woensdag 25 maart 2020

Personeel Zon Thuiszorg klaagt: Salaris over februari nog niet ontvangen

Stukken voor uitbetaling zouden volgens SoZaVo te laat zijn ingediend


De Ware Tijd bericht vandaag, woensdag 25 maart 2020, dat de dienstverlening van Zon Thuiszorg in het geding is. Personeel heeft het salaris over februari nog niet ontvangen. Enkele personeelsleden van de afdeling Paramaribo hebben ten einde raad de media opgezocht om hun beklag te doen. 

Hoewel het niet de eerste keer is dat de uitbetaling op zich laat wachten, is deze trend volgens de groep nu niet meer uit te houden. 'We hebben vaste lasten, alles is duur geworden. We moeten nu bijna toveren om uit te komen', zegt S.J. Ook over de salarisbetaling voor deze maand verkeert de groep in het ongewisse. De maandsluiting was 20 maart, wat inhoudt dat ze uiterlijk eind deze week al zouden moeten ontvangen.

'Aangezien we geen duidelijkheid hebben over het salaris van februari betwijfelen we of we ons geld over deze maand zullen krijgen', zegt V.N. Volgens de medewerk(st)ers is hen vanuit de leiding medegedeeld, dat de instelling achter het ministerie van Sociale Zaken en Volkshuisvesting (SoZaVo) moet aanzitten om de stukken voor uitbetaling gereed te krijgen voor doorgeleiding naar het ministerie van Financiën. Echter, zij kregen bij navraag van het ministerie van SoZaVo te horen, dat de stukken voor uitbetaling te laat zijn ingediend, wat geleid heeft tot vertraging in betaling.

Kenneth Gemert, directeur van de instelling, erkent de huidige situatie. 'Het is een heel trieste en ernstige ontwikkeling dat de mensen hebben gewerkt, maar hun geld nog niet hebben ontvangen.'

Hij zegt dat de stukken voor uitbetaling tijdig in orde zijn gemaakt door de instelling en nu moet uitbetaling plaatsvinden. Telefoontjes naar het ministerie van Financiën leveren echter geen bevredigend antwoord op. Gemert zegt, dat de instelling uit het weinige eigen geld de medewerkers een voorschot heeft gegeven op het maandinkomen van februari voor dringende zaken, zoals busgeld. Dat was ook, omdat het ministerie van Financiën de toezegging zou hebben gedaan voor spoedige overmaking, maar dat is niet gebeurd.

Ondanks de moeilijke situatie, waardoor de instelling ook haar schulden niet kan betalen, garandeert Gemert de dienstverlening. 'Onze verpleegkundigen en verzorgenden hebben de eigenschap om de zorg te continueren, hoe moeilijk het ook is.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten