– Kerosine opslagtanks op nog geen vijftig meter verwijderd van woningen...
– Autoriteiten stellen bewoners al jaren willens en wetens bloot aan eventuele calamiteiten
Suriname kent al sinds 1952 naast haar internationale luchthaven Johan Adolf Pengel – zo'n 45 kilometer ten zuiden van hoofdstad Paramaribo - een tweede, kleine, luchthaven in Paramaribo, Zorg en Hoop, gelegen in de dicht bewoonde buurt Zorg en Hoop. Op dit vliegveld zijn zo'n vijf kleine luchtvaartmaatschappijen operationeel die vooral vluchten naar zogenoemde airstrips bij dorpjes in het binnenland uitvoeren, maar ook naar de buurlanden Guyana, Frans-Guyana en Brazilië. Het zijn vooral Cessna-sportvliegtuigjes en Russische Antonov 's An-28 die daar opstijgen en landen van- en op één start- en landingsbaan. De verwachting is dat het aantal vluchten de komende jaren fors gaat toenemen vanwege een recente belangrijke olievondst voor de kust. Buitenlandse olie-exploratiemaatschappijen maken al veelvuldig gebruik van Zorg en Hoop om personeel te vervoeren naar boorschepen voor de kust.
Maar, het vliegveld Zorg en Hoop voldoet al jaren niet meer aan de minimale internationale standaarden voor brandveiligheid. Er is nauwelijks sprake van onderhoud en beveiliging.
Al zeker drie jaar geen blusvoertuig
Suriname kent al sinds 1952 naast haar internationale luchthaven Johan Adolf Pengel – zo'n 45 kilometer ten zuiden van hoofdstad Paramaribo - een tweede, kleine, luchthaven in Paramaribo, Zorg en Hoop, gelegen in de dicht bewoonde buurt Zorg en Hoop. Op dit vliegveld zijn zo'n vijf kleine luchtvaartmaatschappijen operationeel die vooral vluchten naar zogenoemde airstrips bij dorpjes in het binnenland uitvoeren, maar ook naar de buurlanden Guyana, Frans-Guyana en Brazilië. Het zijn vooral Cessna-sportvliegtuigjes en Russische Antonov 's An-28 die daar opstijgen en landen van- en op één start- en landingsbaan. De verwachting is dat het aantal vluchten de komende jaren fors gaat toenemen vanwege een recente belangrijke olievondst voor de kust. Buitenlandse olie-exploratiemaatschappijen maken al veelvuldig gebruik van Zorg en Hoop om personeel te vervoeren naar boorschepen voor de kust.
Maar, het vliegveld Zorg en Hoop voldoet al jaren niet meer aan de minimale internationale standaarden voor brandveiligheid. Er is nauwelijks sprake van onderhoud en beveiliging.
Al zeker drie jaar geen blusvoertuig
Enkele brandweerlieden sloegen eind januari weer alarm – nadat ze dat medio april 2019 ook al tevergeefs deden -, omdat ze al zeker drie jaar geen blusvoertuig hebben, niet iedereen over brandweerkleding en schoeisel beschikt en van enige bijscholing of training geen sprake is. 'Ze komen gewoon elke dag naar het werk om te zitten. gewoon frustrerend', zei een brandweerman vrijdag 31 januari in de lokale krant de Ware Tijd. Het opstijgen en landen van vliegtuigen gebeurt zonder bijstand van de brandweer. Ook controleert de brandweer al geruime tijd niet meer wat voor vracht vliegtuigen vervoeren. Bekend is bijvoorbeeld, dat vanwege goudmijnbouw in het binnenland gasflessen, brandstof en vloeistoffen voor de goudwinning worden vervoerd in het luchtruim boven bewoonde gebieden in de omgeving van het vliegveld.
Maar, ook in 2007 en 2012 werd de onveilige situatie al aangekaart en ging het brandweerpersoneel zelfs een aantal keren keer over tot een staking. Maar, er veranderde niets. Het was en is waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds een zorgelijke situatie, omdat de brandweer niet adequaat kon en kan optreden in het geval van een calamiteit.
Kerosine opslagtanks nog geen 50 meter van woningen...
De problemen rond het vliegveld Zorg en Hoop kwamen in de eerste week van 2013 ook in het nieuws. Bewoners van een straat direct naast het vliegveld, de Parastraat, maakten zich ernstig zorgen over het mogelijke ontploffingsgevaar in hun buurt, vanwege de kerosine-opslagtanks van een luchtvaartmaatschappij. De tanks bevinden zich weliswaar op het terrein van het vliegveld, maar pal naast de weg, in het zicht van woningen.
Maar, ook in 2007 en 2012 werd de onveilige situatie al aangekaart en ging het brandweerpersoneel zelfs een aantal keren keer over tot een staking. Maar, er veranderde niets. Het was en is waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds een zorgelijke situatie, omdat de brandweer niet adequaat kon en kan optreden in het geval van een calamiteit.
Kerosine opslagtanks nog geen 50 meter van woningen...
De problemen rond het vliegveld Zorg en Hoop kwamen in de eerste week van 2013 ook in het nieuws. Bewoners van een straat direct naast het vliegveld, de Parastraat, maakten zich ernstig zorgen over het mogelijke ontploffingsgevaar in hun buurt, vanwege de kerosine-opslagtanks van een luchtvaartmaatschappij. De tanks bevinden zich weliswaar op het terrein van het vliegveld, maar pal naast de weg, in het zicht van woningen.
Al jaren wordt vliegtuigbrandstof op die plek opgeslagen. Wat de bewoners echter bezorgd maakte was, dat in november 2012 nog een opslagplaats werd gebouwd die duizenden liters brandstof voor een langere periode kan opslaan.
En nu, begin 2020, zijn langs het vliegveld appartementen gebouwd nabij drie opslagtanks voor vliegtuigbrandstof, die samen 300.000 liter kunnen bevatten.
Wie in twee straten – Parastraat en Doekhieweg – wandelt die pal langs/naast de luchthaven lopen, valt van de ene verbazing in de andere. Woningen, waarvan vele uit hout zijn opgetrokken, bevinden zich op nog geen vijftig meter van het vliegveld. Na een aantal meters gelopen te hebben in de Parastraat zijn werkelijk een paar opslagtanks te zien met onder andere het opschrift 'Jet-A1' (Jet-A1 is de belangrijkste brandstof die wordt gebruikt voor straalturbinemotoren. Het wordt ook gebruikt in de algemene luchtvaart voor compatibele dieselmotorvliegtuigen). Verderop, langs de Doekhieweg – waar de ingang van vliegveld Zorg en Hoop is – , zijn ook deze opslagtanks te zien. De risico's spreken voor zich. Het is onbegrijpelijk, dat de autoriteiten dit toestaan en bewoners al jaren willens en wetens blootstellen aan eventuele calamiteiten.
Stakingen
Brandweerlieden legden medio augustus 2014 ook het werk korte tijd weer neer uit onvrede, ook toen over een chronisch tekort aan attributen, het ontbreken van opleidingen en trainingen en een in slechte staat verkerend blusvoertuig.
En nu, begin 2020, zijn langs het vliegveld appartementen gebouwd nabij drie opslagtanks voor vliegtuigbrandstof, die samen 300.000 liter kunnen bevatten.
Wie in twee straten – Parastraat en Doekhieweg – wandelt die pal langs/naast de luchthaven lopen, valt van de ene verbazing in de andere. Woningen, waarvan vele uit hout zijn opgetrokken, bevinden zich op nog geen vijftig meter van het vliegveld. Na een aantal meters gelopen te hebben in de Parastraat zijn werkelijk een paar opslagtanks te zien met onder andere het opschrift 'Jet-A1' (Jet-A1 is de belangrijkste brandstof die wordt gebruikt voor straalturbinemotoren. Het wordt ook gebruikt in de algemene luchtvaart voor compatibele dieselmotorvliegtuigen). Verderop, langs de Doekhieweg – waar de ingang van vliegveld Zorg en Hoop is – , zijn ook deze opslagtanks te zien. De risico's spreken voor zich. Het is onbegrijpelijk, dat de autoriteiten dit toestaan en bewoners al jaren willens en wetens blootstellen aan eventuele calamiteiten.
Stakingen
Brandweerlieden legden medio augustus 2014 ook het werk korte tijd weer neer uit onvrede, ook toen over een chronisch tekort aan attributen, het ontbreken van opleidingen en trainingen en een in slechte staat verkerend blusvoertuig.
De brandweer op het lokale vliegveldje moest, en moet anno 2020, nog steeds roeien met de riemen die zij heeft door een in gebreke blijvende regering.
Brand- en ontploffingsgevaar loeren iedere dag om de hoek. De situatie op en rond Zorg en Hoop is na vele jaren van klagen door vooral de brandweer nog steeds niet veilig. De verantwoordelijke autoriteiten lijken de vele problemen al vele jaren te negeren. Verplaatsing van het vliegveld naar een locatie buiten stad wordt nog steeds niet serieus overwogen vanwege de daaraan verbonden hoge kosten.
Autoriteiten zwijgen
Op vragen over de huidige situatie op Zorg en Hoop en de door brandweerlieden naar buiten gebrachte problemen, hullen zowel de Civil Aviation Safety Authority Suriname (CASAS, www.casas.sr) als het Civil Aviation Department Suriname (CADSUR, www.cadsur.sr) zich in een veelzeggend stilzwijgen; er wordt op geen enkele wijze gereageerd, ondanks herhaald verzoek. Maar, zwijgen is veelzeggend reageren. Zij zijn zich bewust van de door de brandweer aangekaarte problemen, maar weigeren ze publiek te erkennen, te bevestigen.
(© Suriname Mirror, zondag 16 februari 2020)
Brand- en ontploffingsgevaar loeren iedere dag om de hoek. De situatie op en rond Zorg en Hoop is na vele jaren van klagen door vooral de brandweer nog steeds niet veilig. De verantwoordelijke autoriteiten lijken de vele problemen al vele jaren te negeren. Verplaatsing van het vliegveld naar een locatie buiten stad wordt nog steeds niet serieus overwogen vanwege de daaraan verbonden hoge kosten.
Autoriteiten zwijgen
Op vragen over de huidige situatie op Zorg en Hoop en de door brandweerlieden naar buiten gebrachte problemen, hullen zowel de Civil Aviation Safety Authority Suriname (CASAS, www.casas.sr) als het Civil Aviation Department Suriname (CADSUR, www.cadsur.sr) zich in een veelzeggend stilzwijgen; er wordt op geen enkele wijze gereageerd, ondanks herhaald verzoek. Maar, zwijgen is veelzeggend reageren. Zij zijn zich bewust van de door de brandweer aangekaarte problemen, maar weigeren ze publiek te erkennen, te bevestigen.
(© Suriname Mirror, zondag 16 februari 2020)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten