CHATA-rapport ziet toe op schonere en veiligere toeristen- industrie
Hotels en andere accom- modaties zullen zich bij het verwelkomen van gasten
post Covid-19 strikt aan bepaalde regels moeten houden om de gezondheid en de
veiligheid van zowel de gasten als de medewerkers te garanderen. Dat staat in het ‘Bestpractice protocol report’ van
hospitalityvereniging CHATA (Curaçao Hospitality & Tourism Association), aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, dinsdag 26 mei 2020.
In het voorwoord
geeft CHATA-ceo Miles Mercera aan, dat
hospitality in de kern een bedrijfstak is van
mensen die voor mensen zorgen.
'De veiligheid
van onze gasten en medewerkers is altijd onze
eerste prioriteit geweest. Nu we bezig zijn met
de heropening en zodra reizigers er klaar voor
zijn om weer te reizen, willen we hen ervan verzekeren dat de toeristenindustrie schoner
en veiliger zal zijn dan ooit tevoren', aldus Mercera.
Om te voldoen aan de nieuwe gezondheids- en veiligheidsuitdagingen en verwachtingen
na Covid-19 heeft CHATA het rapport voor best practices voor de gehele toeristensector
aangeboden. Het is gericht op verbeterde schoonmaakmethoden, sociale interacties en
werkplekprotocollen, terwijl het zorgt voor transparantie tijdens het verblijf van de gasten.
In het rapport zijn verschillende stappen opgenomen om de veiligheid van zowel de gast
als de werknemer te garanderen. Van het volledig digitaliseren van de ‘pre-arrival’ tot het
volgen van een Covid-19 Safety Training door het personeel werkzaam in de sector.
Onder het kopje ‘Employee & Guest Health’ wordt bijvoorbeeld bij Airport Arrival
aangegeven dat Curaçao een Covid-19-free certificaat moet ontvangen van de reiziger
voor deze op het toestel naar Curaçao stapt. En eenmaal uit het toestel moet alle bagage worden gedesinfecteerd, aldus CHATA.
'We moeten gaan nadenken over nieuwe
technologie om gezichten/temperatuur van aankomende bezoekers te scannen en
bezoekers die op het eiland aankomen, moeten verplicht gedurende 14 dagen in
quarantaine en zijn niet toegestaan bezoek te ontvangen.'
De gast wordt bij aankomst bij de accommodatie niet langer met een handdruk begroet,
maar met een warme glimlach en direct naar zijn kamer begeleid voor de check-in,
bijvoorbeeld via een persoonlijke tablet. Zowel gasten als werknemers moeten zo vaak
mogelijk de handen wassen of desinfecteren. Hiervoor moet de accommodatie voor
voldoende handontsmettingsmiddel en antibacteriële zeep zorgen.
'Het
ontsmettingsmiddel mag niet minder dan 60 procent alcohol bevatten. Dispensers moeten
worden geplaatst bij ingangen, de lobby, ontvangstruimtes, restaurants, vergaderruimten,
liften, zwembaden, sportruimtes en andere openbare ruimtes en moeten waar mogelijk
contactloos zijn', aldus CHATA in het rapport.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten