maandag 3 februari 2020

SLM-directeur Radjkoemar: 'SLM verkeert nog altijd in zwaar weer, maar wij kunnen het managen'

'Nu hebben we geen eigen product, omdat we inhuren, maar heel binnenkort zal dat veranderen'

'Wij hebben plannen om Guyana tot 2e hub te maken en van daaruit diensten te onderhouden naar onder meer de VS'


SLM heeft moeilijke tijden meegemaakt de afgelopen jaren, maar met een strategisch plan zijn veel veranderingen doorgevoerd bij zowel de vliegoperaties als in het management. Radjesh Radjkoemar, die ongeveer vijf maanden geleden werd aangesteld als directeur, zegt maandag 3 februari 2020 in de Ware Tijd, dat de luchtvaartmaatschappij 'nog altijd in zwaar weer verkeert, maar wij kunnen het managen'. 

Hij stelt dat alle maatschappijen, zeker ook de grote, op een gegeven moment in een moeilijke situatie terechtkomen, zoals nu het cancelen van vluchten naar een lucratieve bestemming als China vanwege het coronavirus. 'Maar, je moet het kunnen managen.' Belangrijk is dat er een periode moet worden overbrugd om weer goede tijden tegemoet te gaan.

SLM kijkt daarom uit naar het leasen van twee Triple 7-toestellen dit jaar waarvan het eerste al in de derde week van februari wordt ingezet op de route Paramaribo-Amsterdam-Paramaribo. Pas dan kan volgens de directeur echt gesproken worden van een product bij de SLM. 'Nu hebben we geen eigen product, omdat we inhuren, maar heel binnenkort zal dat veranderen.' Hij zegt meteen de opvatting, dat het beter zou zijn om met een leasetoestel te vliegen dan met een eigen toestel, uit de wereld te willen helpen. Dat geldt zeker voor de SLM. 'Als maatschappij zit je na verloop van tijd met je eigen toestel en kun je het geleasde toestel niet kwijt. In zo'n geval ruil je het - met misschien een aanbetaling - in voor een nieuwe kist.'

Radjesh Radjkoemar heeft een passie voor luchtvaart en een neus voor sales en groeimogelijkheden. Hij heeft reeds 15 jaar ervaring in de internationale luchtvaart met verschillende functies in de keten van luchtvaart, van grootschalige dataprocessing projecten voor Europese reisorganisaties, de personeelsplanning vanuit Schiphol voor vliegoperaties van diverse vliegmaatschappijen tot laatstelijk in de functie van Sales Executive en tevens deputy manager voor Air France-KLM te Paramaribo. Doorslaggevend voor de keuze voor Radjkoemar was zijn analytische kant en voorliefde van planning-based management, alsook zijn menselijke manier van leidinggeven. 
Radjkoemar is geboren in Paramaribo en heeft na zijn VWO-diploma van het Mr. Dr. J.C. De Miranda College in Paramaribo, zijn studies bedrijfseconomie en later bedrijfskundige informatica voortgezet in Nederland en Suriname. 

De SLM zal zich concentreren op het verbeteren van de dienstverlening. Hij verwijst naar de concurrentie op de mid-Atlantische-route, die volgens hem het bedrijf alleen maar beter kan maken. De regionale operatie zal uitgebreid en intensief worden aangepakt. Radjkoemar meent dat Suriname en Guyana moeten beseffen dat zij met hun olievondsten behoorlijk in de lift zijn. 'Daar moeten wij op inspelen. Wij hebben plannen om Guyana tot een tweede hub te maken en van daaruit diensten te onderhouden naar onder meer de Verenigde Staten. Zelf gaan wij ook vluchten proberen uit te voeren op die route. Het is een unicum dat Suriname is gecertificeerd om rechtstreeks te mogen vliegen naar de Verenigde Staten, want zo'n certificering krijg je niet gemakkelijk in deze regio.' 

De directeur is niet alleen voorstander van een open sky-beleid, maar staat ook open voor samenwerking met andere vliegmaatschappijen, zoals Copa Airlines uit Panama  die op de woensdag en zaterdag op Suriname vliegt. Er wordt nog met andere maatschappijen gesproken.

De SLM is niet ongevoelig voor de roep naar goedkopere vliegtarieven. 'In feite biedt SLM al goedkopere tickets aan. Onze tarieven zijn in vergelijking met twee jaar terug zeker met dertig procent gedaald.' Om het toerisme te bevorderen wil SLM hechter samenwerken met onder meer toerisme-organisatie SHATA (Suriname Hospitality and Tourism Association)  en belanghebbenden in de horecasector zoals Hotel Torarica om gezamenlijk een toeristisch pakket aan te bieden.

Radjkoemar is zich er ook van bewust, dat de SLM haar imago moet verbeteren. 'Daar zijn wij erg hard mee bezig en dat zal binnenkort merkbaar zijn.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten