(Bron foto:KTK) |
Sinds economische crisis in Venezuela is aantal tankers dat naar Curaçao komt dramatisch gedaald
Kompania di Tou Kòrsou (KTK) heeft het zwaar. In het afgelopen jaar heeft het sleepbedrijf te maken gehad met een aanzienlijke daling van inkomsten en hoewel de hoop nog steeds is gevestigd op een early step in bij de Isla-raffinaderij, wordt nu toch aan de bel getrokken. Tijdens een vergadering met het personeel heeft de directie afgelopen week aangegeven, dat het bedrijf voortkabbelt op reserves en dat die nog maar genoeg zijn tot het einde van dit jaar.
Sinds het oprichten van KTK was het bestaansrecht van het bedrijf voor een groot deel afhankelijk van de tankers die bij Bullenbaai en de Isla aanmeerden.
Sinds de economische crisis in Venezuela is het aantal tankers dat naar Curaçao komt echter steeds minder geworden en na de beslaglegging door ConocoPhillips op activa van het Venezolaanse staatsoliebedrijf PdVSA - ook op Curaçao - eerder dit jaar is dit bijna nihil.
'Hoewel er inmiddels een schikking is getroffen, is er van verbetering nog geen sprake', zo vertelt Suldric Rojer, de directeur van KTK vandaag, maandag 1 oktober 2018, in het Antilliaans Dagblad.
In de maanden juni, juli en augustus zijn respectievelijk 3, 3 en 3 schepen bij de Isla aangekomen ten opzichte van 31, 33 en 22 in dezelfde periode vorig jaar. Bij Bullenbaai is het verschil nóg drastischer met in juni 1 schip en in de daaropvolgende twee maanden zelfs helemaal geen schepen. In dezelfde periode vorig jaar meerden bij Bullenbaai respectievelijk 27, 15 en 12 schepen aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten