'Hira tracht publieke aandacht af te leiden van de oorzaak van de onrust in de Surinaamse gemeenschap'
'Het
Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis, NiNsee, en
het Scheepvaartmuseum hebben de Keti Koti lezing afgelast, vanwege de ‘onrust in Surinaamse gemeenschap’, die was ontstaan nadat bekend werd dat Sandew Hira keynote spreker zou zijn. Een verbitterde en onsportieve Hira heeft in een verklaring factfree beweerd, dat het Scheepvaartsmuseum ‘onder druk’ is gezet en NiNsee ‘is gezwicht’.
Het
Scheepvaartmuseum heeft volgens de NOS ontkend, dat zij onder druk is
gezet en verklaard dat het NiNsee het besluit heeft genomen.
Hira vindt dat met het afzien van zijn keynote sprekerschap zijn ‘vrijheid van meningsuiting’
is geschonden. Dat is een merkwaardige zelfvictimisatie. De vrijheid
van meningsuiting is het recht van burgers om hun overtuigingen kenbaar
te maken, zonder voorafgaande controle door de staat. Als een keynote
spreker niet (meer) passend wordt geacht voor de Keti Koti lezing en
wordt afgezegd, dan valt dat volledig binnen de bestuurlijke
bevoegdheden van het NiNsee. Er komt geen staat aan te pas. Hira is als
elke burger in Nederland vrij zijn mening te verkondigen, hij is alleen
niet (meer) passend geacht als keynote spreker van de Keti Koti lezing.
Als de redactie van een krant besluit jouw artikel niet te plaatsen is
dat haar discretionaire bevoegdheid. Jouw vrijheid van meningsuiting is
daarmee niet geschonden, je mag jouw artikel elders publiceren of zelf
publiceren.
Wat verzwijgt Hira?
Met
zijn misinterpretatie van de vrijheid van meningsuiting, tracht Hira de
publieke aandacht af te leiden van de oorzaak van de onrust in de
Surinaamse gemeenschap.
Nadat
de commotie over de Keti Koti lezing was ontstaan vroeg Radio Tamara
mij om mijn mening, die ik kort gaf. Ik vond het niet passend dat de
Keti Koti lezing zou worden gehouden door iemand die, gefinancierd door
het Bouterse-regime, optreedt als pleitbezorger van straffeloosheid voor
ernstige mensenrechtenschendingen in Suriname. De Keti Koti lezing zou
voor allen moeten zijn, het zou kwetsend zijn voor de
nazaten-nabestaanden in het bijzonder om een keynote spreker te hebben
die hun mensenrecht op recht ontkent.
In
een artikel op Waterkant.net heb ik verder beschreven wat ten grondslag
ligt aan de onrust van de Surinaamse gemeenschap.
Een radiointerviewtje in een lokaal Surinaams programma en een
artikeltje op een Surinaams-Nederlandse website, ziedaar mijn zonde.
Maar, bij Hira werd dat gebruiken van mijn recht op vrije meningsuiting ‘een intimidatiecampagne‘ van ‘een groep extremisten onder leiding van Theo Para’, om hem het spreken ‘te verhinderen’.
Hira zet de wereld op zijn kop. Het in brand schieten van radiostations
en een drukkerij, het verbieden en censureren van media en het het
folteren en vermoorden van vier journalisten (foto), zoals op 8 december
1982 onder verantwoordelijkheid van Hira’s broodheer is geschied, dat
is nog eens schending van de vrijheid van meningsuiting.
En
voor de daders van zulke ernstige misdrijven propageert Hira, gefinancierd door het dadersregime, zelfrechtvaardigend zwaaiend met de
dekoloniale vlag, onvoorwaardelijke amnestie. De daders moeten volgens
Hira van elke rekenschap worden gevrijwaard. Het 8 decemberstrafproces
moet worden gestopt. De rechters zijn ‘politici in toga.’ En hij is
verontwaardigd dat de (nazaten-) nabestaanden hem volstrekt
ongeloofwaardig en moreel onacceptabel vinden?!
Als
Sandew Hira minder gepreoccupeerd was met zichzelf en meer gaf om
statuur, maatschappelijk draagvlak en toekomstbestendigheid van de Keti
Koti lezing, dan had hij de eer aan zichzelf gehouden.
Theo Para'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten