'Mensen die drugs invoeren, doen dat echt niet via de back-track route'
Assembleelid Rachied Doekhie (NDP) zegt vandaag, maandag 4 februari 2019, op Starnieuws dat hij zich al jaren inzet met anderen om de back-track route in Nickerie te reguleren. Hij is geen voorstander van opdoeken van de route. Doekhie benadrukt, dat meer dan vierhonderd gezinnen afhankelijk zijn van de inkomsten. Wat nodig is ter plekke zijn de faciliteiten van de douane en politie om controle uit te oefenen.
Doekhie merkt op, dat er allang een ontwerp is gemaakt over de faciliteiten met toiletten en kleedhokken. Samen met onder andere Pee Baidjoe, die jarenlang een van de mensen is die de oversteek doet, is begonnen om een brug te bouwen, zodat de mensen veilig in en uit de boot kunnen.
'Ik heb ook persoonlijk geld gegeven voor de bouw van de brug', zegt Doekhie.
Het Assembleelid vindt dat mensen die drugs invoeren, dat echt niet doen via de back-track route. Er is meer dan 90 kilometer grens tussen Nieuw Nickerie en Apoera, merkt Doekhie op. 'Bovendien zouden mensen zien wanneer iemand honderden kilo's cocaïne zou inladen in een DAF-truck', voert de politicus aan. Er is een bar daar, een tempel, er vinden diverse activiteiten plaats en mensen wonen in het gebied. Hij vindt niet dat de back-track route wordt gebruikt voor drugstransporten.
'Om met de boot via South Drain de oversteek te doen, moeten mensen een dure taxi betalen en ze zijn uren kwijt. Je kan niet gelijk terugkeren, terwijl met de boot in een korte tijd mensen de overkant bereiken', zegt Doekhie. Zoveel mensen zijn economisch afhankelijk van de oversteek.
Het zal volgens het Assembleelid geen grote organisatie zijn om politie en douane daar te plaatsen. Al jaren wordt gesproken over ordening van de route en dat willen ook de boothouders. De mensen moeten zich aan de regels houden, zoals het verplicht stellen van zwemvesten, een vast bedrag betalen voor de oversteek en alleen overdag varen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten