maandag 7 januari 2019

Surinaamse Bushoudersorganisatie: 'Hoe kan PLO Srd 66.000 nodig hebben om brandstofcompensatie uit te betalen?'

'Het is nergens voor nodig om zoveel geld uit te geven om bushouders uit te kunnen betalen'

Ingrid Karta-Bink (Pertjajah Luhur): 'In zeven  jaren is Srd 1.8 miljoen verbrast aan de PLO'


Voor Suraj Sahadew-Lall, voorzitter van de Surinaamse Bushoudersorganisatie (SBO), is het kristalhelder waarom de Particuliere Lijnbushoudersorganisatie (PLO) jarenlang een lakse houding heeft aangenomen bij het behartigen van de belangen van de bushouders. PLO toucheert namelijk bij elke overmaking van de brandstofcompensatie Srd 66.000 (per kwartaal) om de uitbetaling van de subsidie te bewerkstelligen (voor de vergoeding van de leden die de uitbetaling verrichten Srd 41.250, locatiekosten Srd 2.250, brandstofkosten Srd 2.750, uitbetalingskosten in Nickerie Srd 2.500, voeding Srd 3.000, administratiekosten Srd 12.000 en vergaderkosten Srd 2.250). 

Sahadew-Lall zegt zondag 6 januari 2019 in het Dagblad Suriname, dat dit geen zuivere koffie is. 'Hoe kan de PLO Srd 66.000 nodig hebben om de brandstofcompensatie uit te betalen? Wij zijn ook een belangen behartigende organisatie. En juist daarom zeg ik, dat het nergens voor nodig is om zoveel geld uit te geven om de bushouders uit te kunnen betalen.' In zijn optiek is er sprake van een 'nyang patu' waarbij het niet verbazingwekkend is, dat de PLO heden ten dage fraude verweten word, de Srd 1.4 miljoen aan subsidie kan de PLO nog steeds niet verantwoorden. Daarom vindt Sahadew-Lall dat er een eind moet komen aan de onnodige staatsuitgaven van Srd 66.000 per kwartaal.

'Met deze besparing kan niet alleen het particulier vervoer verbeterd worden, maar ook een verhoging op de subsidie zal mogelijk zijn.' Het particulier vervoer, waarin circa 1.500 trajectvergunningen zijn verstrekt, is door de jaren heen zodanig verwaarloosd, dat de chaos duidelijk merkbaar is. Desalniettemin heeft de PLO geen verandering hierin kunnen brengen. 'Hoe gaan zij tegen de regering handelen als ze iedere keer zoet worden gehouden?'

Sahadew-Lall laat zich niet misleiden door de zogenaamde inspanningen van de PLO-voorzitter, John Mahadewsing, voor een aanpassing van de bustarieven. Mahadewsing heeft meerder malen verklaard dat hij geen bezwaar heeft als de overheid de brandstofcompensatie wil afbouwen. Als dit zo zou zijn, vraagt Sahadew-Lall zich af waarom er na 2017 geen verhoging meer is gerealiseerd op de achterhaalde bustarieven, terwijl de benzinekosten en kosten bij vervanging van de bussen drastisch gestegen zijn. Ook de implementatie van de Rij- en Voertuigenbelasting is reden genoeg om de bustarieven te verhogen. 'En toch zien we die zaken niet gebeuren. De PLO heeft er alleen maar baat bij, dat de brandstofcompensatie gehandhaafd blijft', aldus Sahadew-Lall.

Voor volksvertegenwoordigster Ingrid Karta-Bink (Pertjajah Luhur) vindt, als lid van de vaste Assemnlee-commissie van Openbare Werken, Transport en Communicatie (OWT&C), het onvoorstelbaar dat het ministerie zoiets al zeven  jaren heeft goedgekeurd.

'In zeven  jaren is Srd 1.8 miljoen verbrast aan de PLO. In een periode van crisis kunnen we ons dit niet veroorloven. Dit geld had besteed kunnen worden aan de gezondheidszorg, onderwijs of infrastructuur en niet aan het uitbetalen van subsidie', accentueert Karta-Bink.

Zij vindt het onlogisch dat het bestuur van de PLO alle kosten verhaalt op de overheid. De PLO-voorzitter heeft in het afgelopen jaar kenbaar gemaakt dat er 300 particuliere bushouders zijn aangesloten bij deze organisatie. 'Waarom betalen de leden dan geen contributie?'

Volgens Karta-Bink is het hoog tijd dat de autoriteiten beseffen om prioriteiten te stellen met betrekking tot de staatsuitgaven. Ondertussen heeft het ministerie de bankrekeningnummers van de particuliere bushouders opgevraagd zodat de betaling niet meer via PLO hoeft te geschieden, echter de PLO heeft niet bevestigd dat deze rechtstreekse betaalwijze officieel is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten