dinsdag 2 januari 2018

Asra woedend over ticketaanbieding SLM voor personeel en gezinsleden (staats)bedrijven

'Wij verzetten ons ertegen, dat het belang van de reisagent wordt ondergraven'

SLM-directeur: 'Ik zal de Asra heel gauw ontvangen en wil dat even afwachten, alvorens ik commentaar geef'


De Asra (Associatie van Surinaamse Reisagenten) heeft via de media kennis genomen van een voor reisagenten zeer oneerlijke en ‘on the long run’ vernietigende aanbieding die de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) heeft ten behoeve van (staats)bedrijven, waardoor personeelsleden en hun gezinsleden in aanmerking kunnen komen voor een korting bij het afnemen van SLM-tickets uitsluitend op het SLM passagekantoor, zo bericht het Dagblad Suriname dinsdag 2 januari 2018.

Dat betekent met uitsluiting van de reisagent, waar veel van de bedrijven al jarenlang naar volle tevredenheid hun reiszaken mee doen.

'Onnodig hierin op te merken, dat deze maatregel ook nog volkomen indruist tegen het motto van ‘sell through agent’, waarover wij juist de verzekering kregen dat zulks nog altijd recht overeind staat voor de SLM als waardering van ons streven het belang van de national carrier steeds voorop te stellen', schrijft de Asra.

Om elk misverstand te voorkomen, tekent de Asra aan geen probleem te hebben met de kortingenactie van de SLM in het belang van het reizend publiek, ‘maar wij verzetten ons ertegen dat zulks geschiedt met ondergraving van het belang van de reisagent, door deze uit te sluiten in het aanbieden van dezelfde tarieven’. In dit verband verwijst de organisatie naar de opmerking in het bericht, dat de korting vergelijkbaar is met de 6% commissie, bestemd voor de reisagent, wat dus duidelijk aangeeft dat de korting geen gunst of extra inspanning is van de SLM jegens het reizend publiek, maar louter gaat ten koste van ‘de schrale inkomsten van de reisagent’.

'Het is waar, dat een soortgelijke kortingenactie in het verleden werd geïntroduceerd, maar al gauw begreep de toenmalige leiding dat ernstig onrecht werd gedaan aan reisagenten, die vanwege zulk een aanlokkelijk aanbod zelfs hun trouwe klanten node zagen overstappen naar het passagekantoor van de SLM. Het strekt tot eer van bedoelde leiding dat de actie al gauw werd aangepast door betrokken reisagenten op gelijke wijze als de SLM te laten deelnemen in het corporate kortingenplan.'

In maart 2017 werden de reisagenten ook al onaangenaam verrast met een kasmoni regeling die was gegoten in een jasje van 55 jaar jubileum, een argument waarmee de Asra kon meegaan, ook omdat werd afgesproken dat reisagenten na de oriëntatieperiode zouden worden opgenomen in dit plan. Echter blijkt nu, dat de SLM met al deze acties steeds weer ‘het brood uit de mond stoot’ van de reisagent. Zo zal ook deze ophanden zijnde corporate overeenkomst de bestaanszekerheid van reisagenten ernstig in gevaar brengen. Naast het feit dat deze volkomen indruist tegen het Staatsbesluit van 24 december 2007, dat juist ten doel heeft behoud van bestaande arbeidsplaatsen in ons land, wat ook de SLM steeds huldigt.

SLM-directeur Robbi Lachmising zegt de brief van de Asra onder ogen te hebben gehad, maar er vooralsnog niet op te zullen ingaan. Hij heeft inmiddels enkele Asra-leden informeel gesproken over een formele bijeenkomst. 'Ik wil dit eerst met de Asra uitpraten. Ik zal ze heel gauw ontvangen en een gesprek met ze hebben. Ik wil dat even afwachten, alvorens ik commentaar geef.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten