vrijdag 9 augustus 2019

Havenbeheer Suriname staat machteloos tegenover cocaïnesmokkel: 'Containerscan al meer dan jaar defect'

Duizenden kilo's cocaïne worden het land uit gesmokkeld via de haven van Paramaribo

Minister van Financiën Hoefdraad: 'Nog voor eind 2019 krijgt de haven een aantal nieuwe scanners'


De haven van Paramaribo, Suriname, sinds november 2016 bekend als de Dr. Jules Sedney Haven, timmert al jaren aan de weg om een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste haven van de Caribische regio te worden. De haven is vanwege haar groei en ontwikkeling drie jaar achtereen prijswinnaar geweest van de Ludlow Steward award van de Caribbean Shipping Association (CSA)

- Elk jaar vergelijkt de Port Awards Commissie van de CSA de prestaties van deelnemende havens om te bepalen wie boven de rest uitsteekt. Det commissie onderzoekt de betrouwbaarheid en flexibiliteit van havens, efficiëntie en productiviteit van havens, groei van havens en ontwikkeling, veiligheid, gezondheid, milieu en veiligheid. Kandidaten worden niet geselecteerd op basis van de grootte van hun werkende poort of terminal. De CSA beoordeelt de verbetering, prestaties en beveiliging van de verschillende havens en terminals en als zodanig heeft elke haven in het Caribisch gebied de kans om de hoofdprijs te winnen, of een van de verschillende and ereprijzen, zodra de beheerssystemen voldoen aan de standaardnormen. en de bedrijfsfunctionaliteit vooruitstrevend is.

Maar, de haven is ook al geruime tijd een belangrijk vertrekpunt voor grootscheepse smokkel van cocaïne, verborgen in verzegelde zeecontainers, op weg naar vooral diverse Europese zeehavens, vooral Rotterdam en Antwerpen. Smokkelbendes krijgen daarbij hulp van onder andere corrupte douaniers en rijstondernemers die toestaan dat drugs het land uit worden gesmokkeld tussen ladingen rijst. Havenbeheer Suriname NV voelt zich echter niet verantwoordelijk voor de smokkelactiviteiten op haar haventerrein. Dat is volgens haar de Douane. Slechts een enkele keer wordt cocaïne in de haven onderschept. De meeste cocaïne verlaat het land onopgemerkt.

Meer dan 90% van de importen en exporten van Suriname via haven
De haven bevindt zich aan de Surinamerivier op circa 40 kilometer van de monding van de rivier in de Atlantische Oceaan, iets voorbij de bekende Wijdenboschbrug over de rivier. Schepen met een maximale diepgang van zo'n 7 meter kunnen de haven aandoen. De haven beslaat in totaal zo'n 55 hectare. De kade is 600 meter lang, waar vier schepen van ongeveer 100 meter lengte geaccommodeerd kunnen worden. Meer dan 90% van de importen en exporten van Suriname, behalve aluinaarde en ruwe olie, verlopen via de Haven Terminal. De haven terminal heeft een containeroverslag capaciteit van meer dan 100.000 TEU (Twintig foot Equivalent Unit) per jaar. De terminal heeft de potentie om de capaciteit in overeenstemming met de marktvraag in de toekomst te verdubbelen. De afgelopen jaren is echter een daling van het aantal schepen te constateren, vooral door de verminderde diepgang van de vaargeul van de Surinamerivier. Al vele jaren heeft de regering plannen om de vaargeul uit te baggeren. Het ziet er nu naar uit, dat dit jaar eindelijk een eerste aanzet wordt gegeven om de rivier uit te diepen, waardoor grotere schepen de haven kunnen bereiken. Dat moet mede gaan leiden tot een opleving van de in een dal zittende economie van het land. Maar, tot vandaag de dag is het bij woorden en plannen gebleven.

Kopzorg
Havenbeheer Suriname NV is verantwoordelijk voor het beheer van de Dr. Jules Sedney Haven en van de Algemene Haven van Nieuw-Nickerie in het westen van het land. Havenbeheer voorziet in haveninfrastructuur, regelgeving en voldoet aan internationale normen.

Maar, naast de daadwerkelijke havenactiviteiten heeft Havenbeheer er feitelijk een kopzorg bij gekregen: de smokkel van grote hoeveelheden cocaïne in zeecontainers via de haven van Paramaribo. Smokkelaars worden bij hun criminele activiteiten geholpen door personeel van de douane op het haventerrein. Enkele douanebeambten zitten al achter slot en grendel, zowel in Suriname als in Nederland.

Havenbeheer: 'Containerscan is al langer dan een jaar defect'
Maar, hoe is het gesteld met de containerscan op het haventerrein en wiens verantwoordelijkheid is dat?
Oppositieleider en oud-minister van Justitie en Politie Chandrikapersad Santokhi van de Verenigde Hervormings Partij, VHP, stelde vrijdag 5 april in het parlement vragen aan de regering tijdens de behandeling van de begroting 2019. Santokhi zei vernomen te hebben, dat de containerscan niet in bedrijf zou zijn, 'wellicht door sabotage.' De regering heeft hierop nog steeds niet gereageerd.
Directeur Andreas Talea van Havenbeheer laat in een reactie weten, 'dat er wel een containerscan op het terrein is, maar die is al langer dan een jaar defect, dus buiten werking'.

Suriname had al in 2009 via een lening van de Volksrepubliek China een containerscan aangeschaft, maar het apparaat was in 2010 nog niet in gebruik. De verantwoordelijk minister liet medio september 2010, na een gesprek met de toenmalig directeur van Havenbeheer weten, dat de scan per 15 oktober van dat jaar in werking zou worden gesteld  'De containerscan moet er voor zorgen dat het imago van Havenbeheer als veilig en betrouwbaar wordt bestempeld. De scan moet duidelijkheid geven over de inhoud van alle import en export containers op het haventerrein.De Surinaamse autoriteiten willen hiermee vooral voorkomen, dat de Surinaamse haven gebruikt wordt als transportroute door drugscriminelen.. De scan zal beheerd worden door de NV Havenbeheer, terwijl voor de operationele activiteiten de douane verantwoordelijk is', aldus lokale media op 10 september 2010.

Begin juli 2017 werd bekend, dat Suriname een lening van veertig miljoen Amerikaanse dollar kreeg van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank voor 'Belastinghervormingen ter ondersteuning van economische groei'. Het ministerie van Financiën liet weten, dat een deel van het bedrag zou worden aangewend voor 'invoering van containerscans op de haven'....

De kwestie rond een al of niet in werking zijnde containerscan dook in januari van dit jaar weer op toen zo'n 2.200 kilo cocaïne werd ontdekt in containers op het haventerrein. Een recordvangst, niet dankzij een containerscan, maar dankzij een drugs(snuffel)hond. Het ging om acht containers die al klaar stonden om via Guadeloupe naar Frankrijk verscheept te worden, toen de cocaïne ontdekt werd door de Port Control Unit. De Franse ambassadeur in Paramaribo Antoine Joly liet in een reactie weten: 'We zijn gereed om te helpen met de versterking en verbetering van de middelen op de haven in Paramaribo. We willen helpen om de services te versterken, in de vorm van trainingen of materiaal, zoals een nieuwe containerscanner.'

Douane verantwoordelijk voor controle op containers
Havenbeheer stelde toen, dat controle op containers, die het land in- en of uitgaan, alsook de controle op de belading van exportcontainers, een prerogatief van de Douane is en niet van Havenbeheer.

Mogelijk krijgt de haven nog voor eind 2019 een aantal nieuwe scanners.
De oude defecte containerscanners op de Jules Sedney Haven zullen volgens Financiën-minister Gillmore Hoefdraad worden vervangen door moderne, 'uitgerust met uitstekende doorzoektechniek met software die de inhoud in een oogwenk elektronisch kan registreren', zei de bewindsman donderdag 6 juni op vragen een oppositie parlementariër in De Nationale Assemblee op de laatste dag van de behandeling van de begroting 2019.

Franse steun
De gelden voor de financiering van de scanners zijn vrijgemaakt door de Inter-American Development Bank (IADB). Daarnaast is de regering in gesprek met het ministerie van Financiën van Frankrijk. Dat land heeft volgens de bewindsman de ondersteuning toegezegd, dat Suriname binnenkort over heel goede scanners zal kunnen beschikken.

Onder de ogen van Havenbeheer worden nog steeds met grote regelmaat – zo blijkt uit cocaïnevangsten wereldwijd – duizenden kilo's cocaïne drugsdoorvoerland Suriname uit gesmokkeld en slechts een handjevol ladingen met cocaïne wordt onderschept in de haven van Paramaribo, en niet dankzij een containerscan. De meeste cocaïne verlaat nog steeds onopgemerkt in containers aan boord van zeeschepen de haven van Paramaribo en dus Suriname. De vraag is of ooit een containerscan effectief in gebruik is geweest in de strijd tegen cocaïnesmokkel en wanneer de haven de beschikking krijgt over een nieuwe containerscan.

(© Suriname Mirror, vrijdag 9 augustus 2019)

https://suriname-mirror.blogspot.com/2019/08/douane-haven-rotterdam-vindt-1500-kilo.html

Douane haven Rotterdam vindt 1.500 kilo cocaïne in container met boomstammen uit Suriname

(Bron foto: Arrondissementsparket Rotterdam)
De boomstammen waren bestemd voor een bedrijf in Bangladesh


Het Arrondissementsparket Rotterdam meldt vandaag, vrijdag 9 augustus 2019, dat op dinsdag 16 juli de Douane een partij cocaïne heeft gevonden van in totaal 1.500 kilo tijdens een controle in de haven van Rotterdam. De drugs zaten verstopt in een container. 

Wegens lopend onderzoek is de vondst nu pas bekend gemaakt.

De bewuste container was afkomstig uit Suriname en geladen met boomstammen. Tussen de boomstammen troffen douaneambtenaren de cocaïne aan.

De boomstammen waren bestemd voor een bedrijf in Bangladesh. Het bedrijf lijkt niets met de smokkel te maken te hebben.

Het HARC-team (Hit and Run Container), een samenwerkingsverband van Douane, FIOD (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst), Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de zaak verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten