'Eigenlijk kunnen wij hier stellen, dat burgers zelf het onderzoek moeten doen'
- 'Het lijkt alsof de politie woninginbraken niet serieus neemt'
- 'Als er politietoezicht en surveillance was, dan hoefde dit niet zover te komen'
VHP-parlementariër en ex-politiecommissaris Krishna Mathoera stoort zich aan de manier waarop politieagenten criminele handelingen, waaronder inbraken in woningen, niet serieus nemen en heel nonchalant omgaan het verwerken van de aangifte.
'Wat ik erg vind, is de manier waarop sommige politiestations omgaan. Het lijkt alsof men deze criminele handelingen niet serieus neemt en heel nonchalant omgaat door de aangifte na twee dagen niet over te dragen aan de rechercheafdelingen. Vooral in de ressorten merk dat ik dat er heel erg veel klachten zijn over de wijze waarop ressortmedewerkers slachtoffers behandelen. Men gaat ook heel nonchalant om met bewijsmateriaal en het verzamelen van bewijs', zegt Mathoera donderdag 2 augustus 2018 in het Dagblad Suriname.
De parlementariër voert aan, dat inbraken in woningen van burgers nu schering en inslag zijn en zij regelmatig geconfronteerd wordt met verhalen van radeloze burgers. Ze noemt een recent geval van een burger, bij wie criminelen tijdens een inbraak een grote hoeveelheid sieraden en andere belangrijke spullen hebben weggenomen. Met de diefstal van deze spullen, die speciaal gekocht waren in verband met een huwelijk, hebben de mensen een schade van bijna Srd 200.000 geleden.
Burgers moeten zelf informatie verzamelen voor politie
De politica stoort zich enorm eraan, dat burgers na een bepaalde criminele activiteit heel vaak zelf camerabeelden en andere nodige informatie op eigen kosten moeten verzamelen en dit zelf moeten aanleveren bij de politie. 'Eigenlijk kunnen wij hier stellen dat burgers zelf het onderzoek moeten doen. Dat is jammer, want zo ken ik de politie niet', stelt de parlementariër.
De ex-politiecommissaris benadrukt, dat de politie ook nooit perfect is geweest toen zij deel uitmaakte van het Korps Politie Suriname. Maar sinds 2010 is deze gewapende macht nog sterker in kwaliteit en dienstverlening achteruit gegaan.
Het Assembleelid noemt gevallen van mensen die in de afgelopen periode zeker 7 of 8 keren slachtoffer zijn geworden van inbraak en hierdoor enorme schade hebben opgelopen. 'Heel veel van de slachtoffers hadden honden, dievenijzer aan ramen en deuren en zelfs een huisalarm. Ondanks deze enorme investeringen wordt er toch ingebroken. Geforceerde dievenijzers, deuren, ramen en sloten die kapot worden geslagen, gascilinders, mobiele telefoons en laptops die worden weggedragen. In zo'n tijd van crisis is het heel moeilijk voor mensen om een nieuwe laptop of mobiele telefoon te kopen of geld bij elkaar te brengen om de schade aan de woning te repareren.'
Beelden uit beveiligingscamera’s van slachtoffers laten vaak zien, dat de dieven/verdachte figuren regelmatig rondom de woning hebben gesurveilleerd alvorens zij hebben toegeslagen. Mathoera vindt het jammer, dat er weinig tot geen politietoezicht is in bepaalde gebieden. 'Als er politietoezicht en surveillance was, dan hoefde dit niet zover te komen. Ook alle berichten dat de politie geen vervoer en brandstof heeft en afhankelijk is, geeft een indicatie voor dieven dat de politie ze niet gaat kunnen oppakken.'
De parlementariër voert verder aan dat zij ongeveer twee weken geleden naar een politiebureau in Saramacca was en daar kreeg te horen, dat de manschappen met slechts ‘een halve voertuig’ zaten. Dat is een voertuig dat niet bedrijfszeker is en continu met een mankement zit. Soortgelijke situaties doen zich bij de meeste politiestations voor. Zij vindt daarom dat de regering nu echt ervoor moet gaan zorgen dat de politie 24 uren per dag over voldoende voertuigen en brandstof beschikt.
Het is haar wel opgevallen, dat er veel surveillance in verschillende gebieden is van particuliere securitybedrijven. 'Ik weet niet of zij in dienst genomen zijn door de overheid en er een overeenkomst is dat zij bepaalde gebieden moeten surveilleren. Als dat wel zo is, vind ik het ernstig. Het is de politie die de instantie is die moet zorg dragen voor surveillance', aldus Mathoera.
Dagelijkse selectie Surinaams nieuws en relevant nieuws uit Latijns-Amerika en Caribisch gebied - Verrassend, actueel, informatief, met oog voor haar lezers!
donderdag 2 augustus 2018
Colombia geeft ruim 440.000 Venezolaanse migranten een tijdelijke verblijfsstatus
(Bron foto: Twitter) |
Colombia heeft ruim 440.000 Venezolaanse migranten een tijdelijke verblijfsstatus gegeven. President Juan Manuel Santos zei donderdag 2 augustus 2018 in een verklaring, dat Venezolanen in zijn land toegang krijgen tot medische noodhulp, onderwijs en sociale voorzieningen. Hij sprak over een 'internationale mijlpaal' op migratiegebied.
- Mayor facilidad de acceso para niños a educación pública.— Juan Manuel Santos (@JuanManSantos) August 2, 2018
- Validación gratis de básica y media.
- Agiliza proceso de convalidación de títulos profesionales
- Facilidades para acceder a trabajo, bajo políticas de trabajo decente.
- Acceso a programas del @ICBFColombia.
Veel Venezolanen zijn de grens overgestoken vanwege de slechte economische omstandigheden in hun thuisland. Dat gaat gebukt onder een zware crisis door langdurig wanbeleid en dalende olieprijzen. Ook zijn recentelijk ongeveer een kwart miljoen Colombianen teruggekeerd die in het buurland leefden.
Het door Santos ondertekende decreet geeft honderdduizenden Venezolanen die nog geen visum hadden toestemming twee jaar in Colombia te blijven.
De regering trekt ook 20 miljoen peso (circa 6 miljoen euro) uit om ziekenhuizen te compenseren die migranten behandelden met bijvoorbeeld kanker of diabetes.
De president, die binnenkort afzwaait, herhaalde zijn kritiek op de Venezolaanse regering van Nicolás Maduro. Hij hekelde het feit, dat de Venezolaanse bevolking omkomt door 'hongersnood en ziekten', hoewel ze leven in een 'rijk land' met enorme oliereserves.
(Suriname Mirror/Miami Herald/ANP/Twitter)
'Particuliere bussector kampt met politiek etnisch probleem' - 'Bushouders moeten keihard in opstand komen om verbeteringen te eisen'
(Bron foto: Dagblad Suriname) |
- 'Daarom wordt die chaos niet aangepakt op de verschillende particuliere trajecten'
- 'Bestuur van de PLO is geaccommodeerd middels de brandstofcompensatie, en lopen ze met een slot op hun mond'
Ondanks de vele pogingen vanuit de overheid om de chaotische bussector te reguleren, komt er niets tot stand. Waaraan ligt dit? Volgens Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van de Surinaamse Bushouders Organisatie (SBO), wordt er in de politieke wandelgangen geopperd, dat de Hindoestanen, die een groot deel van de bussector vormen, nimmer een helpende hand zullen krijgen.
'Daarom wordt die chaos niet aangepakt op de verschillende particuliere trajecten. Er wordt letterlijk niets gedaan voor de bussector. Doordat het bestuur van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) geaccommodeerd is middels de brandstofcompensatie, lopen ze met een slot op hun mond. Het is een etnisch probleem; de politiek heeft dit verergerd', luidt de reactie van Sahadew-Lall donderdag 2 augustus 2018 in het Dagblad Suriname.
Om hiertegen weerstand te bieden, ziet hij slecht één oplossing: staking.
'Bushouders moeten keihard in opstand komen om verbeteringen op te eisen. Het ministerie zegt iets maar doet uiteindelijk wat anders.'
De brandstofcompensatie, die sedert 13 juni 2018 was overgemaakt voor drie maanden, is tot op heden niet volledig uitbetaald. Zo hebben bushouders, die onder andere de trajecten in Commewijne onderhouden, geen subsidie ontvangen.
Onlangs kwam aan het licht, dat het niet kunnen overleggen van een geldige vergunning niet altijd te wijten is aan de nalatigheid van een bushouder; het ministerie treedt niet efficiënt op in het verlengen van de vergunningen. Zo kan dit proces jaren in beslag nemen, wat niet te tolereren is.
'Wij zijn dus ontevreden met mevrouw Blokland (directeur Transport ministerie van Openbare Werken, Transport en Toerrisme). Er moet een verhoging van de bustarieven en brandstofcompensatie komen, maar er komt geen enkel geluid vanuit de PLO en het ministerie. Het enige wat nog gedaan kan worden, is in opstand komen', aldus Sahadew-Lall.
Somohardjo (PL) verontwaardigd over weigering afgifte vergunning voor Day of the Wong Jawa te Stafdorp Mariënburg
'Bouterse breekt nu niet alleen politiek en economisch, maar ook cultureel in'
PL wijkt uit naar het Openlucht Museum te Nieuw-Amsterdam
Paul Somohardjo, voorzitter van de Pertjajah Luhur (PL), is niet te spreken over dat de vergunning is geweigerd om activiteiten te organiseren op Stafdorp Mariënburg. Sinds jaar en dag houdt PL de Day of the Wong Jawa (herdenking Javaanse Immigratie) op die locatie. Somohardjo vindt dat de 'pikin Ingi boy', doelende op president Desi Bouterse, misbruik maakt van zijn positie. 'Hij breekt nu niet alleen politiek en economisch, maar ook cultureel in', stelde de partijleider op een persconferentie vandaag, donderdag 2 augustus 2018, aldus Starnieuws.
Bestuurslid Ingrid Karta-Bink stelt, dat de PL de eerste partij was die formeel een vergunning heeft ingediend. Zij heeft van districtscommissaris Adjaikoemar Kali van Commewijne te horen gekregen dat de vergunning wordt afgewezen. Intussen is dat ook schriftelijk bevestigd.
De PL wijkt uit naar het Openlucht Museum te Nieuw-Amsterdam.
Kali zegt, dat op 9 juli NDP-Commewijne te kennen had gegeven om de Javaanse Immigratie groots te vieren samen met het commissariaat, de Nationale Jubileumcommissie en het Kabinet van de President. De brief van de PL is op 17 juli ingediend, zegt Kali. Hij beweert, dat hij Karta-Bink had aangegeven dat op stafdorp al een activiteit gepland is. Er kunnen daar niet twee activiteiten gehouden worden. Daarom is de vergunning geweigerd. Kali ontkent dat het om een NDP-aangelegenheid gaat, zoals op de persconferentie is aangegeven.
Ook al heeft de PL vaker de activiteit gehouden op Mariënburg, kan het gebeuren dat de vergunning wordt geweigerd, stelt Kali.
Somohardjo zegt dat zijn partij zich niet uit het veld laat slaan. Alle activiteiten worden verplaatst naar Nieuw Amsterdam. Er zijn vijftien muziekgroepen en ruim 200 bussen in stelling gebracht. Ook de Bigisma Dey vindt normaal plaats. Er is genoeg ruimte om iedereen te accommoderen in het Openlucht Museum.
Somohardjo meent dat 'de pikin Ingi boy' blijkbaar geen draagvlak heeft bij de inheemsen, die juist een grote activiteit hebben in de Palmentuin. Op 9 augustus is het ook de Dag der Inheemsen. Vandaar dat hij nu wil inbreken bij de Javaanse groep, concludeert de politicus.
PL wijkt uit naar het Openlucht Museum te Nieuw-Amsterdam
Paul Somohardjo, voorzitter van de Pertjajah Luhur (PL), is niet te spreken over dat de vergunning is geweigerd om activiteiten te organiseren op Stafdorp Mariënburg. Sinds jaar en dag houdt PL de Day of the Wong Jawa (herdenking Javaanse Immigratie) op die locatie. Somohardjo vindt dat de 'pikin Ingi boy', doelende op president Desi Bouterse, misbruik maakt van zijn positie. 'Hij breekt nu niet alleen politiek en economisch, maar ook cultureel in', stelde de partijleider op een persconferentie vandaag, donderdag 2 augustus 2018, aldus Starnieuws.
Bestuurslid Ingrid Karta-Bink stelt, dat de PL de eerste partij was die formeel een vergunning heeft ingediend. Zij heeft van districtscommissaris Adjaikoemar Kali van Commewijne te horen gekregen dat de vergunning wordt afgewezen. Intussen is dat ook schriftelijk bevestigd.
De PL wijkt uit naar het Openlucht Museum te Nieuw-Amsterdam.
Kali zegt, dat op 9 juli NDP-Commewijne te kennen had gegeven om de Javaanse Immigratie groots te vieren samen met het commissariaat, de Nationale Jubileumcommissie en het Kabinet van de President. De brief van de PL is op 17 juli ingediend, zegt Kali. Hij beweert, dat hij Karta-Bink had aangegeven dat op stafdorp al een activiteit gepland is. Er kunnen daar niet twee activiteiten gehouden worden. Daarom is de vergunning geweigerd. Kali ontkent dat het om een NDP-aangelegenheid gaat, zoals op de persconferentie is aangegeven.
Ook al heeft de PL vaker de activiteit gehouden op Mariënburg, kan het gebeuren dat de vergunning wordt geweigerd, stelt Kali.
Somohardjo zegt dat zijn partij zich niet uit het veld laat slaan. Alle activiteiten worden verplaatst naar Nieuw Amsterdam. Er zijn vijftien muziekgroepen en ruim 200 bussen in stelling gebracht. Ook de Bigisma Dey vindt normaal plaats. Er is genoeg ruimte om iedereen te accommoderen in het Openlucht Museum.
Somohardjo meent dat 'de pikin Ingi boy' blijkbaar geen draagvlak heeft bij de inheemsen, die juist een grote activiteit hebben in de Palmentuin. Op 9 augustus is het ook de Dag der Inheemsen. Vandaar dat hij nu wil inbreken bij de Javaanse groep, concludeert de politicus.
Weer te late uitbetaling salarissen aan personeel twee afdelingen AdeKUS
Werknemers barricaderen een uur lang de toegang tot het universiteitscomplex
Een groep werknemers bij de Anton de Kom Universiteit van Suriname (AdeKUS) heeft gistermorgen de toegang tot het universiteitscomplex gebarricadeerd van acht tot negen uur. Twee groepen medewerkers - van het Medisch Wetenschappelijk Instituut en Centre for Agricultural Research in Suriname - hadden tot gisteren hun salarissen nog niet ontvangen, aldus het Dagblad Suriname vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
De wetenschappers, die geen deel zijn van deze actie, hebben sinds maandag hun loonstroken ontvangen. Het gaat om technisch en administratief personeel.
Een deel van het personeel heeft het salaris ontvangen. Dat deel heeft zich echter solidair verklaard met de collega’s, die tot op de eerste dag van augustus nog geen geld in handen hadden om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen.
Het verlaat uitbetalen van de salarissen plus vakantiegelden werd, zoals bij voorgaande verlate betalingen, door het universiteitsbestuur op 27 juli al schriftelijk kenbaar gemaakt. De verlate uitbetaling zou te maken hebben met een vertraging in de verwerking van de aanvraag voor de kwartaalsubsidie door het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.
Vandaag staat de groep wederom voor de ingang van het complex. Zij verlieten gisteren de werkplek.
Een groep werknemers bij de Anton de Kom Universiteit van Suriname (AdeKUS) heeft gistermorgen de toegang tot het universiteitscomplex gebarricadeerd van acht tot negen uur. Twee groepen medewerkers - van het Medisch Wetenschappelijk Instituut en Centre for Agricultural Research in Suriname - hadden tot gisteren hun salarissen nog niet ontvangen, aldus het Dagblad Suriname vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
De wetenschappers, die geen deel zijn van deze actie, hebben sinds maandag hun loonstroken ontvangen. Het gaat om technisch en administratief personeel.
Een deel van het personeel heeft het salaris ontvangen. Dat deel heeft zich echter solidair verklaard met de collega’s, die tot op de eerste dag van augustus nog geen geld in handen hadden om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen.
Het verlaat uitbetalen van de salarissen plus vakantiegelden werd, zoals bij voorgaande verlate betalingen, door het universiteitsbestuur op 27 juli al schriftelijk kenbaar gemaakt. De verlate uitbetaling zou te maken hebben met een vertraging in de verwerking van de aanvraag voor de kwartaalsubsidie door het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.
Vandaag staat de groep wederom voor de ingang van het complex. Zij verlieten gisteren de werkplek.
Minister Benschop van Defensie zou door president Bouterse uit functie zijn ontheven
Hoofd CIVD, Daniella Veira, zou in beeld zijn als de nieuwe minister van Defensie
De West bericht woensdag 1 augustus 2018, dat minister Ronnie Benschop van Defensie door president Desi Bouterse thuis zou zijn gezet. Benschop, oud-bevelhebber, zou het beleid van de regering Bouterse-Adhin niet naar tevredenheid uitvoeren, aldus de krant.
Ook lopende problemen binnen het defensieapparaat en onvrede bij de militairen, zouden de president hebben doen besluiten Benschop als minister te bedanken.
Voorts schrijft De West vernomen te hebben, dat er stemmen binnen de regering op zijn gegaan om het hoofd van de Centrale Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (CIVD), Daniella Veira, als de nieuwe minister van Defensie aan te stellen.
Benschop was dinsdag niet aanwezig in De Nationale Assemblee en is al drie dagen niet op kantoor verschenen.
De West bericht woensdag 1 augustus 2018, dat minister Ronnie Benschop van Defensie door president Desi Bouterse thuis zou zijn gezet. Benschop, oud-bevelhebber, zou het beleid van de regering Bouterse-Adhin niet naar tevredenheid uitvoeren, aldus de krant.
Ook lopende problemen binnen het defensieapparaat en onvrede bij de militairen, zouden de president hebben doen besluiten Benschop als minister te bedanken.
Voorts schrijft De West vernomen te hebben, dat er stemmen binnen de regering op zijn gegaan om het hoofd van de Centrale Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (CIVD), Daniella Veira, als de nieuwe minister van Defensie aan te stellen.
Benschop was dinsdag niet aanwezig in De Nationale Assemblee en is al drie dagen niet op kantoor verschenen.
Onkunde leidt tot uit elkaar vallen plantenbak Monument van de Revolutie aan Waterkant
(Bron foto's: Dagblad Suriname) |
Schoolvoorbeeld van de onkunde waarmee overheid, architecten, ingenieurs en andere bouwers te werk gaan
Het Dagblad Suriname bericht vandaag, donderdag 2 augustus 2018, dat de plantenbak van het Monument van de Revolutie aan de Waterkant, schuin tegenover de Plattebrug, al ruim een week uit elkaar ligt. Het puin ligt er nog steeds. De bak is niet kapot gemaakt door vandalen, junkies of andere onverantwoordelijke burgers van het land. Nee, het is kapot gedrukt door de wortels van de palmbomen die erin zijn geplaatst. Het zal niet lang meer duren voordat de hele bak uit elkaar valt.
Dit is een schoolvoorbeeld van de onkunde waarmee de overheid, architecten, ingenieurs en andere bouwers in het land te werk gaan.
In de plantenbak, van bouwstenen gemaakt, zonder enige bewapening, zijn palmbomen geplant. Dat is, gezien de wortelontwikkeling, vragen om problemen.
Bovendien is het zo, dat de stenen bak de hitte van de zon opslaat en zo de wortels verschroeit waardoor de boom in zijn groei belemmert en ziek gemaakt wordt.
‘Er wordt onvoldoende nagedacht en gelet op details bij het neerzetten van werken. Er wordt gewerkt als een kip zonder kop. Er wordt snel, haastig, vluchtig te werk gegaan. Alles wordt zo goedkoop mogelijk manier afgejakkerd met veel teki nyan’, luidt het commentaar.
Export van Curaçao bereikt in 2017 een nieuw dieptepunt
CBS: Slechts 186 miljoen gulden aan goederen verkocht aan buitenland
De export van Curaçao heeft in 2017 een nieuw dieptepunt bereikt. In totaal werd voor slechts 186 miljoen gulden aan goederen verkocht aan het buitenland. Dat blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft gepresenteerd over de internationale handel van 2017, zo schrijft vandaag, donderdag 2 augustus 2018, het Antilliaans Dagblad.
Het vorige laagterecord aan exportinkomsten was 189 miljoen gulden in 2007. Nadat het in 2015 even heel goed ging met de export en er voor 471 miljoen gulden aan het buitenland werd verkocht, is er een dalende trend ingezet. De exportinkomsten halveerden in 2016 tot 235 miljoen gulden en nu blijkt dat een jaar later, in 2017, de export met nog eens 20,9 procent is gedaald.
Van de 186 miljoen gulden aan goederen die Curaçao vorig jaar heeft geëxporteerd, kwamen de meeste inkomsten uit parfum, cosmetische producten en toiletartikelen (5,3 procent), vliegtuigen en bijbehorende uitrusting (4,8 procent), metalen containers voor opslag of transport (4,6 procent) en motorfietsen en al dan niet gemotoriseerde fietsen (4,3 procent).
Ook mechanische behandelingsapparatuur, onderdelen daarvan (3,9 procent), zwavel en niet-gebrande ijzerpyrieten (3,9 procent) en auto’s en andere motorvoertuigen (3,3 procent) staan in de door het CBS samengestelde top zeven. Olie en olieproducten zijn in deze statistieken niet meegerekend.
De export van Curaçao heeft in 2017 een nieuw dieptepunt bereikt. In totaal werd voor slechts 186 miljoen gulden aan goederen verkocht aan het buitenland. Dat blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gisteren heeft gepresenteerd over de internationale handel van 2017, zo schrijft vandaag, donderdag 2 augustus 2018, het Antilliaans Dagblad.
Het vorige laagterecord aan exportinkomsten was 189 miljoen gulden in 2007. Nadat het in 2015 even heel goed ging met de export en er voor 471 miljoen gulden aan het buitenland werd verkocht, is er een dalende trend ingezet. De exportinkomsten halveerden in 2016 tot 235 miljoen gulden en nu blijkt dat een jaar later, in 2017, de export met nog eens 20,9 procent is gedaald.
Van de 186 miljoen gulden aan goederen die Curaçao vorig jaar heeft geëxporteerd, kwamen de meeste inkomsten uit parfum, cosmetische producten en toiletartikelen (5,3 procent), vliegtuigen en bijbehorende uitrusting (4,8 procent), metalen containers voor opslag of transport (4,6 procent) en motorfietsen en al dan niet gemotoriseerde fietsen (4,3 procent).
Ook mechanische behandelingsapparatuur, onderdelen daarvan (3,9 procent), zwavel en niet-gebrande ijzerpyrieten (3,9 procent) en auto’s en andere motorvoertuigen (3,3 procent) staan in de door het CBS samengestelde top zeven. Olie en olieproducten zijn in deze statistieken niet meegerekend.
Tabel 1: Top 7 meest geimporteerde producten in 2017 | % |
Schepen, boten en drijvende constructies | 7.2 |
Auto's en andere motorvoertuigen die hoofdzakelijk zijn ontworpen voor het vervoer | 5.8 |
Geneesmiddelen (inclusief diergeneesmiddelen) | 3.8 |
Alcoholische dranken | 2.8 |
Telecommunicatieapparatuur, onderdelen en accessoires | 2.6 |
Vlees en eetbare slachtafvallen, vers, gekoeld of bevroren | 2.1 |
Diverse chemische producten | 1.7 |
Tabel 2: Top 7 meest geëxporteerde producten in 2017 | % |
Parfum, cosmetische producten en toiletartikelen (met uitzondering van zepen) | 5.3 |
Vliegtuigen en bijbehorende uitrusting | 4.8 |
Metalen containers voor opslag of transport | 4.6 |
Motorfietsen (inclusief bromfietsen) en cycli, gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd | 4.3 |
Mechanische behandelingsapparatuur en delen daarvan | 3.9 |
Zwavel en niet-gebrande ijzerpyrieten | 3.9 |
Auto's en andere motorvoertuigen die hoofdzakelijk zijn ontworpen voor het vervoer | 3.3 |
- In 2017 zijn de meeste goederen geëxporteerd naar de volgende top 7 landen: Bonaire, Nederland, Verenigde Staten, Aruba, St. Maarten, Venezuela en Canada.
Vier illegale Venezolanen aangehouden bij Fuikbaai, Curaçao
(Bron foto: Kustwacht) |
Bij de aanhouding van vier illegale Venezolanen afgelopen dinsdag was niet alleen de politie betrokken, maar ook de Kustwacht. De Kustwacht had informatie ontvangen over een mogelijke aanlanding in de buurt van de Fuikbaai. In reactie daarop is het Dash-8 patrouillevliegtuig ter plaatse gegaan om vanuit de lucht te zoeken en ook de Kustwachthelikopter en landpatrouilles zijn in het gebied gaan speuren. Dit meldt vandaag, donderdag 2 augustus 2018, het Antilliaans Dagblad.
Dankzij instructies van medewerkers van de Mijnmaatschappij zijn uiteindelijk vier personen met de Venezolaanse nationaliteit staande gehouden en overgedragen aan de politie en meegenomen voor verder verhoor.
Het wordt niet uitgesloten dat er nog meer personen zijn aangeland.
Stichting Uniek Curaçao verwijdert Sargassum bij Ascencion
Graafmachine ingezet om de strook sargassowier in de baai te halveren
Stichting Uniek Curaçao is deze week opnieuw begonnen met het verwijderen van het Sargassum bij Ascencion. Medewerkers hebben in opdracht van GMN een graafmachine ingezet om de strook sargassowier in de baai te halveren, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
Op die manier proberen zij te voorkomen dat het aangespoelde wier gaat rotten en voor stankoverlast zorgt bij omwonenden. Het sargassowier ontbindt namelijk wanneer het op het droge ligt, en datzelfde gebeurt bij de dieren die erin verstrikt zijn geraakt. Dat heeft in het verleden al eens gezorgd voor veel klachten vanuit Barber, maar is bij grote hoeveelheden moeilijk te voorkomen.
Sea Turtle Conservation Curaçao heeft anderhalve week geleden een ‘boom’ geplaatst op de grens met de open zee. Maar dat is tot nu toe nog geen succes gebleken. De constructie, bestaande uit drijvende buizen met luchtcirkels eromheen, moest het wier tegenhouden, maar het Sargassum kon de boom zowel onder- als bovenlangs passeren. Daarom wordt momenteel gezocht naar en geëxperimenteerd met effectieve toevoegingen om de wering Sargassum-bestendig te maken, aldus Stichting Uniek op haar Facebookpagina.
Vorige week is er om deze reden bijvoorbeeld een ‘onderrok’ geplaatst. Het zeewier hoeft volgens Stichting Uniek overigens niet per definitie gezien te worden als een bedreiging. Door er innovatief mee om te gaan, kan het ook positieve effecten teweegbrengen. Op Barbados moet een andere benadering van het probleem in de toekomst bijvoorbeeld voor werkgelegenheid en andere economische voordelen zorgen, zo blijkt uit een nieuwsbericht dat de Curaçaose natuurorganisatie deelt.
Stichting Uniek Curaçao is deze week opnieuw begonnen met het verwijderen van het Sargassum bij Ascencion. Medewerkers hebben in opdracht van GMN een graafmachine ingezet om de strook sargassowier in de baai te halveren, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
Op die manier proberen zij te voorkomen dat het aangespoelde wier gaat rotten en voor stankoverlast zorgt bij omwonenden. Het sargassowier ontbindt namelijk wanneer het op het droge ligt, en datzelfde gebeurt bij de dieren die erin verstrikt zijn geraakt. Dat heeft in het verleden al eens gezorgd voor veel klachten vanuit Barber, maar is bij grote hoeveelheden moeilijk te voorkomen.
Sea Turtle Conservation Curaçao heeft anderhalve week geleden een ‘boom’ geplaatst op de grens met de open zee. Maar dat is tot nu toe nog geen succes gebleken. De constructie, bestaande uit drijvende buizen met luchtcirkels eromheen, moest het wier tegenhouden, maar het Sargassum kon de boom zowel onder- als bovenlangs passeren. Daarom wordt momenteel gezocht naar en geëxperimenteerd met effectieve toevoegingen om de wering Sargassum-bestendig te maken, aldus Stichting Uniek op haar Facebookpagina.
Vorige week is er om deze reden bijvoorbeeld een ‘onderrok’ geplaatst. Het zeewier hoeft volgens Stichting Uniek overigens niet per definitie gezien te worden als een bedreiging. Door er innovatief mee om te gaan, kan het ook positieve effecten teweegbrengen. Op Barbados moet een andere benadering van het probleem in de toekomst bijvoorbeeld voor werkgelegenheid en andere economische voordelen zorgen, zo blijkt uit een nieuwsbericht dat de Curaçaose natuurorganisatie deelt.
Zigzaglijnen waarschuwen automobilisten op Curaçao dat zij zebrapad of gevaarlijk kruispunt naderen
(Bron foto: VVRP) |
Op de Grebbelinieweg worden automobilisten met zigzaglijnen gewaarschuwd dat zij een zebrapad of een gevaarlijk kruispunt naderen en hun snelheid moeten minderen. De lijnen zijn door het ministerie van Verkeer, Vervoer en Ruimtelijke Planning (VVRP) aangelegd. Dit meldt het Antilliaans Dagblad vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
Voetgangers maken ook deel uit van het verkeer, zij moeten daar veilig aan deel kunnen nemen. Daarom heeft het ministerie de lijnen aangebracht op de Grebbelinieweg.
Op de foto een deel van de Grebbelinieweg met de nieuw aangebrachte lijnen.
Regering wil op 1 januari 2019 rij- en voertuigenbelasting weer invoeren
'De belasting moet ook gezien worden als een inkomstenbron van de regering'
De regering is van plan om per 1 januari 2019 de rij- en voertuigenbelasting weer in te voeren. Deze belasting was in 2000 vervallen verklaard. De regering vindt dat de rij- en voertuigenbelasting rechtvaardig is en internationaal gangbaar is.
'Verder moet de belasting gezien worden als een inkomstenbron van de regering', zei Amzad Abdoel (NDP), voorzitter van de parlementaire commissie die de wet voorbereid voor openbare behandeling, gisteren tijdens een openbare commissievergadering, zo bericht Starnieuws vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
Voor voertuigen tot 800 kilo wil de regering een belastingtarief invoeren van Srd 265. Abdoel stelde na overleg met commissieleden voor om het bedrag terug te brengen op Srd 75. Ook wordt voorgesteld om voor de categorie 800 tot 1200 kilo het tarief niet op Srd 385 te stellen, maar terug te brengen tot Srd 120.
Minister Gillmore Hoefdraad van Financiën heeft uitgerekend, dat hij ruim Srd 100 miljoen kan binnenhalen met de herinvoering van de belastingen. Met de voorstellen die Abdoel doet, gaat de minister het moeten doen met Srd 20 miljoen minder.
'De belasting wordt geheven op alle rij- en voertuigen die zich op de openbare weg bevinden. Er is voor deze belasting gekozen, omdat naast het genereren van inkomsten voor de Staat, het ook door ons als een rechtvaardige belasting wordt gezien. De rechtvaardiging ligt erin dat hoe groter en zwaarder het voertuig, hoe hoger het tarief zal zijn. De regering heeft aan de ene kant de verplichting om te zorgen voor begaanbare wegen, maar krijgt aan de andere kant niet de nodige bijdrage van de gebruikers. Het dagelijkse gebruik van de wegen door bestuurders van de voertuigen, zorgt voor achteruitgang en beschadiging van deze wegen. Het kost de regering tientallen miljoenen om deze wegen te onderhouden. De geïnde gelden kunnen bijdragen om de wegen te onderhouden. We weten wel dat u een voorstel heeft ingediend ten aanzien van de tarieven en we zijn bereid om daarover met u te praten. En in goed overleg tot overeenstemming te komen', zei Hoefdraad.
'We weten dat er haast is en dat er geld vanuit de samenleving gehaald moet worden. Wanneer wij minder haast hadden en wij beleidsmatig goed de zaken zouden voorbereiden, dan hadden wij niet zo'n bestuur in het land, waar vernietiging plaatsvindt', stelde Asiskumar Gajadien (VHP). Hij vindt, dat de ontwerpwet niet gereed is voor de verdere behandeling in een plenaire openbare vergadering. Hij wil dat alles technisch in orde is voordat de wet plenair kan worden behandeld.
'We praten over juridisch-technische zaken, maar zonder degelijke antwoorden op beleidsvragen, kunnen die zaken niet werken in de uitvoering. Op basis waarvan zijn de tarieven bepaald? Daarop hebben wij geen antwoord gehad. Ik moet ervan overtuigd worden hoe wij komen op die bedragen', zei William Waidoe (PL). 'Wanneer wij belasting betalen en de weg waarop ik rij naar huis wordt niet aangepakt, wat moet ik als burger doen? Ik verwacht een bevredigend antwoord van de minister om de samenleving gerust te stellen. We zijn in een crisis en we trekken alles recht, maar niet op zodanige wijze dat de kleine man alleen blijft inleveren.'
Minister Hoefdraad levert uiterlijk op maandag 13 augustus de documenten met de beantwoording in bij de Assemblee. Dan wordt besloten of de wet klaar is voor de plenaire behandeling of niet. Abdoel is blij dat een compromis is bereikt. 'We hebben dit goed afgehandeld, we hebben een heel vruchtbare behandeling gehad van de wet.'
De regering is van plan om per 1 januari 2019 de rij- en voertuigenbelasting weer in te voeren. Deze belasting was in 2000 vervallen verklaard. De regering vindt dat de rij- en voertuigenbelasting rechtvaardig is en internationaal gangbaar is.
'Verder moet de belasting gezien worden als een inkomstenbron van de regering', zei Amzad Abdoel (NDP), voorzitter van de parlementaire commissie die de wet voorbereid voor openbare behandeling, gisteren tijdens een openbare commissievergadering, zo bericht Starnieuws vandaag, donderdag 2 augustus 2018.
Voor voertuigen tot 800 kilo wil de regering een belastingtarief invoeren van Srd 265. Abdoel stelde na overleg met commissieleden voor om het bedrag terug te brengen op Srd 75. Ook wordt voorgesteld om voor de categorie 800 tot 1200 kilo het tarief niet op Srd 385 te stellen, maar terug te brengen tot Srd 120.
Minister Gillmore Hoefdraad van Financiën heeft uitgerekend, dat hij ruim Srd 100 miljoen kan binnenhalen met de herinvoering van de belastingen. Met de voorstellen die Abdoel doet, gaat de minister het moeten doen met Srd 20 miljoen minder.
'De belasting wordt geheven op alle rij- en voertuigen die zich op de openbare weg bevinden. Er is voor deze belasting gekozen, omdat naast het genereren van inkomsten voor de Staat, het ook door ons als een rechtvaardige belasting wordt gezien. De rechtvaardiging ligt erin dat hoe groter en zwaarder het voertuig, hoe hoger het tarief zal zijn. De regering heeft aan de ene kant de verplichting om te zorgen voor begaanbare wegen, maar krijgt aan de andere kant niet de nodige bijdrage van de gebruikers. Het dagelijkse gebruik van de wegen door bestuurders van de voertuigen, zorgt voor achteruitgang en beschadiging van deze wegen. Het kost de regering tientallen miljoenen om deze wegen te onderhouden. De geïnde gelden kunnen bijdragen om de wegen te onderhouden. We weten wel dat u een voorstel heeft ingediend ten aanzien van de tarieven en we zijn bereid om daarover met u te praten. En in goed overleg tot overeenstemming te komen', zei Hoefdraad.
'We weten dat er haast is en dat er geld vanuit de samenleving gehaald moet worden. Wanneer wij minder haast hadden en wij beleidsmatig goed de zaken zouden voorbereiden, dan hadden wij niet zo'n bestuur in het land, waar vernietiging plaatsvindt', stelde Asiskumar Gajadien (VHP). Hij vindt, dat de ontwerpwet niet gereed is voor de verdere behandeling in een plenaire openbare vergadering. Hij wil dat alles technisch in orde is voordat de wet plenair kan worden behandeld.
'We praten over juridisch-technische zaken, maar zonder degelijke antwoorden op beleidsvragen, kunnen die zaken niet werken in de uitvoering. Op basis waarvan zijn de tarieven bepaald? Daarop hebben wij geen antwoord gehad. Ik moet ervan overtuigd worden hoe wij komen op die bedragen', zei William Waidoe (PL). 'Wanneer wij belasting betalen en de weg waarop ik rij naar huis wordt niet aangepakt, wat moet ik als burger doen? Ik verwacht een bevredigend antwoord van de minister om de samenleving gerust te stellen. We zijn in een crisis en we trekken alles recht, maar niet op zodanige wijze dat de kleine man alleen blijft inleveren.'
Minister Hoefdraad levert uiterlijk op maandag 13 augustus de documenten met de beantwoording in bij de Assemblee. Dan wordt besloten of de wet klaar is voor de plenaire behandeling of niet. Abdoel is blij dat een compromis is bereikt. 'We hebben dit goed afgehandeld, we hebben een heel vruchtbare behandeling gehad van de wet.'
'Regering draait al sinds 2014 mee met het scenario van multinational Alcoa'
Gajadien (VHP): 'De regering heeft het belang van het land verkwanseld'
- 'Het volk moet nu stappen ondernemen om Alcoa op haar verantwoordelijkheden te wijzen'
- 'De regering richt zich slechts op politiek populistische overname van de waterkrachtcentrale net vóór de algemene verkiezingen van 2020'
'Het optreden van de regering in het parlement geeft duidelijk aan, dat men vanaf dag één, en dat is sinds 2014, meedraait met het scenario van de multinational Alcoa', zegt Assembleelid Asiskumar Gajadien (VHP) vandaag, donderdag 2 augustus 2018, op Starnieuws, in een reactie op de mededelingen van de regering dinsdag in de Assemblee over de onderhandelingen met Alcoa.
Hij vindt dat het volk nu stappen moet ondernemen om Alcoa op haar verantwoordelijkheden te wijzen. De regering heeft het belang van het land verkwanseld, stelt het Assembleelid.
Gajadien voert aan, dat na de mededeling in 2014 van Alcoa om te stoppen met de operaties van Suralco en de raffinaderij te sluiten, de regering geen stappen heeft ondernomen om te eisen dat de multinational zich houdt aan de Brokopondo Overeenkomst. Het eigendunkelijk handelen van de regering, zonder afstemming met De Nationale Assemblee, heeft volgens de politicus gemaakt dat het veiligstellen van de belangen van het volk, verkwanseld zijn.
De VHP'er ziet het terugkrabbelen van de regering in het parlement slechts als vertragingspolitiek. In 2015 zei president Desi Bouterse, dat hij de afwijzing van de intentieverklaring (MoU) met Alcoa meeneemt in de verdere onderhandeling met Alcoa, maar hij werkte gewoon verder ermee. In 2016 en begin 2017 gaf hij aan uiterlijk juli 2017 een gewijzigde overeenkomst naar het parlement te sturen. Nu wordt gezegd, dat deze uiterlijk 25 september naar De Nationale Assemblee wordt gestuurd. De concepten moeten vertaald worden en diverse staatsorganen passeren. Dit alles ziet Gajadien als vertragingstactiek.
Terwijl de president eind 2015 aangaf, dat het parlement nauw betrokken zou worden bij de onderhandelingen, heeft hij zich hier totaal niet aan gehouden. Gajadien merkt, dat het de waarheid wordt wat hij eerder gesteld had, dat deze regering zich slechts richt op politiek populistische overname van de waterkrachtcentrale net vóór de algemene verkiezingen van 2020.
'Zie ook de nadruk van de vicepresident in het parlement van de zogenaamde besparingen van bijkans 1 miljard door de overname van de dam eind 2019', stelt Gajadien.
- 'Het volk moet nu stappen ondernemen om Alcoa op haar verantwoordelijkheden te wijzen'
- 'De regering richt zich slechts op politiek populistische overname van de waterkrachtcentrale net vóór de algemene verkiezingen van 2020'
'Het optreden van de regering in het parlement geeft duidelijk aan, dat men vanaf dag één, en dat is sinds 2014, meedraait met het scenario van de multinational Alcoa', zegt Assembleelid Asiskumar Gajadien (VHP) vandaag, donderdag 2 augustus 2018, op Starnieuws, in een reactie op de mededelingen van de regering dinsdag in de Assemblee over de onderhandelingen met Alcoa.
Hij vindt dat het volk nu stappen moet ondernemen om Alcoa op haar verantwoordelijkheden te wijzen. De regering heeft het belang van het land verkwanseld, stelt het Assembleelid.
Gajadien voert aan, dat na de mededeling in 2014 van Alcoa om te stoppen met de operaties van Suralco en de raffinaderij te sluiten, de regering geen stappen heeft ondernomen om te eisen dat de multinational zich houdt aan de Brokopondo Overeenkomst. Het eigendunkelijk handelen van de regering, zonder afstemming met De Nationale Assemblee, heeft volgens de politicus gemaakt dat het veiligstellen van de belangen van het volk, verkwanseld zijn.
De VHP'er ziet het terugkrabbelen van de regering in het parlement slechts als vertragingspolitiek. In 2015 zei president Desi Bouterse, dat hij de afwijzing van de intentieverklaring (MoU) met Alcoa meeneemt in de verdere onderhandeling met Alcoa, maar hij werkte gewoon verder ermee. In 2016 en begin 2017 gaf hij aan uiterlijk juli 2017 een gewijzigde overeenkomst naar het parlement te sturen. Nu wordt gezegd, dat deze uiterlijk 25 september naar De Nationale Assemblee wordt gestuurd. De concepten moeten vertaald worden en diverse staatsorganen passeren. Dit alles ziet Gajadien als vertragingstactiek.
Terwijl de president eind 2015 aangaf, dat het parlement nauw betrokken zou worden bij de onderhandelingen, heeft hij zich hier totaal niet aan gehouden. Gajadien merkt, dat het de waarheid wordt wat hij eerder gesteld had, dat deze regering zich slechts richt op politiek populistische overname van de waterkrachtcentrale net vóór de algemene verkiezingen van 2020.
'Zie ook de nadruk van de vicepresident in het parlement van de zogenaamde besparingen van bijkans 1 miljard door de overname van de dam eind 2019', stelt Gajadien.
Santokhi (VHP): 'Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel...'
VHP-leider zei al in maart 2015, dat Alcoa uit Suriname zou vertrekken
'Om eng politiek belang, slechts om het winnen van de verkiezing, had men nationaal belang ondergeschikt gemaakt aan dit eng politieke belang'
VHP-voorzitter Chandrikapersad Santokhi had op 14 maart 2015 reeds onthuld, dat Alcoa uit Suriname zou vertrekken. Toen is dit categorisch ontkend door de regering en ook Suralco.
'Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel... Om eng politiek belang, slechts om het winnen van de verkiezing, had men het nationaal belang ondergeschikt gemaakt aan dit eng politieke belang. Als men toen direct serieus begonnen was om met een professioneel team te onderhandelen, zou wellicht het resultaat voordelig zijn geweest voor Suriname. Nu hebben wij een heel slecht onderhandelingsresultaat voor het land', zegt Santokhi vandaag, donderdag 2 augustus 2018, op Starnieuws.
'Mijn rol was - ik had de informatie over de sluiting van een betrouwbare Suralco-topper gekregen - om juist de regering en de samenleving op te roepen om alertheid, en meer nog om de belangen van Suriname te beschermen. Ik wilde ook voorkomen, dat na de verkiezing op 25 mei 2015, namelijk op 1 juli 2015, de beëindiging van activiteiten van Suralco/Alcoa in een politiek bestuursovergangsfase zou plaatsvinden. De regering zou dan demissionair zijn, hetgeen ik zeer onverantwoord en zelfs gevaarlijk vond', legt de politicus uit.
De regering had in alle toonaarden ontkend en de informatie zelfs als een leugen bestempeld, brengt Santokhi in herinnering.
'Nu is het duidelijk dat men vanaf 2014 in alle geheim onderhandelde, en we zien het resultaat na vier jaren, de onderhandeling had geen nationale agenda, maar een enge politieke agenda. De belangen van het land en van het volk zijn ondergeschikt gemaakt aan die van Alcoa/Suralco en van een kleine groep personen. Je ziet hoe de toekomst van het land en van de volgende generaties kapot gemaakt wordt door onverantwoorde leiders en bestuurders', stelt de VHP-leider.
'Om eng politiek belang, slechts om het winnen van de verkiezing, had men nationaal belang ondergeschikt gemaakt aan dit eng politieke belang'
VHP-voorzitter Chandrikapersad Santokhi had op 14 maart 2015 reeds onthuld, dat Alcoa uit Suriname zou vertrekken. Toen is dit categorisch ontkend door de regering en ook Suralco.
'Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel... Om eng politiek belang, slechts om het winnen van de verkiezing, had men het nationaal belang ondergeschikt gemaakt aan dit eng politieke belang. Als men toen direct serieus begonnen was om met een professioneel team te onderhandelen, zou wellicht het resultaat voordelig zijn geweest voor Suriname. Nu hebben wij een heel slecht onderhandelingsresultaat voor het land', zegt Santokhi vandaag, donderdag 2 augustus 2018, op Starnieuws.
'Mijn rol was - ik had de informatie over de sluiting van een betrouwbare Suralco-topper gekregen - om juist de regering en de samenleving op te roepen om alertheid, en meer nog om de belangen van Suriname te beschermen. Ik wilde ook voorkomen, dat na de verkiezing op 25 mei 2015, namelijk op 1 juli 2015, de beëindiging van activiteiten van Suralco/Alcoa in een politiek bestuursovergangsfase zou plaatsvinden. De regering zou dan demissionair zijn, hetgeen ik zeer onverantwoord en zelfs gevaarlijk vond', legt de politicus uit.
De regering had in alle toonaarden ontkend en de informatie zelfs als een leugen bestempeld, brengt Santokhi in herinnering.
'Nu is het duidelijk dat men vanaf 2014 in alle geheim onderhandelde, en we zien het resultaat na vier jaren, de onderhandeling had geen nationale agenda, maar een enge politieke agenda. De belangen van het land en van het volk zijn ondergeschikt gemaakt aan die van Alcoa/Suralco en van een kleine groep personen. Je ziet hoe de toekomst van het land en van de volgende generaties kapot gemaakt wordt door onverantwoorde leiders en bestuurders', stelt de VHP-leider.
Vicepresident Adhin: 'Totaal Alcoa-pakket omvat circa 1,4 miljard Amerikaanse dollar'
(Bron screenshot: YouTube/DNA Suriname) |
De regering is naast de overeenstemming met Alcoa over het beëindigen van de Brokopondo Overeenkomst, verschillende deelakkoorden overeengekomen. Deze zijn onderdeel van de wetswijziging die gestuurd zal worden naar De Nationale Assemblee. Dit zei vicepresident Ashwin Adhin meegedeeld dinsdag in De Nationale Assemblee, aldus donderdag 2 augustus 2018 Starnieuws.
Het totale pakket omvat circa 1,4 miljard Amerikaanse dollar aan activiteiten, die deels terug zal vloeien naar de lokale economie, legde Adhin uit. In afzonderlijke uitvoeringsovereenkomsten wordt afgesproken hoe de diverse belangen van partijen verder worden geregeld.
• In de hoofdovereenkomst [Framework Agreement]
is neergelegd de vervroegde beëindiging van de Brokopondo Overeenkomst en de overdracht van het Afobaka Waterkrachtwerk, beide plaats te vinden op 31 december 2019.
• Afobaka Waterkrachtwerk Overdracht en Uitvoeringsovereenkomst [Afobakka Hydroelectric Works Transfer and Execution Agreement].
Deze overeenkomst identificeert de exacte activa en passiva die worden overgedragen en regelt de berekening van de uitstaande rekeningen en betaling daarvan. Suralco zal tot het tijdstip van overdracht het Waterkrachtwerk op eigen kosten onderhouden en in goede staat opleveren. Suriname zal volgens Adhin circa 1 miljard Amerikaanse dollar besparen door de vroegtijdige overname van het Waterkrachtwerk.
• Suriname Energie Overeenkomst [Suriname Power Purchase Agreement].
Deze overeenkomst regelt de prijs en hoeveelheid energie die Suriname afneemt van Suralco tot de overdracht van het Waterkrachtwerk op 31 december 2019. De tarieven die in de Energieovereenkomst van 1999 zijn vastgesteld, en welke gebaseerd zijn op stookolie prijzen, worden daarbij onmiddellijk herzien.
• Suralco Energie Overeenkomst[Suralco Power Purchase Agreement].
Deze overeenkomst regelt de prijs en hoeveelheid energie die Suralco afneemt van Suriname na de overdracht van het Waterkrachtwerk op 31 december 2019. De tarieven zijn gelijk aan die van de Suriname Energie Overeenkomst.
• Dienstverleningsovereenkomst Overgang Afobaka Waterkrachtwerk [Transition Services Agreement].
Deze overeenkomst regelt de optie om tijdelijk de diensten van Suralco in te huren indien Suriname nog niet over deskundigheid en middelen beschikt om de operaties van het Waterkrachtwerk en het beheer van het stuwmeer te kunnen uitvoeren.
• Bodemsanering en Rehabilitatie Overeenkomst [Environmental Remediation and Rehabilitation Agreement].
In deze raamovereenkomst wordt afgesproken welke de uitgangspunten zijn volgens welke Suralco de vervuilde gebieden zal saneren en de verstoorde mijngebieden zal rehabiliteren. Aangezien Suriname geen speciale milieuwetgeving heeft en bestaande wetgeving (zoals de Mijnbouwwet van 1986) nog gelimiteerd is ten aanzien van milieu aangelegenheden, is besloten om in afzonderlijke documenten, met name de ‘Remediation Scope of Work’ en het ‘Mine ‘Rehabilitation Plan’, de specifieke standaarden en protocollen voor bodemsanering en rehabilitatie per verstoord gebied vast te leggen. Het pakket aan bodemsanerings- en mijn rehabilitatieactiviteiten heeft een waarde van ruim 300 miljoen Amerikaanse dollar.
• Schuldvernieuwingsovereenkomst [Novation and Release Agreement].
Aangezien Alcoa Inc. recentelijk een reorganisatie van haar corporate structure heeft ondergaan, wordt het noodzakelijk geacht dat Suriname, als begunstigde, formeel toestemming verleent aan de overname van de verplichtingen van de oude Alcoa Inc. onder de Borgtochtovereenkomst van 1958 door de nieuwe houder, Alcoa World Alumina (AWA).
• Bakhuis Ontwikkelingsprojectovereenkomst [Bakhuis Development Program Agreement].
Deze overeenkomst regelt de rechten en plichten van partijen met betrekking tot de haalbaarheidsstudie voor de ontwikkeling van bauxietvoorraden in het Bakhuisgebied, teneinde een raffinaderij op te zetten met een capaciteit van 1.5 miljoen ton per jaar. Deze studie zal volledig door Suralco worden bekostigd. Suriname heeft het recht om twee deskundigen aan te wijzen om te participeren in het projectteam. Deze twee deskundigen zullen door de Suralco worden vergoed voor daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamheden, tenzij de kandidaat in dienst is van de Surinaamse overheid en al een salaris zijdens de overheid ontvangt. Deze overeenkomst is begroot op 40 miljoen Amerikaanse dollar, aldus Adhin.
Duizenden kilo's 'cocaïne'witvis uit Ecuador naar dolfijnen, zeehonden en zeeleeuwen in Nederlandse zeeaquaria
(Bron foto: OM) |
Dolfijnen, zeehonden en zeeleeuwen in Nederlandse parken en zeeaquaria hebben de komende tijd genoeg te eten: er zijn duizenden kilo's witvis naar ze onderweg. De partij heek, een kabeljauwachtige witvis, werd begin vorige maand in beslag genomen bij een grote drugsvangst, zo bericht het Openbaar Ministerie (OM) woensdag 1 augustus 2018.
Het transport bestond uit drie zeecontainers, onderweg van Ecuador naar een bedrijf in Zaandam. In een van de containers zat 1.125 kilo cocaïne, met een waarde van zeker 22 miljoen euro. De drugs werden bedekt door pallets met bevroren witvis. De drugs en de vis uit die container zijn meteen vernietigd.
Maar, in de andere twee - drugsloze - containers zaten nog 33 pallets met heek. Die lading is eerst opgeslagen in een door de politie ingehuurde vriescel. Het Openbaar Ministerie en de politie hebben nu besloten om de vis als voedsel te doneren aan Nederlandse zeeaquaria.
Video van pallets met bevroren zeevis, die als deklading voor drugstransport naar Nederland kwam. pic.twitter.com/mJbMwsaDDI— Landelijk Parket (@landelijkparket) August 1, 2018
Minstens 15 gewonden bij botsing twee treinen op traject naar Inca-stad Machu Pichu in Peru
Onder de slachtoffers bevinden zich toeristen uit verschillende landen
Bij een treinbotsing dinsdag 31 juli 2018, omstreeks negen uur plaatselijke tijd, op het traject naar de wereldberoemde ruïnes van Inca-stad Machu Pichu in Peru zijn minstens vijftien passagiers gewond geraakt. Twee van hen zijn er ernstig aan toe. Onder de slachtoffers bevinden zich toeristen uit verschillende landen, melden Peruaanse media.
De botsing vond plaats bij Ollantaytambo, een stad zo'n twee uur per trein verwijderd van Machu Picchu. Twee treinen van Incarail en Perurail knalden er op elkaar. Volgens ooggetuigen gebeurde dat na een spoorblokkade door betogers.
'We stonden ongeveer een uur stil en gingen weer rijden toen de blokkade was opgeheven. Vijf minuten later voelden we een sterke klap van achteren. Een trein van Peru Rail bleek te zijn ingereden op de onze', verklaarde Valeria Lozana tegenover het Peruaanse persbureau Andina.
De politie onderzoekt of het protest het werk was van een groep Peruaanse toeristen die niet konden instappen op een plek die is gereserveerd voor lokale gemeenschappen. Zij krijgen korting op de trein.
Volgens vervoersmaatschappij Inca Rail viel in haar trein slechts één gewonde en ging het om een vrouw uit Chili. Het slachtoffer raakte gewond aan haar benen.
De gewonden in de trein van Peru Rail kwamen volgens Peruaanse media uit Brazilië, Canada, Frankrijk en de Verenigde Staten. De slachtoffers werden overgebracht naar verschillende klinieken in en om de Peruaanse stad Cusco, zo'n 75 kilometer zuidelijker.
Tientallen toeristen zaten door de botsing enkele uren zonder eten, water en airconditioning in de treinstellen. Er was volgens hen geen goede communicatie en toen iedereen de treinen had verlaten, ontstonden lange wachtrijen van mensen op zoek naar een manier om hun reis naar Machu Picchu te vervolgen of terug te keren naar vertrekpunt Cusco.
Het treinverkeer lag volgens de Peruaanse autoriteiten enkele uren stil, maar is inmiddels weer hervat.
Machu Picchu is dé toeristentrekker van Peru en boekte vorig jaar een record van 1,4 miljoen bezoekers. In de piekmaanden juli en augustus bezoeken gemiddeld 5.000 mensen per dag de oude Inca-stad. Dat aantal is het dubbele van de 2.500 bezoekers die de UNESCO aanbeveelt.
(Suriname Mirror/AD/The Guardian/El Comercio/YouTube/Twitter)
(Bron foto: Edgar Villena) |
Bij een treinbotsing dinsdag 31 juli 2018, omstreeks negen uur plaatselijke tijd, op het traject naar de wereldberoemde ruïnes van Inca-stad Machu Pichu in Peru zijn minstens vijftien passagiers gewond geraakt. Twee van hen zijn er ernstig aan toe. Onder de slachtoffers bevinden zich toeristen uit verschillende landen, melden Peruaanse media.
De botsing vond plaats bij Ollantaytambo, een stad zo'n twee uur per trein verwijderd van Machu Picchu. Twee treinen van Incarail en Perurail knalden er op elkaar. Volgens ooggetuigen gebeurde dat na een spoorblokkade door betogers.
'We stonden ongeveer een uur stil en gingen weer rijden toen de blokkade was opgeheven. Vijf minuten later voelden we een sterke klap van achteren. Een trein van Peru Rail bleek te zijn ingereden op de onze', verklaarde Valeria Lozana tegenover het Peruaanse persbureau Andina.
Reanudan servicio en Machu Picchu tras choque de trenes https://t.co/4fRsGoIwGh pic.twitter.com/TYY6TqVKAa— soltvperu (@soltvcanal) August 1, 2018
De politie onderzoekt of het protest het werk was van een groep Peruaanse toeristen die niet konden instappen op een plek die is gereserveerd voor lokale gemeenschappen. Zij krijgen korting op de trein.
Volgens vervoersmaatschappij Inca Rail viel in haar trein slechts één gewonde en ging het om een vrouw uit Chili. Het slachtoffer raakte gewond aan haar benen.
De gewonden in de trein van Peru Rail kwamen volgens Peruaanse media uit Brazilië, Canada, Frankrijk en de Verenigde Staten. De slachtoffers werden overgebracht naar verschillende klinieken in en om de Peruaanse stad Cusco, zo'n 75 kilometer zuidelijker.
Tientallen toeristen zaten door de botsing enkele uren zonder eten, water en airconditioning in de treinstellen. Er was volgens hen geen goede communicatie en toen iedereen de treinen had verlaten, ontstonden lange wachtrijen van mensen op zoek naar een manier om hun reis naar Machu Picchu te vervolgen of terug te keren naar vertrekpunt Cusco.
Ascienden a 31 los heridos tras choque de trenes en #MachuPicchu, Perú; lugareños habían bloqueado con rocas y troncos la vía por una protesta https://t.co/a7zNg7pRAm pic.twitter.com/2UPsi5dQqQ— MX Político (@MXPolitico1) August 1, 2018
Het treinverkeer lag volgens de Peruaanse autoriteiten enkele uren stil, maar is inmiddels weer hervat.
Machu Picchu is dé toeristentrekker van Peru en boekte vorig jaar een record van 1,4 miljoen bezoekers. In de piekmaanden juli en augustus bezoeken gemiddeld 5.000 mensen per dag de oude Inca-stad. Dat aantal is het dubbele van de 2.500 bezoekers die de UNESCO aanbeveelt.
(Suriname Mirror/AD/The Guardian/El Comercio/YouTube/Twitter)
Venezolaanse president Maduro erkent dat productiemodel, door zijn regering opgezet, ‘gefaald’ heeft
'Slechte economische toestand niet afschuiven op aanvallen imperialisme, er is genoeg gejankt'
De Venezolaanse president Nicolas Maduro heeft dinsdag 31 juli 2018 toegegeven dat het productiemodel, dat door zijn regering werd opgezet, ‘gefaald’ heeft. Dat zei hij tijdens het congres van zijn partij Partido Socialista Unido de Venezuela, PSUV. Venezuela heeft momenteel af te rekenen met hyperinflatie en zit al vier jaar in een recessie.
‘De productiemodellen die we tot nu toe hebben uitgetest, hebben gefaald. En de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij ons, bij jou en bij mij’, zo klonk het.
De president droeg zijn ministers ook op om de slechte economische toestand van het land niet langer af te schuiven op de ‘aanvallen van het imperialisme’. ‘Er is genoeg gejankt. Je zal mij niet zien janken over imperialisme. Laat ze ons maar aanvallen. Het is aan ons om te handelen, met of zonder agressie van het imperialisme.’
Venezuela heeft grote delen van de economie genationaliseerd en heeft honderden bedrijven onteigend. Maar, de aanpak van de regering heeft de economie van het olierijke land richting afgrond gedreven.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht voor dit jaar een inflatie van een miljoen procent en een daling van het bnp met achttien procent. De Venezolaanse centrale bank geeft al enkele jaren geen inflatie- of conjunctuurcijfers meer vrij.
‘Ik denk dat het ongeveer twee jaar zal duren om terug te keren naar de stabiliteit, en om de eerste tekenen te zien van nieuwe economische welvaart zonder daarbij de sociale bescherming op te geven’, aldus Maduro. Een van de maatregelen die de economie er weer bovenop moet helpen, is het opvoeren van de olieproductie tot 6 miljoen vaten per dag tegen 2025. Momenteel bevindt de productie zich op anderhalf miljoen vaten per dag, het laagste niveau in dertig jaar.
(Suriname Mirror/Belga/Latin American Herald Tribune/YouTube)
De Venezolaanse president Nicolas Maduro heeft dinsdag 31 juli 2018 toegegeven dat het productiemodel, dat door zijn regering werd opgezet, ‘gefaald’ heeft. Dat zei hij tijdens het congres van zijn partij Partido Socialista Unido de Venezuela, PSUV. Venezuela heeft momenteel af te rekenen met hyperinflatie en zit al vier jaar in een recessie.
‘De productiemodellen die we tot nu toe hebben uitgetest, hebben gefaald. En de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij ons, bij jou en bij mij’, zo klonk het.
De president droeg zijn ministers ook op om de slechte economische toestand van het land niet langer af te schuiven op de ‘aanvallen van het imperialisme’. ‘Er is genoeg gejankt. Je zal mij niet zien janken over imperialisme. Laat ze ons maar aanvallen. Het is aan ons om te handelen, met of zonder agressie van het imperialisme.’
Venezuela heeft grote delen van de economie genationaliseerd en heeft honderden bedrijven onteigend. Maar, de aanpak van de regering heeft de economie van het olierijke land richting afgrond gedreven.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht voor dit jaar een inflatie van een miljoen procent en een daling van het bnp met achttien procent. De Venezolaanse centrale bank geeft al enkele jaren geen inflatie- of conjunctuurcijfers meer vrij.
‘Ik denk dat het ongeveer twee jaar zal duren om terug te keren naar de stabiliteit, en om de eerste tekenen te zien van nieuwe economische welvaart zonder daarbij de sociale bescherming op te geven’, aldus Maduro. Een van de maatregelen die de economie er weer bovenop moet helpen, is het opvoeren van de olieproductie tot 6 miljoen vaten per dag tegen 2025. Momenteel bevindt de productie zich op anderhalf miljoen vaten per dag, het laagste niveau in dertig jaar.
(Suriname Mirror/Belga/Latin American Herald Tribune/YouTube)
Abonneren op:
Posts (Atom)