Wie de nieuwe eigenaren zijn is nog niet duidelijk...
Veilingmeester opende bieden met Srd 350 miljoen...
De Maretraite Mall is vandaag, woensdag 23 oktober 2019, voor Srd 30 miljoen geveild. Wie de nieuwe eigenaren zijn, is nog niet duidelijk. Het onroerend goed wordt op uiterlijk 26 november toegewezen, zo bericht Starnieuws
De vorige eigenaren hebben geprobeerd de veiling te stuiten met een rechtszaak. De Kantonrechter besliste echter, dat de veiling gewoon door kon gaan, aangezien aan de formaliteiten zijn voldaan.
De veilingmeester opende het bieden met Srd 350 miljoen. Pas bij Srd 30 miljoen werd 'mijn' geroepen. Dat bod werd afgehamerd, daarna is het verwerkingsproces direct ingezet.
Dagelijkse selectie Surinaams nieuws en relevant nieuws uit Latijns-Amerika en Caribisch gebied - Verrassend, actueel, informatief, met oog voor haar lezers!
woensdag 23 oktober 2019
PRO: ‘Berichtgeving over schorsing advocate Nibte is opgeklopt en sensatie gestuurd’
'Berichtgeving wellicht bedoeld als sensatienieuws om het bereik te vergroten...'
'... of de publieke opinie te manipuleren'
De nieuwsfeiten over de schorsing van advocate Joan Nibte zijn in bepaalde berichten opgeklopt, wellicht bedoeld als sensatienieuws om het bereik te vergroten of de publieke opinie te manipuleren. Dat is de strekking van een verklaring die Nibte’s partij PRO vanmorgen, woensdag 23 oktober 2019, heeft uitgebracht, aldus Waterkant.net.
Nibte is behalve advocate ook vicevoorzitster en politiek leidster van de in januari 2018 opgerichte politieke partij, de Partij voor Recht en Ontwikkeling (PRO). Ze maakte gisteren zelf bekend dat zij door het Tuchtcollege in Suriname geschorst is voor 3 maanden en dat ze tegen deze beslissing in Hoger beroep gaat. Een specifieke reden voor de schorsing werd niet gegeven en al gauw deden allerlei berichten de ronde.
Zo verscheen op de site Suriname Herald vandaag dit uitgebreid artikel, waarin een cliënt van Nibte in detail beweert wat er aan de hand zou zijn en aangeeft, dat hij zou worden afgeperst door haar, voor een honorarium van Srd 290.000 waar vooraf geen afspraken over zouden zijn gemaakt.
'Het procesteam van mevrouw Nibte zal uit respect voor de aanhangige procedure in hoger beroep en ter waarborging van alle betrokkenen niet in details van het geschil treden. Echter dient weerlegt te worden, dat sprake zou zijn van ‘afpersing’, hetgeen niet aan de orde is en evenmin een civiele term betreft. Het woordgebruik lijkt bewust erop gericht het tucht en civielrechtelijk geschil te criminaliseren. Er is nimmer sprake geweest van enig strafbaar handelen of onderzoek naar mr. Nibte in die sfeer', aldus PRO.
'Voorts worden bewust bedragen gepubliceerd die nader sensatie gestuurd zijn. Aan de orde is een discussie over percentages. Advocaten kunnen onafhankelijk verklaren dat van exces geen sprake is in die zin. Mr. Nibte is niet het onderwerp van meerdere klachten, doch buiten dit geschil om al bijna twee decennia klachtvrij. Berichtgeving omtrent de voorwaardelijke maatregel aan mr. Joan Nibte is helaas gesensationaliseerd in bepaalde berichten. Zij heeft dan ook het volste vertrouwen, dat de voorwaardelijke maatregel in hoger beroep teruggedraaid wordt', aldus PRO in haar verklaring
'... of de publieke opinie te manipuleren'
De nieuwsfeiten over de schorsing van advocate Joan Nibte zijn in bepaalde berichten opgeklopt, wellicht bedoeld als sensatienieuws om het bereik te vergroten of de publieke opinie te manipuleren. Dat is de strekking van een verklaring die Nibte’s partij PRO vanmorgen, woensdag 23 oktober 2019, heeft uitgebracht, aldus Waterkant.net.
Nibte is behalve advocate ook vicevoorzitster en politiek leidster van de in januari 2018 opgerichte politieke partij, de Partij voor Recht en Ontwikkeling (PRO). Ze maakte gisteren zelf bekend dat zij door het Tuchtcollege in Suriname geschorst is voor 3 maanden en dat ze tegen deze beslissing in Hoger beroep gaat. Een specifieke reden voor de schorsing werd niet gegeven en al gauw deden allerlei berichten de ronde.
Zo verscheen op de site Suriname Herald vandaag dit uitgebreid artikel, waarin een cliënt van Nibte in detail beweert wat er aan de hand zou zijn en aangeeft, dat hij zou worden afgeperst door haar, voor een honorarium van Srd 290.000 waar vooraf geen afspraken over zouden zijn gemaakt.
'Het procesteam van mevrouw Nibte zal uit respect voor de aanhangige procedure in hoger beroep en ter waarborging van alle betrokkenen niet in details van het geschil treden. Echter dient weerlegt te worden, dat sprake zou zijn van ‘afpersing’, hetgeen niet aan de orde is en evenmin een civiele term betreft. Het woordgebruik lijkt bewust erop gericht het tucht en civielrechtelijk geschil te criminaliseren. Er is nimmer sprake geweest van enig strafbaar handelen of onderzoek naar mr. Nibte in die sfeer', aldus PRO.
'Voorts worden bewust bedragen gepubliceerd die nader sensatie gestuurd zijn. Aan de orde is een discussie over percentages. Advocaten kunnen onafhankelijk verklaren dat van exces geen sprake is in die zin. Mr. Nibte is niet het onderwerp van meerdere klachten, doch buiten dit geschil om al bijna twee decennia klachtvrij. Berichtgeving omtrent de voorwaardelijke maatregel aan mr. Joan Nibte is helaas gesensationaliseerd in bepaalde berichten. Zij heeft dan ook het volste vertrouwen, dat de voorwaardelijke maatregel in hoger beroep teruggedraaid wordt', aldus PRO in haar verklaring
Witte klokvogel in Braziliaanse Amazone waarschijnlijk de meest luidruchtige vogel op aarde
Met een kreet luider dan een brulaap trekt mannetje aandacht van vrouwtje
De ene danst, de andere verzamelt takken: vogels versieren hun vrouwelijke soortgenootjes elk op een eigen manier. Maar, als de witte klokvogel (Procnias albus) een vrouwtje op het oog heeft, dan ben je liever niet in de buurt. Met een kreet - luider dan die van een brulaap – trekt hij de aandacht van een dame.
Tot voor kort mocht de kleine schreeuw piha zichzelf nog de luidste vogel ter wereld noemen, maar volgens een nieuw onderzoek, dat gepubliceerd werd in het vaktijdschrift Current Biology, stoot de witte klokvogel de schreeuw piha van de troon.
Onder het motto ‘hoe luider, hoe beter’, produceert de lawaaierige vogel met wijd opengesperde bek een geluidssterkte van wel 125 decibel (dB). Daarmee is hij zeker 9 decibel ‘sterker’ dan de schreeuw piha, en luider dan de brulaap, een kettingzaag of de claxon van een auto. 'Het lijken wel buitenaardse wezens', aldus Jeff Podos, bioloog aan de University of Massachusetts Amherst en auteur van de studie.
De (ivoor) witte klokvogel is een zangvogel die in het Amazonewoud van Brazilië leeft. Een volwassen dier weegt amper 250 gram, wat opmerkelijk is gezien hij even luidruchtig kan zijn als een politiesirene. Hoe hij dat doet, is voorlopig onduidelijk. Vermoedelijk heeft de vogel zijn brulkunsten te danken aan een sterk stel buikspieren en ribben.
Mario Cohn-Haft, curator op het gebied van vogels aan het Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia in Manaus in Brazilië, bracht na een onderzoeksreis een exemplaar van een mannelijke witte klokvogel mee voor het museum.
Hij onderzocht de vogel en ontdekte, dat de ribben van het dier omringd waren door een dikke, geprononceerde buikspier. Hij vermoedde dat die bijzondere bouw iets te maken had met hun harde gekrijs.
Toen ze ontdekten, dat er nog geen publicaties waren over klokvogels of hun geluid, trok een onderzoeksteam naar het regenwoud om opnamen te maken van het geschreeuw van de mannetjes. (De vrouwtjes, die een groengeel verenkleed hebben, produceren helemaal geen geluid.)
De luide kreet wordt in het bijzonder gebruikt om vrouwtjes te lokken. En dat doen ze op een merkwaardige manier: door recht in het ‘gezicht’ te brullen. Bovendien blijven de vrouwtjes dichtbij de mannetjes zitten tijdens het gebrul. Verwonderlijk vonden de onderzoekers dat.
'We zouden graag weten waarom de vrouwtjes vrijwillig dicht bij de mannetjes blijven terwijl die mannetjes zo luid zingen', aldus Podos. 'Misschien willen ze de mannetjes van dichtbij beoordelen en nemen ze de kans op gehoorbeschadiging op de koop toe.'
Vermoedelijk beoordelen de vrouwtjes de mannetjes op hun volume. Wie het hardste schreeuwt, geniet wellicht de voorkeur.
(Suriname Mirror/Current Biology/National Geographic/Twitter/Scribd Suriname Mirror)
(Bron foto's: Twitter) |
De ene danst, de andere verzamelt takken: vogels versieren hun vrouwelijke soortgenootjes elk op een eigen manier. Maar, als de witte klokvogel (Procnias albus) een vrouwtje op het oog heeft, dan ben je liever niet in de buurt. Met een kreet - luider dan die van een brulaap – trekt hij de aandacht van een dame.
Tot voor kort mocht de kleine schreeuw piha zichzelf nog de luidste vogel ter wereld noemen, maar volgens een nieuw onderzoek, dat gepubliceerd werd in het vaktijdschrift Current Biology, stoot de witte klokvogel de schreeuw piha van de troon.
Onder het motto ‘hoe luider, hoe beter’, produceert de lawaaierige vogel met wijd opengesperde bek een geluidssterkte van wel 125 decibel (dB). Daarmee is hij zeker 9 decibel ‘sterker’ dan de schreeuw piha, en luider dan de brulaap, een kettingzaag of de claxon van een auto. 'Het lijken wel buitenaardse wezens', aldus Jeff Podos, bioloog aan de University of Massachusetts Amherst en auteur van de studie.
The white male bellbird is likely the loudest bird ever recorded. Have a listen to its love song. (Brace yourself!) pic.twitter.com/gpMmH0Rum4— Earthwhile (@EarthwhileWBUR) October 21, 2019
De (ivoor) witte klokvogel is een zangvogel die in het Amazonewoud van Brazilië leeft. Een volwassen dier weegt amper 250 gram, wat opmerkelijk is gezien hij even luidruchtig kan zijn als een politiesirene. Hoe hij dat doet, is voorlopig onduidelijk. Vermoedelijk heeft de vogel zijn brulkunsten te danken aan een sterk stel buikspieren en ribben.
Mario Cohn-Haft, curator op het gebied van vogels aan het Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia in Manaus in Brazilië, bracht na een onderzoeksreis een exemplaar van een mannelijke witte klokvogel mee voor het museum.
Hij onderzocht de vogel en ontdekte, dat de ribben van het dier omringd waren door een dikke, geprononceerde buikspier. Hij vermoedde dat die bijzondere bouw iets te maken had met hun harde gekrijs.
🔊 SOUND ON: Meet the world's loudest bird on record, a white bellbird native to the north-eastern Amazon pic.twitter.com/nKDdGPFDYk— Bloomberg TicToc (@tictoc) October 23, 2019
Toen ze ontdekten, dat er nog geen publicaties waren over klokvogels of hun geluid, trok een onderzoeksteam naar het regenwoud om opnamen te maken van het geschreeuw van de mannetjes. (De vrouwtjes, die een groengeel verenkleed hebben, produceren helemaal geen geluid.)
De luide kreet wordt in het bijzonder gebruikt om vrouwtjes te lokken. En dat doen ze op een merkwaardige manier: door recht in het ‘gezicht’ te brullen. Bovendien blijven de vrouwtjes dichtbij de mannetjes zitten tijdens het gebrul. Verwonderlijk vonden de onderzoekers dat.
'We zouden graag weten waarom de vrouwtjes vrijwillig dicht bij de mannetjes blijven terwijl die mannetjes zo luid zingen', aldus Podos. 'Misschien willen ze de mannetjes van dichtbij beoordelen en nemen ze de kans op gehoorbeschadiging op de koop toe.'
Vermoedelijk beoordelen de vrouwtjes de mannetjes op hun volume. Wie het hardste schreeuwt, geniet wellicht de voorkeur.
(Suriname Mirror/Current Biology/National Geographic/Twitter/Scribd Suriname Mirror)
Districtscommissaris Mettendaf verbaasd over continuering barricaderen brug Witagron
'Het is ten strengste verboden om met houtblokken over de brug te gaan'
De brug bij Witagron blijft tot vrijdag niet toegankelijk voor vrachtwagens en ander zwaar materieel, aldus basja Theo Boomdijk vandaag, woensdag 23 oktober 2019, op Starnieuws
Een oplegger met een graafmachine en een 'tanker', die volgens de bewoners aan 'Abrahams, Yokohama en Parmessar' toebehoren en in het gebied waren gestrand, zijn na een gesprek met Ramon Abrahams wel doorgelaten, geeft Boomdijk aan. Hij zegt, dat hij met Abrahams heeft afgesproken, dat de bewoners wel houtblokken over de brug mogen transporteren.
Districtscommissaris Ludwig Mettendaf is verbaasd. Hij ging ervan uit dat de actie gistermiddag om één opgeheven was. 'Ik heb de blokkade opgeheven, er stonden enkele trucks. Ik heb ze vrijgegeven op die houttruck na.'
Hij legt uit wat wel en niet over de brug mag. 'Er mogen auto's, bussen en lege vrachtwagens over de brug. Zwaar materieel alleen na afstemming. Trucks met houtblokken mogen er niet over, die zijn te zwaar.' De districtscommissaris stelt, dat de oplegger met graafmachine van Yokohama is.
Green Wood World, een bedrijf dat in het gebied actief is, bevestigt dat zij haar zwaar materieel bij het autobedrijf haalt, maar zegt geen hout over de brug te vervoeren.
'Het is ten strengste verboden om met houtblokken over de brug te gaan', benadrukt Mettendaf. 'Daar zit het probleem van de bewoners, omdat zij ook aan houtkap doen. Maar, er zijn alternatieven, er zijn kades, landingsplaatsen om de boomstammen via de rivier naar Paramaribo te vervoeren. Maar, zij willen er geen gebruik van maken. Andere bedrijven doen dat wel doen, ze begrijpen wat de staat van de brug is, dat zijn verantwoordelijke ondernemers.'
Boomdijk merkt op, dat door de droge tijd het heel moeilijk is om de houtblokken via het water te transporteren. 'En als we wachten op betere tijden zal het hout ondertussen bederven', stelt hij. 'Mi, Abrahams nanga majoor Kassels taki en wan oplossing de.'
Boomdijk legt uit wat hij met Abrahams telefonisch heeft besproken. Het komt erop neer, dat de lokale ondernemers wel houtblokken over de brug mogen vervoeren. Niet een volle lading. Er zal gependeld worden tussen de oevers. 'Dus pe un bo tyari 20 blok, now wo tyari 5 blok. W’o pendel nanga wan pikin truck', licht Boomdijk toe. De trekker wordt dan aan de overkant geladen. De boomstammen worden daarna normaal via de weg naar Paramaribo vervoerd.
'A aktie de ete. We hebben een oplossingsmodel, maar het is nog niet officieel. We wachten tot vrijdag, we willen het zwart op wit. Baka freyda, te wi o rij pendel un udu, dan alla truck mag psa vrij.'
De brug bij Witagron blijft tot vrijdag niet toegankelijk voor vrachtwagens en ander zwaar materieel, aldus basja Theo Boomdijk vandaag, woensdag 23 oktober 2019, op Starnieuws
Een oplegger met een graafmachine en een 'tanker', die volgens de bewoners aan 'Abrahams, Yokohama en Parmessar' toebehoren en in het gebied waren gestrand, zijn na een gesprek met Ramon Abrahams wel doorgelaten, geeft Boomdijk aan. Hij zegt, dat hij met Abrahams heeft afgesproken, dat de bewoners wel houtblokken over de brug mogen transporteren.
Districtscommissaris Ludwig Mettendaf is verbaasd. Hij ging ervan uit dat de actie gistermiddag om één opgeheven was. 'Ik heb de blokkade opgeheven, er stonden enkele trucks. Ik heb ze vrijgegeven op die houttruck na.'
Hij legt uit wat wel en niet over de brug mag. 'Er mogen auto's, bussen en lege vrachtwagens over de brug. Zwaar materieel alleen na afstemming. Trucks met houtblokken mogen er niet over, die zijn te zwaar.' De districtscommissaris stelt, dat de oplegger met graafmachine van Yokohama is.
Green Wood World, een bedrijf dat in het gebied actief is, bevestigt dat zij haar zwaar materieel bij het autobedrijf haalt, maar zegt geen hout over de brug te vervoeren.
'Het is ten strengste verboden om met houtblokken over de brug te gaan', benadrukt Mettendaf. 'Daar zit het probleem van de bewoners, omdat zij ook aan houtkap doen. Maar, er zijn alternatieven, er zijn kades, landingsplaatsen om de boomstammen via de rivier naar Paramaribo te vervoeren. Maar, zij willen er geen gebruik van maken. Andere bedrijven doen dat wel doen, ze begrijpen wat de staat van de brug is, dat zijn verantwoordelijke ondernemers.'
Boomdijk merkt op, dat door de droge tijd het heel moeilijk is om de houtblokken via het water te transporteren. 'En als we wachten op betere tijden zal het hout ondertussen bederven', stelt hij. 'Mi, Abrahams nanga majoor Kassels taki en wan oplossing de.'
Boomdijk legt uit wat hij met Abrahams telefonisch heeft besproken. Het komt erop neer, dat de lokale ondernemers wel houtblokken over de brug mogen vervoeren. Niet een volle lading. Er zal gependeld worden tussen de oevers. 'Dus pe un bo tyari 20 blok, now wo tyari 5 blok. W’o pendel nanga wan pikin truck', licht Boomdijk toe. De trekker wordt dan aan de overkant geladen. De boomstammen worden daarna normaal via de weg naar Paramaribo vervoerd.
'A aktie de ete. We hebben een oplossingsmodel, maar het is nog niet officieel. We wachten tot vrijdag, we willen het zwart op wit. Baka freyda, te wi o rij pendel un udu, dan alla truck mag psa vrij.'
Secretaresse van advocaat Gerald Roethof mishandeld
Een verdachte snel door de politie opgepakt
De secretaresse van advocaat Gerald Roethof is vanochtend, woensdag 23 oktober 2019, mishandeld door een man in het advocatenkantoor te Amsterdam aan de Ceintuurbaan in De Pijp, meldt de lokale zender AT5.
Een verdachte is door de politie kort daarop opgepakt.
Volgens Gerald Roethof kwam de man vanochtend het kantoor binnen en vroeg hij naar een collega van een kantoor dat gelieerd is aan het kantoor van Roethof Advocaten.
'Die collega werkt niet bij mij, werkt niet voor mij en was derhalve niet bij mij op mijn kantoor aanwezig toen die man binnenkwam', aldus Roethof. De advocaat benadrukt dat het niet om een cliënt van hem gaat.
Een van de medewerksters van Roethof is volgens de politie overgebracht naar een ziekenhuis. De politie heeft de zaak in onderzoek en bekijkt onder meer camerabeelden.
De secretaresse van advocaat Gerald Roethof is vanochtend, woensdag 23 oktober 2019, mishandeld door een man in het advocatenkantoor te Amsterdam aan de Ceintuurbaan in De Pijp, meldt de lokale zender AT5.
Een verdachte is door de politie kort daarop opgepakt.
Volgens Gerald Roethof kwam de man vanochtend het kantoor binnen en vroeg hij naar een collega van een kantoor dat gelieerd is aan het kantoor van Roethof Advocaten.
'Die collega werkt niet bij mij, werkt niet voor mij en was derhalve niet bij mij op mijn kantoor aanwezig toen die man binnenkwam', aldus Roethof. De advocaat benadrukt dat het niet om een cliënt van hem gaat.
Een van de medewerksters van Roethof is volgens de politie overgebracht naar een ziekenhuis. De politie heeft de zaak in onderzoek en bekijkt onder meer camerabeelden.
Onbekend of Klesch Group eventueel installaties Isla-raffinaderij Curaçao wil verkopen
Premier Rhuggenaath: 'Het terrein van de Isla blijft
in erfpacht'
Het is vooralsnog onbekend welke richting de onderhandelingen op gaan met ‘preferred bidder’ Klesch Group voor een eventuele verkoop van de installaties van de raffinaderij. Dat liet premier Eugene Rhuggenaath gisteren weten, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
De minister-president verduidelijkt, dat de Program Management Organization (PMO) en Refineria di Kòrsou (RdK) in april het mandaat hebben gekregen om in de onderhandelingen met een nieuwe voorkeurskandidaat voor overname van de raffinaderij na 2019, ook de mogelijkheid van de verkoop van de installaties aan te bieden. Deze ruimte voor verkoop heeft hij gegeven na de ervaring met de vorige bieder Motiva Enterprises, die zich vroegtijdig terugtrok.
'Na evaluatie van wat er mis ging met de eerste bieder waarmee het proces stopte, hebben we geconcludeerd dat het mandaat van PMO en RdK niet breed genoeg was. Als je grote investeringen moet doen in de plant omdat er sprake is van achterstallig onderhoud dan is een ‘long lease’ misschien niet aantrekkelijk genoeg voor een ‘return on investment’', aldus Rhuggenaath.
RdK en PMO kunnen ook over de verkoop onderhandelen, zo gaf de premier aan.
'Ik heb het dan over verkoop van de installaties, de raffinaderij, de assets, maar niet het terrein, dat blijft in erfpacht. Als verkoop nodig is om de raffinaderij open te houden, dan is die ruimte er. Er wordt nu nagegaan wat Klesch nodig heeft bij de Sint Annabaai en op Bullenbaai. Het ministerie van Economische Ontwikkeling (MEO) heeft een visiedocument voor Bullenbaai ontwikkeld. Het is in ons belang dat we er zo veel mogelijk zelf gebruik van kunnen blijven maken en andere economische activiteiten kunnen ontwikkelen. We willen weten van Klesch hoeveel de groep nodig heeft aan infrastructuur op Bullenbaai. In Duitsland was er ook een pijpverbinding tussen de haven en de raffinaderij.'
Het is vooralsnog onbekend welke richting de onderhandelingen op gaan met ‘preferred bidder’ Klesch Group voor een eventuele verkoop van de installaties van de raffinaderij. Dat liet premier Eugene Rhuggenaath gisteren weten, aldus het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
De minister-president verduidelijkt, dat de Program Management Organization (PMO) en Refineria di Kòrsou (RdK) in april het mandaat hebben gekregen om in de onderhandelingen met een nieuwe voorkeurskandidaat voor overname van de raffinaderij na 2019, ook de mogelijkheid van de verkoop van de installaties aan te bieden. Deze ruimte voor verkoop heeft hij gegeven na de ervaring met de vorige bieder Motiva Enterprises, die zich vroegtijdig terugtrok.
'Na evaluatie van wat er mis ging met de eerste bieder waarmee het proces stopte, hebben we geconcludeerd dat het mandaat van PMO en RdK niet breed genoeg was. Als je grote investeringen moet doen in de plant omdat er sprake is van achterstallig onderhoud dan is een ‘long lease’ misschien niet aantrekkelijk genoeg voor een ‘return on investment’', aldus Rhuggenaath.
RdK en PMO kunnen ook over de verkoop onderhandelen, zo gaf de premier aan.
'Ik heb het dan over verkoop van de installaties, de raffinaderij, de assets, maar niet het terrein, dat blijft in erfpacht. Als verkoop nodig is om de raffinaderij open te houden, dan is die ruimte er. Er wordt nu nagegaan wat Klesch nodig heeft bij de Sint Annabaai en op Bullenbaai. Het ministerie van Economische Ontwikkeling (MEO) heeft een visiedocument voor Bullenbaai ontwikkeld. Het is in ons belang dat we er zo veel mogelijk zelf gebruik van kunnen blijven maken en andere economische activiteiten kunnen ontwikkelen. We willen weten van Klesch hoeveel de groep nodig heeft aan infrastructuur op Bullenbaai. In Duitsland was er ook een pijpverbinding tussen de haven en de raffinaderij.'
Hof Curaçao wijst het beklag Korsòu di Nos Tur af
'Partij en haar Statenleden hebben vooral
politieke belangen voor ogen bij vervolging MAN-politicus Martina'
Korsòu di Nos Tur (KdNT) en de Statenleden van deze partij hebben ‘vooral politieke belangen voor ogen’ bij de strafvervolging van MAN-politicus Steven Martina. Mede gelet daarop kunnen zij niet worden ontvangen in het beklag, op grond waarvan het Hof het beklag dan ook afwijst, aldus vandaag, woensdag 23 oktober 2019, het Antilliaans Dagblad.
Gisteren deed het Gemeenschappelijk Hof van Justitie uitspraak in de zaak van ex-minister Ivan Steve ‘Steven’ Martina van Economische Ontwikkeling. De beschikking is in zijn voordeel en niets lijkt in de weg te staan om hem op de kortst mogelijk termijn opnieuw te benoemen.
Het ziet ernaar uit dat de advocaat, Chester Peterson, van KdNT zelf debet is aan de niet-ontvankelijkheidsverklaring en daarmee afwijzing van het beklag. Hij had namens KdNT en de Statenleden Amparo dos Santos en Meindert ‘Mènki’ Rojer in een brief van 19 augustus naar voren gebracht dat het politiek ter verantwoording roepen van Martina via de Staten niet is gelukt, omdat hij door de meerderheid van de Staten ‘in het zadel’ wordt gehouden.
Dit lijkt erop te duiden, aldus de drie rechters, dat KdNT, Dos Santos en Rojer vooral te doen is om de politieke belangen die zij zelf hebben bij vervolging van Martina door het Openbaar Ministerie.
Dos Santos en Rojer zijn naar het oordeel van het Hof niet rechtstreeks belanghebbenden, een wettelijke eis bij een beklag tegen niet verdere vervolging, zoals zij willen.
'Niet is gebleken dat zij zijn getroffen in een bijzonder belang, dat hen in hun hoedanigheid van parlementslid bepaaldelijk aangaat.' Uit hoofde van deze functie behartigen de Statenleden van oppositiepartij KdNT ‘juist het algemeen belang’, aldus de beschikking.
Korsòu di Nos Tur (KdNT) en de Statenleden van deze partij hebben ‘vooral politieke belangen voor ogen’ bij de strafvervolging van MAN-politicus Steven Martina. Mede gelet daarop kunnen zij niet worden ontvangen in het beklag, op grond waarvan het Hof het beklag dan ook afwijst, aldus vandaag, woensdag 23 oktober 2019, het Antilliaans Dagblad.
Gisteren deed het Gemeenschappelijk Hof van Justitie uitspraak in de zaak van ex-minister Ivan Steve ‘Steven’ Martina van Economische Ontwikkeling. De beschikking is in zijn voordeel en niets lijkt in de weg te staan om hem op de kortst mogelijk termijn opnieuw te benoemen.
Het ziet ernaar uit dat de advocaat, Chester Peterson, van KdNT zelf debet is aan de niet-ontvankelijkheidsverklaring en daarmee afwijzing van het beklag. Hij had namens KdNT en de Statenleden Amparo dos Santos en Meindert ‘Mènki’ Rojer in een brief van 19 augustus naar voren gebracht dat het politiek ter verantwoording roepen van Martina via de Staten niet is gelukt, omdat hij door de meerderheid van de Staten ‘in het zadel’ wordt gehouden.
Dit lijkt erop te duiden, aldus de drie rechters, dat KdNT, Dos Santos en Rojer vooral te doen is om de politieke belangen die zij zelf hebben bij vervolging van Martina door het Openbaar Ministerie.
Dos Santos en Rojer zijn naar het oordeel van het Hof niet rechtstreeks belanghebbenden, een wettelijke eis bij een beklag tegen niet verdere vervolging, zoals zij willen.
'Niet is gebleken dat zij zijn getroffen in een bijzonder belang, dat hen in hun hoedanigheid van parlementslid bepaaldelijk aangaat.' Uit hoofde van deze functie behartigen de Statenleden van oppositiepartij KdNT ‘juist het algemeen belang’, aldus de beschikking.
Werkeloosheid op Curaçao relatief hoog in vergelijking met andere Caribische eilanden en Latijns-Amerikaanse landen
Cft: 'Werkeloosheidscijfer onder beroepsbevolking 14% en onder jeugd 33%'
De werkeloosheid is op Curaçao relatief hoog in vergelijking met andere Caribische eilanden en Latijns-Amerikaanse landen. Uit het laatste rapport van het College financieel toezicht (Cft) blijkt, dat het werkeloosheidscijfer onder de beroepsbevolking 14 procent is en onder de jeugd is dat zelfs 33 procent. Deze cijfers werden afgelopen maandagavond gepresenteerd tijdens de lezing ‘Financieel toezicht en economische groei’ van Raymond Gradus, voorzitter van het Cft, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
In deze lezing werd uiteengezet wat de huidige economische situatie is van Curaçao, waar volgens het Cft de pijnpunten zitten, maar ook waar de kansen liggen om toch tot een economische groei te komen.
Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zijn de grote tekorten op de lopende rekening, achterblijvend concurrentievermogen door hoge kosten voor arbeid en de kwetsbaarheid voor externe invloeden zoals bijvoorbeeld de crisis in Venezuela de belangrijkste oorzaken waardoor de economische groei van Curaçao achterblijft bij landen in de regio.
De schuldenlast voor Curaçao is in verhouding nog relatief laag, maar loopt snel op en is inmiddels boven de bandbreedte die het IMF adviseert. Deze negatieve invloeden op de economische groei zijn volgens Gradus wel af te wenden door productieve overheidsinvesteringen te doen, de loonkosten voor de publieke sector naar beneden te brengen en economisch potentieel zoals het toerisme te stimuleren en (financieel) te ondersteunen.
Naast de bekende maatregelen die ook zijn vastgesteld in het Groeiakkoord wil het Cft wel extra aandacht voor de arbeidsmarkt.
De werkeloosheid is op Curaçao relatief hoog in vergelijking met andere Caribische eilanden en Latijns-Amerikaanse landen. Uit het laatste rapport van het College financieel toezicht (Cft) blijkt, dat het werkeloosheidscijfer onder de beroepsbevolking 14 procent is en onder de jeugd is dat zelfs 33 procent. Deze cijfers werden afgelopen maandagavond gepresenteerd tijdens de lezing ‘Financieel toezicht en economische groei’ van Raymond Gradus, voorzitter van het Cft, zo bericht het Antilliaans Dagblad vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
In deze lezing werd uiteengezet wat de huidige economische situatie is van Curaçao, waar volgens het Cft de pijnpunten zitten, maar ook waar de kansen liggen om toch tot een economische groei te komen.
20191021 Lezing Prof. Dr. Raymond Gradus Financieel Toezicht en Economische Groei0 by Suriname Mirror on Scribd
Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zijn de grote tekorten op de lopende rekening, achterblijvend concurrentievermogen door hoge kosten voor arbeid en de kwetsbaarheid voor externe invloeden zoals bijvoorbeeld de crisis in Venezuela de belangrijkste oorzaken waardoor de economische groei van Curaçao achterblijft bij landen in de regio.
De schuldenlast voor Curaçao is in verhouding nog relatief laag, maar loopt snel op en is inmiddels boven de bandbreedte die het IMF adviseert. Deze negatieve invloeden op de economische groei zijn volgens Gradus wel af te wenden door productieve overheidsinvesteringen te doen, de loonkosten voor de publieke sector naar beneden te brengen en economisch potentieel zoals het toerisme te stimuleren en (financieel) te ondersteunen.
Naast de bekende maatregelen die ook zijn vastgesteld in het Groeiakkoord wil het Cft wel extra aandacht voor de arbeidsmarkt.
Green Wood World: 'Kiezen we voor de wet van de jungle?'
Houtbedrijf reageert op blokkade brug bij Witagron door bewoners
'Bewoners van Witagron hebben uit protest sinds maandag de brug daar afgesloten. Hun bezwaar is, dat op basis van 'moneypower' vrachtwagens en zwaar materieel op de brug worden toegelaten, terwijl het de lokale bewoners verboden wordt met grote vracht over de brug te gaan.'
'Green Wood World (GWW), een 100% Surinaams bedrijf, dat actief is in dat gebied, onderschrijft het principe van 'recht voor één, recht voor allen', waarop de bewoners zich beroepen.
Echter, het bedrijf vindt dat er deels met onterechte en onjuiste feiten meningen worden gevormd. Allereerst is het bedrijf Yokohama niet de houtproducent die daar actief is, maar Green Wood World NV. Dit bedrijf betrekt haar zwaar materieel via het autobedrijf Yokohama. Ten tweede doet Green Wood World, als enig bedrijf in Suriname, totaal geen houttransport via de weg. Alle houttransport van dit bedrijf gaat over het water.
Het bedrijf, dat daardoor het wegennet van Suriname spaart, heeft grote investeringen afgelopen jaren gepleegd in het opzetten van watertransport van hout. Wegen en kades zijn aangelegd, boten en pontons zijn aangeschaft, research en verkenningen zijn uitgevoerd, personeel en contractors zijn aangetrokken, telkens investeringen die het bedrijf zelf heeft opgebracht. Afgelopen twee jaar heeft GWW vier keer zwaar materieel kleiner dan 30 ton over de brug van Witagron vervoerd, omdat vervoer via het water niet altijd mogelijk is vanwege het voorkomen van lage bruggen op het vaartraject.
Het ministerie van Defensie, dat de brug onder zijn hoede heeft, heeft vanwege veiligheidsredenen het gebruik van de brug beperkt tot slechts personenvervoer en productie activiteiten, om zodoende totale onbruikbaarheid van de brug te voorkomen. Het ministerie verleend in bepaalde gevallen toestemming indien die wordt aangevraagd, hetgeen Green Wood World ook doet.
Het is begrijpelijk, dat lokale ondernemers die de brug willen gebruiken voor hun houthandel, maar niet worden toegelaten, een gevoel van ‘money talks’ bekruipt. Maar, op de keeper beschouwd is er hier sprake van money talks, of, van een investeringsfaciliterend maatregel? Het is niet ‘den man nanga moni in a kondre’. Het is ‘den man di e pot moni in a kondre’.
We hebben enorm veel corruptie in ons land. Maar, niet alles is corruptie. Het terecht of onterecht als zodanig aanmerken levert altijd sympathie. Het is onbegrijpelijk, dat mensen geheel naar eigen invulling en subjectiviteit, boven wet en recht, nota bene maatschappelijk verantwoorde en ontwikkeling stimulerende ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten kunnen en mogen stagneren. Is wet en recht er niet juist om subjectiviteit en willekeur te voorkomen? Of kiezen we voor de wet van de jungle?
Het is ook geheel onbegrijpelijk, dat mensen bereid zijn om al de positieve gevolgen van bepaalde bedrijfsactiviteiten op het spel te zetten. Zou men liever willen dat ruim 100 werknemers in het binnenland, tientallen contractors, belastingen aan de staat, exportheffingen, talrijke andere betalingen aan de overheid, exportopbrengsten, diversificatie van onze economie, een duurzame sector en de enorme investeringen op de schop gaan?
Het geen kennis hebben van economische ontwikkeling en het gebrek aan inzicht, ook in onze eigen motieven, typeert ons geschiedenis. Ook onze toekomst?
Green Wood World NV'
'Bewoners van Witagron hebben uit protest sinds maandag de brug daar afgesloten. Hun bezwaar is, dat op basis van 'moneypower' vrachtwagens en zwaar materieel op de brug worden toegelaten, terwijl het de lokale bewoners verboden wordt met grote vracht over de brug te gaan.'
'Green Wood World (GWW), een 100% Surinaams bedrijf, dat actief is in dat gebied, onderschrijft het principe van 'recht voor één, recht voor allen', waarop de bewoners zich beroepen.
Echter, het bedrijf vindt dat er deels met onterechte en onjuiste feiten meningen worden gevormd. Allereerst is het bedrijf Yokohama niet de houtproducent die daar actief is, maar Green Wood World NV. Dit bedrijf betrekt haar zwaar materieel via het autobedrijf Yokohama. Ten tweede doet Green Wood World, als enig bedrijf in Suriname, totaal geen houttransport via de weg. Alle houttransport van dit bedrijf gaat over het water.
Het bedrijf, dat daardoor het wegennet van Suriname spaart, heeft grote investeringen afgelopen jaren gepleegd in het opzetten van watertransport van hout. Wegen en kades zijn aangelegd, boten en pontons zijn aangeschaft, research en verkenningen zijn uitgevoerd, personeel en contractors zijn aangetrokken, telkens investeringen die het bedrijf zelf heeft opgebracht. Afgelopen twee jaar heeft GWW vier keer zwaar materieel kleiner dan 30 ton over de brug van Witagron vervoerd, omdat vervoer via het water niet altijd mogelijk is vanwege het voorkomen van lage bruggen op het vaartraject.
Het ministerie van Defensie, dat de brug onder zijn hoede heeft, heeft vanwege veiligheidsredenen het gebruik van de brug beperkt tot slechts personenvervoer en productie activiteiten, om zodoende totale onbruikbaarheid van de brug te voorkomen. Het ministerie verleend in bepaalde gevallen toestemming indien die wordt aangevraagd, hetgeen Green Wood World ook doet.
Het is begrijpelijk, dat lokale ondernemers die de brug willen gebruiken voor hun houthandel, maar niet worden toegelaten, een gevoel van ‘money talks’ bekruipt. Maar, op de keeper beschouwd is er hier sprake van money talks, of, van een investeringsfaciliterend maatregel? Het is niet ‘den man nanga moni in a kondre’. Het is ‘den man di e pot moni in a kondre’.
We hebben enorm veel corruptie in ons land. Maar, niet alles is corruptie. Het terecht of onterecht als zodanig aanmerken levert altijd sympathie. Het is onbegrijpelijk, dat mensen geheel naar eigen invulling en subjectiviteit, boven wet en recht, nota bene maatschappelijk verantwoorde en ontwikkeling stimulerende ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten kunnen en mogen stagneren. Is wet en recht er niet juist om subjectiviteit en willekeur te voorkomen? Of kiezen we voor de wet van de jungle?
Het is ook geheel onbegrijpelijk, dat mensen bereid zijn om al de positieve gevolgen van bepaalde bedrijfsactiviteiten op het spel te zetten. Zou men liever willen dat ruim 100 werknemers in het binnenland, tientallen contractors, belastingen aan de staat, exportheffingen, talrijke andere betalingen aan de overheid, exportopbrengsten, diversificatie van onze economie, een duurzame sector en de enorme investeringen op de schop gaan?
Het geen kennis hebben van economische ontwikkeling en het gebrek aan inzicht, ook in onze eigen motieven, typeert ons geschiedenis. Ook onze toekomst?
Green Wood World NV'
Regering treedt op tegen bedrijven die verpakkingsmateriaal met styrofoam gebruiken
Minister Tsang: 'De partij zal in beslag genomen worden'
Ondernemers: 'Aanschaf milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal gaat van invloed zijn op verkoopprijs'
Ondernemers die het verbod overtreden op het gebruik van verpakkingsmateriaal dat styrofoam bevat, mogen sancties verwachten. 'De partij zal in beslag genomen worden', zegt minister Stephen Tsang van Handel, Industrie en Toerisme (HI&T) vandaag, woensdag 23 oktober 2019, in de Ware Tijd.
De bewindsman stelt, dat het ministerie er niet op uit is om boetes uit te geven of goederen in beslag te nemen. Hij benadrukt evenwel, dat de ingangsdatum van 1 november voor het verbod 'hard' is. 'Ik ben niet van plan om mensen te straffen, maar als men zich niet aan de regels houdt, zullen we sancties moeten treffen.'
Conrad Issa, uitbater van Lucky Café, een afdeling van warenhuis Lucky Store, is er ook geen voorstander van dat er op stel en sprong straffen worden uitgedeeld. Hij verwacht wel, dat de controle serieus ter hand wordt genomen. Gebeurt dit niet, dan vreest hij dat het verbod na verloop van tijd zal verwateren. 'Dit is iets dat allang had moeten gebeuren. Op gegeven moment moet je een streep erdoor trekken. Het is in ons aller belang.'
Het verbod van styrofoam komt vanwege de gevolgen hiervan voor de gezondheid en het milieu. Issa hoopt dat de instanties inderdaad erop toezien dat het verbod wordt nageleefd. 'De eerste keer mag een mondelinge waarschuwing zijn, maar laat de controle merkbaar zijn, zodat men kan zien dat het om een serieuze zaak gaat.' Zijn onderneming is in elk geval al voorbereid en heeft milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal aangeschaft voor de cafetaria. Issa schuift niet onder stoelen of banken, dat de aanschaf hiervan doorberekend zal moeten worden in de verkoopprijs. Hij zegt dat de prijzen voor het milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal 25 tot 60 procent hoger liggen dan de prijzen van het ander verpakkingsmateriaal.
Falayda Valies, mede-eigenares van Valco's Kitchen, zegt dat de zaak vandaag haar eerste bezending milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal binnen hoopt te krijgen. 'Wij zijn allang ready, maar we werden opgehouden.' Valies denkt niet dat de aanschaf doorberekend zal worden in de verkoopprijs, omdat ze na een vergelijking heeft gemerkt dat de prijs niet veel verschilt met die van foambakjes. 'We moeten nu gewoon zien hoe het zal werken.'
Peter Lau Chi Wai, directeur van Fa Tai en Lucky Twins-restaurant, denkt niet dat het verbod per 1 november haalbaar is. 'We hebben nog een heel grote voorraad aan styrofoambakjes om af te maken.'
Hoewel het ministerie per 1 mei een importverbod heeft ingevoerd en ondernemers tot 1 november de ruimte biedt om over te stappen op milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal, heeft Lau Chi Wai graag dat er wat meer tijd wordt gegeven. Dat hij nog een grote voorraad aan styrofoambakjes heeft, komt vanwege verschillende factoren. 'Wanneer de prijs redelijk is, koop je meteen een grote partij in. Er zijn bepaalde dagen dat het goed gaat met de verkoop, maar je hebt ook dagen waarop het minder goed gaat en dan zit je met die bakken.'
Ook hij erkent, dat de aanschaf van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal van invloed zal zijn op de verkoopprijs. Lau Chi Wai vindt het ondanks alle bijkomstigheden een goed initiatief en garandeert dat zijn onderneming er alles aan zal doen om hieraan mee te werken. 'Als je dit aanpakt, pak dan ook meteen de plastic flessen en lepels aan, want die zijn het grootste probleem', beveelt hij aan.
Tsang zegt, dat het verbod op gebruik van styrofoam de eerste fase is. Wat het verbod op gebruik van plastic betreft, worden nog vervolgstappen bepaald.
Ondernemers: 'Aanschaf milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal gaat van invloed zijn op verkoopprijs'
Ondernemers die het verbod overtreden op het gebruik van verpakkingsmateriaal dat styrofoam bevat, mogen sancties verwachten. 'De partij zal in beslag genomen worden', zegt minister Stephen Tsang van Handel, Industrie en Toerisme (HI&T) vandaag, woensdag 23 oktober 2019, in de Ware Tijd.
De bewindsman stelt, dat het ministerie er niet op uit is om boetes uit te geven of goederen in beslag te nemen. Hij benadrukt evenwel, dat de ingangsdatum van 1 november voor het verbod 'hard' is. 'Ik ben niet van plan om mensen te straffen, maar als men zich niet aan de regels houdt, zullen we sancties moeten treffen.'
Conrad Issa, uitbater van Lucky Café, een afdeling van warenhuis Lucky Store, is er ook geen voorstander van dat er op stel en sprong straffen worden uitgedeeld. Hij verwacht wel, dat de controle serieus ter hand wordt genomen. Gebeurt dit niet, dan vreest hij dat het verbod na verloop van tijd zal verwateren. 'Dit is iets dat allang had moeten gebeuren. Op gegeven moment moet je een streep erdoor trekken. Het is in ons aller belang.'
Het verbod van styrofoam komt vanwege de gevolgen hiervan voor de gezondheid en het milieu. Issa hoopt dat de instanties inderdaad erop toezien dat het verbod wordt nageleefd. 'De eerste keer mag een mondelinge waarschuwing zijn, maar laat de controle merkbaar zijn, zodat men kan zien dat het om een serieuze zaak gaat.' Zijn onderneming is in elk geval al voorbereid en heeft milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal aangeschaft voor de cafetaria. Issa schuift niet onder stoelen of banken, dat de aanschaf hiervan doorberekend zal moeten worden in de verkoopprijs. Hij zegt dat de prijzen voor het milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal 25 tot 60 procent hoger liggen dan de prijzen van het ander verpakkingsmateriaal.
Falayda Valies, mede-eigenares van Valco's Kitchen, zegt dat de zaak vandaag haar eerste bezending milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal binnen hoopt te krijgen. 'Wij zijn allang ready, maar we werden opgehouden.' Valies denkt niet dat de aanschaf doorberekend zal worden in de verkoopprijs, omdat ze na een vergelijking heeft gemerkt dat de prijs niet veel verschilt met die van foambakjes. 'We moeten nu gewoon zien hoe het zal werken.'
Peter Lau Chi Wai, directeur van Fa Tai en Lucky Twins-restaurant, denkt niet dat het verbod per 1 november haalbaar is. 'We hebben nog een heel grote voorraad aan styrofoambakjes om af te maken.'
Hoewel het ministerie per 1 mei een importverbod heeft ingevoerd en ondernemers tot 1 november de ruimte biedt om over te stappen op milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal, heeft Lau Chi Wai graag dat er wat meer tijd wordt gegeven. Dat hij nog een grote voorraad aan styrofoambakjes heeft, komt vanwege verschillende factoren. 'Wanneer de prijs redelijk is, koop je meteen een grote partij in. Er zijn bepaalde dagen dat het goed gaat met de verkoop, maar je hebt ook dagen waarop het minder goed gaat en dan zit je met die bakken.'
Ook hij erkent, dat de aanschaf van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal van invloed zal zijn op de verkoopprijs. Lau Chi Wai vindt het ondanks alle bijkomstigheden een goed initiatief en garandeert dat zijn onderneming er alles aan zal doen om hieraan mee te werken. 'Als je dit aanpakt, pak dan ook meteen de plastic flessen en lepels aan, want die zijn het grootste probleem', beveelt hij aan.
Tsang zegt, dat het verbod op gebruik van styrofoam de eerste fase is. Wat het verbod op gebruik van plastic betreft, worden nog vervolgstappen bepaald.
Nurmohamed (VHP) wil uitleg regering over situatie op scholen
Assembleelid dient interpellatievoorstel in
Assembleelid Riad Nurmohamed (VHP) wil dat de regering De Nationale Assemblee (DNA) grondig informeert over de huidige ontwikkelingen binnen de onderwijswereld en wel over de situatie op alle schooltypen in diverse districten. Het onderwijs, de motivatie, de infrastructuur, het milieu op de scholen, de leerlingen/studenten, en de onderwijsgevenden, zijn ernstig geschaad. Nurmohamed heeft een interpellatievoorstel ingediend over deze kwestie, aldus Starnieuws vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
'De Anton de Kom Universiteit van Suriname, de Academische Lerarenopleiding en alle overige schooltypen zijn belangrijke onderwijsopleidingen waar veel studenten graag studeren. Het onderwijsjaar 2019-2020 is niet voor alle docenten/scholieren even prettig gestart. De infrastructuur, inclusief het milieu van bepaalde scholen/instellingen, voldoet nog steeds niet aan de eisen van de tijd', meent Nurmohamed.
Er blijkt achterstallig onderhoud te zijn vanwege tekort aan tuinmannen, administratieve krachten, schoonmaaksters. Schoolterreinen lopen vaker onder water, met alle gevolgen van dien zoals bij het Pedagogisch Instituut.
'Er zijn geen nieuwe wet- en regelgevingsproducten gestuurd naar de Assemblee, terwijl het onderwijsjaar 2019-2020 al is gestart. Er vinden diverse bouwactiviteiten plaats op het terrein van de universiteit, terwijl de oude gebouwen niet worden aangepakt. De ruimtelijke ordening, de prioriteiten van de universiteit inclusief de lerarenopleiding worden in de war gebracht. Er is gebrekkige informatie naar de samenleving in het bijzonder de huidige studenten, de aankomende studenten en het huidige personeel. Aan het begin van het schooljaar wordt discussie gevoerd over de FIBOS-ouderbijdrage (Federatie Instellingen Bijzonder Onderwijs Suriname). Aan het begin van het schooljaar waren op bepaalde schooltypen stakingen gaande met als onderwerp, mutaties en dergelijke. Mutaties of wijzigingen van arbeidsuren, vinden plaats zonder procedure, zonder reden, enkele uren voor de start van het schooljaar, kortom zonder transparantie en het principe van behoorlijk bestuur.'
'Ouders moeten leermiddelen aanschaffen voor een of meerdere kinderen, en voor een of meerdere schooltypen en dat prijzen hiervan in de winkels vrij hoog zijn. Er zijn onvoldoende leermiddelen (leerboeken) per 1 oktober 2019 op bepaalde schooltypen en instellingen en geen nieuwe investeringen in labs gedaan op bepaalde schooltypen en instellingen voor onderwijs. Sommige leermiddelen worden langzaam niet meer verstrekt op scholen. Meubilair voor leerkracht is afgekeurd. Klassen zijn enorm warm (door klimaat verandering); geen airco’s. Leerlingen moeten sporten en komen bezweet terug, terwijl scholen niet voorzien zijn van badkamers en dergelijke.'
Jaarlijks studeren leerkrachten af en kunnen geen plaats krijgen op een schooltype/instelling. Er is volgens Nurmohamed nog veel onduidelijkheid over de situatie bij de Academische Lerarenopleiding met name de positie van opleidingen, leerkrachten en wetgeving. Als voorbeeld wordt gegeven de logopedie opleiding die is beëindigd, terwijl er nog zoveel nodig zijn, met name in de ondersteuning bij meertaligheid en lezen. Vervolgonderwijs voor de afgestudeerden van 'De Nieuwe Leerkracht' wordt steeds beperkter.
'Er is nog steeds onduidelijkheid over de subsidie of geen subsidie voor de FIBOS-scholen voor geen inschrijfgeld. De status van BEIP (Basic Education Improvement Project) is onduidelijk door gebrek aan prestaties. Wanneer gaat het basisonderwijs over tot volledige nieuwe stijl? Kan een CLAD- en Rekenkameronderzoek (Centrale Landsaccountantsdienst) komen naar de besteding van gelden bij het BEIP project? De vernieuwingen rond het beroepsonderwijs zijn nog onduidelijk door het gebrek aan prestaties/resultaten van het TVET project (Technical and Vocational Education and Training).'
'Er is onduidelijkheid over benoemingen van directeuren en onderdirecteuren op bepaalde schooltypen, zoals. HAVO I (OD functies). Er is geen transparantie en principe van behoorlijk bestuur. Er heerst onduidelijkheid over de afbouw van het avond IMEAO. De problemen nemen toe, studenten weten niet waar ze aan toe zijn en er is tekort aan personeel', somt het Assembleelid op.
'Er is ook onduidelijkheid over de bouw van nieuwe IMEAO scholen. Er is onduidelijkheid per oktober 2019 wat de 25 studenten avond IMEAO nu moeten doen. Is de opleiding avond HAVO gelijkwaardig aan de avond IMEAO opleiding? Sommige scholen z.a. het NATIN kampen met onvoldoende leslokalen. Er is negatieve ruis over de financiering van de LR Group internationaal. Zij financiert ook bouwactiviteiten, waaronder de campusbouwwerken aan de Leysweg.'
Assembleelid Riad Nurmohamed (VHP) wil dat de regering De Nationale Assemblee (DNA) grondig informeert over de huidige ontwikkelingen binnen de onderwijswereld en wel over de situatie op alle schooltypen in diverse districten. Het onderwijs, de motivatie, de infrastructuur, het milieu op de scholen, de leerlingen/studenten, en de onderwijsgevenden, zijn ernstig geschaad. Nurmohamed heeft een interpellatievoorstel ingediend over deze kwestie, aldus Starnieuws vandaag, woensdag 23 oktober 2019.
'De Anton de Kom Universiteit van Suriname, de Academische Lerarenopleiding en alle overige schooltypen zijn belangrijke onderwijsopleidingen waar veel studenten graag studeren. Het onderwijsjaar 2019-2020 is niet voor alle docenten/scholieren even prettig gestart. De infrastructuur, inclusief het milieu van bepaalde scholen/instellingen, voldoet nog steeds niet aan de eisen van de tijd', meent Nurmohamed.
Er blijkt achterstallig onderhoud te zijn vanwege tekort aan tuinmannen, administratieve krachten, schoonmaaksters. Schoolterreinen lopen vaker onder water, met alle gevolgen van dien zoals bij het Pedagogisch Instituut.
'Er zijn geen nieuwe wet- en regelgevingsproducten gestuurd naar de Assemblee, terwijl het onderwijsjaar 2019-2020 al is gestart. Er vinden diverse bouwactiviteiten plaats op het terrein van de universiteit, terwijl de oude gebouwen niet worden aangepakt. De ruimtelijke ordening, de prioriteiten van de universiteit inclusief de lerarenopleiding worden in de war gebracht. Er is gebrekkige informatie naar de samenleving in het bijzonder de huidige studenten, de aankomende studenten en het huidige personeel. Aan het begin van het schooljaar wordt discussie gevoerd over de FIBOS-ouderbijdrage (Federatie Instellingen Bijzonder Onderwijs Suriname). Aan het begin van het schooljaar waren op bepaalde schooltypen stakingen gaande met als onderwerp, mutaties en dergelijke. Mutaties of wijzigingen van arbeidsuren, vinden plaats zonder procedure, zonder reden, enkele uren voor de start van het schooljaar, kortom zonder transparantie en het principe van behoorlijk bestuur.'
'Ouders moeten leermiddelen aanschaffen voor een of meerdere kinderen, en voor een of meerdere schooltypen en dat prijzen hiervan in de winkels vrij hoog zijn. Er zijn onvoldoende leermiddelen (leerboeken) per 1 oktober 2019 op bepaalde schooltypen en instellingen en geen nieuwe investeringen in labs gedaan op bepaalde schooltypen en instellingen voor onderwijs. Sommige leermiddelen worden langzaam niet meer verstrekt op scholen. Meubilair voor leerkracht is afgekeurd. Klassen zijn enorm warm (door klimaat verandering); geen airco’s. Leerlingen moeten sporten en komen bezweet terug, terwijl scholen niet voorzien zijn van badkamers en dergelijke.'
Jaarlijks studeren leerkrachten af en kunnen geen plaats krijgen op een schooltype/instelling. Er is volgens Nurmohamed nog veel onduidelijkheid over de situatie bij de Academische Lerarenopleiding met name de positie van opleidingen, leerkrachten en wetgeving. Als voorbeeld wordt gegeven de logopedie opleiding die is beëindigd, terwijl er nog zoveel nodig zijn, met name in de ondersteuning bij meertaligheid en lezen. Vervolgonderwijs voor de afgestudeerden van 'De Nieuwe Leerkracht' wordt steeds beperkter.
'Er is nog steeds onduidelijkheid over de subsidie of geen subsidie voor de FIBOS-scholen voor geen inschrijfgeld. De status van BEIP (Basic Education Improvement Project) is onduidelijk door gebrek aan prestaties. Wanneer gaat het basisonderwijs over tot volledige nieuwe stijl? Kan een CLAD- en Rekenkameronderzoek (Centrale Landsaccountantsdienst) komen naar de besteding van gelden bij het BEIP project? De vernieuwingen rond het beroepsonderwijs zijn nog onduidelijk door het gebrek aan prestaties/resultaten van het TVET project (Technical and Vocational Education and Training).'
'Er is onduidelijkheid over benoemingen van directeuren en onderdirecteuren op bepaalde schooltypen, zoals. HAVO I (OD functies). Er is geen transparantie en principe van behoorlijk bestuur. Er heerst onduidelijkheid over de afbouw van het avond IMEAO. De problemen nemen toe, studenten weten niet waar ze aan toe zijn en er is tekort aan personeel', somt het Assembleelid op.
'Er is ook onduidelijkheid over de bouw van nieuwe IMEAO scholen. Er is onduidelijkheid per oktober 2019 wat de 25 studenten avond IMEAO nu moeten doen. Is de opleiding avond HAVO gelijkwaardig aan de avond IMEAO opleiding? Sommige scholen z.a. het NATIN kampen met onvoldoende leslokalen. Er is negatieve ruis over de financiering van de LR Group internationaal. Zij financiert ook bouwactiviteiten, waaronder de campusbouwwerken aan de Leysweg.'
Verdachte aangehouden in.zaak doodgeslagen dak- en thuisloze man
(Bron foto: Korps Politie Suriname) |
Het Korps Politie Suriname bericht dinsdag 22 oktober 2019, dat R.K. (31) is aangehouden als verdachte rond de dood van de dak- en thuisloze Ricardo Limon (53).
Hij lag in de nacht van 13 op 14 oktober op de stoep van een winkelzaak te slapen, toen de verdachte hem een aantal keren op het hoofd sloeg met een hard voorwerp. Limon raakte daarbij zodanig gewond, dat hij ter plaatse overleed.
R.K., die een zwerversbestaan leidt, is maandagavond door leden van het Arrestatieteam aangehouden in de stad. Hij is vervolgens overgedragen aan de afdeling Kapitale Delicten van de politie.
Na overleg met het Openbaar Ministerie is Regilio hangende het onderzoek in verzekering gesteld.
De reden waarom K. het slachtoffer om het leven heeft gebracht, is nog niet helemaal duidelijk voor de rechercheurs die belast zijn met het onderzoek.
Vrouwen worden door Surinaamse media mannen in bepaalde functies...
Suriname Mirror hanteert wèl vrouw- vriendelijke benamingen voor bepaalde functies en beroepen
Het merendeel van de redacties van Surinaamse kranten en nieuwswebsites blijkt te leven in een stereotype macho-, mannencultuur. Dat is dagelijks waarneembaar in hun artikelen, de berichtgeving.
Het is opmerkelijk en opvallend dat redacties met name niet weten hoe ze bepaalde functies waarin vrouwen functioneren moeten en behoren te benoemen. Vrouwen worden door het lokaal journaille vaak in bepaalde functies, beroepen, omgetoverd tot mannen....
Zo wordt bijvoorbeeld
Het merendeel van de redacties van Surinaamse kranten en nieuwswebsites blijkt te leven in een stereotype macho-, mannencultuur. Dat is dagelijks waarneembaar in hun artikelen, de berichtgeving.
Het is opmerkelijk en opvallend dat redacties met name niet weten hoe ze bepaalde functies waarin vrouwen functioneren moeten en behoren te benoemen. Vrouwen worden door het lokaal journaille vaak in bepaalde functies, beroepen, omgetoverd tot mannen....
Zo wordt bijvoorbeeld
de vrouwelijke leiding van De Nationale Assemblee een voorzitter genoemd in plaats van voorzitster,
de vrouwelijke leiding van bijvoorbeeld het Academisch Ziekenhuis Paramaribo een directeur genoemd in plaats van directrice,
en moet
een vrouwelijke ambassadeur een ambassadrice zijn, en
een vrouwelijke coōrdinator een coördinatrice.
Suriname Mirror is progressiever, moderner, vooruitstrevender en hanteert wèl consequent vrouwvriendelijke benamingen voor bepaalde functies en beroepen. Suriname Mirror onderscheidt zich kwalitatief, inhoudelijk, in meerdere zaken van andere Surinaamse nieuwswebsites.
In ieder geval denkt Suriname Mirror na en heeft ze oog en oor voor haar lezers.
(Suriname Mirror)
Suriname Mirror is progressiever, moderner, vooruitstrevender en hanteert wèl consequent vrouwvriendelijke benamingen voor bepaalde functies en beroepen. Suriname Mirror onderscheidt zich kwalitatief, inhoudelijk, in meerdere zaken van andere Surinaamse nieuwswebsites.
In ieder geval denkt Suriname Mirror na en heeft ze oog en oor voor haar lezers.
(Suriname Mirror)
Kers, managing director TUI Nederland: 'We zijn nog zeer welkom in Suriname'
(Bron foto: Twitter) |
'We wilden weten of we nog wel welkom zijn', zegt Arjan Kers, managing director van TUI Nederland, dinsdag 22 oktober 2019 in de Ware Tijd, over het twee dagen durende bliksembezoek van de leiding van deze reisorganisatie aan Suriname. 'Het is een vriendelijkheidsbezoek waarbij wij tot de conclusie zijn gekomen dat we nog zeer welkom zijn in Suriname', aldus Kers, die samen reist met Manfred Lahey, manager product verre bestemmingen.
De twijfels of de reisorganisatie welkom is, zijn mede ingegeven door de protesten begin van de maand waarbij het Actiecomité Bezorgde SLM-burgers met een kleine groep mensen protesteerde tegen de plannen van onder meer TUI om vanaf 2 november zelfstandig twee keer in de week te vliegen naar Suriname. Volgens het comité zouden deze plannen in combinatie met de toegenomen vluchten van de KLM ervoor zorgen dat SLM de das wordt omgedaan.
Kers: 'Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat we een heel ander segment naar Suriname brengen dan de ticket-only-koper. Ons aandeel bestaat voor 30 procent uit mensen die vakanties boeken. Zij gaan in de hotels zitten en maken reisjes en geven veel meer uit dan de toerist die hier op familiebezoek is.'
Hij benadrukt dat deze groep een groot voordeel betekent voor de economie van het land. Kers ontkent hiermee met klem, dat het de bedoeling is van TUI om samen met de KLM de SLM van de markt te vegen zoals het Actiecomité Bezorgde SLM-burgers suggereert.
'Integendeel, we hebben de afgelopen drie jaar ruim geïnvesteerd in de promotie van de bestemming Suriname. Dat heeft zeker ook voordelen opgeleverd voor zowel de SLM als de KLM', aldus Kers.
Bouterse: 'Reactie ABOP-ondervoorzitter op mijn ontmoeting met Brunswijk beneden de maat'
'De BEP is de partner van de NDP en heeft ook aangetoond trouw te zijn'
'Mensen als Bordo denken als de oude politiek'
President Desi Bouterse, tevens voorzitter van de NDP, vindt dat ook met de grootste politieke tegenstanders om de tafel kan worden gezeten als het gaat om ontwikkeling van het land. Hij vindt de reactie van de ondervoorzitter van de ABOP, Joël 'Bordo' Martinus op Starnieuws over de ontmoeting die hij zondag met Ronnie Brunswijk had, beneden de maat.
In gesprek met presentator Clifton Limburg zei Bouterse in Bakana Tori op staatszender SRS dinsdagmiddag 22 oktober 2019, dat Brunswijk ettelijke malen duidelijk heeft gemaakt, dat de ABOP niet zal samenwerken met de NDP, aldus Starnieuws.
Bouterse maakte duidelijk, dat het zijn initiatief was om een gesprek met Brunswijk te hebben over de ontwikkeling van Moengo. Er worden verschillende projecten uitgevoerd in Moengo en het was goed om daarover met Brunswijk te praten. Het was ook een goed gesprek, zei de president.
Hij deelde mee dat de BEP de partner is van de NDP en ook aangetoond heeft trouw te zijn. In de nabije toekomst zal ook met de BEP worden samengewerkt.
De president merkte op, dat Brunswijk naast politicus ook ondernemer is. Hij heeft erover geklaagd problemen te ondervinden. Bouterse wilde weten wat de problemen zijn die de ondernemer ervaart, ook al is hij politiek andersdenkende. Waar hij ondersteunend kan zijn, zal hij dat zeker doen om ondernemerschap bij te staan, 'want ik ben geen president van de NDP, maar van het land'.
Bouterse vindt het erg dat mensen meer van maken van het gesprek en mensen als 'Bordo' denken als de oude politiek. 'Bordo no habi furu verstan, un no kan neem a man kwalijk.'
Hij zei dat het probleem is, dat meer mensen zo denken, terwijl Brunswijk heel nuchter en correct heeft uitgelegd hoe het gesprek is verlopen. Bouterse wil zichh niet bemoeien met interne aangelegenheden van de ABOP over hoe hij met 'Bordo' deze zaak zal bespreken. 'Wij hebben geen vijanden in de politiek. Onze enige vijand is de armoede.'
'Mensen als Bordo denken als de oude politiek'
President Desi Bouterse, tevens voorzitter van de NDP, vindt dat ook met de grootste politieke tegenstanders om de tafel kan worden gezeten als het gaat om ontwikkeling van het land. Hij vindt de reactie van de ondervoorzitter van de ABOP, Joël 'Bordo' Martinus op Starnieuws over de ontmoeting die hij zondag met Ronnie Brunswijk had, beneden de maat.
In gesprek met presentator Clifton Limburg zei Bouterse in Bakana Tori op staatszender SRS dinsdagmiddag 22 oktober 2019, dat Brunswijk ettelijke malen duidelijk heeft gemaakt, dat de ABOP niet zal samenwerken met de NDP, aldus Starnieuws.
Bouterse maakte duidelijk, dat het zijn initiatief was om een gesprek met Brunswijk te hebben over de ontwikkeling van Moengo. Er worden verschillende projecten uitgevoerd in Moengo en het was goed om daarover met Brunswijk te praten. Het was ook een goed gesprek, zei de president.
Hij deelde mee dat de BEP de partner is van de NDP en ook aangetoond heeft trouw te zijn. In de nabije toekomst zal ook met de BEP worden samengewerkt.
De president merkte op, dat Brunswijk naast politicus ook ondernemer is. Hij heeft erover geklaagd problemen te ondervinden. Bouterse wilde weten wat de problemen zijn die de ondernemer ervaart, ook al is hij politiek andersdenkende. Waar hij ondersteunend kan zijn, zal hij dat zeker doen om ondernemerschap bij te staan, 'want ik ben geen president van de NDP, maar van het land'.
Bouterse vindt het erg dat mensen meer van maken van het gesprek en mensen als 'Bordo' denken als de oude politiek. 'Bordo no habi furu verstan, un no kan neem a man kwalijk.'
Hij zei dat het probleem is, dat meer mensen zo denken, terwijl Brunswijk heel nuchter en correct heeft uitgelegd hoe het gesprek is verlopen. Bouterse wil zichh niet bemoeien met interne aangelegenheden van de ABOP over hoe hij met 'Bordo' deze zaak zal bespreken. 'Wij hebben geen vijanden in de politiek. Onze enige vijand is de armoede.'
Abdiel (NDP): 'Ik garandeer dat de regering Wet op de Staatsschuld niet heeft overtreden'
'Er zijn genoeg andere wetsproducten die transparantie en verantwoording van de financiën waarborgen'
'De Wet op de Staatsschuld is nu verouderd en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen'
NDP-Assembleelid Amzad Abdoel geeft de garantie, dat de regering de Wet op de Staatsschuld niet heeft overtreden. Volgens de parlementariër, die tevens voorzitter van de Vaste Commissie Financiën is in de Assemblee, zijn er genoeg andere wetsproducten die de transparantie en de verantwoording van de financiën waarborgen. Het gaat volgens hem onder meer om de Anti-Corruptiewet en de Comptabiliteitswet.
De Wet op de Staatsschuld is nu verouderd en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen. Via het Nationaal Informatie Instituut (NII) zegt het Assembleelid dinsdag 22 oktober 2019, dat de Wet op de Staatsschuld een strafbepaling herbergt, dat de minister van Financiën strafrechtelijk vervolgd wordt als hij het obligoplafond overschrijdt. Aan de andere kant ziet het erop toe dat de wet aan De Nationale Assemblee toestemming geeft om de minister toestemming te verlenen om het obligoplafond te overschrijden. Wanneer dat gebeurt heeft de strafbepaling binnen de wet geen werking meer.
Het is volgens Abdoel ook zo, dat de wet momenteel niet aangeeft wat er verder moet gebeuren als het leningenplafond is bereikt en het parlement toestemming geeft om de grens te overschrijden.
Hij vindt dat het parlement zich hierover moet buigen om duidelijkheid te scheppen. Het moet duidelijk zijn hoe de ontwikkeling van het land wordt gefinancierd en hoe er wordt omgegaan met externe financiering.
Abdoel is de mening toegedaan dat, de oppositie niet over de staatsschuld wil praten, maar dat de pijlen duidelijk gericht zijn op het vervolgen van de minister van Financiën. Door misinterpretatie van de wet is een zaak bij de procureur-generaal ingediend, aldus de commissievoorzitter die eraan toevoegt, dat het voor een land niet gezond is als een wet voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Abdoel ontkent ook, dat het wetsvoorstel is ingediend om minister Gillmore Hoefdraad van Financiën te beschermen tegen eventuele rechtsvervolging. 'De minister heeft geen slapeloze nachten en ik ook niet.' Het is naar zijn zeggen niet de eerste keer dat er een klacht is ingediend bij de procureur-generaal, die steeds weer heeft aangegeven dat de wet niet is overtreden.
'De Wet op de Staatsschuld is nu verouderd en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen'
NDP-Assembleelid Amzad Abdoel geeft de garantie, dat de regering de Wet op de Staatsschuld niet heeft overtreden. Volgens de parlementariër, die tevens voorzitter van de Vaste Commissie Financiën is in de Assemblee, zijn er genoeg andere wetsproducten die de transparantie en de verantwoording van de financiën waarborgen. Het gaat volgens hem onder meer om de Anti-Corruptiewet en de Comptabiliteitswet.
De Wet op de Staatsschuld is nu verouderd en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen. Via het Nationaal Informatie Instituut (NII) zegt het Assembleelid dinsdag 22 oktober 2019, dat de Wet op de Staatsschuld een strafbepaling herbergt, dat de minister van Financiën strafrechtelijk vervolgd wordt als hij het obligoplafond overschrijdt. Aan de andere kant ziet het erop toe dat de wet aan De Nationale Assemblee toestemming geeft om de minister toestemming te verlenen om het obligoplafond te overschrijden. Wanneer dat gebeurt heeft de strafbepaling binnen de wet geen werking meer.
Het is volgens Abdoel ook zo, dat de wet momenteel niet aangeeft wat er verder moet gebeuren als het leningenplafond is bereikt en het parlement toestemming geeft om de grens te overschrijden.
Hij vindt dat het parlement zich hierover moet buigen om duidelijkheid te scheppen. Het moet duidelijk zijn hoe de ontwikkeling van het land wordt gefinancierd en hoe er wordt omgegaan met externe financiering.
Abdoel is de mening toegedaan dat, de oppositie niet over de staatsschuld wil praten, maar dat de pijlen duidelijk gericht zijn op het vervolgen van de minister van Financiën. Door misinterpretatie van de wet is een zaak bij de procureur-generaal ingediend, aldus de commissievoorzitter die eraan toevoegt, dat het voor een land niet gezond is als een wet voor meerdere interpretaties vatbaar is.
Abdoel ontkent ook, dat het wetsvoorstel is ingediend om minister Gillmore Hoefdraad van Financiën te beschermen tegen eventuele rechtsvervolging. 'De minister heeft geen slapeloze nachten en ik ook niet.' Het is naar zijn zeggen niet de eerste keer dat er een klacht is ingediend bij de procureur-generaal, die steeds weer heeft aangegeven dat de wet niet is overtreden.
Brug bij Witagron over Coppenamerivier gebarricadeerd door bewoners
'Wij willen ook gebruikmaken van de brug zoals de anderen dat doen'
De brug bij Witagron over de Coppenamerivier is sinds maandagochtend gebarricadeerd door bewoners waardoor zwaar materieel niet kan passeren. De bewoners zijn er niet over te spreken, dat zwaar materieel van anderen over de brug mag, terwijl voor hen een verbod geldt, zo berichten de Ware Tijd en Starnieuws dinsdag 22 oktober 2019.
De brug is door de overheid gesloten voor zwaar transport vanwege de slechte staat waarin die verkeert. 'Het is recht voor één, recht voor allen. Want er is duizend kubieke meter hout van een concessionaris van het dorp verloren gegaan, omdat hij dat hout niet over de brug mag transporteren', zegt waarnemend basya Theo Boomdijk van Witagron.
De brug wordt al geruime tijd bewaakt door militairen, maar zij kunnen volgens Boomdijk de mensen niet tegenhouden die toestemming hebben van de overheid om over de brug te gaan. 'De mensen krijgen toestemming van hogerhand, zegt de dignitaris.
Boomdijk: 'Als je zegt dat er geen zwaar materieel over de brug mag, moet dat ook zo zijn. Maar wat blijkt nu? Den man san ab moni mag abra wel. Ze komen met grind, zand, bulldozers, graafmachines én een toestemmingsbrief. Wij willen ook die vrijheid, we hebben een gemeenschapsbos, we doen aan houtkap ma now a udu e don pori na gron.'
Hoewel districtscommissaris Ludwig Mettendaf van Boven-Coppename maandag naar de actievoerders heeft geluisterd, hebben de mensen de barricade niet opgeheven. 'Wij willen ook gebruikmaken van de brug zoals de anderen dat doen en dat moet de oplossing worden', stelt de basya.
De lokale ondernemers lijden grote verliezen, benadrukt ondernemer Reggie Jozefzoon. 'Het hout blijft liggen en bederft, omdat de brug is gesloten voor ons. En als we toch langs mogen, gaat het gepaard met grote bedragen geld en andere problemen. Dan yu musu bel Abrahams of Castro fosi, ef den no wani yu no psa. Of iem go pai wan lo moni fosi. Dat is corruptie, die brug is van iedereen. Dat zijn geen opties voor ons vandaar deze actie, geen enkele trekker of truck gaat over de brug. Recht voor één , recht voor allen.'
De actie gaat voor onbepaalde tijd door. 'Te lek wi feni san un wani', zegt basja Boomdijk. 'A broki mus’ opo vrij. Un ala mala musu geniet. Recht voor één, recht voor allen!'
De brug was eerst gebarricadeerd met onder meer een houttruck die dorpelingen hadden tegengehouden. Na het gesprek met de districtscommissaris is de vrachtwagen verwijderd en in plaats daarvan zijn er tonnen geplaatst. Slechts personenverkeer wordt doorgelaten.
De brug bij Witagron over de Coppenamerivier is sinds maandagochtend gebarricadeerd door bewoners waardoor zwaar materieel niet kan passeren. De bewoners zijn er niet over te spreken, dat zwaar materieel van anderen over de brug mag, terwijl voor hen een verbod geldt, zo berichten de Ware Tijd en Starnieuws dinsdag 22 oktober 2019.
De brug is door de overheid gesloten voor zwaar transport vanwege de slechte staat waarin die verkeert. 'Het is recht voor één, recht voor allen. Want er is duizend kubieke meter hout van een concessionaris van het dorp verloren gegaan, omdat hij dat hout niet over de brug mag transporteren', zegt waarnemend basya Theo Boomdijk van Witagron.
De brug wordt al geruime tijd bewaakt door militairen, maar zij kunnen volgens Boomdijk de mensen niet tegenhouden die toestemming hebben van de overheid om over de brug te gaan. 'De mensen krijgen toestemming van hogerhand, zegt de dignitaris.
Boomdijk: 'Als je zegt dat er geen zwaar materieel over de brug mag, moet dat ook zo zijn. Maar wat blijkt nu? Den man san ab moni mag abra wel. Ze komen met grind, zand, bulldozers, graafmachines én een toestemmingsbrief. Wij willen ook die vrijheid, we hebben een gemeenschapsbos, we doen aan houtkap ma now a udu e don pori na gron.'
Hoewel districtscommissaris Ludwig Mettendaf van Boven-Coppename maandag naar de actievoerders heeft geluisterd, hebben de mensen de barricade niet opgeheven. 'Wij willen ook gebruikmaken van de brug zoals de anderen dat doen en dat moet de oplossing worden', stelt de basya.
De lokale ondernemers lijden grote verliezen, benadrukt ondernemer Reggie Jozefzoon. 'Het hout blijft liggen en bederft, omdat de brug is gesloten voor ons. En als we toch langs mogen, gaat het gepaard met grote bedragen geld en andere problemen. Dan yu musu bel Abrahams of Castro fosi, ef den no wani yu no psa. Of iem go pai wan lo moni fosi. Dat is corruptie, die brug is van iedereen. Dat zijn geen opties voor ons vandaar deze actie, geen enkele trekker of truck gaat over de brug. Recht voor één , recht voor allen.'
De actie gaat voor onbepaalde tijd door. 'Te lek wi feni san un wani', zegt basja Boomdijk. 'A broki mus’ opo vrij. Un ala mala musu geniet. Recht voor één, recht voor allen!'
De brug was eerst gebarricadeerd met onder meer een houttruck die dorpelingen hadden tegengehouden. Na het gesprek met de districtscommissaris is de vrachtwagen verwijderd en in plaats daarvan zijn er tonnen geplaatst. Slechts personenverkeer wordt doorgelaten.
Abonneren op:
Posts (Atom)