maandag 29 april 2019

Den Blauwvinger: 'Ongezonde' Fernandes-bedrijven en McDonald's centraal in live tv-verslagen 55e AVD

COLUMN: Organisatie Avondvierdaagse kiest al jaren verkeerde sponsoren om aandacht te vragen voor gezonde leefstijl

(Bron: AVD Facebook)
Live tv-verslagen STVS en Apintie van AVD lijken een reclamezuil voor verkeerde, ongezonde producten in een gezond evenement


Het zit er weer op, de 55e editie van de Avondvierdaagse, georganiseerd door Purcy Oliveira van de Bedrijven Vereniging Sport en Spel (BVSS), zo'n 6.000 sportievelingen wandelden van 24 tot en met 27 april iedere middag en avond een aantal kilometers. Heerlijk, gezond, maar in een ongezonde reclame entourage.

Waarom laat je je in vredesnaam als organisatie al een paar jaar sponsoren door Fernandes Bottling, Fernandes Snacks en Fernandes Ice Cream en als klap op de vuurpijl ook nog eens door fastfoodketen McDonald's? Bedrijven die juist een anti-gezond-leven promoten! Met gezondheid hebben Fernandes Bottling, -Snacks en -Ice Cream en McDonalds dan ook weinig tot niets van doen, in tegendeel.

Geloofwaardigheid organisatie in geding
Hoe geloofwaardig ben je als Purcy Oliveira als je voor je Avondvierdaagse nog steeds een 'gezonde leefstijl' centraal stelt in het wandelvaandel, maar kiest voor in de kern zeer ongezonde bedrijven? Het is feitelijk een schande.

Maar,toch lijkt iedereen zich er niet aan te storen, immers, het is zò gezellig en de aangeboden snacks – waarbij je de vingers schoon schijnt te kunnen houden – zijn zò lekker! Gezonde leefstijl?, what the f.ck!

De Fernandes Group deels kiezen als sponsor voor de Avondvierdaagse is dan ook niet te begrijpen, dan slechts in financiële zin voor de organisatie en vooral de sponsoren gesteund vol enthousiasme door de STVS en Apintie TV.

Geen oog voor wandelaar Bouterse, wel voor grote Lego-bouwstenen
De over enthousiaste twee presentatrices van Apintie ATV leken een wedstrijdje te houden wie het vaakst Fernandes en McDonalds kon zeggen. Ze – en de slechte camerabeelden en slechte regie – hadden meer oog en oor voor de zogenoemde 'hotspot' van Fernandes (en al het geschreeuw er omheen) dan voor de langs wandelende mooie culturele groepen. Maar – hoe bestaat het –, ook veel oog en oor voor de deelnemende Fernandes- en McDonalds-groepen, die zorgden voor veel en langdurig oponthoud. Ergerlijk. En dan ook nog eens een dame van Fernandes – in beeld – interviewen over grote Lego-bouwstenen, terwijl op de achtergrond een mooi uitgedoste culturele groep anoniem voor de tv- en internetkijkers passeerde. Zelfs de plotseling opduikende wandelaar president Desi Bouterse kreeg geen aandacht, Fernandes was belangrijker....

Natuurlijk is McDonald's als sponsor van de Avondvierdaagse nog een graadje erger misplaatst. Financiën – geld in de AVD-pot – wegen kennelijk zwaarder dan principes en oprechtheid bij Oliveira. Wereldwijd blijkt uit allerlei wetenschappelijke onderzoeken, dat deze fastfoodketen bijdraagt aan onder andere obesitas. Het geeft dan ook geen pas om voor dit bedrijf te kiezen als sponsor van een sportevenement waarbij een gezonde leefstijl centraal staat.

Hoort McDonalds thuis in een wandelvierdaagse....
Met regelmaat is McDonald's de afgelopen jaren negatief in het nieuws geweest vanwege de aantoonbare link tussen het bedrijf en de toename van obesitas-patiënten. Ondanks het feit, dat McDonald's de laatste jaren heeft geïnvesteerd om meer de nadruk te leggen op gezondere menu's, inclusief salades, groente en ontbijtsandwiches.

Een Braziliaanse rechtbank bepaalde eind oktober 2010, dat McDonald's een voormalige manager van een van zijn vestigingen omgerekend ruim 12.500 euro moest betalen, omdat de man dertig kilo was aangekomen in de twaalf jaar dat hij voor de fastfoodketen werkzaam was. De toen 32-jarige man verklaarde zich gedwongen te hebben gevoeld het aanbod van zijn vestiging iedere dag zelf te proeven om de kwaliteit in de gaten te houden. Hij deed dit uit angst voor de zogeheten 'mystery clients' die door McDonald's naar hun restaurants worden gestuurd. De rechter vond een schadevergoeding op zijn plaats.

Begin februari 2014 gaf de bedrijfsleider van een McDonald's op Curaçao toe tegenover de nieuwswebsite CaribischNetwerk, dat het eten in zijn zaak meehelpt aan de hoge obesitas score onder lokale bewoners op het eiland (2 op de 3) maar zei zich er niet voor verantwoordelijk te voelen.



Bewoners, politici en zelfs de burgemeester van de Franse hoofdstad Parijs waren het eind mei 2015 erover eens, dat de opmars van McDonald's moest stoppen. De koning van het broodje hamburger was niet langer welkom in de buurt van scholen. De Amerikaanse fastfoodketen deed al enkele jaren pogingen om in het hart van Parijs, vlakbij Les Halles, een grote drie verdiepingen tellende vestiging te openen. 'Dat is tegenover een school en nog eens binnen een straal van 300 meter van zes andere scholen. Daarmee bedreigt het de gezondheid van onze kinderen', aldus het comité 'Pas de Mac Do' (geen McDonald's). 'Alle studies wijzen uit, dat obesitas bij kinderen verband houdt met de aanwezigheid van fastfood in de buurt van hun school.'
Het zijn slechts een paar voorbeelden uit zeer velen.

In de spiegel kijken
De Avondvierdaagse is weer achter de rug. Oliveira kan gaan evalueren. Maar, laat hij vooral eens in de spiegel kijken en zich eens afvragen of de sponsoren wel een goede keuze zijn geweest. Een gezond evenement als een avondvierdaagse moet juist afstand nemen van sponsorbedrijven die voor de gezondheid ongezonde producten produceren.

Hij doet er verstandig om voor de Avondvierdaagse van 2020 op zoek te gaan naar nieuwe sponsoren, tenzij hij dan het gebruik van suiker en vetten met een sportieve slogan wil promoten, stimuleren....

Hoogachtend,
Den Blauwvinger
29 april 2019
Paramaribo - Suriname

Geen opmerkingen:

Een reactie posten