Districtscommissaris Tarnadi van Coronie pleit voor transport van hout over water
- 'Truckhouders houden zich niet aan de instructies in de beschikking'
- 'We zijn constant bezig, maar het is de regering die met strakke regels moet komen'
Het transport van boomstammen op de Oost-Westverbinding baart districtscommissaris Remie Tarnadi van Coronie enorme zorgen. 'Steeds vaker moeten we de transporteurs staande houden, omdat zij in overtreding zijn', zegt hij vandaag, woensdag 11 juli 2018, in de Ware Tijd.
Volgens hem houden de truckhouders zich niet aan de instructies in de beschikking die zijn bepaald door het ministerie van Justitie en Politie.
Houtblokken mogen de lengte van twaalf meter niet overschrijden. Daarnaast mag niet meer dan twee meter van het hout uitsteken, terwijl de lading niet hoger mag zijn dan de cabine van het voertuig. 'Omdat geen van de westelijke districten over een weegbrug beschikt, kunnen wij het gewicht van zo'n lading niet bepalen. Het kan zijn dat daardoor de asdruk ook wordt overschreden.'
De toegestane asdruk op de Oost-Westverbiding is twaalf ton. 'Nu kunnen wij op basis van het aantal blokken en de bescheiden van de transporteurs wel nagaan of zij de regels overtreden tijdens het transport.'
Tarnadi heeft samen met zijn collega Wedprekash Joeloemsingh van Nickerie een onderhoud gehad met de houtexploitant waarbij duidelijke afspraken zijn gemaakt. 'We hebben hem voorgehouden dat de trucks niet kort achter elkaar mogen rijden, omdat dat zeer gevaarlijk is voor de bruggen. Wanneer drie of vier trucks tegelijkertijd op een brug rijden, is dat zeer gevaarlijk en kan dat schade aanrichten aan de brug.' De politie is dagelijks op de weg om de zaak te blijven controleren.
Er is ook afgesproken met de houtexploitant, dat de trucks met zwaailichten moeten rijden zodat andere weggebruikers hen van een afstand kunnen zien.
Tarnadi ziet verder graag dat het transport van hout over water geschiedt. 'Transport over de weg is gevaarlijk voor het verkeer en daarnaast wordt de hele Oost-Westverbinding kapot gereden.'
Hij zegt, dat ervaring uitwijst dat de wegen in het oosten van het land kapot worden gereden door de zware ladingen. 'Wij weten dat de ondernemers arbeiders in dienst hebben, maar we moeten de veiligheid van de mens niet uit het oog verliezen. We zijn constant bezig, maar het is de regering die met strakke regels moet komen.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten