'Uit ons rapport
blijkt, dat de situatie zoals deze nu is onhoudbaar is'
'Wij dienen daarom een verzoek
in bij de Statenvoorzitter, wij willen dat het parlement ingrijpt'
'Er is in de afgelopen jaren niet veel vooruitgang geboekt ten aanzien van de houding
van de overheid naar de Ombudsman en de burger toe en de dienstverlening van de overheid is
onbehoorlijk.' Dat is de conclusie in het Jaarverslag 2018 van Keursley Concincion, de Ombudsman
van Curaçao.
Concincion heeft het Jaarverslag over 2018 dinsdag
ingediend bij William Millerson, de voorzitter van het
parlement van Curaçao, aldus vandaag, donderdag 9 mei 2019, het Antilliaans Dagblad.
In dit verslag wordt gekeken naar
het aantal verzoeken dat over het gedrag van de ministeries
is ontvangen. In het jaar 2018 heeft de Ombudsman in totaal
650 verzoeken in behandeling genomen. 'Uit ons rapport
blijkt dat de situatie zoals deze nu is onhoudbaar is. De
meest gehoorde klacht, zeker 90 procent van alle
binnengekomen klachten, is het uitblijven van een reactie
van de ministeries, waardoor de burger soms verstoken blijft van adequate dienstverlening', vertelt
Concincion.
Hij zegt zelf geen instrument te hebben om in te grijpen. 'Wij dienen daarom een verzoek
in bij de Statenvoorzitter, wij willen dat het parlement ingrijpt.'
De Ombudsman brengt elk jaar een
rapport uit met daarin een overzicht van de ontvangen klachten van burgers en werknemers over de
verschillende ministeries. Al jaren doet hij aanbevelingen en onderzoeken maar deze worden volgens
hem niet opgevolgd door de overheid. In de praktijk bestaan er grote verschillen tussen het
presentatie- en inspanningsniveau van de diverse ministeries onderling. Deze lijn kan zelfs worden
doorgetrokken naar organisaties die zich binnen eenzelfde ministerie bevinden.
Het valt hem op dat
dezelfde ministeries steeds de meeste klachten ontvangen. In het jaar 2018 waren dit het ministerie
van Justitie, met in totaal 84 klachten, gevolgd door het ministerie van Verkeer, Vervoer en
Ruimtelijke Planning (VVRP) met 49 klachten en het ministerie van Financiën met 42 klachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten