'Systeem van doorstromen heeft in meerdere landen zijn nut bewezen'
De nieuwe Onderwijswet, waaraan nog wordt gewerkt, zal enkele opvallende veranderingen bevatten ten opzichte van de huidige wetgeving. Dat verzekert Marie Levens, deskundige op het ministerie van Onderwijs Wetenschap en Cultuur, aldus de Ware Tijd maandag 15 oktober 2018. Ze stelt dat problemen waarmee vooral scholieren al jaren worstelen, duurzaam zullen worden opgelost.
Eén van de zaken die zeker wegvalt is 'blijven zitten'. 'Je krijgt een school zonder zittenblijvers, maar waar kinderen gewoon door kunnen gaan. Zij die langzamer zijn dan anderen, doen er iets langzamer over. Je moet meerdere modellen hanteren voor de kinderen waardoor ze de lessen kunnen begrijpen.'
Levens stelt dat dit systeem van doorstromen niet nieuw is. Het heeft in meerdere landen, waaronder Nederland, België, Jamaica en Guyana, zijn nut bewezen. 'Het is iets wat wij nog niet hebben gedaan, maar landen om ons heen doen het al. Daarom gaan we het nu ook doen.'
Met de nieuwe wet zullen de lessen praktischer gericht zijn. Ze wijst erop dat leerkrachten zich meer zullen moeten aanpassen aan hoe de kinderen gemakkelijker kunnen leren.
Minister Lilian Ferrier stelt dat de wet in grote lijnen af is. Overigens, het gaat volgens haar niet alleen om dit ontwerp, maar om een pakket van vijf wetgevingsproducten. Ze noemt als voorbeeld het primaire-, secundaire-, beroep- en universitaire onderwijs, die beter geordend moeten worden met de nieuwe wetgeving. Een commissie van juristen is bezig de ontwerpen te bekijken.
Nu al is een aantal leerkrachten getraind om op een andere manier les te geven. Evaluatie heeft aangetoond dat de kinderen die hierbij betrokken zijn enthousiast zijn om de lessen te volgen.
'Iets als wegens leeftijd overgaan is kindermishandeling. Het is misdadig, dat iemand die een jaartje ouder is, maar de stof niet zo goed begrijpt, door moet stromen om in een hogere klas te komen waar hij of zij nog minder van de leerstof begrijpt. Dat kan niet', zegt Ferrier.
De minister deelt verder mee, dat begin 2019 op een groot onderwijscongres belanghebbende groepen zich zullen mogen uitspreken over de nieuwe Onderwijswet. Daarna zal het proces gefinaliseerd worden en zal er naar accreditatiemogelijkheden uitgekeken worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten