'Verhoging schuldlimiet brengt risico's met zich mee voor houdbaarheid overheidsschuld'
Fitch Ratings meldt VHP open brieven aan internationale crediteuren over duurzaamheids- risico's overheid en bezorgdheid over nieuwe financieringen in 2019
De aangekondigde verhoging van de schuldlimiet van Suriname bovenop de andere investeringsplannen van de overheid en grote huidige operationele tekorten te midden van toenemende externe druk, brengen risico's met zich mee voor de houdbaarheid van de overheidsschuld.
De komende algemene verkiezingen van mei 2020 verhogen ook het risico van uitgavenoverschrijdingen die vergelijkbaar zijn met die na de verkiezingen in 2015. Dat zou de binnenlandse kapitaalmarkten verder kunnen beïnvloeden en zou kunnen leiden tot wisselkoersschommelingen. Het enorme begrotingstekort en de zwakke schulddynamiek zijn dan ook bepalend geweest voor kredietbeoordelaar Fitch Ratings om de rating van Suriname te houden op B- met negatieve vooruitzichten, zo bericht Starnieuws vandaag, zaterdag 23 november 2019, zich baserend op onderstaand persbericht van Fitch van gisteren.
In zijn jongste beoordeling van 22 november voorspelt Fitch, dat het begrotingstekort naar verwachting 18,2% van de omzet zal bereiken in 2019. Dat is boven de huidige 'B'-mediaan van 10,7% en een stijging van gemiddeld 4,3% in de periode 2010-2014. De schuld/bbp-ratio van de overheid is gestegen met 75% in september. Aan het eind van 2018 was dat nog 72%.
Fitch voorspelt, dat de overheidsschuld ten opzichte van het bbp tegen het eind van 2019 88%, inclusief Afobaka, zal bereiken. Dat is ruim boven de huidige 'B' -mediaan van 57,5%. Die mediaan wordt slechts door 16 van de 118 door Fitch beoordeelde soevereine staten overschreden. Het gaat daarbij om vijf opkomende markten in de categorie 'B'/'CCC'/'CC', twee met een 'BB-' rating (ondersteund door vermogensfondsen of zware kapitaalmarkten) en negen zijn staten met een goede investeringsgraad met hogere schuldentolerantie.
Terwijl bilaterale kredietlijnen van China momenteel sommige openbare werken financieren, heeft de financieringsdruk ertoe geleid, dat de overheid 2,4% van het bbp heeft geleend bij een faciliteit van de Centrale Bank. Een buitengewone financieringsmaatregel met een historisch precedent, noemt Fitch het.
Daarnaast heeft de overheid 40 miljoen euro geleend van banken waar zij de meerderheidsaandelen van heeft tegen een nominale rente van 1% (Fitch noemt het een negatieve reële rente) gedurende de eerste helft van 2019. Dunne buffers van commerciële bankkapitaal en de negatieve aandelenpositie van de Centrale Bank (10,9% van het bbp vanaf juni 2019) zijn voorwaardelijke schulden.
De investeringsstrategie van de overheid voegt ook externe risico's toe, zegt Fitch.
De netto internationale investeringspositie/bbp van Suriname verslechterde naar een aansprakelijkheidspositie van 89% in 2018. Vier jaar eerder, in 2014, was dat nog 26%. Het verwerven van de Afobaka hydrodam, een NDP verkiezingsprioriteit, verhoogt volgens Fitch de financieringsbehoeften van de overheid met US$ 150 miljoen, dat zou worden gefinancierd met een overbruggingslening van 18 maanden. '
Dit volgt op het hangende verzoek van de overheid in 2019 aan Staatsolie om namens de overheid aandelen te verwerven in de nieuwe Saramacca-goudmijn (van Rosebel/IAmGold).'
Er is externe druk ontstaan.
De parallelle vreemde valutahandelsmarkt plaatst een premie van 12% op de officiële Srd/US$- wisselkoers. De reserves van Suriname (US$ 688 miljoen in oktober), hoewel stabiel, bieden slechts een beperkte buffer voor externe schokken en kunnen afnemen als het tekort op de lopende rekening groter wordt of er een kapitaalvlucht optreedt. Bruto internationale reserves worden ondersteund door repatriëring van buitenlandse activa van commerciële banken en goudaankopen van ingezetenen. De Centrale Bank heeft ook een US$150 miljoen swap-lijn uit China.
Fitch Ratings meldt ook, dat de oppositiepartij VHP open brieven heeft gestuurd naar veel van de internationale crediteuren van Suriname waarin zij aandacht vraagt voor duurzaamheidsrisico's van de overheid en haar bezorgdheid uitspreekt over nieuwe financieringen in 2019. '
De VHP heeft haar platform voor economisch en fiscaal beleid nog niet gepubliceerd, hoewel haar leiders het economisch model van Suriname bij eerdere verkiezingen hebben ondersteund.' Fitch zal het beleid van de grote partijen beoordelen naarmate deze verder kristalliseren.
https://www.fitchratings.com/site/pr/10103023
Fitch Rtgs: Suriname Debt Ceiling Increase Exacerbates Risks to Public Debt
22 Nov 2019 03:20 PM ET
Fitch
Ratings-New York-22 November 2019: The recently announced increase to
Suriname's debt limit, on top of the government's other investment plans
and large current operational deficits amid rising external pressures,
raises risks to public debt sustainability, says Fitch Ratings. The
upcoming May 2020 congressional elections also increase the risk of
spending overruns similar to those witnessed following the elections in
2015, which could further pressure domestic capital markets and lead to
currency volatility.
Suriname's National Democratic Party
(NDP)-led parliament amended the National Debt Law in early November in a
controversial vote split along party lines. Parliament increased the
central government (CG) debt limit to 95% of GDP from 60%, although it
also introduced a requirement for a debt management or reduction plan if
the limit is breached.
The large CG deficit and weak debt
dynamics are key rating drivers behind our 'B-' rating (LT-FC IDR) and
Negative Rating Outlook. Suriname's CG debt service is expected to reach
18.2% of revenue in 2019, above the current 'B' median of 10.7% and up
from an average of 4.3% during 2010-2014. The CG debt/GDP ratio has been
rising, hitting 75% in September, up from 72% at YE 2018.
Fitch
forecasts that Suriname's CG debt/GDP will reach 88% of GDP, including
Afobaka, at YE 2019. This level is well above the current 'B' median of
57.5%, and is exceeded by only 16 of 118 rated sovereigns by Fitch, of
which five are emerging-market sovereigns in the 'B'/'CCC'/'CC'
category, two are rated 'BB-', supported by wealth funds or deep capital
markets, and nine are investment-grade sovereigns with higher debt
tolerance.
While China's bilateral credit lines currently
finance some public works, financing pressures led the CG to borrow 2.4%
of GDP from a central bank facility, an extraordinary financing measure
albeit with historical precedent, and EUR40 million from majority
state-owned banks at a 1% nominal interest rate (negative real rate)
during 1H19. Thin commercial bank capital buffers and the central bank's
negative equity position (10.9% of GDP as of June 2019) are contingent
liabilities.
The government's fixed-asset acquisition strategy
also adds external risks. Suriname's net international investment
position/GDP deteriorated to a liability position of 89% in 2018 from a
liability position of 26% in 2014. Acquiring the Alcoa-owned Afobaka
hydro-electric dam, an NDP election priority, increases CG financing
needs by USD150 million, which would be financed with 18-month notes.
This follows the government's pending request in 2019 to the state-owned
oil firm Staatsolie to acquire shares in the new Saramacca gold deposit
on the government's behalf, which is modeled on another
foreign-financed venture in 2016.
External pressures have
emerged. The parallel forex market places a 12% premium on the official
Suriname-U.S. dollar exchange rate. Suriname's reserves (USD688 million
in October), while stable, only provide a limited buffer to external
shocks and could decline if the current account deficit widens or
capital flight occurs. Gross international reserves are supported by
repatriation of commercial banks' foreign assets and gold purchases from
residents. The central bank also has a USD150 million swap line from
China.
The largest opposition Progressive Reform Party (VHP) has
sent open letters to many of Suriname's international creditors
highlighting public debt sustainability risks and concerns regarding new
financings in 2019. The VHP has not yet published its economic and
fiscal policy platform, although its leaders have supported Suriname's
economic model in past elections. Fitch will assess the major parties'
policies as they further crystallize.