(Bron foto: Aviation CV) |
De leaseperiode van de huidige Airbus A340 door de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij, SLM, eindigt binnenkort. De Boeing 777 die nu geleaset wordt in afwachting van de geavanceerde 787 Dreamliner zal voor ongeveer 18 maanden worden ingezet. Het bedrijf kiest bewust ervoor om geen andere Airbus te leasen, maar om alvast een stap vooruit te maken door de overstap te doen naar een Boeiing, zo bericht het Nationaal Infomatie Instituut (NII) zondag 14 juli 2019.
Het uiteindelijk doel is de Dreamliner, die veel voordelen biedt en een aanzienlijke positieve bijdrage zal leveren aan de dienstverlening van de SLM, aldus minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C).
Voor een gezonde bedrijfsvoering moet het bedrijf rekening houden met de behoefte van de klanten. Stiptheid, het verbeteren van de dienstverlening en modernisering zijn prioriteit in het traject. De ontwikkeling die nu ter hand wordt genomen zal een duurzaam karakter moeten hebben. De staat Suriname als aandeelhouder van de SLM N.V., is momenteel bezig de lange termijn levensvatbaarheid van de SLM te herstellen en een inhaalslag daartoe te maken. Hiervoor zullen grote efficiëntieslagen van zowel beleidsmatige als operationele aard worden doorgevoerd.
De Raad van Commissarissen zal volgens opdracht van maart 2019 alles eraan doen om de droom om J.A. Pengelluchthaven tot een hub te ontwikkelen. Dit geheel overeenkomstig het Nationaal Luchtvaartbeleidsplan. In dit licht worden uitbreiding van routes, licentieovereenkomsten, samenwerkingen alsook de bedrijfsvoering, resources en vloot bekeken.
Zoals bekend, hebben zowel Boeing als Airbus een aanbod gedaan voor een leasecontract van één toestel. Alhoewel begrijpelijk is dat Airbus graag de order had willen hebben en nu alsnog probeert dit te bewerkstelligen, is gebleken dat het aanbod van Boeing een betere fit is met de visie welke de aandeelhouder beoogt voor de SLM en een betere keuze voor de passagier. De aangeboden Airbus is een 12 jaar oud vliegtuig, dat slechts 500 cycles (circa 600 vlieguren) heeft gevlogen en vanaf de bouw in een hangar in Tarbes, Frankrijk, staat. In de afgelopen periode is dit toestel slechts voor testen gebruikt ten behoeve van voornamelijk navigatieapparatuur voor de nieuwe A350. Dit vliegtuig heeft dus geen reguliere vlieguren gemaakt. De exacte conditie van het vliegtuig is daardoor onder meer onvoorspelbaar vanwege de lange tijd dat het niet heeft gevlogen vanaf de bouw/oplevering van de machine.
In het rapport van Airbus, behorende bij dit vliegtuig, zijn zaken aangetroffen waarbij de Raad van Commissarissen vraagtekens heeft geplaatst. Gezien de one-aircraft operatie, zou deze keuze zeer riskant zijn. Voorts is een specifieke A330 gepresenteerd aan de Raad van Commissarissen die afkomstig is van de huidige lessor van de A340 waarmee de SLM geen positieve ervaringen heeft. Er wordt gerefereerd naar de recente technische issues en vertragingen van deze kist die in totaal 6 maanden aan de grond heeft gestaan, mede vanwege afspraken die van de zijde van Airbus niet geheel zijn nagekomen.
De Raad van Commissarissen heeft weloverwogen een duurzame beslissing genomen en is hierin geadviseerd door experts op het gebied van techniek en commercie in de luchtvaart. De Boeing 777 is een degelijk vliegtuig met een grotere capaciteit aan zowel passagiers als cargo. Met het oog op de komst van de Dreamliner van dezelfde fabrikant is de Boeing 777 het perfecte toestel om de transitie te maken vanuit de huidige Airbus A340.
De Dreamliner zal de SLM vele nieuwe mogelijkheden voor ontwikkeling bieden. Een belangrijke overweging was optimale inzetbaarheid en kostenreductie van onderhoud. De Dreamliner is een jonger vliegtuig (6 jaar), dat minder verplichte checks en onderhoud nodig heeft en qua comfort de voorkeurskeuze is van passagiers wereldwijd.
Ook TUI in Nederland heeft op de Mid-Atlantische route inmiddels gekozen voor de modernere Dreamliner (787) en de KLM is dat voornemens. De SLM wil de concurrentieslag niet missen en heeft dit meegenomen in haar overwegingen. De Boeing 787 is bovendien gemaakt van composite, dat lichter materiaal is dan het aluminium van de Airbus en dus veel zuiniger vliegt. Dit levert directe besparingen op voor het benzinegebruik van 6 miljoen liter per jaar ten opzichte van de A 330-200 en is dus beter voor het milieu. Door het lichter gewicht zijn ook de landings- en navigatiefees stukken voordeliger.
Suriname heeft een strategische ligging, welke met name voor cargovervoer interessant is. De SLM wil hierop gaan inspelen. De Boeing 787 biedt ietsje meer cargovolume dan de Airbus. Met de keuze voor een Boeing zijn alle SLM-toestellen weer van één merk.
De keuze voor Boeing op de Mid-Atlantische route houdt wel in, dat personeel een minimale herscholing zal moeten ondergaan, alsook het ETOPS180-certificeringsproces (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) moet voltooien. Beiden worden volledig gefinancierd door Boeing als onderdeel van het leasecontract. De SLM moet de succesvolle implementatie van het ETOPS certificeringstraject binnen een zeer beperkte tijd van 4 maanden uitvoeren, hetgeen normaliter 9 tot 12 maanden in beslag neemt.
Deze standaard is opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organization) waaraan de SLM moet voldoen. De regel maakt vliegen met tweemotorige vliegtuigen mogelijk tussen twee vliegvelden die verder dan 180 minuten uit elkaar liggen.