donderdag 2 augustus 2018

'Particuliere bussector kampt met politiek etnisch probleem' - 'Bushouders moeten keihard in opstand komen om verbeteringen te eisen'

(Bron foto: Dagblad Suriname)
'Hindoestanen, die groot deel bussector vormen, zullen nimmer een helpende hand krijgen'

- 'Daarom wordt die chaos niet aangepakt op de verschillende particuliere trajecten' 
- 'Bestuur van de PLO is geaccommodeerd middels de brandstofcompensatie, en lopen ze met een slot op hun mond'


Ondanks de vele pogingen vanuit de overheid om de chaotische bussector te reguleren, komt er niets tot stand. Waaraan ligt dit? Volgens Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van de Surinaamse Bushouders Organisatie (SBO), wordt er in de politieke wandelgangen geopperd, dat de Hindoestanen, die een groot deel van de bussector vormen, nimmer een helpende hand zullen krijgen. 

'Daarom wordt die chaos niet aangepakt op de verschillende particuliere trajecten. Er wordt letterlijk niets gedaan voor de bussector. Doordat het bestuur van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) geaccommodeerd is middels de brandstofcompensatie, lopen ze met een slot op hun mond. Het is een etnisch probleem; de politiek heeft dit verergerd', luidt de reactie van Sahadew-Lall donderdag 2 augustus 2018 in het Dagblad Suriname.

Om hiertegen weerstand te bieden, ziet hij slecht één oplossing: staking.

'Bushouders moeten keihard in opstand komen om verbeteringen op te eisen. Het ministerie zegt iets maar doet uiteindelijk wat anders.'

De brandstofcompensatie, die sedert 13 juni 2018 was overgemaakt voor drie maanden, is tot op heden niet volledig uitbetaald. Zo hebben bushouders, die onder andere de trajecten in Commewijne onderhouden, geen subsidie ontvangen.

Onlangs kwam aan het licht, dat het niet kunnen overleggen van een geldige vergunning niet altijd te wijten is aan de nalatigheid van een bushouder; het ministerie treedt niet efficiënt op in het verlengen van de vergunningen. Zo kan dit proces jaren in beslag nemen, wat niet te tolereren is. 

'Wij zijn dus ontevreden met mevrouw Blokland (directeur Transport ministerie van Openbare Werken, Transport en Toerrisme). Er moet een verhoging van de bustarieven en brandstofcompensatie komen, maar er komt geen enkel geluid vanuit de PLO en het ministerie. Het enige wat nog gedaan kan worden, is in opstand komen', aldus Sahadew-Lall.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten