'Als het zo doorgaat, zullen wij in opstand komen'
Veertig busvergunningen zijn afgelopen weekend bij verkeerscontroles op de routes PS, PL en PSB ingetrokken door het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) in samenwerking met de politie. De meeste intrekkingen waren op de route tussen Paramaribo en Lelydorp (PL).
De vergunningen zijn ingetrokken, omdat de chauffeurs geen buskaart konden overleggen. Daarmee overtreden zij de vergunningsvoorwaarden. Voorts werden buschauffeurs gesnapt die jonger waren dan de minimumleeftijd van 23 jaar. Elke chauffeur moet geregistreerd staan bij OWT&C.
'De fout ligt bij het ministerie', zegt Rawien Bajnath, contactpersoon op de route PL, vandaag, dinsdag 22 oktober 2019, in de Ware Tijd. Hij stelt, dat OWT&C in gebreke is gebleven om chauffeurskaarten te verstrekken en vergunningen te verlengen. 'Alles bij het ministerie lag twee tot drie maanden stil. Wij zijn gisteren gebeld om de kaarten op te halen.'
OWT&C spreekt volgens hem niet altijd de waarheid. Zo zouden volgens hem de meeste chauffeurs ouder dan 23 jaar zijn.
Baynath stoort zich eraan, dat er al 170 vergunningen zijn verstrekt voor de PL-route en het ministerie nog steeds vergunningen uitgeeft aan bussen die ook over de Indira Gandhiweg rijden.
Om die reden - en om filevorming te voorkomen - proberen PL-bussen in de binnenwegen te rijden, aldus Bajnath. 'Maar, ook dit wordt door het ministerie verboden. Als het zo doorgaat, zullen wij in opstand komen. Wie draait op voor de kosten als de bus in de garage blijft. OWT&C gaat nonchalant om met onze belangen.'
De indruk moet niet worden gewekt dat de vergunning permanent is ingetrokken, stelt Edmund Dundas, bushouder op de route PL. Hij legt uit, dat het om een waarschuwing gaat, waarbij een chauffeur voor ongeveer twee weken niet mag rijden. Hij heeft geen moeite met de controle. 'We moeten een wildwestsituatie voorkomen.'
Dundas pleit er daarom voor, dat wie zich misdraagt zijn vergunning permanent kwijtraakt, 'anders houdt het wangedrag niet op'.
Hij zegt dat op de PL-route ongeveer 170 bussen actief zijn, waardoor passagiers de gevolgen van het intrekken van enkele vergunningen niet zullen merken.
De bushouder noemt enkele beslissingen van het ministerie te zwart-wit, omdat naar zijn weten onvoldoende rekening wordt gehouden met de realiteit. Hij legt uit. dat de chauffeurskaart op naam staat van de bushouder, maar dat vergunningen worden verstrekt aan vrienden, enkel en alleen om subsidie te innen.
Het ministerie werkt momenteel aan een ander systeem waarbij een zogeheten OW-rijbewijs zal worden vertrekt. Hiermee mag de chauffeur voor elke bushouder rijden; de kaart is niet meer gekoppeld aan een bepaalde bushouder. Dundas beklaagt zich, dat bushouders op kosten worden gejaagd door hen te verplichten steeds nieuwe stukken in te dienen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten