‘Administratieve fout al gecorrigeerd'
De tarieven van Curaçao Port Services (CPS) zijn niet verhoogd.
Dat het op Bonaire gevestigde zeevrachtbedrijf Don Andres nv over de maand januari
2020 te veel in rekening is gebracht, werd veroorzaakt door een administratieve fout, maar
vooral door niet correct handelen van het bedrijf zelf.
Dat zegt CPS-directeur Fernando da Costa
Gomez vandaag, vrijdag 31 januari 2020 in het AntilliaansDagblad.
Op Bonaire is de afgelopen dagen
commotie ontstaan nadat directeur Eugenio de
Jongh van Don Andres liet weten verrast te zijn
door ‘een enorme verhoging van de
stuwadoorstarieven van CPS’.
De Jongh protesteert in een brief van 29 januari aan CPS
tegen de extra kosten die onaangekondigd in rekening worden gebracht. De factuur over
januari zou daarom 10.000 gulden hoger zijn dan gebruikelijk.
Da Costa Gomez zegt dat er geen sprake is van een tariefsverhoging, maar dat het gaat om
een administratieve fout die inmiddels is hersteld.
'De berekening klopte niet, maar we
hebben dat direct gecorrigeerd met creditnota’s.' Het bedrijf is bovendien zelf de oorzaak
van het hele probleem, stelt de CPS-directeur.
'Wij brengen voor Bonaire-containers
34,50 dollar in rekening. Zo subsidiëren wij het eiland als bedrijf al dertig jaar. Dat tarief
is nooit gewijzigd. Don Andres vervoert sinds kort vracht uit de Dominicaanse Republiek
en heeft die containers onterecht binnen de Bonaire-lading, dus onder het gesubsidieerde
tarief, binnen willen brengen. Men probeerde het systeem te omzeilen. In ons
administratiesysteem is er iets misgegaan toen we dat wilden herstellen. De totale
rekening van januari is ingevoerd met het buitenlandtarief voor de Dominicaanse
Republiek.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten