(Bron foto: Dagblad Suriname) |
- 'De Guyanese zijde verdient evenveel als de Surinaamse zijde en heeft nooit financiële problemen'
- 'Harisha Jairam, voorzitster RvC, denkt dat zij God en eigenaar is van het parastataal bedrijf'
Dat het voortdurend probleem met betrekking tot de reparatie van de veerboot MS Canawaima, die sinds 25 mei uitgevallen is, nu op ministerieel niveau en zelfs hoger moet worden opgelost, is volgens NDP-parlementariër Rachied Doekhie het toppunt van een nationale schande.
'Het is de grootste schande wanneer het managementteam niet eens een motor kan laten repareren. Het is een grote schande dat men op ministerieel en presidentieel niveau moet gaan onderhandelen om een motor te vervangen. Als een vliegtuigmotor van SLM gerepareerd moet worden, gaat de minister ook naar daar? De minister gaat alleen wanneer incapabele mensen op posten worden gezet en geen kaas hebben gegeten van het werk', zegt de volksvertegenwoordiger uit Nickerie donderdag 6 juni 2019 in het Dagblad Suriname.
De NDP-topper neemt geen blad voor zijn mond en zegt dat opeenvolgende managementteams van de Canawaima Management Company N.V. flink ‘geroofd’ hebben binnen het staatsbedrijf. Hierdoor zijn miljoenen Amerikaanse dollars op onverklaarbare wijze verdampt. De huidige Raad van Commissarissen (RvC) onder leiding van Harisha Jairam krijgt daarvoor ook geen schoonheidsprijs.
Het bedrijf zou met goed management vanaf de eerste vaart in 1998 op basis van een dagelijkse verdienste van 5.000 Amerikaanse dollar, nu zeker 36,5 miljoen Amerikaanse dollar moeten hebben verdiend. 'Pe a moni de? Als dat geld nergens te vinden is, is het gestolen', stelt Doekhie.
Als alles volgens planning verloopt, zal minister Vijay Chotkan van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C), zijn Guyanese counterpart van Openbare Infrastructuur, David Patterson, deze week spreken over het opzetten van systemen voor een voortzetting van de veerdienst Suriname-Guyana. Doekhie voorspelt nu al, dat dit gesprek geen enkele oplossing zal bieden zolang de Surinaamse zijde haar deel van het geld niet kan ophoesten. 'A moni no de, want den njang a moni. Al zet je nu God, als je geen geld hebt gebeurt niets', stelt Doekhie.
Volgens de parlementariër waren onder de vorige terminal manager Mohamed (Rocky) Sultan al nieuwe onderdelen voor de MS Canawaima besteld, terwijl Guyana als counterpart ook zover was om de zaak mede te helpen financieren. Doekhie stelt dat hij twee jaren geleden persoonlijk in Guyana een gesprek heeft gevoerd met de directeur-generaal van het kabinet van de Guyanese president, Joseph Harmon. 'Guyana heeft zijn geld netjes opgepot. Zij willen hun deel direct zetten, maar het deel van Suriname is weg gestolen. Guyana was zelf zover, dat zij de Surinaamse zijde met een lening van 40.000 Amerikaanse dollar had geholpen. De Guyanese zijde verdient evenveel als de Surinaamse zijde en heeft nooit financiële problemen. Pe a moni de?', stelt hij.
De parlementariër hoopt niet dat de regering ook deze zaak zal gaan subsidiëren. 'Moeten we ook dit gaan subsidiëren? Het is een parastataal bedrijf, dus laten ze een lening gaan sluiten en alles netjes met rente terugbetalen. Laten ze de minister van Financiën met rust laten.'
Doekhie is vooral woedend over een recente handeling van president-commissaris Jairam. Volgens de politicus denkt Jairam ‘dat zij God en eigenaar is’ van het parastataal bedrijf door alles af te sluiten en zelfs beslissingen te nemen voor de militaire politie. 'Ik heb hierover een gesprek gehad met de ministers Chotkan en Ronni Benschop van Defensie. Die dame sluit daar alles af. Ook het MP-kantoor is op slot met stempel en accommodatie. Mensen met kleine kinderen en baby’s kwamen afgestempeld uit Guyana, maar mevrouwtje vindt dat deze mensen geen toegang zullen krijgen. De MP heeft niets te maken met Canawaima. Hun taken zijn bij wet vastgelegd. Daar heeft Jairam niets mee te maken', stelt de NDP’er.
Als oud-districtscommissaris van het rijstdistrict heeft Doekhie in zijn periode vaak buiten werktijd toestemming aan personen moeten geven in citogevallen. 'Een ieder die zich komt aanmelden moet onmiddellijk geholpen worden. Het zijn mensen die legaal hier zijn. Je weet nooit als iemand van die persoon is overleden, een boot is gezonken of een vliegtuig is neergestort. Dus ik ging met spoed naar kantoor in mijn badslippers en korte broek en stempelde ik af zodat de man weg kon. Zo moet het', aldus de politicus.
Het Guyanese ministerie van Openbare Infrastructuur zegt dat het zijn deel heeft gedaan door de MV Sandaka van 31 mei tot 2 juni in te zetten voor het vervoer van gestrande personen. De operatie is echter een dag later gestopt door de grote behoefte.