Sluiting leidt tot paniek en een heuse 'bankrun'
Girobank, sinds eind 2013 onder de werking van de noodregeling en daarmee
onder beheer van de Centrale Bank CBCS, is gisteren dichtgegaan. Voorlopig tijdelijk, om
orde op zaken te stellen en de rust te doen terugkeren. Dit bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 11 december 2019.
De CBCS deelde gisteravond mee, dat iedere klant van
Girobank tot een maximumbedrag van 10.000 gulden
over zijn tegoeden zal kunnen beschikken. Daarmee
zou volgens de CBCS meer dan 90 procent van de
rekeninghouders over hun volledige tegoed kunnen
beschikken. 'Dit is conform de internationale
depositogarantiestandaarden', aldus de Centrale Bank
in een persbericht.
Het was gisteravond iets voor acht uur de eerste mededeling aan het publiek, waar de
schrik er goed in zat. Er was gisteren sprake van paniek en een bankrun, bevestigt een
ingewijde tegenover het Antilliaans Dagblad. Het is voor het eerst dat dit gebeurt op Curaçao.
Loketten van de verschillende filialen gingen dicht, waarbij rekeninghouders hun geld niet
konden opnemen, en ook het internetbankingsysteem werd uit de lucht gehaald.
Betaalkaarten in winkels en bij geldautomaten deden het niet meer. Dit had grote
consternatie tot gevolg en vooral onzekerheid, omdat er gedurende de dag op geen enkele
manier werd gecommuniceerd door Giro en/of door CBCS.
Om het publiek en de klanten van Girobank te informeren zal de CBCS vanochtend om tien
uur een persconferentie houden ‘voor verdere toelichting’. De Centrale Bank heeft gisteren
‘vanwege de ontstane onrust’ met betrekking tot Giro de operaties van deze bank ‘bevroren’,
zo wordt gemeld in een officiële verklaring.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten