'We zoeken naar meer efficiency zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit
van het onderwijs'
Er is nog geen besluit genomen over mogelijke bezuinigingsmaatregelen
binnen het onderwijs zoals het snijden in de begroting en het aantal docenten. Dat
benadrukt de regering in een persbericht, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 1 juli 2020.
De regering heeft op
dit moment
verschillende
expertgroepen die aan
voorstellen werken en
hierover overleg
voeren met de
regering en partners
binnen het onderwijs.
'Zoals elk jaar het
geval is, stuurt het
ministerie van
Financiën een begrotingskader voor het komende jaar waar alle ministeries op basis van
de verwachting van beschikbare fondsen, aan moeten voldoen.
Het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS) heeft hier kennis
van genomen en aangegeven dat moet worden geanalyseerd wat haalbaar is en wat niet.
De minister van OWCS heeft al met de schoolbesturen en vakbond Sitek vergaderd en
besloten een team van experts te installeren voor verdere analyse en de besprekingen met
het veld en het ministerie van Financiën voort te zetten', zo wordt in de verklaring
uitgelegd.
'Ieder voorstel zal worden gepresenteerd en besproken in de Raad van Ministers om een eindbesluit te nemen hoe de fondsen in de begroting kunnen worden
aangewend.'
Het uitgangspunt van de regering is dat structurele wijzigingen ten behoeve moeten zijn
van de kwaliteit en innovatie van het onderwijs. 'Het is om exact deze reden dat de
regering overleg voert om op verantwoorde wijze om te gaan met de begroting van het
ministerie van OWCS. Er is op dit moment nog geen enkel besluit hierover genomen.'
Tijdens de Relato di Dia gisteren zei minister-president Eugene Rhuggenaath (PAR), in
zijn hoedanigheid van minister van OWCS, een goed gesprek gehad te hebben met
minister van Financiën Kenneth Gijsbertha (MAN). Rhuggenaath zei zijn collega-minister
gevraagd te hebben niet alleen naar de cijfers van de onderwijsbegroting te kijken maar
ook naar de gevolgen van bezuinigen.
'Het streven is een verantwoorde, realistische
begroting. We zoeken naar meer efficiency zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit
van het onderwijs.' Rhuggenaath noemde in dat kader het onder de loep nemen van
subsidies van stichtingen en het gebruiken van minder schoolgebouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten