Suriname wordt doodgeknuffeld door 'healthy lifestyle' figuren en hun dollars incasserende workshops
Er gaat bijna geen week voorbij in Suriname of in een of ander obscuur zaaltje wordt wel een zogenaamde workshop gehouden over een onderwerp dat te maken heeft met een gezonde levensstijl. 'Healthy lifestyle' is de melkkoe geworden voor menige stichting, organisatie, individu en zelfs voor een zogenoemd Rotary- en Lionsclubje. Diabetes en obesitas zijn daarenboven prettige bijverschijnselen om afzonderlijke workshops te organiseren en de Surinaamse en andere dollars stromen binnen.
Het trendy-turbo-begrip 'Healthy lifestyle' is een geobsedeerde hype geworden voor figuren die er een persoonlijk financieel slaatje uit willen slaan. Figuren die verder nauwelijks kennis van zaken hebben, het slechts interessant vinden om interessant gevonden te worden en die wellicht na een door hun georganiseerde workshop gewoon naar de MacDonalds, KFC, Naskip of Burger King gaan om een overheerlijke burger naar binnen te werken.
Dàt is het probleem bij veel Surinamers, inconsequent, onnadenkend en dom naïef gedrag. Ook stichtingen, organisaties, individuen en zelfs zogenoemde Rotary- en Lionsclubjes die workshops over een gezonde levensstijl houden zijn inconsequent en onnadenkend. Immers, je mag dan wel dergelijke workshops houden, maar wees ook eens kritisch in de richting van fastfoodketens en meer nog naar media die die fastfoodketens ruimte bieden om te adverteren. Het zijn vooral deze bedrijven die in Suriname dagelijks reclame maken voor een ongezonde levensstijl!
En het zijn vele Surinamers die zich al jarenlang met regelmaat tegoed doen aan een ongezonde vette fastfoodketen-hap. En het zijn deze vele Surinamers die geen oor en oog hebben voor die vele 'Healthy lifestyle'-activiteiten. Deze vele Surinamers voelen zich happy met een MacDonalds-burger, dàt is hùn gezonde levensstijl, soms hun gezellig sociaal wandel-uitstapje, en geen workshopje kan daar verandering in brengen, integendeel. Die workshops gaan contra-productief werken.
Workshops over 'Healthy lifestyle'-gerelateerde onderwerpen kunnen alleen zinvol zijn als parallel daaraan een kritische noot wordt gekraakt over de lokale fastfoodketens en de media die hun overmatige reclames vertonen en publiceren, zelfs op momenten dat ook een 'Healthy lifestyle'-activiteit wordt aangekondigd...
Zolang er fastfood-reclame is, iedere dag, kunnen menig stichting, organisatie, individu en zelfs een zogenoemd Rotary- en Lionsclubje ongelimiteerd hun workshops blijven organiseren en geld verdienen aan een zogenaamde 'Healthy lifestyle'.
Hoogachtend,
Den Blauwvinger
23 november 2019
Paramaribo-Suriname
Geen opmerkingen:
Een reactie posten