zondag 6 januari 2019

Den Blauwvinger: Regering 'schuldig aan' dood passagiers omgeslagen boot Coppenamerivier

COLUMN: Betalen kosten begrafenis slachtoffers bootdrama door regering doekje voor het bloeden

Overheid verzaakt wat betreft controle op dragen zwemvest


Het is inmiddels een week geleden, het bootdrama vrijdag 28 december 2018 rond twee uur in de zwarte ochtend, op de onstuimige Coppenamerivier ter hoogte van Kalebaskreek. Suriname geraakte in een shock. De regering nam 'met grote ontsteltenis' kennis van het tragisch bootongeluk. Elf opvarenden verdronken, een vrouw wordt nog steeds vermist. Maar, is die regering niet zelf schuldig aan de dood van de passagiers? Ja, toch!

De slachtoffers zijn vooral vrouwen en zeer jonge kinderen:

Decharel April en Djisrijel Biswane 4 jaar jong.
Anjenie Hanoeman 1 jaar.
Archana Hanoeman 6 jaar.
Helga Hanoeman 30 jaar.
Chivaro Monjok 3 jaar.
Larissa Monjok 7 jaar.
Ochinio Monjok 6 jaar.
Anipa Paje Narsing 69 jaar.
Elisa Narsing 42 jaar.
Chenilio Taloon 22 jaar.

Twee van de vrouwen waren in verwachting. Ursila Taloon wordt nog vermist.
Op twee na droeg niemand een zwemvest....


Een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Bouterse
Een ramp, een nationale dag van rouw, vlaggen even formeel half stok, een oppervlakkige kritiekloze berichtgeving van media vooral gericht op het leed bij- en de schrijnende verhalen van nabestaanden en niet op de zwemvest-'problematiek' en toch een zekere geveinsde 'ontsteltenis' van de zijde van president Desi Bouterse en zijn team van ministers. Immers, de dood van zeker elf (waarschijnlijk twaalf) opvarenden had voorkomen kunnen worden wanneer overheid en boothouder hun verantwoordelijkheid eens hadden genomen en hadden toegezien op handhaving van wetgeving.
Sinds 2011 zijn boothouders bij wet verplicht passagiers een zwemvest aan te bieden. Maar, toezicht ontbreekt, laat staan dat boothouders worden beboet voor het vervoeren van passagiers die geen zwemvest (willen) dragen. De regering laat geen toezicht houden op handhaving en naleving van haar eigen wet- en regelgeving, met – dramatische – consequenties van dien.

Daarenboven moeten vraagtekens geplaatst worden bij de verstandelijke vermogens van de boothouder die gezorgd heeft voor de dood van zeker elf mensen. De man heeft passagiers zonder zwemvest vervoerd en daarenboven besloot de man ook nog eens 's nachts te gaan varen (vertrek om elf uur donderdagavond 27 december vanaf Corneliskondre waarna drie uur later door zware golfslag en verkeerde instructies van de boothouder aan zijn opvarenden de boot kapseisde), omdat de rivier dan niet zo 'woelig' zou zijn. Een naïeve, ondeskundige en fatale inschattingsfout.

Geen toezicht, geen controle
Wie eens gaat kijken bij bijvoorbeeld de Waterkant in Paramaribo ('de Platte Brug'), waar veerbootjes dagelijks vele mensen vervoeren naar de overzijde van de verraderlijke Surinamerivier, kan met eigen ogen zien, dat bijna niemand een zwemvest draagt en dat controle ontbreekt. Hetzelfde kan worden waargenomen op trajecten in het binnenland, waar totaal geen sprake is van enig toezicht, laat staan controle.

Het recente drama op de Coppenamerivier zorgt hopelijk voor het openen van de ogen bij de autoriteiten en voor het per direct organiseren van toezicht op en controle van de boten (vooral korjalen) die passagiers van A naar B vervoeren vanaf de afvaartlocaties. En, bovenal, direct boothouders beboet en/of – strafrechtelijk – vervolgt wanneer zij passagiers aan boord toelaten die weigeren een zwemvest te dragen en wanneer zij geen of onvoldoende deugdelijke zwemvesten aan boord hebben.

Coppenamerivier-drama de laatste druppel?
Laat het Coppenamerivier-drama de bekende druppel en laatste druppel zijn geweest. Een drama dat voorkomen had kunnen en moeten worden, maar dat toch door een falende regering is geschied en het land in rouw heeft gedompeld.
Een zwarte dag, veroorzaakt door die falende regering en een ondeskundige, onverantwoordelijke en kennelijk vrijuit gaande (!) boothouder. Maar, dat durven de lokale oppervlakkige media (waartoe De West niet behoort - zie onderaan) niet te schrijven of te zeggen. Ook dat is een schande!

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
6 januari 2019
Paramaribo – Suriname

Ter extra informatie
Dit bericht De West vrijdag 4 januari 2019:

'In de verschillende wetten en regelingen met betrekking tot het waterverkeer in Suriname, zijn er geen specifieke regels opgenomen voor privéboten. Voor de veerboten gelden duidelijke wettelijke regels, omdat zij vergunningplichtig zijn en moeten voldoen aan de vergunningsvoorwaarden. Hierin is onder andere opgenomen hoeveel passagiers aan boord moeten en dat de passagiers verplicht zijn reddingsvesten aan te trekken. De veerboten vallen onder de supervisie van de Maritieme Autoriteiten van Suriname (MAS).

Bij het tragisch bootongeluk op de Coppenamerivier waarbij 11 van de 31 mensen die aan boord waren zijn verdronken, hadden slechts twee passagiers zwemvesten aan. Het ongeluk vond plaats in de nacht van 27 op 28 december. Uit onderzoek van de MAS is gebleken dat deze boot geen reguliere veerboot was en ook niet is gekeurd door de MAS.


In gesprek met De West zegt Lloyd Gemerts, manager Maritime Administration MAS, ten aanzien van het tijdstip dat het vaartuig op de rivier was, dat veerboten na 18.00u in de avond niet meer mogen varen. Voor privéboten zijn hierover geen specifieke regels opgenomen, tenzij de regering een algemene bekendmaking doet uitgaan ten aanzien van het waterverkeer.


Gemerts geeft wel aan dat elk vaartuig conform de wet, in de avonduren een duidelijke verlichting moet hebben, zodat het zichtbaar is voor ander verkeer te water. “Het is moeilijk om iemand verantwoordelijk te stellen voor het ongeval. Belangrijk is dat stuurmannen te allen tijde verantwoordelijk zijn voor de mensen die zij aan boord hebben. Zij moeten daarom letten op het aantal passagiers, hoe de mensen zich gedragen en dat zij zwemvesten moeten dragen”, zegt hij (...)'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten