donderdag 9 januari 2020

Bevolkingsvissers moeten boten voorzien van Vessel Monitoring System (VMS)

Geen VMS dan geen vergunning en is de boot illegaal aan het vissen...


Alle Surinaamse kustvaartuigen die werken in de bevolkingsvisserij moeten een Vessel Monitoring System (VMS) hebben om in aanmerking te komen voor een nieuwe vergunning. De industrievloot, waaronder de trawlers, maakt al geruime tijd gebruik van het controlesysteem dat nu wordt ingevoerd in de bevolkingsvisserij. Dit bericht de Ware Tijd vandaag, donderdag 9 januari 2020.

Vissers of booteigenaren moeten volgens onderstaande bekendmaking van het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) uiterlijk 22 januari betaald hebben voor het VMS.


Vanaf 10 februari is het alleen toegestaan om met een geldige vergunning visserijactiviteiten te ontplooien. 'Het VMS is een vergunningsvoorwaarde en mocht dat controlesysteem ontbreken aan boord dan is de boot illegaal aan het vissen. Er zal dan opgetreden worden', bevestigt Willem Mohamedhoesein, voorzitter van het Visserscollectief. Hij zegt, dat de vissers aanvankelijk op 15 januari over de nieuwe vergunningen zouden beschikken, maar er is meer tijd nodig om het VMS in te voeren. LVV heeft daarom de geldigheid van de visvergunningen van 2019 verlengd.

Mohamedhoesein stelt, dat het Visserscollectief het eens is met de invoering van de VMS en daarom meewerkt. Zijn organisatie praat hierover nog met minister Rabin Parmessar. De voorzitter wil daarom niet in detail gaan.

Aanschaf van het VMS-apparaat kost 395 Amerikaanse dollar per boot en het abonnement is vastgesteld op 30 dollar per maand.

Volgens de voorzitter telt de bevolkingsvisserij ongeveer vijfhonderd vaartuigen.

Het monitoringssysteem is een satellietvolgsysteem waarmee het onderdirectoraat Visserij van LVV data verzamelt van de vissersboten op zee. Hiermee wordt controle uitgeoefend op naleving van de vergunningsvoorwaarden. Daarnaast wordt getracht een einde te brengen aan illegale bevissing van wateren, die als broedgrond dienen en essentieel zijn voor het behoud van de visrijkdom.

Het systeem moet vooral zorgen voor meer veiligheid op zee, benadrukt Mohamedhoesein. Autoriteiten kunnen bij onder meer zeepiraterij effectief uitrukken. 'Als er een incident op zee plaatsvindt, kan er op de noodknop worden gedrukt en de Kustwacht zal precies weten waar de boot zich bevindt om hulp te verlenen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten