vogels blij dat er weer
wat kamers van het hotel gevuld zijn. 'Het voelt als een feestje. Iedereen heeft er dubbel
veel zin in. Ons personeel is extra enthousiast.'
De medewerkers van Lions Dive zijn
voorbereid op de komst van toeristen die een moeilijke tijd achter de rug hebben en op de
protocollen die gehanteerd moeten worden. 'TUI heeft gecontroleerd of we voldoen aan
de verwachtingen', zegt Vogels.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten