Subsidieachter- standen nog steeds niet uitbetaald door overheid en tarieven al zes jaar onveranderd...
'De overheid mag weten dat we serieus bezig zijn en dat we dit niet langer pikken'
De buschauffeurs van de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) zijn sinds gisteren in staking, omdat hun subsidieachterstanden nog steeds niet zijn uitbetaald door de overheid. Bovendien zijn de bustarieven al zes jaar onveranderd. Het geduld is op, liet John Mahadewsing, voorzitter van de PLO, weten. Hij stemde gisteren in met een onmiddellijke staking. De bussen rijden tot nader order niet uit, zo schrijft de Ware Tijd vandaag, vrijdag 20 maart 2020.
Mahadewsing vindt het niet raar, dat de bushouders het werk hebben neergelegd. 'Ik ben donderdagmorgen gebeld dat er gestaakt zou worden. De maat is vol bij de buschauffeurs. De overheid mag weten dat we serieus bezig zijn en dat we dit niet langer pikken.' Hoe lang de staking zal duren is nog niet bekend. Het bestuur en de buschauffeurs komen spoedig bij elkaar.
Een handjevol nietsvermoedende mensen stond gisteren bij Ondrobon te wachten om naar huis terug te keren. Maar, de bussen kwamen niet.
Bij de Heiligenweg en de Maagdenstraat stonden de PKS-bussen en van het Nationaal Vervoers Bedrijf (NVB) te wachten op hun passagiers. Die rijden wel gewoon hun dienstrooster. Sommige moeten langer wachten dan normaal om te kunnen vertrekken.
Buschauffeur Eric Williams: 'Voordat mijn bus vol is met passagiers, duurt veel langer dan normaal vanwege dat hele coronagedoe.' De hygiëne neemt hij serieus. Hij laat een flesje alcohol zien en een mondkap. 'Die heb ik voor de mensen die hoesten en niezen.'
Ook de Tamkas-chauffeurs zitten werkeloos naar hun bus te kijken. Mohan Ritesh: 'Ik ben hier al sinds half tien en ik kan pas om drie uur vertrekken. Ik heb hooguit twee ritten per dag. En alles is tweemaal zo duur geworden, onderhoud, banden, smeerolie... En de ritprijzen zijn nog steeds Srx 2,20. Vanaf morgen gaan wij ook in staking.'
Iwan Woon, ondervoorzitter van Organisatie van Bushouders in Suriname (OBS), vindt het niet vreemd dat er minder gereden kan worden. Hij geeft aan dat de bussen van het NVB normaal rijden. 'Dat ze minder passagiers krijgen en langer moeten wachten voor ze uit kunnen rijden, is logisch vanwege het coronavirus. De scholen zijn dicht en veel werkend personeel zit thuis. Dus minder mensen op straat.'
Voorzitter van de Vereniging voor de Ontwikkeling van Surinaams Openbaar Vervoer (VOSOV) Suraj Sahadew-Lal, geeft zijn volledige ondersteuning en roept de verantwoordelijke minister op om in debat te gaan. 'Er zijn bushouders die zes tot negen maanden geen geld hebben ontvangen. Daar komen de moordende koersen en prijsstijgingen bovenop. Met de huidige bustarieven komen we bij lange na niet meer uit. En dat heeft niets met het coronavirus te maken.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten