donderdag 15 augustus 2019

Schepen uit Venezuela kunnen nog steeds door Panama Kanaal varen

'Nieuwe Amerikaanse sancties mogen geen invloed hebben op scheepvaart in Canal de Panamá'


Het Panamakanaal zal schepen uit Venezuela toelaten om de waterweg op te varen mits zij het nodige papierwerk presenteren, zei de chef van de Kanaal Autoriteit woensdag 14 augustus 2019, en suggereerde dat een nieuwe ronde van Amerikaanse sancties op het Zuid-Amerikaanse land geen verschil mag maken voor kanaalverkeer.


De regering van president Donald Trump heeft vorige week een uitvoerend bevel uitgevaardigd waarin alle activa van de Venezolaanse overheid in de Verenigde Staten worden bevroren. Kort daarna uitten Amerikaanse functionarissen bedreigingen tegen bedrijven die zaken doen met Venezuela onder druk.

De maatregel legde niet expliciet sancties op aan niet-Amerikaanse bedrijven die banden hebben met Venezuela, maar het dreigde de Amerikaanse activa te bevriezen van personen of bedrijven die vastbesloten zijn de regering van president Nicolas Maduro te 'ondersteunen'.


Panama Kanaal Autoriteit hoofd Jorge Quijano vertelde verslaggevers, dat de waterweg zich niet moet onderwerpen aan druk van derde landen over de vraag of schepen het kanaal, dat de Atlantische en de Stille Oceaan verbindt, al dan niet kunnen gebruiken. 'Wij zijn ondertekenaars van een neutraliteitsverdrag, ook ondertekend door de Verenigde Staten', zei hij. 'We moeten doorgaan met die verbintenis zolang ze de regels van het spel volgen, en de regels van het spel zijn dat het een onschuldige doorgang is.'

Panama trok eerder dit jaar de vlag terug van tientallen schepen gekoppeld aan Iran en Syrië. Een van de tankers, de Grace 1, werd later in beslag genomen in de territoriale wateren van Gibraltar op verdenking van het overtreden van sancties en verhoogde spanningen in de Golf, waar Iran een onder Britse vlag varend schip vasthield als vergelding.


De Maritieme Autoriteit van Panama zei vorige maand dat het land schepen die de sancties en internationale wetgeving overtreden, zal blijven uitvlaggen, maar het kanaal heeft de doorgang van boten die voldoen aan de regels op basis van neutraliteit niet afgewezen.

Volgens het internationale recht moet elk koopvaardijschip worden geregistreerd bij een land, bekend als de vlaggenstaat, dat verantwoordelijk is voor de veiligheid en de werkomstandigheden van de bemanning. Wanneer een schip zijn vlag verliest, veroorzaakt dit meestal verlies van verzekering en classificatie als het niet onmiddellijk een andere vlag vindt.

Quijano zei, dat het kanaal verwacht 460 miljoen ton vracht te verplaatsen in de 12 maanden tot september, boven zijn oorspronkelijke projectie van 450,7 ton. Voor het fiscale jaar 2020 is het van plan 493,2 miljoen ton te verplaatsen. De Panamese waterweg volgt ook de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China nauwlettend, wat leidde tot een gat in de verwachte inkomsten van het kanaal sinds China stopte met het kopen van vloeibaar aardgas in de VS, zei hij.

(Suriname Mirror/La Estrella/Reuters/Twitter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten