zondag 14 juli 2019

Minister Vijay Chotkan: 'Het uiteindelijk doel is de Dreamliner, die veel voordelen biedt'

'Aanbod van Boeing een betere fit met de visie die de aandeelhouder beoogt voor de SLM'

(Bron foto: Aviation CV)

De leaseperiode van de huidige Airbus A340 door de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij, SLM, eindigt binnenkort. De Boeing 777 die nu geleaset wordt in afwachting van de geavanceerde 787 Dreamliner zal voor ongeveer 18 maanden worden ingezet. Het bedrijf kiest bewust ervoor om geen andere Airbus te leasen, maar om alvast een stap vooruit te maken door de overstap te doen naar een Boeiing, zo bericht het Nationaal Infomatie Instituut (NII) zondag 14 juli 2019.

Het uiteindelijk doel is de Dreamliner, die veel voordelen biedt en een aanzienlijke positieve bijdrage zal leveren aan de dienstverlening van de SLM, aldus minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C).

Voor een gezonde bedrijfsvoering moet het bedrijf rekening houden met de behoefte van de klanten. Stiptheid, het verbeteren van de dienstverlening en modernisering zijn prioriteit in het traject. De ontwikkeling die nu ter hand wordt genomen zal een duurzaam karakter moeten hebben. De staat Suriname als aandeelhouder van de SLM N.V., is momenteel bezig de lange termijn levensvatbaarheid van de SLM te herstellen en een inhaalslag daartoe te maken. Hiervoor zullen grote efficiëntieslagen van zowel beleidsmatige als operationele aard worden doorgevoerd.

De Raad van Commissarissen zal volgens opdracht van maart 2019 alles eraan doen om de droom om J.A. Pengelluchthaven tot een hub te ontwikkelen. Dit geheel overeenkomstig het Nationaal Luchtvaartbeleidsplan. In dit licht worden uitbreiding van routes, licentieovereenkomsten, samenwerkingen alsook de bedrijfsvoering, resources en vloot bekeken.

Zoals bekend, hebben zowel Boeing als Airbus een aanbod gedaan voor een leasecontract van één toestel. Alhoewel begrijpelijk is dat Airbus graag de order had willen hebben en nu alsnog probeert dit te bewerkstelligen, is gebleken dat het aanbod van Boeing een betere fit is met de visie welke de aandeelhouder beoogt voor de SLM en een betere keuze voor de passagier. De aangeboden Airbus is een 12 jaar oud vliegtuig, dat slechts 500 cycles (circa 600 vlieguren) heeft gevlogen en vanaf de bouw in een hangar in Tarbes, Frankrijk, staat. In de afgelopen periode is dit toestel slechts voor testen gebruikt ten behoeve van voornamelijk navigatieapparatuur voor de nieuwe A350. Dit vliegtuig heeft dus geen reguliere vlieguren gemaakt. De exacte conditie van het vliegtuig is daardoor onder meer onvoorspelbaar vanwege de lange tijd dat het niet heeft gevlogen vanaf de bouw/oplevering van de machine.

In het rapport van Airbus, behorende bij dit vliegtuig, zijn zaken aangetroffen waarbij de Raad van Commissarissen vraagtekens heeft geplaatst. Gezien de one-aircraft operatie, zou deze keuze zeer riskant zijn. Voorts is een specifieke A330 gepresenteerd aan de Raad van Commissarissen die afkomstig is van de huidige lessor van de A340 waarmee de SLM geen positieve ervaringen heeft. Er wordt gerefereerd naar de recente technische issues en vertragingen van deze kist die in totaal 6 maanden aan de grond heeft gestaan, mede vanwege afspraken die van de zijde van Airbus niet geheel zijn nagekomen.

De Raad van Commissarissen heeft weloverwogen een duurzame beslissing genomen en is hierin geadviseerd door experts op het gebied van techniek en commercie in de luchtvaart. De Boeing 777 is een degelijk vliegtuig met een grotere capaciteit aan zowel passagiers als cargo. Met het oog op de komst van de Dreamliner van dezelfde fabrikant is de Boeing 777 het perfecte toestel om de transitie te maken vanuit de huidige Airbus A340.

De Dreamliner zal de SLM vele nieuwe mogelijkheden voor ontwikkeling bieden. Een belangrijke overweging was optimale inzetbaarheid en kostenreductie van onderhoud. De Dreamliner is een jonger vliegtuig (6 jaar), dat minder verplichte checks en onderhoud nodig heeft en qua comfort de voorkeurskeuze is van passagiers wereldwijd.

Ook TUI in Nederland heeft op de Mid-Atlantische route inmiddels gekozen voor de modernere Dreamliner (787) en de KLM is dat voornemens. De SLM wil de concurrentieslag niet missen en heeft dit meegenomen in haar overwegingen. De Boeing 787 is bovendien gemaakt van composite, dat lichter materiaal is dan het aluminium van de Airbus en dus veel zuiniger vliegt. Dit levert directe besparingen op voor het benzinegebruik van 6 miljoen liter per jaar ten opzichte van de A 330-200 en is dus beter voor het milieu. Door het lichter gewicht zijn ook de landings- en navigatiefees stukken voordeliger.

Suriname heeft een strategische ligging, welke met name voor cargovervoer interessant is. De SLM wil hierop gaan inspelen. De Boeing 787 biedt ietsje meer cargovolume dan de Airbus. Met de keuze voor een Boeing zijn alle SLM-toestellen weer van één merk.

De keuze voor Boeing op de Mid-Atlantische route houdt wel in, dat personeel een minimale herscholing zal moeten ondergaan, alsook het ETOPS180-certificeringsproces (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) moet voltooien. Beiden worden volledig gefinancierd door Boeing als onderdeel van het leasecontract. De SLM moet de succesvolle implementatie van het ETOPS certificeringstraject binnen een zeer beperkte tijd van 4 maanden uitvoeren, hetgeen normaliter 9 tot 12 maanden in beslag neemt.
Deze standaard is opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organization) waaraan de SLM moet voldoen. De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.

Actie VMS 'uit egards voor de president' opgeschort tot donderdag 18 juli

Partijen nemen een persstilte in acht


De minister van Volksgezondheid en directie, de Nationale Ziekenhuis Raad, de directie van het Staatsziekenfonds en het bestuur van de Vereniging van Medici in Suriname (VMS), zijn zaterdag op initiatief van de Nationale Ziekenhuis Raad  en zondag 14 onder leiding van de president Desir Bouterse, in verband met de dreigende actie van de huisartsen en specialisten van de VMS bijeengekomen. Dit meldt het ministerie van Volksgezondheid zondagavond 14 juli 2019.

Partijen hebben knelpunten uitvoerig besproken, waarvan een groot deel is opgelost en waarover afspraken zijn gemaakt.

Uit egards voor de president is afgesproken, dat de actie wordt opgeschort tot donderdag 18 juli, opdat het staatshoofd enige ruimte heeft om nog enkele cruciale punten verder af te stemmen binnen de regering.

Partijen hebben afgesproken een persstilte tot dan toe in acht te zullen nemen.

Colombiaans duo Robert Farah en Juan Sebastian Cabal wint Wimbledon's heren dubbel finale

Farah en Cabal Colombia's eerste grote dubbelspelkampioenen


Het duo Robert Farah en Juan Sebastian Cabal werd zaterdag 13 juli 2019 Colombia's eerste grote dubbelspelkampioen met een 6-7 (5) 7-6 (5) 7-6 (6) 6-7 (5) 6-3 overwinning - op Wimbledon - op Nicolas Mahut en Edouard Roger-Vasselin (Frankrijk), die 4 uur en 57 minuten duurde, slechts vier minuten onder de langste herendubbelfinale ooit. 

Ze worden maandag 15 juli 2019 ook het beste duo-team in de ATP-ranglijst.



'Het moment dat we nu leven is gewoon gek', zei Cabal. 'We hebben eigenlijk nooit drie wedstrijden achter elkaar gewonnen, geen twee wedstrijden in een normaal ATP-toernooi op gras, nu hebben we twee toernooien op rij gewonnen en zijn we nummer één in de wereld. Wat kan ik zeggen?'


Cabal en Farah, die de finale speelden van de Australian Open in 2018, speelden samen in hun 31e Grand Slam. Ze hebben samen gespeeld sinds ze jong waren en hebben zelfs samen in een huis gewoond toen ze hun games ontwikkelden in hun tienerjaren.


'Ik weet dat Sebas de touch heeft, de magie in zijn handen heeft', zei Farah. 'Ik heb de kracht, ik heb het gevoel dat het een heel goed duo is, het is geweldig om dit met je broer te beleven, je broer als van een andere moeder, het is een cliché, maar het is echt wat het is.'


Nét geen zege dus voor Mahut, die tijdens de wedstrijd tot tweemaal toe tegen de grond werd gewerkt. Eerst kreeg hij een bal -een serieuze mep- op zijn linkeroog. Nadien werd hij geraakt in zijn edele delen. Bekijk hieronder de beelden.


(Suriname Mirror/Tennis Now/Twitter/YouTube)

Brazilië registreert daling 22 procent in aantal moorden eerste vijf maanden 2019

17.907 Gewelddadige sterfgevallen, 5.100 minder dan in eerste vijf maanden 2018

(Bron foto: Reporte Brasil)

Het aantal moorden blijft echter hoog...


Brazilië noteert een daling van 22 procent in het aantal moorden in de eerste vijf maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Dit wordt gesteld door de Nationale Moordindex, gecreëerd door mediabedrijf G1, op basis van officiële gegevens van de 26 staten en het Federaal District. 



In mei alleen al waren er 3.521 moorden, tegen 4.327 in dezelfde maand vorig jaar. In de vijf maanden waren er 17.907 gewelddadige sterfgevallen - 5.100 minder dan in januari, februari, maart, april en mei 2018.

G1 verwachtte de neerwaartse trend in moorden in het land in de balans van de eerste twee maanden van het jaar, die een vermindering van 25 procent liet zien in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, en in de balans van gewelddadige sterfgevallen in 2018, die de grootste daling in de afgelopen elf jaar van de historische reeksen van het Foro Brasileño de Seguridad Pública heeft gezien, met dertien procent.


Het aantal moorden blijft echter hoog.

Het onderzoek maakt deel uit van de Monitor de Violencia, een G1-partnerschap met het Núcleo de Estudios de Violencia de la Universidad de São Paulo (NEV / USP) en het Foro Brasileño de Seguridad Pública.

De gegevens tonen aan, dat er 5.108 minder sterfgevallen waren in de eerste vijf maanden van 2019;
- 23 staten en het Federaal District toonden een vermindering van moorden in de periode;
- 2 staten registreerden een daling van meer dan dertig procent: Sergipe en Ceará;
-slechts drie staten een stijging van het aantal moorden meldden : Piauí, Tocantins en Roraima.

Onder de maatregelen die worden genomen om geweld te verminderen zijn:
Strengere acties in gevangenissen, zoals constante zoekoperaties en implementatie van het Régimen Disciplinario Diferenciado (RDD);
Isolatie of overbrenging van leiders van criminele groepen naar maximaal beveiligde gevangenissen; De ontwikkeling van een exclusief secretariaat voor de afhandeling van de penitentiaire administratie;
De introductie van een politiebureau voor het onderzoeken van moordzaken;
Samenwerking tussen de veiligheids- en justitiekrachten.

(Suriname Mirror/Prensa Latina/The Rio Times/G1)

Duizenden aanhangers Venezolaanse president Maduro de straat op uit protest tegen VN-rapport Michelle Bachelet

(Bron foto: Twitter)
Maduro: 'Het volk mobiliseert zich om hun afwijzing van leugens en  manipulaties te uiten'


In de Venezolaanse hoofdstad Caracas hebben zaterdag 13 juli 2019 duizenden aanhangers van president Nicolas Maduro gemanifesteerd uit protest tegen het rapport van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN, Michelle Bachelet. Die had in haar verslag de 'erosie van de rechtstaat' in Venezuela aan de kaak gesteld. 

De linkse oud-presidente van Chili was van 19 tot 21 juni op bezoek in het land en hekelde in een rapport de mistoestanden in Venezuela. Zo stelt ze onder andere dat duizenden mensen door de veiligheidsdiensten werden gedood.

Ambtenaren, militanten en leden van de pro-Maduro milities trokken zaterdag, gekleed in het rood, door de straten van het stadscentrum om hun ongenoegen te laten blijken over de conclusies van de diplomate.


'Het Venezolaanse volk mobiliseert zich om uiting te geven aan hun afwijzing van de leugens en de manipulaties', maakte president Maduro zich sterk op Twitter. Zelf nam hij niet deel aan de manifestatie.


De nummer twee aan de macht, Diosdado Cabello, verweet Bachelet dat ze onder de druk van de Verenigde Staten en “compleet bevooroordeeld” rapport inleverde.


Venezuela beleeft momenteel de ergste economische crisis uit zijn recente geschiedenis. Daarnaast is er een nu al maanden durende machtsstrijd aan de gang tussen Maduro en oppositieleider Juan Guaido, die zichzelf uitriep tot interim-president. De gesprekken om tot een akkoord te komen tussen beide partijen vorderen maar zeer moeizaam.


(Suriname Mirror/El Pitazo/Belga/Twitter/Aporrea)

VHP roept coalitie èn oppositie in Assemblee op tegen Alcoa/Suralco-deal te stemmen

VHP reageert op advertentie waarin Suralco reageert op standpunten partij

- 'Deal zal desastreuze gevolgen hebben voor Suriname, waarom houdt deze regering halsstarrig vast aan haar slechte resultaat?'
-  'Alcoa wordt in verlegenheid gebracht door advertentie Suralco'


De VHP blijft erbij dat de deal met Alcoa niet in het belang is van Suriname. De overeenkomst tussen de regering en Alcoa moet drastisch worden gewijzigd, stelt de organisatie. De VHP roept de leden van De Nationale Assemblee (DNA) op om tegen deze deal te stemmen, zo bericht Starnieuws vandaag, zondag 14 juli 2019.

Suralco heeft via een advertentie gereageerd op de standpunten die ingenomen worden door de politieke partij. De VHP zegt verbaasd te zijn, dat Suralco via een advertentie reageert op de door de VHP ingenomen standpunten.


De reactie van de VHP op Suralco: 

Landgenoten, 

De openbare behandeling in DNA van de deal met Suralco/Alcoa kan nu elk moment beginnen. Deze deal is niet in het belang van ons land. Dit zegt de Vooruitstrevende Hervormings Partij (VHP) niet zomaar, maar gebaseerd op een grondige juridische, economische, financiële, en technische analyse. 

De VHP roept daarom alle parlementariërs van zowel coalitie als oppositie op om tegen deze deal te stemmen en te werken aan een beter resultaat voor het volk. De kritiek op het slechte resultaat van de regering uit de onderhandelingen met Suralco/Alcoa is niet mis. De analyses van vele instanties en deskundigen in de afgelopen maanden spreken voor zich. De deal zit vol met grote nadelen voor Suriname. 

Een ieder, behalve de regering, is het erover eens dat deze deal desastreuze gevolgen zal hebben voor Suriname. De vraag blijft waarom deze regering halsstarrig vasthoudt aan haar slechte resultaat. De deal is vervat in een document van 285 pagina’s vol met juridische en technische taal. De VHP begrijpt dat niet van eenieder verwacht mag worden dat zij/hij zich hier doorheen worstelt. Maar, de complexiteit mag geen reden zijn om het land Suriname te benadelen door deze deal goed te praten. De VHP heeft daarom gemeend een voor een breed publiek geschikt document te maken van wat de problemen zijn.


Hierin wordt op een voor ieder begrijpelijke wijze uitgelegd wat de essentie van de zaak is. De VHP roept eenieder op dit document kritisch door te nemen. Indien u niet in detail wil gaan, leest u dan in ieder geval alleen de samenvatting.

De VHP begrijpt ook dat, vanwege de complexiteit, de eerder in de media verschenen kritieken niet altijd even juist worden geïnterpreteerd. De door Suralco gepresenteerde advertentie kan in dat kader worden gezien. Alle door Suralco aangehaalde punten worden in het document van de VHP op deskundige wijze weerlegd.

VHP is wel verbaasd, dat een dergelijke reactie in de vorm van een advertentie van Suralco komt. Hiermee wordt Alcoa in verlegenheid gebracht. 

De huidige deal is niet in het belang van Suriname en zal daarom drastisch gewijzigd moeten worden. De VHP is daarbij oplossingsgericht te werk gegaan en heeft amendementen voorbereid en aangeboden aan DNA en de regering. Aanname van deze amendementen zal leiden tot een beter resultaat voor het volk van Suriname.

Ten slotte, de overdracht van Afobaka aan Suriname op 31 december 2019 zal zonder meer moeten doorgaan. 

De VHP wil dat alle burgers op die dag vol trots een rij van 100 Surinaamse vlaggen op de Afobakadam zien wapperen. De VHP vindt wel dat dit al in 2015 had moeten gebeuren. Afobaka is geen gunst van de regering aan het volk maar volgt uit wat in 1958 al geregeld was. De VHP neemt haar verantwoordelijk en is steeds bereid bij te dragen aan de realisatie van een betere deal voor het volk van Suriname.'

Drie leden muziekformatie op J.A. Pengelluchthaven staande gehouden vanwege openstaande verkeersboetes

Het zou gaan om leden van de ‘Booster and the Message band’

Na boetes alsnog te hebben voldaan konden ze hun reis voortzetten


Agenten van de afdeling Automatische Nummerplaten Registratie Systeem (ANRS) van het Korps Politie Suriname hebben woensdag drie leden van een muziekformatie staande gehouden, die op vertrek stonden naar het buitenland, zo bericht het korps gisteren.

De drie hadden een of meerdere openstaande verkeersboetes op hun naam staan. Ze beweerden, dat het hun was ontgaan dat zij beboet waren voor verkeersovertredingen.

Ze mochten hun reis naar het buitenland voortzetten nadat ze hun boetes betaald hadden. Hadden ze dat niet gedaan, dan zouden ze Suriname niet kunnen verlaten en worden aangehouden.

Het zou gaan om leden van de ‘Booster and the Message band’ melden ingewijden vandaag, zondag 14 juli 2019, aan Waterkant.net.

Hydroloog Sieuwnath Naipal krijgt 750 meter hout voor zijn kustbeschermings(mangrove-)project

(Bron foto: VN Suriname)
Met het hout worden steigers op modder- banken te Weg naar Zee worden gebouwd 

Hout geschonken door Lions Club Paramaribo Central, Houthandel Soekhoe & Zonen NV en Equipment Rental S.Badjalala


Lions Club Paramaribo Central heeft samen met Houthandel Soekhoe & Zonen NV en Equipment Rental S.Badjalala het kustbeschermings/mangroveproject van hydroloog Sieuwnath Naipal te Weg naar Zee ondersteund met 750 meter hout. Met het beschikbaar gestelde hout zullen steigers op de modderbanken te Weg naar Zee worden gebouwd. Ook zullen andere delen van bestaande steigers worden hersteld waardoor de toegang en het beplanten van de kustlijn de komende tijd enigszins wordt vergemakkelijkt. Dit schrijft Starnieuws zaterdagavond 13 juli 2019.

Met zijn mangroveproject is het Naipal gelukt om in drie jaar tijd ongeveer 1,5 meter hoog klei terug te winnen in het gebied. Onverantwoord menselijk handelen heeft ertoe geleid, dat in de afgelopen decennia honderden meters land in de Atlantische Oceaan zijn verdwenen. 'Het water van de Atlantische Oceaan is zo machtig dat het deze enorme bomen meesleurt', zegt Naipal.

Samen met universiteitsstudenten en andere vrijwilligers heeft hij in de afgelopen vier jaar duizenden mangroveplantjes in de zware grijze klei geplant. Daar is nu sprake van klei aanwinst van zo'n 1,5 meter hoog. 'De mangroveplant groeit in zout water. De wortels groeien omhoog en steken als kleine paaltjes uit de grond. Bij het bezinken van de klei, krijg je landaanwinst in plaats van erosie.' 

Naipal wil dat er een kuststrook wordt beplant over een strekking van ongeveer 8 kilometer, waar de Atlantische Oceaan dagelijks een stukje van meeneemt.

Weg naar Zee is een landbouwgebied waar boeren enorme verliezen lijden doordat de oceaan alle dammen die ze opwerpen wegslaat en de grond steeds verder verzilt.

De president van Lions Club Paramaribo Central, Glenn Tewari, spoort de gemeenschap aan om het project ook te ondersteunen. Hij zegt dat de projectuitvoerder een behoeftelijst heeft met daarop onder andere bamboe en mankracht om bamboe te kappen en te sorteren, mankracht om de mangroveplantjes in de klei te doen en billboards plaatsen op de bestaande dam. Tewari wijst erop, dat de grote inspanning van dit mangroveproject eenieder ten goede kom