(Bron foto: todospodemserfrida.com) |
Omdat er niet voldoende is geïnvesteerd in ICT-onderwijs betaalt Suriname nu de prijs: het online onderwijs komt niet goed op gang. Anuskha Sonai, voorzitster van de ICT-Associatie, zegt zondag 17 mei 2020 in de Ware Tijd online, dat de infrastructuur en menselijke capaciteiten voor de ICT-sector goed in orde gemaakt moeten worden, als de overheid wil dat afstandsonderwijs slaagt.
'Onze infrastructuur moet eerst goed aangepakt worden. Degelijk online onderwijs is onmogelijk met internet dat niet voldoet', waarschuwt Sonai.
Minister Lilian Ferrier van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur zei woensdag tijdens de reguliere persconferentie van het Covid-19 Managementteam, dat het 'geen eenvoudige taak' is om een antwoord te vinden op het onderwijsvraagstuk. 'We zitten met verschillende uitdagingen. Onderwijs in Suriname is zeker uniek te noemen.' Ferrier doelde op de uitdagingen om afstandsonderwijs te garanderen, ook voor leerlingen en studenten die de daarvoor benodigde faciliteiten niet hebben. Een team heeft zich gebogen over deze problematiek en tal van zaken in kaart gebracht voor het ministerie.
'We merken dat er bijvoorbeeld leerkrachten zijn die nog niet alles hebben dat nodig is om e-learning onder de knie te krijgen.' Dit is gebleken uit een enquête die door het team is uitgevoerd. Hierop zegt Sonai, dat leerkrachten die de capaciteiten en kennis ontberen om afstandsleren te garanderen, bijgeschoold moeten worden, wat niet goedkoop is. De bijscholing is de verantwoordelijkheid van de regering.
'Ook zijn er ouders die kennis noch vaardigheden hebben om waar nodig kinderen bij te staan', zei Ferrier.
Sonai pleit ervoor om voor leerlingen en studenten die niet de mogelijkheid hebben om mee te doen met afstandsonderwijs, bijvoorbeeld omdat ze geen computer hebben, een speciale ICT-winkel te openen waar ze tegen speciale prijzen terecht kunnen voor bijvoorbeeld een laptop of tablet.
Suriname is als het gaat om afstandsonderwijs wakker geschud door de coronacrisis, maar dit type onderwijs zal blijven bestaan. Alleen moet het anders aangepakt worden, blijkt uit mededelingen van de bewindsvrouwe. Ferrier erkent dat online onderwijs een grote uitdaging is voor het ministerie, 'want niet overal in Suriname, vooral het binnenland, is er internet en televisiebereik'.
Een andere uitdaging is, dat de huidige leerstof niet up-to-date is en dat veel zaken nog niet zijn gedigitaliseerd. Ferrier trapte een open deur in met haar opmerking, dat de leerstof deels is verouderd en sprak van 'een goed moment om deze zaken onder de loep te nemen en te kijken hoe ze kunnen worden aangepakt'.
Ondanks de uitdagingen wil de minister niet spreken van een verloren schooljaar. 'We moeten niet meer denken in schooljaren, maar in termen van ontwikkelingsmogelijkheden, want anders beperken we ons.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten