donderdag 15 november 2018

EBS heeft van tientallen verbruikers rekening geblokkeerd zonder melding vooraf

(Bron foto: EBS)
'Bedrijf neemt geen meterstanden meer op en weet  dus niet wat het werkelijke verbruik is'


De Energiebedrijven Suriname (EBS) heeft van tientallen verbruikers de rekening geblokkeerd zonder melding vooraf. Het gaat voornamelijk om personen die al geruime tijd een vast bedrag per maand betalen. Opmerkelijk is, aldus de Ware Tijd vandaag, donderdag 15 november 2018, dat zij geen betalingsachterstand hebben. 

Abonnees die bij een incassokantoor van de EBS hun maandelijkse rekening wilden voldoen, werden met de situatie geconfronteerd. De kassier verwees hen voor meer informatie naar de afdeling klantenservice. Daar werd gezegd, dat de rekeningen zijn geblokkeerd, omdat het bedrijf geen meterstanden meer opneemt en dus niet weet wat het werkelijke verbruik is.

Maar, technisch directeur Marcel Eyndhoven geeft een andere verklaring, namelijk dat meterstanden nog wel worden opgenomen, maar dat dat door personeelstekort niet regelmatig gebeurt. Daarnaast komen meteropnemers weleens voor een gesloten poort te staan of worden ze geconfronteerd met agressieve honden. Om het probleem op te vangen stuurt het bedrijf weleens een sms-bericht naar sommige klanten. Gedupeerde klanten worden teruggestuurd om de meterstand zelf op te nemen. Als dit is gedaan, wordt bepaald of de blokkade wordt opgeheven.

Veel verbruikers ergeren zich hieraan en vragen zich af of het de taak is van de verbruiker om zelf de meterstand door te geven.

Een 'ingewijde' vertelt, dat werknemers die belast waren met meteropname dat niet meer mogen doen. Het opnemen van meterstanden is volgens de bron enorm duur.

De EBS is in april 2017 begonnen met het digitale systeem 'GIS Datacollectie, -conversie en -migratie'. Componenten als masten, trafo's en kWh-meters zijn in het netwerk volledig digitaal in beeld met geografische coördinaten. De uitvoering zou achttien maanden duren. Na voltooiing van het project zou het bedrijf digitaal over alle gegevens van de klant beschikken. Maar, die merkt het gemak van de digitalisering nog niet.

Het project wordt uitgevoerd door Pasco Corporation uit Japan in samenwerking met het Surinaams bedrijf Consulting Partners.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten