maandag 21 januari 2019

Namens Insel Air, Curaçao, legt bewindvoerder beslag op kerosine vliegtuig interCaribbean Airways op Sint Maarten

interCaribbean Airways aansprakelijk voor aan schuldeisers toegezegde ruim 11 miljoen dollar


Op de brandstof van een vliegtuig van interCaribbean Airways is zaterdagmiddag op Princess Juliana Airport op Sint Maarten beslag gelegd door de bewindvoerder namens Insel Air. Dit doet advocaat Rogier van den Heuvel, in maart 2017 aangesteld als bewindvoerder van de surseance van betaling verleende Insel Air International, omdat luchtvaartmaatschappij interCaribbean aansprakelijk wordt gesteld voor de ruim 11 miljoen dollar die de schuldeisers van Insel in een door de top van interCaribbean ondertekende Heads of Agreement (HoA) was toegezegd. Dit meldt het Antilliaans Dagblad maandag 21 januari 2019.

Het beslag is voor 500.000 dollar, conform het vonnis van 28 december van de kortgedingrechter die bepaalde dat de luchtvaartmaatschappij uit de Turks- en Caicoseilanden een dwangsom van een half miljoen dollar moet betalen, omdat zij haar verplichtingen niet was nagekomen. InterCaribbean heeft zich namelijk voor de overname van het noodlijdende Insel op Curaçao verplicht het bedrag van 11.050.000 dollar over een periode van negen jaar beschikbaar te stellen.

Maar, de rechter-commissaris oordeelde dat de - begin januari alsnog afgegeven - garantie in de vorm van een hypotheek op een vliegtuig niet voldoende is, omdat interCaribbean daaraan zelf de voorwaarde koppelt ‘dat de zekerheid vervalt als de SPA (Shares Purchase Agreement, red.) niet op 15 april 2019 is getekend’.

Nadat zaterdag op de luchthaven van Sint Maarten met de hulp van een deurwaarder op de kerosine van een vliegtuig beslag was gelegd, volgde zondag contact tussen minister Steven Martina van Economische Ontwikkeling met eigenaar Lyndon Gardiner van interCaribbean. De uitkomst daarvan zal bepalend kunnen zijn voor de volgende actie, namelijk mogelijk een nieuwe rechtsprocedure door de bewindvoerder. Voor Insel is elke dag opnieuw bepalend of er nog voldoende cashflow is om te blijven vliegen zónder dat de schuld verder oploopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten