donderdag 9 mei 2019

Jaarverslag 2018 van de Ombudsman van Curaçao: 'De dienstverlening van de overheid is onbehoorlijk'

'Uit ons rapport blijkt, dat de situatie zoals deze nu is onhoudbaar is'

'Wij dienen daarom een verzoek in bij de Statenvoorzitter, wij willen dat het parlement ingrijpt'


'Er is in de afgelopen jaren niet veel vooruitgang geboekt ten aanzien van de houding van de overheid naar de Ombudsman en de burger toe en de dienstverlening van de overheid is onbehoorlijk.' Dat is de conclusie in het Jaarverslag 2018 van Keursley Concincion, de Ombudsman van Curaçao. Concincion heeft het Jaarverslag over 2018 dinsdag ingediend bij William Millerson, de voorzitter van het parlement van Curaçao, aldus vandaag, donderdag 9 mei 2019, het Antilliaans Dagblad.

In dit verslag wordt gekeken naar het aantal verzoeken dat over het gedrag van de ministeries is ontvangen. In het jaar 2018 heeft de Ombudsman in totaal 650 verzoeken in behandeling genomen. 'Uit ons rapport blijkt dat de situatie zoals deze nu is onhoudbaar is. De meest gehoorde klacht, zeker 90 procent van alle binnengekomen klachten, is het uitblijven van een reactie van de ministeries, waardoor de burger soms verstoken blijft van adequate dienstverlening', vertelt Concincion.

Hij zegt zelf geen instrument te hebben om in te grijpen. 'Wij dienen daarom een verzoek in bij de Statenvoorzitter, wij willen dat het parlement ingrijpt.' 

De Ombudsman brengt elk jaar een rapport uit met daarin een overzicht van de ontvangen klachten van burgers en werknemers over de verschillende ministeries. Al jaren doet hij aanbevelingen en onderzoeken maar deze worden volgens hem niet opgevolgd door de overheid. In de praktijk bestaan er grote verschillen tussen het presentatie- en inspanningsniveau van de diverse ministeries onderling. Deze lijn kan zelfs worden doorgetrokken naar organisaties die zich binnen eenzelfde ministerie bevinden.

Het valt hem op dat dezelfde ministeries steeds de meeste klachten ontvangen. In het jaar 2018 waren dit het ministerie van Justitie, met in totaal 84 klachten, gevolgd door het ministerie van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning (VVRP) met 49 klachten en het ministerie van Financiën met 42 klachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten