'Ik weet het bijna niet meer hoe ik de vernietiging van ons wegennet moet benadrukken'
Verwijzend naar eerder gestelde vragen van zijn collega’s over de belasting van de wegen door zwaar transport, legde dinsdag tijdens de begrotingsbehandeling 2019 in De Nationale Assemblee ook Glenn Sapoen (NDP) de nadruk op dit probleem. 'Ik weet het bijna niet meer hoe ik de vernietiging van ons wegennet moet benadrukken. Het is alsof mensen alleen denken aan het maken van maximale winst en munt uit elke situatie willen slaan', aldus Sapoen, zo bericht Starnieuws donderdag 4 april 2019.
'Wat ontbreekt in onze wetgeving en uitvoeringsbesluiten dat de politie niet kan optreden tegen deze overtreders', zei Sapoen. Hij verwees niet alleen naar het houttransport, maar ook naar de vrachtvoertuigen op 6, 8,10 en 12 wielen. 'Zelfs onze eigen parastatale bedrijven maken zich schuldig hieraan, alhoewel op indirecte basis bij het exporteren van steenslag. Het is alsof mensen alleen denken aan het maken van maximale winst en munt uit elke situatie willen slaan.'
De veiligheid van medeweggebruikers laat te wensen over volgens Sapoen. Hij heeft tal van incidenten genoemd waar trekkers beladen met houtblokken zijn gekanteld. Het laatste geval deed zich voor te Smalkalden, waarbij een geparkeerd voertuig werd beschadigd. 'Een weg waarbij de maximale asdruk van 4T is aangegeven, wordt simpel gebruikt voor zwaar transport boven de 25 en 30 T. Zijn we aan willekeur overgelaten? Moeten er eerst doden vallen voordat de regering effectief gaat optreden', vroeg Sapoen zich af.
Hij vertelde, dat heel wat beschadigd wegmeubilair te zien is langs de verschillende wegen en wilde weten of het ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C) van tijd tot tijd gaat kijken of alles in orde is, want het gaat om de veiligheid van weg gebruikers. 'Wie draait op voor de kosten van schade? Ik praat over beschadigde en ontbrekende voetpaden. Ik vraag extra aandacht voor deze situatie.'
Sapoen pleitte weer om de SBB-post te La Vigalantia te verplaatsen om de verkeersdrukte op de hoek van de Meursweg en de Highway te drukken. Dit zal volgens het lid maken dat trekkers niet meer op de Highway keren om hun bestemming aan de Winston Churchillweg te bereiken en ook dat de drukte ook wordt verminderd.
'Vooral tijdens piekuren tussen zeven en acht uur 's morgens en een en twee uur 's middags waarbij tal van kinderen de oversteek maken richting Meursweg. Twee drempels aan weerszijden van de kruising Meursweg/Highway zullen de veiligheid verder bevorderen. Verder dient het voetpad richting de basisscholen in dit gebied ook in orde worden gemaakt. OWT&C dit is zeer belangrijk!'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten