zondag 6 januari 2019

Etnel (NPS): 'Als je niet voor de NPS stemt, dan hou je niet van het land'

NPS installeert nieuw afdelingsbestuur van Coronie

NPS-leider Rusland: 'De regering gaat alles eraan doen om te laten blijken dat het goed gaat in het land, maar dat is een leugen'


'Als je niet voor de NPS stemt, dan hou je niet van het land. Denk goed na welke leider je wilt hebben, wat je wilt is ontwikkeling, Coronie is een district van ontwikkeling. De NPS mag niet verliezen, alle zetels moeten door de groene partij bemachtigd worden.' Dit stelde Assembleelid en hoofdbestuurslid van de NPS Patricia Etnel zaterdagavond bij de installatie van het afdelingsbestuur van Coronie. Maikel Winter is de nieuwe voorzitter van NPS-afdeling Coronie. Het afdelingsbestuur bestaat uit vijftien personen. Dit meldt Starnieuws zondag 6 januari 2019.

Partijvoorzitter Gregory Rusland zei, dat de NPS gaat voor alle twee zetels van het kokosdistrict. Rusland zei, dat mensen bereid zijn de partij te ondersteunen. Er is veel werk voor het nieuwe bestuur. Een van de taken is de mensen in Coronie mobiliseren.

'De huidige regering gaat alles eraan doen om te laten blijken dat het goed gaat in het land. Maar, dat is een leugen', waarschuwde Rusland. De enige partij die verandering kan brengen is volgens hem de NPS. De partij moet de keuze van de bevolking zijn, vooral in Coronie.

Voor de puinhoop die is gecreëerd moet een oplossing komen, benadrukte Rusland. Hij beloofde dat de NPS terugkomt om de faciliteiten in Coronie in orde te maken. Afdelingsvoorzitter Winter deelde mee dat er met de mensen gesproken zal worden. De NPS moet volgens hem weer de mammoet partij van weleer worden. Hoewel de NPS al jaren niet meer zichtbaar is in Coronie, is er volgens hem veel gedaan door de partij in het kokosdistrict. 'Laat niemand van buiten u verblinden met een pakket', benadrukte hij.

Bestuurslid Edo Cruden legde uit, dat hij het besluit heeft genomen zich aan te sluiten bij de NPS aan de hand van een droom. 'Wan nieuw winti o wai in Coronie', voorspelde Cruden, die NDP heeft ingeruild voor NPS.

John Mahadewsing, PLO-voorzitter: 'Waarom mogen we geen kosten in rekening brengen?'

PLO brengt per kwartaal Srd 66.000 in rekening bij OWT&C om brandstofcompensatie te betalen

'Bushouders denken toch niet dat we kosten voor de administratie, telefoon, vergaderingen en vervoer uit eigen zak betalen?'


Onlangs kwam aan het licht, dat de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO) per kwartaal Srd 66.000 in rekening brengt bij het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) om de brandstofcompensatie uit te betalen aan de particuliere bushouders. 

In een modern tijdperk waar zo'n betaling op een snelle en eenvoudige manier kan geschieden, vindt deze uitkering vanaf 2011 per cheque plaats. De bushouders in het district Nickerie hoeven zich daarbij niet uit te sloven; de PLO gaat naar ze toe om de cheques te overhandigen. Deze en andere bijkomende kosten, creëren voor het ministerie op jaarbasis een uitgavenpost van Srd 264.000. Alleen de acht à negen 9 leden die de betaling verrichten, toucheren per kwartaal Srd 41.250. Is dit geoorloofd in een crisisperiode, vraagt het Dagblad Suriname zich vandaag, zondag 6 januari 2019, af.

'Waarom mogen we geen kosten in rekening brengen? Zijn wij de enige organisatie die dat doen?', is het eerste wat John Mahadewsing, voorzitter van PLO, zegt. 'De bushouders denken toch niet dat we de kosten voor onder andere de administratie, telefoon, vergaderingen en vervoer uit eigen zak gaan betalen?'

Mahadewsing voert aan, dat het kostenplaatje van Srd 66.000 bovendien goedgekeurd is door het ministerie.

Alhoewel de bushouders het vaker met ‘moni no de’ moeten doen, worden deze kosten wel bij elke overmaking van de brandstofcompensatie voldaan. 'Anders kan de subsidie niet uitbetaald worden.

Mahadewsing beseft, dat de vergoeding van Srd 66.000 zal verdwijnen, indien het ministerie de subsidie rechtstreeks zal overmaken naar de bankrekening van de bushouders. 'Daartegen hebben we geen bezwaar, we zijn nog steeds voorstander van het afbouwen van de subsidie. We willen dat er een aanpassing komt van de bustarieven', aldus Mahadewsing.

Drie agenten van politiebureau Nieuwe Haven, Paramaribo, gearresteerd

Agenten zouden een man hebben mishandeld die ruzie met zijn zus had


Drie agenten van het politiebureau Nieuwe Haven zijn vrijdag in verzekering gesteld. Zij worden alle drie verdacht van zware mishandeling, zo bericht het Dagblad Suriname zondag 6 januari 2019.

Uit het voorlopig onderzoek blijkt, dat het trio vorig jaar was uitgerukt voor een geval van mishandelding. Ter plaatse aangekomen bleek het te gaan om een ruzie tussen een broer en een zus. Terwijl de politie op de plaats delict was, zijn zaken uit de hand gelopen, waarbij de agenten de broer, in dit geval de aangever, zouden hebben mishandeld. Als gevolg daarvan liep hij een neusbeenfractuur op.

Naar zeggen van de aangever hebben de agenten hem op beestachtige wijze mishandeld met als gevolg dat hij die fractuur heeft opgelopen.

Het medische visum van het slachtoffer is intussen binnen. Op basis van de verklaring van de man en het visum van de medische dienst zijn de mishandelende agenten ingesloten.

Gejammer online over vernietiging Brownsberg Natuurpark gaat door...., maar actie blijft uit

Natuurbeschermings- organisaties, regering en klagers op social media kijken toe

Een uniek stukje Suriname is aan het doodbloeden en geen enkele serieuze donor laat zich zien of horen


Het is weer eens zover. Surinames enige zelfverklaarde milieuactivist en zijn 'organisatie' ProBios trekken deze eerste week van 2019 aan de bel met een korte video op Facebook, met slechts één beeld van één waterval in Brownsberg Natuurpark en zichtbaar troebel, verontreinigd water.

Vervuiling veroorzaakt door illegaal opererende goudzoekers die al vele jaren in het natuurpark worden gedoogd door de regering en door passieve, afwachtende zogenoemde natuurbeschermingsorganisaties. Niemand toont enig initiatief. Niemand komt concreet in actie, of men ervaart het posten van een videootje als een vorm van actie.... Onder het mom van bewustwording en ter zelf profilering.

Immers, al vele jaren is bij Jan en Alleman bekend, dat het beschermde natuurpark niet wordt beschermd en biodiversiteit vernietigende goudzoekers het uniek stukje groen Suriname uithollen door ontbossing, het slaan van kraters en het vergiftigen van de biodiversiteit met kwik



De eenzame 'schreeuwende' activist wordt niet gehoord door de regering, de Assemblee en haar voorzitster Jennifer Geerlings-Simons en minister Regilio Dodson van Natuurlijke Hulpbronnen. 'De totale vernietiging van onze natuur door deze regering en het gehele kliekje er omheen (Paars maar ook kapitaal krachtige VHPers die flink mee eten) is volop ingezet met het enige doel ‘zakken vullen'', schrijft de activist in de zijn bekende ongenuanceerde en kort-door-de-bocht taal (zonder zijn beweringen te onderbouwen, te staven met bewijzen, feiten), op zijn Facebookpagina.

Het zijn slechts een paar 'Facebookers' die onder de video hun verbazing uiten en reageren alsof ze voor het eerst iets zien/horen van/over de vernietiging van Brownsberg.... Mensen die kennelijk de afgelopen jaren onder een steen hebben gelegen.

Een 'grenslijnbord' (Foto: 'Natuurvrienden van Brownsberg')
Overigens, deze 'bezorgde'  activist heeft zelf in 2014 in het Brownsberg Natuurpark samengewerkt met de Commissie Ordening Goudsector en meegewerkt aan het ter beschikking stellen van 1.000 hectare van het gebied aan goudzoekers om ze van een illegale status over te hevelen naar een legale status, in het Brownsberg Natuurpark..... De man plaatste zelfs grenslijnbordjes van de commissie in het natuurgebied!

De overheid had die 1.000 hectare grond in dat natuurpark toegewezen aan de illegale goudzoekers om legaal naar goud te mogen mijnen. Aan het zuidelijke deel van het gebied zou ter compensatie een stuk gebied ter grootte van 4.000 hectare worden toegevoegd, als goedmakertje. (Lees ook dit artikel in de rubriek Keerpunt van De West van zaterdag 19 juli 2014.)

Op 28 december 2014 (!) werd ook niet geluisterd naar de woorden van een bekende primatologe uit de VS. Haar noodkreet werd niet gehoord... Marilyn Norconck, verbonden aan de Kent State Universiteit in Ohio, publiceerde haar noodkreet in Suriname media.

'In mijn werk als primatoloog heb ik zojuist een 3-weekse onderzoeksreis naar het Brownsberg Natuurpark afgerond. Ik kom al sinds 2003 naar deze magische plek, maar ik ben verontrust en ontmoedigd over de tol die de goudwinning van het park eist. Het begon als winning 'op kleine schaal', meestal door mannen uit Brownsweg, en de activiteiten waren tien jaar geleden nog relatief gering (maar wel al verstorend). Nu is de goudwinning hier diep geworteld. De berg wordt van drie of meer kanten belaagd en de onophoudelijke zoektocht naar goud heeft geresulteerd in de vernietiging van honderden hectaren bebost parkland', zo schreef zij.

'Sinds deze week banen mijnwerkers en zwaar materieel zich een weg stroomopwaarts door de bedding naar de iconische Ireneval. Dit is niet alleen een tragedie voor het land en de dieren die worden verwoest op het pad van bulldozers en graafmachines, maar het is ook een symbolische belediging aan het volk van Suriname. Ja, het zou jammer zijn om de Ireneval te verliezen. Eerdere inspanningen van verzet hebben er nooit toe geleid dat de mijnwerkers met hun machines de berg definitief verlieten. Tenzij er onmiddellijk iets gebeurt, gaat de Ireneval verloren. Dat zou op zich al tragisch genoeg zijn, maar er staat meer op het spel dan de waterval, want de Brownsberg vormt een hele gemeenschap van leven.'

'De Brownsberg is een van die plekken, bekend bij alle Surinamers, ongeacht of u er geweest bent of niet. Mogelijk hebt u zich niet gerealiseerd hoe bijzonder het is. Maar laat me u zeggen dat ik nog nooit een plek als deze heb gezien, en dat terwijl ik in diverse tropische bossen in Centraal- en Zuid-Amerika, in Afrika en Azië ben geweest. Van de omvang en de diversiteit van de bomen, de heldere kleuren en het uitstekende klimaat, de vele diersoorten die met slechts een beetje moeite te zien zijn, tot de zee van aaneengesloten boomkruinen helemaal tot aan het Brokopondomeer...de Brownsberg is het waard om gered te worden. En dit alles, een ongelofelijk geschenk, behoort toe aan de bevolking van Suriname, met de verantwoordelijkheid om deze te beschermen', aldus Norconk eind december 2014.

Inmiddels is het 2019 en de regering laat nog steeds het Brownsberg Natuurpark links liggen, terwijl zij de mond veel heeft van groen Suriname en (eco-)toerisme....

Iedereen die het zou moeten aangaan kijkt al jarenlang duimendraaiend naar elkaar en onderneemt geen enkele actie tegen de goudzoekers en voor de bescherming van het gebied. De toekomst van het natuurgebied ziet er somber uit. De wijze waarop de autoriteiten het Brownsberg Natuurpark en haar unieke biodiversiteit al jaren aan haar lot overlaten staat haaks op de wijze waarop het groene en waterrijke Suriname door diezelfde autoriteiten in de wereld wordt uitgedragen.

En de vermeende (internationale) natuurbeschermingsorganisaties en die ene Brownsberg-activist? Die kijken vooral een andere richting uit, laten zich nu en dan horen en zien via de (social) media ter eigen glorie en egostreling en nemen geen verantwoordelijkheid door zich in te spannen voor de daadwerkelijke bescherming van een in de wereld uniek stukje Suriname. Zij zouden zich diep moeten schamen.

Een uniek stukje Suriname is aan het doodbloeden en geen enkele serieuze donor laat zich zien of horen.

(Suriname Mirror Reports)

Gejammer online over vernietiging Brownsberg Natuurpark gaat door...., maar actie blijft uit

Natuurbeschermings- organisaties, regering en klagers op social media kijken toe

Een uniek stukje Suriname is aan het doodbloeden en geen enkele serieuze donor laat zich zien of horen


Het is weer eens zover. Surinames enige zelfverklaarde milieuactivist en zijn 'organisatie' ProBios trekken deze eerste week van 2019 aan de bel met een korte video op Facebook, met slechts één beeld van één waterval in Brownsberg Natuurpark en zichtbaar troebel, verontreinigd water.

Vervuiling veroorzaakt door illegaal opererende goudzoekers die al vele jaren in het natuurpark worden gedoogd door de regering en door passieve, afwachtende zogenoemde natuurbeschermingsorganisaties. Niemand toont enig initiatief. Niemand komt concreet in actie, of men ervaart het posten van een videootje als een vorm van actie.... Onder het mom van bewustwording en ter zelf profilering.

Immers, al vele jaren is bij Jan en Alleman bekend, dat het beschermde natuurpark niet wordt beschermd en biodiversiteit vernietigende goudzoekers het uniek stukje groen Suriname uithollen door ontbossing, het slaan van kraters en het vergiftigen van de biodiversiteit met kwik



De eenzame 'schreeuwende' activist wordt niet gehoord door de regering, de Assemblee en haar voorzitster Jennifer Geerlings-Simons en minister Regilio Dodson van Natuurlijke Hulpbronnen . 'De totale vernietiging van onze natuur door deze regering en het gehele kliekje er omheen (Paars maar ook kapitaal krachtige VHPers die flink mee eten) is volop ingezet met het enige doel ‘zakken vullen'', schrijft de activist in de zijn bekende ongenuanceerde en kort-door-de-bocht taal (zonder zijn beweringen te onderbouwen, te rtaven met bewijzen, feiten), op zijn Facebook pagina.
Maar, het zijn slechts een paar 'Facebookers' die onder de video hun verbazing uiten en reageren alsof ze voor het eerst iets zien/horen van/over de vernietiging van Brownsberg.... Mensen die kennelijk de afgelopen jaren onder een steen hebben gelegen.

Een 'grenslijnbord' (Foto: 'Natuurvrienden van Brownsberg')
Overigens, deze 'bezorgde'  activist heeft zelf in 2014 in het Brownsberg Natuurpark samengewerkt met de Commissie Ordening Goudsector en meegewerkt aan het ter beschikking stellen van 1.000 hectare van het gebied aan goudzoekers om ze van een illegale status over te hevelen naar een legale status, in het Brownsberg Natuurpark..... De man plaatste zelfs grenslijnbordjes van de commissie in het natuurgebied!

De overheid had die 1.000 hectare grond in dat natuurpark toegewezen aan de illegale goudzoekers om legaal naar goud te mogen mijnen. Aan het zuidelijke deel van het gebied zou ter compensatie een stuk gebied ter grootte van 4.000 hectare worden toegevoegd, als goedmakertje. (Lees ook dit artikel in de rubriek Keerpunt van De West van zaterdag 19 juli 2014.)

Op 28 december 2014 (!) werd ook niet geluisterd naar de woorden van een bekende primatologe uit de VS. Haar noodkreet werd niet gehoord... Marilyn Norconck, verbonden aan de Kent State Universiteit in Ohio, publiceerde haar noodkreet in Suriname media.

'In mijn werk als primatoloog heb ik zojuist een 3-weekse onderzoeksreis naar het Brownsberg Natuurpark afgerond. Ik kom al sinds 2003 naar deze magische plek, maar ik ben verontrust en ontmoedigd over de tol die de goudwinning van het park eist. Het begon als winning 'op kleine schaal', meestal door mannen uit Brownsweg, en de activiteiten waren tien jaar geleden nog relatief gering (maar wel al verstorend). Nu is de goudwinning hier diep geworteld. De berg wordt van drie of meer kanten belaagd en de onophoudelijke zoektocht naar goud heeft geresulteerd in de vernietiging van honderden hectaren bebost parkland', zo schreef zij.

'Sinds deze week banen mijnwerkers en zwaar materieel zich een weg stroomopwaarts door de bedding naar de iconische Ireneval. Dit is niet alleen een tragedie voor het land en de dieren die worden verwoest op het pad van bulldozers en graafmachines, maar het is ook een symbolische belediging aan het volk van Suriname. Ja, het zou jammer zijn om de Ireneval te verliezen. Eerdere inspanningen van verzet hebben er nooit toe geleid dat de mijnwerkers met hun machines de berg definitief verlieten. Tenzij er onmiddellijk iets gebeurt, gaat de Ireneval verloren. Dat zou op zich al tragisch genoeg zijn, maar er staat meer op het spel dan de waterval, want de Brownsberg vormt een hele gemeenschap van leven.'

'De Brownsberg is een van die plekken, bekend bij alle Surinamers, ongeacht of u er geweest bent of niet. Mogelijk hebt u zich niet gerealiseerd hoe bijzonder het is. Maar laat me u zeggen dat ik nog nooit een plek als deze heb gezien, en dat terwijl ik in diverse tropische bossen in Centraal- en Zuid-Amerika, in Afrika en Azië ben geweest. Van de omvang en de diversiteit van de bomen, de heldere kleuren en het uitstekende klimaat, de vele diersoorten die met slechts een beetje moeite te zien zijn, tot de zee van aaneengesloten boomkruinen helemaal tot aan het Brokopondomeer...de Brownsberg is het waard om gered te worden. En dit alles, een ongelofelijk geschenk, behoort toe aan de bevolking van Suriname, met de verantwoordelijkheid om deze te beschermen', aldus Norconk eind december 2014.

Inmiddels is het 2019 en de regering laat nog steeds het Brownsberg Natuurpark links liggen, terwijl zij de mond veel heeft van groen Suriname en (eco-)toerisme....

Iedereen die het zou moeten aangaan kijkt al jarenlang duimendraaiend naar elkaar en onderneemt geen enkele actie tegen de goudzoekers en voor de bescherming van het gebied. De toekomst van het natuurgebied ziet er somber uit. De wijze waarop de autoriteiten het Brownsberg Natuurpark en haar unieke biodiversiteit al jaren aan haar lot overlaten staat haaks op de wijze waarop het groene en waterrijke Suriname door diezelfde autoriteiten in de wereld wordt uitgedragen.

En de vermeende (internationale) natuurbeschermingsorganisaties en die ene Brownsberg-activist? Die kijken vooral een andere richting uit, laten zich nu en dan horen en zien via de (social) media ter eigen glorie en egostreling en nemen geen verantwoordelijkheid door zich in te spannen voor de daadwerkelijke bescherming van een in de wereld uniek stukje Suriname. Zij zouden zich diep moeten schamen.

Een uniek stukje Suriname is aan het doodbloeden en geen enkele serieuze donor laat zich zien of horen.

(Suriname Mirror Reports, zondag 6 januari 2019)

Ruim 1.400 Kilo cocaïne voor haven Antwerpen onderschept in Brazilië en Colombia

Twee grote drugsvangsten, 347 en 760 kilo cocaïne, in Braziliaanse haven van Paranaguá


Rond de jaarwisseling hebben de autoriteiten in Brazilië en Colombia verschillende ladingen cocaïne bestemd voor de haven van Antwerpen onderschept. In totaal werd 1.416 kilo in beslag genomen, zo meldt Crimesite.nl vandaag, zondag 6 januari 2018. 

De cocaïne werd verspreid over vier ladingen onderschept in havens in Brazilië en Colombia.

Al op 28 december 2018 ontdekten de Colombiaanse autoriteiten 110 pakken cocaïne van 126 kilo in een koelcontainer in de haven van Santa Marta. Volgens lokale media probeerde het machtige drugskartel Clan del Golfo de drugs te versturen naar de haven in Antwerpen.

Twee dagen later, op 30 december, zagen douaniers in de Braziliaanse haven van Paranaguá dat de deur van een container openstond. In de container troffen ze acht sporttassen met in totaal 347 kilo coke aan.

In dezelfde havenstad meldden lokale media ook op vrijdag 4 januari een grote drugsvangst. In een container met bevroren kippenvlees met bestemming Antwerpen werd 760 kilo cocaïne onderschept (zie foto bovenaan).

Diezelfde dag meldden ook de Colombiaanse autoriteiten de vangst van een lading voor Antwerpen bestemde cocaïne.

In een container met papier werd 183 kilo coke aangetroffen. Op de blokken cocaïne stonden verschillende logo’s, waaronder maïskolven.→

Nieuwe voorzitter Venezolaans parlement wil vergangsregering om eerlijke verkiezingen te organiseren

Juan Guaido van oppositiepartij Voluntad Popular kondigt aan 'dictatorschap' te zullen bestrijden


De nieuwe parlementsvoorzitter Juan Guaido van oppositiepartij Voluntad Popular heeft zaterdag 5 januari 2019 aangekondigd 'het dictatorschap' te zullen bestrijden en 'een overgangsregering op poten te zetten die nieuwe, eerlijke verkiezingen moet organiseren'

Volgende week begint president Nicolas Maduro aan zijn tweede ambtstermijn.


De 56-jarige Maduro begint op 10 januari aan een nieuwe ambtstermijn van zes jaar en dat leidt zowel in Venezuela zelf als in de rest van de regio tot verontwaardiging.


Het parlement, dat gedomineerd wordt door de oppositie, noemde het nieuwe mandaat alvast 'onwettig'. En dat is ook de mening van twaalf landen in Latijns-Amerika, verenigd in de Groep van Lima. Enkel Mexico onthield zich van commentaar.


Parlementsvoorzitter Guaido bestempelt Maduro als een dictator en wil nieuwe verkiezingen.

De vorige presidentsverkiezingen in mei vorig jaar werden geboycot door de oppositie. Er waren ook geruchten over fraude. Maar, de macht van het parlement in Venezuela is beperkt, sinds Maduro in juli 2017 een Grondwetgevende Vergadering oprichtte. De president heeft ook nog de steun van het leger.

Venezuela is rijk aan olie, maar verkeert al jaren in een zware crisis. Naast politieke repressie, kampt het land ook met hyperinflatie en tekorten aan basisgoederen. Miljoenen Venezolanen sloegen al op de vlucht.



(Suriname Mirror/Folha de Sao Paulo/Belga/O'Globo/Twitter/YouTube)

Den Blauwvinger: Regering 'schuldig aan' dood passagiers omgeslagen boot Coppenamerivier

COLUMN: Betalen kosten begrafenis slachtoffers bootdrama door regering doekje voor het bloeden

Overheid verzaakt wat betreft controle op dragen zwemvest


Het is inmiddels een week geleden, het bootdrama vrijdag 28 december 2018 rond twee uur in de zwarte ochtend, op de onstuimige Coppenamerivier ter hoogte van Kalebaskreek. Suriname geraakte in een shock. De regering nam 'met grote ontsteltenis' kennis van het tragisch bootongeluk. Elf opvarenden verdronken, een vrouw wordt nog steeds vermist. Maar, is die regering niet zelf schuldig aan de dood van de passagiers? Ja, toch!

De slachtoffers zijn vooral vrouwen en zeer jonge kinderen:

Decharel April en Djisrijel Biswane 4 jaar jong.
Anjenie Hanoeman 1 jaar.
Archana Hanoeman 6 jaar.
Helga Hanoeman 30 jaar.
Chivaro Monjok 3 jaar.
Larissa Monjok 7 jaar.
Ochinio Monjok 6 jaar.
Anipa Paje Narsing 69 jaar.
Elisa Narsing 42 jaar.
Chenilio Taloon 22 jaar.

Twee van de vrouwen waren in verwachting. Ursila Taloon wordt nog vermist.
Op twee na droeg niemand een zwemvest....


Een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Bouterse
Een ramp, een nationale dag van rouw, vlaggen even formeel half stok, een oppervlakkige kritiekloze berichtgeving van media vooral gericht op het leed bij- en de schrijnende verhalen van nabestaanden en niet op de zwemvest-'problematiek' en toch een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Desi Bouterse en zijn team van ministers. Immers, de dood van zeker elf (waarschijnlijk twaalf) opvarenden had voorkomen kunnen worden wanneer overheid en boothouder hun verantwoordelijkheid eens hadden genomen en hadden toegezien op handhaving van wetgeving.
Sinds 2011 zijn boothouders bij wet verplicht passagiers een zwemvest aan te bieden. Maar, toezicht ontbreekt, laat staan dat boothouders worden beboet voor het vervoeren van passagiers die geen zwemvest (willen) dragen. De regering laat geen toezicht houden op handhaving en naleving van haar eigen wet- en regelgeving, met – dramatische – consequenties van dien.

Daarenboven moeten vraagtekens geplaatst worden bij de verstandelijke vermogens van de boothouder die gezorgd heeft voor de dood van zeker elf mensen. De man heeft passagiers zonder zwemvest vervoerd en daarenboven besloot de man ook nog eens 's nachts te gaan varen (vertrek om elf uur donderdagavond 27 december vanaf Corneliskondre waarna drie uur later door zware golfslag en verkeerde instructies van de boothouder aan zijn opvarenden de boot kapseisde), omdat de rivier dan niet zo 'woelig' zou zijn. Een naïeve, ondeskundige en fatale inschattingsfout.

Geen toezicht, geen controle
Wie eens gaat kijken bij bijvoorbeeld de Waterkant in Paramaribo ('de Platte Brug'), waar veerbootjes dagelijks vele mensen vervoeren naar de overzijde van de verraderlijke Surinamerivier, kan met eigen ogen zien, dat bijna niemand een zwemvest draagt en dat controle ontbreekt. Hetzelfde kan worden waargenomen op trajecten in het binnenland, waar totaal geen sprake is van enig toezicht, laat staan controle.

Het recente drama op de Coppenamerivier zorgt hopelijk voor het openen van de ogen bij de autoriteiten en voor het per direct organiseren van toezicht op en controle van de boten (vooral korjalen) die passagiers van A naar B vervoeren vanaf de afvaartlocaties. En, bovenal, direct boothouders beboet en/of – strafrechtelijk – vervolgt wanneer zij passagiers aan boord toelaten die weigeren een zwemvest te dragen en wanneer zij geen of onvoldoende deugdelijke zwemvesten aan boord hebben.

Coppenamerivier-drama de laatste druppel?
Laat het Coppenamerivier-drama de bekende druppel en laatste druppel zijn geweest. Een drama dat voorkomen had kunnen en moeten worden, maar dat toch door een falende regering is geschied en het land in rouw heeft gedompeld.
Een zwarte dag, veroorzaakt door die falende regering en een ondeskundige, onverantwoordelijke en kennelijk vrijuit gaande (!) boothouder. Maar, dat durven de lokale oppervlakkige media (waartoe De West niet behoort - zie onderaan) niet te schrijven of te zeggen. Ook dat is een schande!

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
6 januari 2019
Paramaribo – Suriname

Ter extra informatie
Dit bericht De West vrijdag 4 januari 2019:

'In de verschillende wetten en regelingen met betrekking tot het waterverkeer in Suriname, zijn er geen specifieke regels opgenomen voor privéboten. Voor de veerboten gelden duidelijke wettelijke regels, omdat zij vergunningplichtig zijn en moeten voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Hierin is onder andere opgenomen hoeveel passagiers aan boord moeten en dat de passagiers verplicht zijn reddingsvesten aan te trekken. De veerboten vallen onder de supervisie van de Maritieme Autoriteiten van Suriname (MAS).

Bij het tragisch bootongeluk op de Coppenamerivier waarbij 11 van de 31 mensen die aan boord waren zijn verdronken, hadden slechts twee passagiers zwemvesten aan. Het ongeluk vond plaats in de nacht van 27 op 28 december. Uit onderzoek van de MAS is gebleken dat deze boot geen reguliere veerboot was en ook niet is gekeurd door de MAS.


In gesprek met De West zegt Lloyd Gemerts, manager Maritime Administration MAS, ten aanzien van het tijdstip dat het vaartuig op de rivier was, dat veerboten na 18.00u in de avond niet meer mogen varen. Voor privéboten zijn hierover geen specifieke regels opgenomen, tenzij de regering een algemene bekendmaking doet uitgaan ten aanzien van het waterverkeer.


Gemerts geeft wel aan dat elk vaartuig conform de wet, in de avonduren een duidelijke verlichting moet hebben, zodat het zichtbaar is voor ander verkeer te water. “Het is moeilijk om iemand verantwoordelijk te stellen voor het ongeval. Belangrijk is dat stuurmannen te allen tijde verantwoordelijk zijn voor de mensen die zij aan boord hebben. Zij moeten daarom letten op het aantal passagiers, hoe de mensen zich gedragen en dat zij zwemvesten moeten dragen”, zegt hij (...)'.

Den Blauwvinger: Regering 'schuldig aan' dood passagiers omgeslagen boot Coppenamerivier

COLUMN: Betalen kosten begrafenis slachtoffers bootdrama door regering doekje voor het bloeden

Overheid verzaakt wat betreft controle op dragen zwem(reddings)vest op Surinaamse wateren


Het is inmiddels een week geleden, het bootdrama vrijdag 28 december 2018 rond twee uur in de zwarte ochtend, op de onstuimige Coppenamerivier ter hoogte van Kalebaskreek. Suriname geraakte in een shock. De regering nam 'met grote ontsteltenis' kennis van het tragisch bootongeluk. Elf opvarenden verdronken, een vrouw wordt nog steeds vermist. Maar, is die regering niet zelf schuldig aan de dood van de passagiers? Ja, toch!

De slachtoffers zijn vooral vrouwen en zeer jonge kinderen:

Decharel April en Djisrijel Biswane 4 jaar jong.
Anjenie Hanoeman 1 jaar.
Archana Hanoeman 6 jaar.
Helga Hanoeman 30 jaar.
Chivaro Monjok 3 jaar.
Larissa Monjok 7 jaar.
Ochinio Monjok 6 jaar.
Anipa Paje Narsing 69 jaar.
Elisa Narsing 42 jaar.
Chenilio Taloon 22 jaar.

Twee van de vrouwen waren in verwachting. Ursila Taloon wordt nog vermist.
Op twee na droeg niemand een zwemvest....


Een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Bouterse
Een ramp, een nationale dag van rouw, vlaggen even formeel half stok, een oppervlakkige kritiekloze berichtgeving van media vooral gericht op het leed bij- en de schrijnende verhalen van nabestaanden en niet op de zwemvest-'problematiek' en toch een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Desi Bouterse en zijn team van ministers. Immers, de dood van zeker elf (waarschijnlijk twaalf) opvarenden had voorkomen kunnen worden wanneer overheid en boothouder hun verantwoordelijkheid eens hadden genomen en hadden toegezien op handhaving van wetgeving.
Sinds 2011 zijn boothouders bij wet verplicht passagiers een zwemvest aan te bieden. Maar, toezicht ontbreekt, laat staan dat boothouders worden beboet voor het vervoeren van passagiers die geen zwemvest (willen) dragen. De regering laat geen toezicht houden op handhaving en naleving van haar eigen wet- en regelgeving, met – dramatische – consequenties van dien.

Daarenboven moeten vraagtekens geplaatst worden bij de verstandelijke vermogens van de boothouder die gezorgd heeft voor de dood van zeker elf mensen. De man heeft passagiers zonder zwemvest vervoerd en daarenboven besloot de man ook nog eens 's nachts te gaan varen (vertrek om elf uur donderdagavond 27 december vanaf Corneliskondre waarna drie uur later door zware golfslag en verkeerde instructies van de boothouder aan zijn opvarenden de boot kapseisde), omdat de rivier dan niet zo 'woelig' zou zijn. Een naïeve, ondeskundige en fatale inschattingsfout.

Geen toezicht, geen controle
Wie eens gaat kijken bij bijvoorbeeld de Waterkant in Paramaribo ('de Platte Brug'), waar veerbootjes dagelijks vele mensen vervoeren naar de overzijde van de verraderlijke Surinamerivier, kan met eigen ogen zien, dat bijna niemand een zwemvest draagt en dat controle ontbreekt. Hetzelfde kan worden waargenomen op trajecten in het binnenland, waar totaal geen sprake is van enig toezicht, laat staan controle.

Het recente drama op de Coppenamerivier zorgt hopelijk voor het openen van de ogen bij de autoriteiten en voor het per direct organiseren van toezicht op en controle van de boten (vooral korjalen) die passagiers van A naar B vervoeren vanaf de afvaartlocaties. En, bovenal, direct boothouders beboet en/of – strafrechtelijk – vervolgt wanneer zij passagiers aan boord toelaten die weigeren een zwemvest te dragen en wanneer zij geen of onvoldoende deugdelijke zwemvesten aan boord hebben.

Coppenamerivier-drama de laatste druppel?
Laat het Coppenamerivier-drama de bekende druppel en laatste druppel zijn geweest. Een drama dat voorkomen had kunnen en moeten worden, maar dat toch door een falende regering is geschied en het land in rouw heeft gedompeld.
Een zwarte dag, veroorzaakt door die falende regering en een ondeskundige, onverantwoordelijke en kennelijk vrijuit gaande (!) boothouder. Maar, dat durven de lokale oppervlakkige media (waartoe De West niet behoort - zie onderaan) niet te schrijven of te zeggen. Ook dat is een schande!

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
6 januari 2019
Paramaribo – Suriname


Ter extra informatie
Dit bericht De West vrijdag 4 januari 2019:

'In de verschillende wetten en regelingen met betrekking tot het waterverkeer in Suriname, zijn er geen specifieke regels opgenomen voor privéboten. Voor de veerboten gelden duidelijke wettelijke regels, omdat zij vergunningplichtig zijn en moeten voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Hierin is onder andere opgenomen hoeveel passagiers aan boord moeten en dat de passagiers verplicht zijn reddingsvesten aan te trekken. De veerboten vallen onder de supervisie van de Maritieme Autoriteiten van Suriname (MAS).

Bij het tragisch bootongeluk op de Coppenamerivier waarbij 11 van de 31 mensen die aan boord waren zijn verdronken, hadden slechts twee passagiers zwemvesten aan. Het ongeluk vond plaats in de nacht van 27 op 28 december. Uit onderzoek van de MAS is gebleken dat deze boot geen reguliere veerboot was en ook niet is gekeurd door de MAS.


In gesprek met De West zegt Lloyd Gemerts, manager Maritime Administration MAS, ten aanzien van het tijdstip dat het vaartuig op de rivier was, dat veerboten na 18.00u in de avond niet meer mogen varen. Voor privéboten zijn hierover geen specifieke regels opgenomen, tenzij de regering een algemene bekendmaking doet uitgaan ten aanzien van het waterverkeer.


Gemerts geeft wel aan dat elk vaartuig conform de wet, in de avonduren een duidelijke verlichting moet hebben, zodat het zichtbaar is voor ander verkeer te water. “Het is moeilijk om iemand verantwoordelijk te stellen voor het ongeval. Belangrijk is dat stuurmannen te allen tijde verantwoordelijk zijn voor de mensen die zij aan boord hebben. Zij moeten daarom letten op het aantal passagiers, hoe de mensen zich gedragen en dat zij zwemvesten moeten dragen”, zegt hij (...)'.

Vier Britse roeiers met wereldrecordpoging op weg van Dakar, Senegal, naar Paramaribo

Monster roeitocht in het teken van bewustwording inzake plastic afval

(Bron foto's: Row4Ocean)
- Vier roeiers verwachten half januari in Paramaribo te arriveren
- Averij aan roer in eerste dagen van 2019 provisorisch verholpen - Nog ruim 1.000 kilometer roeien naar Paramaribo


Een inwoner van Doncaster, in South Yorkshire (Engeland), hoopt een nieuw wereldrecord te vestigen door te roeien over de Atlantische Oceaan, een slopende uitdaging van 2.300 mijl (4.912 kilometer). 

Matt Wilds, 40, uit Misson, is een van de vier mannen die strijden tegen enkele van de gevaarlijkste wateren ter wereld, terwijl ze ernaar streven om in minder dan 27 dagen van Afrika  (Dakar, Senegal - vertrek 14 december) naar Paramaribo te roeien, en daar medio januari te arriveren.



Maltby, geboren Matt, die nu samen met zijn vrouw Debbie in de Verenigde Arabische Emiraten woont en werkt, werd bijna twee jaar geleden gerekruteerd voor de reis - ondanks dat hij nog nooit eerder geroeid had. Maar zijn sportieve achtergrond - hij is een enthousiaste cricketspeler, rugbyspeler, voetballer en zeiler - was genoeg om hem een plaats te bezorgen naast de overige drie bemanningsleden Patrick Bol, Lewis Knollman en Andrew Ruinoff.

Op dag 13 van hun reis bevond 'The Year of Zayed' van het Row4Ocean-team zich ongeveer 1,340 kilometer van de finish in Suriname.

Een Row4Ocean-woordvoerder zei: 'De wind heeft het team opgepikt, dat roeit onder moeilijke felle omstandigheden, bijna duizend mijl uit de kust van de Atlantische Oceaan. De omstandigheden van de ruhwind en het surfen verhogen hun snelheid in hun zoektocht om wereldrecords te breken en het team heeft gemiddeld meer dan 70 mijl per dag afgelegd, en met het tempo hoger gezet, zijn ze op koers om het gemiddelde wereldrecord snelheden voor deze route.'

'We registreren een veel beter dagelijks gemiddelde snelheid dan in de vlakke zeeën eerder. Deze extra snelheid brengt veel geluk naar het team.'


Het team bracht de Kerstdagen mijlen van huis en weg van hun families in het midden van de Atlantische Oceaan door.

Een woordvoerder zei: 'We hebben onze Kersttaart gegeten die we mee hadden genomen, en het was een zeer welkome verandering van ons basisvoedsel van gevriesdroogd voedsel. Op Eerste Kerstdag namen we een iets grotere pauze en aten we ons eten samen, maar er waren geen geschenken, we hadden geen weegschaal voor cadeautjes. We kregen op Kerstdag wel berichten van onze familie en vrienden en dat waardeerden we enorm en alle steun die we krijgen. Dit is een gedenkwaardige Kerst voor ons, maar we kunnen het niet helpen om ons voor te stellen hoe het zou zijn om in die leuke, gezellige omgeving te zitten met een iPad aangesloten op de elektriciteit.'

De monster roeitocht staat overigens in het teken van bewustwording inzake plastic afval. Volgens rapporten wordt elk jaar 8 miljard kilo plastic in de oceaan gedumpt, dat is elke dag maar liefst 22.000.000 kilo plastic; 900.000 kilo plastic per uur; het equivalent van 60 containerladingen met elk een gewicht van 15 ton.


De roeiers bevinden zich vandaag, zondag 6 januari 2019, op zo'n 1.200 kilometer verwijderd van Paramaribo. In de eerste dagen van 2019 liep de 'The Year of Zayed' Averie aan het roer op.


'Het probleem was een gebogen buis aan het uiteinde van de morse kabel die de roerhoek onder de stuurautomaat regelt. Het duurde een groot deel van de dag om het voldoende recht te zetten zodat de stuurautomaat weer kon functioneren', aldus Nick Leggatt aan boord aan het zeiljacht 'Supertramp', dat 'The Year of Zayed' volgt, op de website van Row4Ocean.



(Suriname Mirror Reports: 27 december 2018 & 6 januari 2019/Doncaster Free Press/Row4Ocean/Twitter/YouTube)

Uitgestelde verkiezing NDP-Nickerie vindt zaterdag 12 januari plaats

Waarschijnlijk wordt in alle vijf ressorten gestemd


De uitgestelde verkiezing van de sub-afdeling van de Nationale Democratische Partij (NDP) in Nickerie wordt op zaterdag 12 januari gehouden. Dat meldt Starnieuws vandaag, zondag 6 januari 2019, die schrijft te hebben vernomen, dat waarschijnlijk in alle vijf ressorten gestemd zal worden, omdat er twee kandidatenlijsten zijn ingediend. 

De centrale verkiezingscommissie van de partij had op 5 december besloten de verkiezingen in Nickerie uit te stellen. Intussen is de indiening van de kandidatenlijsten gesloten.

Assembleelid Rachied Doekhie neemt niet persoonlijk deel aan de verkiezingen, maar hij ondersteunt wel kandidaten.

In Nickerie is een heuse verkiezingsstrijd al enige tijd gaande, inclusief vuilsmijterij.

Oud-minister van LVV werd 400.000 Amerikaanse geboden om visvergunningen uit te geven

Hendrik Setrowidjojo bezorgd over huidige ontwikkelingen binnen visserijsector


Voormalig minister Hendrik Setrowidjojo van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) zei gisteren tijdens de Opo Yari bijeenkomst van de Pertjajah Luhur, PL, te Mariënburg in Commewijne, dat misstanden binnen de visserijsector niet nu spelen. Dit bericht de Ware Tijd vandaag, zondag 6 januari 2019.

Hij zei tijdens zijn ministerschap (2010-2014) door verschillende instanties te zijn benaderd om het aantal visvergunningen dat uitgegeven mag worden te verruimen zodat meer vissersboten toegelaten konden worden in Surinaamse wateren. Er is zelfs getracht om hem om te kopen met 400.000 Amerikaanse dollar, zo zei de oud-minister.

Hij sprak als voorzitter van de partijraad. 'Ju na wang dong jampanesi wan fu den Sneisi teigi mi', zei de politicus over een van de personen die hem geld had aangeboden.

Op nadere vragen van de Ware Tijd hierover wilde Setrowidjojo niet ingaan. 'Het was podiumtaal, ik ga dat deel niet meer herhalen. Als jou iets wordt aangeboden en je hebt het niet geaccepteerd is er toch geen vuiltje aan de lucht?'

De voormalige bewindsman heeft tijdens zijn toespraak ook zijn bezorgdheid uitgesproken over de huidige ontwikkelingen binnen de sector, met name de ontwikkelingen rondom de hektrawlers uit China en over het aantal visvergunningen dat wordt uitgegeven.

Volgens Setrowidjojo was er al in zijn periode als LVV-minister geen ruimte meer om nog meer vergunningen uit te geven.

Digitale Recherche Korps Politie Suriname nu via app te bereiken

Foto- en videomateriaal dat wordt verzonden kan gebruikt worden in strafrechtelijke onderzoeken


Via het app-nummer 8744580 van de afdeling Digitale Recherche van het Korps Politie Suriname kunnen nu foto's en video's verzonden worden. Het foto- en videomateriaal dat wordt verzonden, kan gebruikt worden voor eventuele strafrechtelijke onderzoeken, zo meldt het korps zaterdag 5 januari 2019.

Naast het app-nummer kan eventueel foto’s en beeldmateriaal van een gepleegd strafbaar feit ook worden verstuurd via de Facebook-pagina van het Korps Politie Suriname, via Messenger.

De politie vraagt de samenleving zoveel mogelijk gebruik te maken van de twee mogelijkheden om zodoende informatie informatie over strafbare feiten te delen met de politie. 'Criminaliteitsbestrijding is een zaak van u en de politie', aldus de politie.

Minister Pengel: 'De PLO heeft declaratie te laat ingediend, geen sprake van achterstand in betaling'

'Er is een standaardproces voordat overgegaan wordt tot betaling, dit is bekend bij de PLO'


Minister Patrick Pengel van Openbare Werken, Transport en Communicatie zegt zaterdag 5 januari 2019 op Starnieuws, dat de Particuliere Lijnbushouders Organisatie (PLO) de declaratie laat heeft ingediend. 'Er is geen sprake van een achterstand in betaling. Er is een standaardproces voordat overgegaan kan worden tot betaling. Dit is ook bekend bij de PLO', stelt de bewindsman.

Eerst moet de verantwoording van het vorige kwartaal ingediend en gecontroleerd worden. Wanneer de verantwoording niet of laat wordt ingediend, kan er niet afgewikkeld worden ten laste van de nieuwe ingediende declaratie. Verder moeten de documenten digitaal ingediend worden. Wanneer dit niet gebeurt, zorgt het ook voor stagnatie.

'Ten overvloede: dit is geen nieuwe procedure, maar de normale procedure bekend bij het PLO bestuur. In het geval van de laatste betaling hebben we afgesproken, dat ondanks zaken niet helemaal in orde zijn, het ministerie de helft van de ingediende declaratie zou goedkeuren en heeft ingediend bij Financiën voor betaling. Deze keus is in overeenstemming met de PLO gemaakt om vooral de rust te bewaren', zegt Pengel.

Het jaar 2018 is voorbij, dus is het volgens de minister normaal dat afwikkeling nu ten laste zal zijn van de begroting 2019. 'We hoeven niet te wachten tot die is goedgekeurd. Zodra de controle is afgerond, zal overgegaan worden tot afwikkeling van de complete declaratie. Het is geen onwil van de overheid, dus het is absoluut niet nodig om een ultimatum te stellen. Er is een betalingsprocedure waar we ons aan moeten houden. Ik heb een goede verstandhouding met het bestuur van de PLO', aldus bewindsman.

Nieuwe regering-Bolsonaro van Brazilië stuurt militaire politie naar gewelddadige noordoostelijke staat Ceara

Aanwezigheid militaire politie noodzaak na aanslagen op banken, openbare gebouwen en voertuigen


De nieuw regering van Brazilië heeft de militaire politie opdracht gegeven om vrijdag 3 januari 2019 naar de gewelddadige noordoostelijke staat Ceara te sturen na een golf van aanvallen op banken, openbare gebouwen en voertuigen in de afgelopen twee dagen. 

Camilo Santana, de gouverneur van de staat Ceara, zei dat 45 mensen zijn gearresteerd in verband met de tientallen aanvallen, die 15 steden in de staat hebben getroffen, waaronder de hoofdstad Fortaleza.



De aanslagen lieten verbrande karkassen van auto's en bussen op straat achter en de toegangen tot gebouwen raakten ernstig beschadigd.


Hoewel de autoriteiten beweerden, dat het motief achter de aanslagen niet was bevestigd, geloofden ambtenaren dat ze uit wraak zijn gepleegd vanwege de recente aankondiging van strengere regels voor de gevangenissen en gevangenen in de staat.

Braziliaanse gevangenisbendes zijn krachtig en hun reikwijdte strekt zich buiten de penitentiaire inrichtingen van het land uit. Het federale ministerie van Justitie en Openbare Veiligheid, nu geleid door de populaire voormalige anti-corruptie-rechter Sergio Moro, gaf opdracht de militaire politie op verzoek van Santana naar Ceara te sturen, onder vermelding van de 'urgente' aard van de dreiging. Autoriteiten hebben niet meer details over de implementatie verstrekt.


President Jair Bolsonaro, een extreemrechtse politicus en voormalig kapitein van het leger die is  gekozen vanwege onder andere zijn belofte de misdaad aan te pakken en veiligheidstroepen de vrije hand te geven tegen criminelen, prees het besluit. 'De mensen van Ceara hebben op dit moment hulp nodig', zei Bolsonaro.





(Suriname Mirror/g1.globo.com/FOX News/The Associated Press/brasil.elpais.com/Twitter/YouTube)