(Bron foto's: fashionunited.nl) |
80 Procent van alle alpaca's leeft in Peru, waar ze per jaar 25.000 kilo wol opleveren
Peruaanse kledingfabrikanten hebben de Europese markt in het vizier. De fabrikanten zijn gespecialiseerd in de productie van gebreide producten van alpacawol en pimakatoen, twee hoogwaardige producten uit het land. Tot nu toe werkten de producenten vooral voor de Amerikaanse markt, maar nu hebben ze ook de interesse gewekt van Europese merken als Missoni en Ted Baker.
Tijdens de Berlin Fashion Week presenteerden 16 Peruaanse modefabrikanten hun producten en diensten op Peru Moda Berlin, een klein, exclusief evenement in de Berliner Kulturbrauerei. Op de beurs, die op 4 juli plaatsvond, zijn circa 45 inkopers uit Europese landen afgekomen, waaronder vertegenwoordigers van Britse bedrijven als Ted Baker, de Italiaanse breiprojecten specialist Missoni en de Franse kinderkledingfabrikant CWF.
Afgelopen jaar exporteerde de Peruaanse textielbranche voor 1,5 miljard Amerikaanse dollar aan producten. Daarvan ging het merendeel, 905 miljoen dollar, naar de Verenigde Staten. De export naar Europa was goed voor 90 miljoen dollar. Met 13,1 procent groeit deze export wel sneller dan die naar de VS (9,4 procent).
De textielbranche is een van de belangrijkste productiesectoren in Peru, waarin circa 300.000 mensen werkzaam zijn. De producenten proberen niet te concurreren met grote textielleveranciers als Bangladesh of India, maar positioneren zichzelf in het hogere kledingsegment. Dat doen ze met hoogwaardige vezels uit eigen land zoals pimakatoen, en ook steeds meer met duurzaamheid.
Op het evenement in Berlijn warendrie fabrikanten van gebreide alpacawolproducten aanwezig die ook lid zijn van de World Fair Trade Organization. Een daarvan is Allpa. Het bedrijf werd 33 jaar geleden opgericht door een groep jonge Peruanen die dit ambacht wilden promoten en die de producten wereldwijd wilden gaan aanbieden. Inmiddels werken er 80 mensen voor het bedrijf. Kleine en middelgrote bedrijven, waarvan sommige de alpacawol ook verwerken tot dekens en gebreide kleding. 'Alpacawol kan kwalitatief de vergelijking aan met fijne merinowol en kasjmier', vertelt Nelly Canepa, directrice bij Allpa. De truien en vesten bij haar stand hebben de kwaliteiten Baby Alpaca en Superfine.
Net als Allpa werkt ook het bedrijf Raymisa samen met ambachtslieden in Peru. De afgelopen jaren heeft het geïnvesteerd in machines. Zo kunnen er naast met de hand gebreide producten ook fijnere gebreide producten worden aangeboden, vertelt directeur Orlando Vasquez Kellhammer op het evenement.
Alpaca's zijn een gedomesticeerde kamelensoort die al duizenden jaren worden gefokt vanwege hun wol. In Peru gold er lange tijd een exportverbod. Ook nu nog leeft 80 procent van alle alpaca's in Peru, waar ze per jaar 25.000 kilo wol opleveren. De dieren worden gefokt door gemeenschappen in de Andes, en vervolgens wordt hun wol door tussenpersonen ingezameld, geselecteerd en geclassificeerd. Zij verkopen de wol door aan garenfabrikanten in Peru, die de garen op hun beurt weer leveren aan producenten in het land. Dat betekent dat de waardeketen zich voor het grootste deel nog in één land bevindt, wat in de huidige geglobaliseerde kledingindustrie een zeldzaamheid geworden is. De waardeketen van Peruaans katoen ziet er vergelijkbaar uit.
De fabrikanten op de beurs zoals Quale Vest, Corp. All Cotton en Kusa Cotton, werken allemaal met pimakatoen dat in Peru wordt geteeld. Michael Chabaneix is directeur van het GOTS-gecertificeerde bedrijf Corp All Cotton, dat produceert voor Amerikaanse merken als Tory Burch en Rag & Bones. Hij hoopt in Berlijn meer Europese klanten aan te trekken. 'De vezels in pimakatoen zijn de langste ter wereld en daarom heel zacht en verfijnd', vertelt Chabaneix.
Net als de alpacafokkerij gaat ook de geschiedenis van de katoenindustrie in Peru terug tot de Incabeschaving. 'De Peruanen weven al sinds jaar en dag, sinds het begin van de beschaving', vertelt Elmer Schialer, de Peruaanse ambassadeur in Berlijn. 'In het Supe-dal in het zuiden van Peru is een van de zogeheten beschavingscentra ontdekt. Daar verzamelden de Peruanen 8000 jaar geleden al katoen. Dit zijn verhalen en de kwaliteit waarmee Peru zichzelf onderscheidt. Als kleine producent van hoogwaardige, maar ook hoger geprijsde grondstoffen als pimakatoen en alpacawol moet het land zich positioneren in het premiumsegment van de kledingindustrie. Deze specialisatie en deze niche helpen ook om de opbrengsten in het land zelf te houden. We proberen het grootste deel van de waardeketen in Peru te houden.'
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.DE.
(Suriname Mirror/fashionunited.nl/YouTube)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten