dinsdag 26 mei 2020

'Hotels en andere accommodaties op Curaçao moeten zich bij verwelkomen van gasten strikt aan bepaalde regels houden'

CHATA-rapport ziet toe op schonere en veiligere toeristen- industrie 


Hotels en andere accom- modaties zullen zich bij het verwelkomen van gasten post Covid-19 strikt aan bepaalde regels moeten houden om de gezondheid en de veiligheid van zowel de gasten als de medewerkers te garanderen. Dat staat in het ‘Bestpractice protocol report’ van hospitalityvereniging CHATA (Curaçao Hospitality & Tourism Association), aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, dinsdag 26 mei 2020. 

In het voorwoord geeft CHATA-ceo Miles Mercera aan, dat hospitality in de kern een bedrijfstak is van mensen die voor mensen zorgen.

'De veiligheid van onze gasten en medewerkers is altijd onze eerste prioriteit geweest. Nu we bezig zijn met de heropening en zodra reizigers er klaar voor zijn om weer te reizen, willen we hen ervan verzekeren dat de toeristenindustrie schoner en veiliger zal zijn dan ooit tevoren', aldus Mercera.

Om te voldoen aan de nieuwe gezondheids- en veiligheidsuitdagingen en verwachtingen na Covid-19 heeft CHATA het rapport voor best practices voor de gehele toeristensector aangeboden. Het is gericht op verbeterde schoonmaakmethoden, sociale interacties en werkplekprotocollen, terwijl het zorgt voor transparantie tijdens het verblijf van de gasten. In het rapport zijn verschillende stappen opgenomen om de veiligheid van zowel de gast als de werknemer te garanderen. Van het volledig digitaliseren van de ‘pre-arrival’ tot het volgen van een Covid-19 Safety Training door het personeel werkzaam in de sector.

Onder het kopje ‘Employee & Guest Health’ wordt bijvoorbeeld bij Airport Arrival aangegeven dat Curaçao een Covid-19-free certificaat moet ontvangen van de reiziger voor deze op het toestel naar Curaçao stapt. En eenmaal uit het toestel moet alle bagage worden gedesinfecteerd, aldus CHATA.

'We moeten gaan nadenken over nieuwe technologie om gezichten/temperatuur van aankomende bezoekers te scannen en bezoekers die op het eiland aankomen, moeten verplicht gedurende 14 dagen in quarantaine en zijn niet toegestaan bezoek te ontvangen.'

De gast wordt bij aankomst bij de accommodatie niet langer met een handdruk begroet, maar met een warme glimlach en direct naar zijn kamer begeleid voor de check-in, bijvoorbeeld via een persoonlijke tablet. Zowel gasten als werknemers moeten zo vaak mogelijk de handen wassen of desinfecteren. Hiervoor moet de accommodatie voor voldoende handontsmettingsmiddel en antibacteriële zeep zorgen.

'Het ontsmettingsmiddel mag niet minder dan 60 procent alcohol bevatten. Dispensers moeten worden geplaatst bij ingangen, de lobby, ontvangstruimtes, restaurants, vergaderruimten, liften, zwembaden, sportruimtes en andere openbare ruimtes en moeten waar mogelijk contactloos zijn', aldus CHATA in het rapport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten